PDA

View Full Version : Probleem met switchpedaal Blackstar HT-20 Studio Combo



Stijn_fi
30 april 2012, 21:22
Hoi,

De gitarist van m'n band heeft een Blackstar HT-20 Studio Combo versterker.

http://www.rockpalace.com/product/Blackstar-HT-Studio-20

Er zit een switchpedaaltje bij. Op het moment dat je het overdrive-kanaal op de versterker inschakelt, moet je met het pedaaltje kunnen wisselen tussen dat en het cleane kanaal. Hij wisselt ook, alleen moet je het pedaal ingedrukt houden om clean te blijven. Niet ingedrukt = overdrive, ingedrukt = clean. Normaliter druk je 'm in en laat je 'm meteen los en is-ie geschakeld naar het andere kanaal, maar het pedaal moet je echt íngedrukt houden om het cleane kanaal te gebruiken. Dat is echt kut, want je moet dan blijven staan, je voet op het switchpedaalknopje houden, en kunt ook geen wah-wah gebruiken bijvoorbeeld, omdat je dan staat te balanceren op twee pedaaltjes...

Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt me sterk dat Blackstar een switch ontwerpt die je ingedrukt moet hóuden om het eerste kanaal te gebruiken... Weet iemand hoe dit zit? Ik heb er op internet niets zinnigs over kunnen vinden..

guitarkid
30 april 2012, 21:56
Lijkt me een typisch geval van "stuk". Kortom, schakelaar even vervangen.
Ik hoop overigens dat dat geen probleem geeft, want ik wacht al drie maanden op een schakelaar voor mijn HT-Dual pedaal.
't Schijnt niet zo maar een normale schakelaar te zijn en is blijkbaar lastig leverbaar dus als ie ook in dat switchpedaal zit......

Meneer I.
30 april 2012, 22:58
De Blackstar HT-amp-switch pedalen gebruiken normale schakelaars, niets fancy. Is zo te verwisselen.

Lijkt haast wel of er een "momentary" switch in zit ipv een "latching".

nak
30 april 2012, 23:06
Ai, ik weet niet zeker of dat op dezefde manier gaat als bij mijn blackstar ht60.
Zo ja vrees ik erger. De switches van mij zijn momentary, dwz ze veren gelijk terug bij loslaten, dus geen klik te horen zoals bij latching schakelaars.
In de versterker zit een schakeling die dat detecteerd en schakelt dan het andere kanaal in.
Ik ben bang dat daar het probleem zit, maar!!!
Als je geluk hebt kan ook de od switch vast zitten( ik ge/misbruik dat zelfs in mijn zelbouw schakelkast ), ahw constant contact maakt.
In dat geval kan hij overschakelen naar clean maar omdat od1 vast zit schakelt hij zodra je clean loslaat gelijk weer terug naar od1, zoals je beschreef.

Wat te doen: heb je een multimeter dan meet of de od1 schakelaar sluiting maakt, zo ja ligt daar het probleem.
Is dat niet het geval dan ligt het in de versterker en dat betekent naar de reparateur, waarschijnlijk een opamp vergelijkingscircuit niet goed.

oh ik kijk net even bij de handleiding. Er moet een fs4 footswitch op en dan moet er ook nog een od select knopje in staan wil de footswitch werken. Ik neem aan dat dat allemaal is geprobeerd? Zo niet dan ff de handleiding erbij anders zie mijn verhaal.

nak
1 mei 2012, 07:03
Ken de fs4 niet maar zie nu ook dat het een footswitch is met maar één schakelaar.
Dat kan alleen maar een latching type schakelaar zijn. Als die niet meer latcht(klikt) dan zal het een momentary geworden zijn en zal deze bij het loslaten het kanaal weer terugschakelen.
Zal dan wel meevallen en toch een rotte schakelaar zijn. Die zijn wel goed te verkrijgen.

Stijn_fi
1 mei 2012, 23:48
Mja, of de schakelaar is kapot, of er zit gewoon een momentary in. Blijkbaar heeft Marshall ook al enkele modellen gemaakt waar een momentary switch voetpedaal bij zit. Ik ga kijken of ik ergens een latching switch kan kopen (zal wel niet zo lastig te vinden zijn) en dan kijken of ik die erin kan zetten.

Bedankt in ieder geval!