PDA

View Full Version : Testdagje @ Baco



Thiez
30 april 2012, 20:38
Vandaag een middagje gaan testen bij Guitarcandy in maldegem, beter bekend als BACO op dit forum.
Maar even een kort verslagje. Allereerste de complimenten voor baco, erg leuk zaakje! Weer eens wat anders dan elke keer weer dat standaard spul wat je bij alle muziekwinkels vind.

Geteste versterker:
- splawn quickrod EL34
- splawn quickrod KT88
- Elmwood modena 60
- Diezel Hagen
- Engl invader (kort)

Ik ben begonnen met de twee splawns naast elkaar, aangezien ik daar het benieuwdst naar was en voor ging testen.
- Clean: Ik speel zelf heel weinig clean maar vind een lekkere semi-clean blues sound wel lekker. De Splawn met EL34 klinkt clean beduidend lekkerder. Wat voller van sound, wat meer kleuring dan de KT88. De KT88 waren wat killer. Ondanks dat bij de quickrod vaak als commentaar gegeven wordt dat de clean niet optimaal is vond ik het een prima cleansound. En zelfs met de gain helemaal open blijft hij clean, voor overdrive randje moet je echt overschakelen naar het 2e kanaal.
- Drive: Zeer lekker! ook hier won voor mij (na veel A-B'en) de EL34, net wat lekkerder in het mid. De KT88 haalt iets mid weg en geeft iets meer strakheid in het laag. Gear 1 zit heel aardig in het plexi gebied, hoewel hij het duidelijk af moet leggen tegen een echte plexi. Gear 2 en 3 liggen vrij dicht bij elkaar, alleen een gainverschil. Verder viel er nog te switchen tussen overdrive 1 en overdrive 2 voor een andere voicing maar hier was niet zo heel veel verschil in te merken. Misschien wanneer je de master wat verder open draait nog dat het beter hoorbaar wordt.

Vervolgens de splawn EL34 vergeleken met mijn eigen Engl blackmore.
- clean: Engl heeft een wat rondere sound, meer laag en voller. Dit waarschijnlijk door de 5881 (6L6 achtige) eindbuizen. Beide clean hadden eigenlijk hun charme en heb hier niet echt duidelijk een winnaar uit de bus. De splawn had misschien net wat meer ''belletjes'' en de engl wat vlakker.
- Drive: Engl op kanaal 3 (low gain lead), quickrod op gear 2. Na wat tweaken met de eq zijn ze redelijk op dezelfde sound te krijgen. Wat wel gelijk opviel was dat de Engl EQ veel gevoeliger is dan die van de splawn. De splawn kun je bijna met kwarten gelijk verdraaien terwijl je bij de engl bij ieder streepje al verschil hoort. Ook hier niet een heel duidelijke winnaar, de engl had net wat meer bite in de sound en de quickrod had een wat rauwer middengebied. De engl is wat netter dan de splawn wat voor mij de splawn net liet winnen eigenlijk, maar ik was blij verrast dat mijn engl erg goed stand hield tegen de splawn.
- lead: Hier werd het een ander verhaal. Engl op kanaal 4 (high gain lead), quickrod op gear 3.
De splawn blijft dezelfde voicing houden als gear 2 en krijgt er een dot gain bij. Bij de engl blackmore veranderd duidelijk de voicing wat eigenlijk heel jammer is. Er wordt op kanaal 4 van de engl wat mid weggesneden. Dit zorgt ervoor dat het leadgeluid ronder klinkt, terwijl de splawn een lekkere schreeuwerige/gillende/jankende (hoe je het ook wilt noemen) solo sound geeft. Met de contour switch op de engl wordt het midden gebied wel iets dikker gemaakt maar hierdoor gaat hij eigenlijk alleen maar ronder klinken.
Beide erg goed leadkanalen en het is maar net wat je voorkeur heeft. Ik vond persoonlijk de splawn net iets lekkerder op lead dan de blackmore.

-------------------------------------------------------------------

Omdat ik er toch was ook gelijk maar wat andere ampjes geprobeerd nog. Wel wat minder uitgebreid dan de splawns maar dat was ook niet zo nodig.

- Elmwood modena 60: Heel eigen sound. Met niks te vergelijken wat ik toe dusver geprobeerd heb. Vooral in het middengebied heeft de amp een heel eigen voicing/sound. Aan de ene kant vond ik het een heerlijke versterker maar aan de andere kant past het niet bij mijn speelstijl. Een heel mooi clean geluid zit erin, vol en warm.
Het drive kanaal vond ik wat te donker. Op de een of andere manier heel wollig en wanneer je de presence omhoog schroeft wordt hij schel in het hoog terwijl het midden gebied nog steeds wollig blijft. Niet echt een scheurversterker vond ik het. Buiten dat kwam er wel een heerlijke drive sound uit. Wanneer je deze versterker toepast in de juiste muziek is het volgens mij een beest van een amp. Wanneer je blues of bluesrock ofzo speelt is het volgens mij een heerlijke amp.

- Diezel Hagen: Ik hoor regelmatig mensen over hoe GEWELDIG diezel is, dus nu ik de kans had toch maar eens uitproberen. Ik vind de versterkers in ieder geval ontzettend lelijk.
Clean klonk de amp eigenlijk wel heel lekker. Redelijk vlakke cleansound maar toch heel mooi van sound. Kanaal 2 en 3, vond ik persoonlijk helemaal niks. Kil, geen mids, gruizig en fizzy tophoog. Met de gain omlaag werd het iets beter maar zodra de gain over het midden kwam vond ik er echt een heel vervelend randje bijkomen in het hoog. Kanaal 4 was weer iets beter, kan begrijpen dat mensen dit gaaf vinden klinken voor een pak brute metal te spelen.

- Engl invader: aan het eind nog heel even snel de engl invader ingeprikt. Niet lang genoeg op gespeeld om de versterker echt helemaal tot zijn recht te laten komen waarschijnlijk maar had hem al eens een keer uitgeprobeerd. Fijne amp met veel mogelijkheden. Vind hem nog steeds fijner klinken dan de SE, deze is naar mijn mening veel te compressed en rond. De invader heeft duidelijk 4 verschillende voicings en zodra je een kanaal aanswitch weet je eigenlijk direct waar ze op gericht hebben met de voicing.

Al met al een leuk dagje gehad, de splawn quickrod was absoluut de winnaar maar mijn engl blackmore kwam op een hele goede tweede plaats. Voorlopig nog maar lekker verder met de blackmore, maar misschien als het budget het toe laat dat er nog weleens een quickrod gaat komen.

caliban
1 mei 2012, 14:59
Interessant verslag!