PDA

View Full Version : down/up-strokes of alternative picking



fuck nu-metal
9 juni 2003, 22:10
Hoi,

Ik speel nu iets meer dan twee jaar elektrisch gitaar. Alleen zit ik dan vaak te denken of een bepaalde riff, nu, qua plectrum, de noten allemaal 'neer'geslagen moeten worden, of de 'wisselslag'zal ik maar zeggen. Het schijnt dat er in de rock en metal die ik vaak speel vaak met downstrokes wordt gespeeld, echter niet altijd. Vaak, eigenlijk nooit, staat het op de tabs aangegeven. Meestal luister ik dan naar de originele cd's , maar de door de vele distortion en drums etc., is het niet altijd goed te horen. Ik speel op zich liever wisselslag want dan heb je minder last van je arm. Heeft iemand een tip, hoe je dit exact kan horen? Misschien een vreemde vraag, maar ik wil een stuk altijd helemaal goed spelen, ik ben nogal een perfectionist, en kan er niet tegen als het niet precies klinkt zoals de cd.

Anders Destium
9 juni 2003, 22:18
Tja, je moet wel redelijk natuurlijk gehoor hebben om dit verschil te merken als je niet alleen gitaar hebt, het is dus eigenlijk niet te doen. Vaak ligt het er aan of er bijvoorbeeld triolen worden gebruikt en wat de snelheid is, riffs als de main riff van Master of Puppets (Metallica) zijn nog te doen met downstrokes, sneller wordt lastig. Het ligt daarbij ook nog aan de voorkeur van de betreffende gitarist. Vaak heb je binnen een band 2 smaken, en als de een alternate pickt en de ander enkel downstrokes doet hoor je het verschil ook niet...


Het heeft ook niet zo'n zin om pietluttig hier over te doen, er zijn belangrijkere dingen zoals timing ed... Ik heb vrijwel altijd op gehoor muziek geleerd vanaf de CD, op die manier speel je wat voor jezelf natuurlijk is.

Negative K3 fan
9 juni 2003, 22:18
enige manier waarop je het 100% zeker kunt weten is door het te zien. MAar aangezien er in de studiovaak nooit wordt gefilmd kun je het dus bijna neit zeker weten.

Anders Destium
9 juni 2003, 22:20
Bij een beetje riff kun je echt niet zien of iemand downstrokes doet of alternate pickt Neg K3fan. Het enige dat je ziet is een bewegende pols. Ook als je alleen downstrokes doet is je pols constant in beweging namelijk..

schaap
9 juni 2003, 22:30
hangt af van de snelheid van de dingen die negk3fan speelt :P

Swan
10 juni 2003, 11:13
hmmm meestal kan je wel horen dat een uptroke iets hoger klinkt....
sommige bands spelen ook veel alternate ipv downstrokes....Tool bijv. speelt met veel alternate en slayer is grotendeels downstrokes

moretel
10 juni 2003, 11:25
Hoi,
maar ik wil een stuk altijd helemaal goed spelen, ik ben nogal een perfectionist, en kan er niet tegen als het niet precies klinkt zoals de cd.

Je moet jezelf niet teveel kwellen hiermee,
concentreer je op een stuk en als je na studie technisch goed kan spelen heb je weer wat geleerd, daarna moet je gaan varieren en absorberen in je eigen spel, want elke keer dezelfde solo gaat vervelen,
up/down maakt niet zoveel uit en wat maakt het uit als je iets anders klinkt dan het origineel ?

Negative K3 fan
10 juni 2003, 15:09
Bij een beetje riff kun je echt niet zien of iemand downstrokes doet of alternate pickt Neg K3fan. Het enige dat je ziet is een bewegende pols. Ook als je alleen downstrokes doet is je pols constant in beweging namelijk..

als je downstrokes speelt gaat de pols twee keer zo snel als bij alternate picking, dus volgens mij is dat verschil vrij duidelijk te zien. Of ben ik nu aan het raaskallen?

Mithrandir
10 juni 2003, 15:53
alleen downstrokes ziet er wel wat houteriger uit volgens mij, maar dat zie je zo lastig op cd.

En volgens mij klinkt het iets agressiever, vaak word het dan volgens mij ook wel gecombineerd met palm mutes.

