PDA

View Full Version : Fender Custom Shop.. quanta costa?



Ijselrobo 07
30 april 2012, 20:27
Goedenavond :)

Na al een paar weken flink verschillende gitaren te hebben getest voor een nieuwe gitaar naast mijn huidige main strat (voor mijn 19e verjaardag en slagen voor de middelbare school in juli/augustus 2013) kwam ik er toch steeds weer op om een fender custom shop te laten bouwen met de volgende spec's:

Base Model: 1956 Stratocaster $4050,-
Aging type: NOS (new old stock) $0
Construction: Contoured Neck Heel $50
Body Finish: Nitrocellulose Lacquer Finish $0
Colour Options: Aged Vint. White $0
Neck Wood: Maple Neck $0
Neck Finish: Urethane $?
Painted Headcap $100
Neck Shape: Modern “C” Shape $0
Fretboard wood: Ebony $100
Fretboard radius: 9.5” $0
Compound radius: 9,5” to 12” $200
Nut: Floyd rose $?
Fret Wire Medium Jumbo $0
Position & Side dots: LP Custom Abalone Block + white side dots $?
Hardware Color: Black $?
Bridge: (Original) Floyd Rose (Masterbuilt only) $500
Pickguard: Black with red edge $?
Wiring: Add 5 way Switch (strat) $0
Add Modern Strat Wiring $0
H-S-H Strat Pickup Config. $150
S-1 Switch $100
Pickups: Neck: Dimarzio PAF Joe (DP213) Humbucking pickup (black color)
Middle: Duncan Cool Rails for strat SCR-1 Hum. In singlecoil pickup (black color)
Bridge: Duncan pearly Gates Plus Humbucking pickup (white color)

Zo zal 'ie dan gaan uitzien (schroefjes zitten schots en scheef en de pickup's staan n beetje scheef)
http://img233.imageshack.us/img233/5057/strat76349564763.png (http://imageshack.us/photo/my-images/233/strat76349564763.png/)

Waar ik bij de prijs een vraagteken bij heb gezet, lijkt me duidelijk dat ik daar de prijs niet weet.
De pickup prijzen heb ik er ook niet bij gezet. maar dit zal zo'n $100 per pickup zijn. (gezien de "Quote Sheet" (http://support.fendercs.com/downloads/2012%20FCS%20Quote%20Guide.pdf) van de CS)

Dit zal dus zeker wel een geweldige gitaar gaan worden, alleen, wat kost het nu om dit te laten bouwen?
als ik het zo bijeen reken kom ik op zo'n 5250 dollar MRSP uit exclusief de pickups en de prijzen die ik niet wist. maar dit zal denk ik zo oplopen tot 6000 dollar MRSP. omgerekend is 6000 dollar zo'n 4540 euro MRSP.
Iemand enig idee voor hoeveel een officiele CS dealer, zoals de rock palace of de musicstore mij laat betalen?
(en misschien iemand nog opmerkingen over mijn spec. lijst? mij lijkt dit een prima gitaar te worden, maar toch, enig advies van hier kan nooit kwaad)

Mr.Fingers
30 april 2012, 20:31
Doe er nog maar 2000$ "building fee" bij. Dit is de prijs van de gitaar, niet van de bouwer.

En sorry dat ik het zeg, maar wat een WEERZINWEKKEND gedrocht!

Dreverhaven
30 april 2012, 20:35
En sorry dat ik het zeg, maar wat een WEERZINWEKKEND gedrocht!