Maar ik vind het eigenlijk de moeite niet waard om precies te gaan uitzoeken hoe een bepaald stuk word gepicked, benader het gewoon zo goed mogelijk. Perfrectionisme kan je ook overdrijven natuurlijk.

Barret Wallace
10 juni 2003, 15:53
Bij een beetje riff kun je echt niet zien of iemand downstrokes doet of alternate pickt Neg K3fan. Het enige dat je ziet is een bewegende pols. Ook als je alleen downstrokes doet is je pols constant in beweging namelijk..

als je downstrokes speelt gaat de pols twee keer zo snel als bij alternate picking, dus volgens mij is dat verschil vrij duidelijk te zien. Of ben ik nu aan het raaskallen?

true je kan meestal duidelijk zien als iemand downstroked check maar is de S en M video van tallica en dan het nr master van poppies

schaap
10 juni 2003, 23:57
Bij een beetje riff kun je echt niet zien of iemand downstrokes doet of alternate pickt Neg K3fan. Het enige dat je ziet is een bewegende pols. Ook als je alleen downstrokes doet is je pols constant in beweging namelijk..

als je downstrokes speelt gaat de pols twee keer zo snel als bij alternate picking, dus volgens mij is dat verschil vrij duidelijk te zien. Of ben ik nu aan het raaskallen?

true je kan meestal duidelijk zien als iemand downstroked check maar is de S en M video van tallica en dan het nr master van poppies
ja maar daar heb je het ook echt over zo'n riffje, tuurlijk zie je het daarbij wel, weet je hoe snel die pols gaat (is leuk om zelf te doen voor een spiegel of een raam īs avonds) maar bij veel dingen kan je het niet zien omdat niet alles zo snel gaat als bij dat riffje, en daarbij kan je het nog steeds niet 100% zeker zien.

Barret Wallace
11 juni 2003, 08:26
hmm ik weet niet waar jullie ogen zitten maar ik kan duidelijk zien of iemand up of dowstroked hoe snel of langzaam die ook speelt

SiNiSTRaL
11 juni 2003, 08:31
idd....
en anders: 'de main riff van puppets downstroken' het hele ne is gedownstroked (op de snelle solo na)

Barret Wallace
11 juni 2003, 08:36
zelfs petrucci kan die ene riff van master ( 01 2 01 3 blabla) niet downstroken he :-D wordt ie moe van ofzo pffff sissy

Negative K3 fan
11 juni 2003, 14:07
volgens mij s telt ie zich dan een beetje aan, of oude mensen hebben daar gewoon wat meer moeite mee :D

schaap
11 juni 2003, 20:51
*kuch*laaaame*kuch*

Anders Destium
14 juni 2003, 11:13
> Barret, Neg K3 Fan, en de rest

Alleen als je inzoomt op de polsbeweging kun je redelijk zien bij een video of iemand downstroket of niet. Van een paar meter is het koekie, maar normaal gesproken staat de camera niet gericht op de rechterpols van de gitarist en moet je dus van verder kijken

Het is mij trouwens nog nooit gelukt om in het middenstuk (na de solo) het stuk met triolen compleet te downstroken, dat kan ook niet echt, want dan zijn het ook geen triolen meer :razz:

Zullen we op de volgende meeting met video en de rest heel MOP maar gaan ontleden? Dan mogen jullie ook gaan zeiken op de manier waarop ik het speel, want ik heb het zelf uitgezocht en niet met tabs ed gewerkt...

Negative K3 fan
14 juni 2003, 12:50
ik wil best meedoen met het ontleden van MOP, maar ik kan hem waarschijnlijk niet zo g oed spelen als de rest van jullie aangezien mijn rechterhandsnelheid nog niet zo geweldig hoog ligt.

ik heb hem trouwens wel van tabs, lang leve powertab/guitar pro.

Nicci
14 juni 2003, 18:48
Het maakt nogal verschil wat je wilt spelen. Als ik snelle jazzy solo's speel, gebruik in de-op-en-neer-techniek. Voor akkoorden hangt het er van af. Vaak weet ik niet eens hoe ik ze aansla. Dit gaat op het gevoel. Een R&R riff speel ik voornamelijk met 'downstrokes'. Wordt het funkier, dan gaat het zo snel en op gevoel dat ik er niet bij stil sta.