Nou en of!!

muziekschuur
30 april 2012, 20:40
Ik vind hem tegek. Maar misschien is een Jackson of een Charvel een goedkopere oplossing omdat zij dit soort superstrats eigenlijk groot gemaakt hebben. Charvel is nu ook van Fender.

http://media.fmicdirect.com/charvel/images/products/guitars/2927000876_frt_wlg_001.png

http://www.ebay.com/itm/Charvel-So-cal-/120900715746?pt=Guitar&hash=item1c263e84e2#ht_500wt_1362

(nog geen 700 dollar tweedehands)

Nielsje
30 april 2012, 20:55
Ik vind het wel opvallend: vaker dan normaal heb ik het idee dat forumleden uit Limburg 'zomaar' met geld smijten. Serieus, vind je zo'n lelijk geval nou echt 5000+ waard? Iedereen moet doen wat z'n geld wat 'ie wil, maar alsjeblieft, iets van realiteitszin?
Zoals muziekschuur zegt: Kijk gewoon eens bij bestaande superstrats, daar vind je wat je wil voor een fractie van de prijs.

Waarom wil je persé een customshop? Wat voegt het customshop gedeelte toe aan een commercieel verkrijgbare superstrat?
Onlangs zag ik nog je, (sorry dat ik het zeg) nogal bizarre opstelling van pedalen, extra versterker en vreemd gevormde pedalboard. Wellicht dat je dáár iets beter in optimaliseert?

Enfin, ik ga even een ander topic lezen, ik snap niets meer van de wereld.

RoelSmoel
30 april 2012, 21:02
Kun je beter wat Warmoth onderdelen laten komen, of een bouwer in de buurt zoeken.
Na alle gitaren die ik inmiddels heb gehad, ben ik bij 1 gitaar blijven hangen, en vind ik ook niks meer dat me echt ligt.. Conclusie.. Contact zoeken met een bekende (van mij) bouwer, en bespreken wat de mogelijkheden zijn, en wat allemaal kan, en wat het kost.. Nette prijs overeengekomen. Nu afwachten tot dat hij het minder druk heeft, en er bij mij weer wat bestedingsruimte is, en dan is mijn Van der Hoeven Telecaster Deluxe een feit.

muziekschuur
30 april 2012, 21:05
Je kan ook een standaard Strat aanschaffen, een standaard H-S-H slagplaat en een custom hals. Wat schroefwerk en je hebt exact wat je voor ogen hebt. Ik denk in totaal voor 2000 euro. Maarre. 1 ding. Blijf je droom volgen. Wat anderen ook vinden...

Ibanez heeft in de jaren 80 Roadstar gitaren gebouwd die eruit zien zoals jij wil. Ik heb zelf een Roadstar II met witte body en zwarte headstock zoals jij voor ogen hebt. (mijn toets is rozewood)...

Enjoy... Maar hou wat geld achter de hand voor de alledaagse dingen....

De ibanez versie heet Ibanez Roadstar II RS140

http://i21.photobucket.com/albums/b291/ryonrex/sound/guitars/roadstar.jpg

Voor deze serie kun je wel heel moeilijk slagplaten vinden...

RoelSmoel
30 april 2012, 21:09
Enjoy... Maar hou wat geld achter de hand voor de alledaagse dingen....

Vooral die.. Ik ben flink op mijn gezicht gegaan nadat ik dat niet voor ogen hield. Spul kopen, vanalles wat, maar een avondje drinken met wat vrienden? "Ja sorry, ik heb geen geld", als je dat een paar keer gebeurt denk je wel 3x na voordat je weer iets uitgeeft.

jutter
30 april 2012, 21:17
Vooral die.. Ik ben flink op mijn gezicht gegaan nadat ik dat niet voor ogen hield. Spul kopen, vanalles wat, maar een avondje drinken met wat vrienden? "Ja sorry, ik heb geen geld", als je dat een paar keer gebeurt denk je wel 3x na voordat je weer iets uitgeeft.

Daarom ben ik zo blij dat ik geen vrienden heb :D

allochthomas
30 april 2012, 21:21
Is het niet veel goedkoper om naar een goeie lokale bouwer te gaan? Zelf zou ik pas overgaan op een custom build strat als ik echt zeker weet wat ik zou willen, misschien wil je volgende maand wel iets heel anders.

Mitch
30 april 2012, 21:37
Echt een totaal onzinnig idee, om maar met de deur in huis te vallen. Maar goed, die deur lag al binnen, toch? Er is zó veel goed spul te koop, zeker tweedehands. Absoluut kwaliteitsspul uit de 90s (Charvel, Jackson, Eggle, noem maar op). Laat dat refinishen in de kleur die je wil en gooi de pups erin die je wil en je bent nog niet de helft kwijt.

Ijselrobo 07
30 april 2012, 21:38
@Mr. Fingers: Als je zo'n CS bestelt, is het dan verplicht om die 2600 dollar Masterbuilt Fee te betalen? want ik dacht dat dat bij de gitaar inclusief zit.

@Nielsje: Mijn opstelling hoe ik het nu heb, vindt ik meer dan prima. daar hoeft van mij niks meer aan veranderd te worden.

@Allochthomas: denk niet dat het nog veel verandert, want ik heb deze spec's al zo ongeveer een aantal weken in gedachten. zo sinds ik zo'n 2 maanden geleden een winkel uit liep om te testen.

Bij het testen heb ik natuurlijk ook wat charvels in de handen gehad, maar bij elk model had ik wel iets van; mwah, dit vindt ik nu minder.
Het geld is tot een bepaalde hoogte niet zo heel belangrijk, omdat het grotendeels wordt gefinancierd door het halen van mijn diploma en mijn 19e verjaardag.
De gitaar laten bouwen bij een bouwer had ik ook aan gedacht, maar ik heb toch liever dat ik een aantal vergelijkbare gitaren van een bouwer vast kan houden die een beetje lijkt op wat ik in gedachten heb kwa spec's, dat is dan weer wat moeilijker bij een (lokale)bouwer dan bij de custom shop, daarom wilde ik daar eentje bestellen.

Maarja, deze week wilde mijn moeder met ons (de kinderen) een dagje Köln gaan doen. kan ik eens bij de musicstore vragen hoeveel het kost om een gitaar met deze spec's te maken. als daar blijkt dat het op zo'n 6000 euro of meer neerkomt dan gaat het een lokale bouwer worden.

Mr.Fingers
30 april 2012, 21:41
Ja, en dan is het zelfs geen masterbuilt, maar teambuilt. Masterbuilt (dus door 1 luthier) is iets van een 4600$

Tabula Rasa
30 april 2012, 21:43
Koop dan gewoon Warmoth parts en stekker dat ding zelf ff inelkaar.

allochthomas
30 april 2012, 21:46
Een paar weken vind ik toch echt weinig tijd voor iest als dit. Mijn custom build versterker heeft meer dan een half jaar gekost aan tweaken naar smaak en dan heb ik ik niet eens de bedenktijd en weken lang testen bij inbegrepen. Iets als een custom build moet echt persoonlijk worden en dan kan zomaar wat specs invullen en naar een builder sturen imo.

Ijselrobo 07
30 april 2012, 21:49
@Mr fingers: Maakt het dan zó veel uit of de gitaar team built of master built is? het gaat me er meer om dat ik de spec's heb die ik wil, dan dat de gitaar echt door één iemand is gebouwd en dus zo speciaal is en het hele lul verhaal erbij.

Tabula Rasa
30 april 2012, 21:52
@Mr fingers: Maakt het dan zó veel uit of de gitaar team built of master built is? het gaat me er meer om dat ik de spec's heb die ik wil, dan dat de gitaar echt door één iemand is gebouwd en dus zo speciaal is en het hele lul verhaal erbij.

Wel als je die Floyd Rose wil, als ik je overzichtje bekijk. (masterbuild only)

terrasbeest
30 april 2012, 21:55
Belachelijk veel geld.In plaats van je diploma te 'vieren' met zo'n aanschaf, kan je dit beter voorbehouden als je vooruitgang als muzikant en gitarist dit rechtvaardigt. :hide:

Tabula Rasa
30 april 2012, 21:57
Belachelijk veel geld.In plaats van je diploma te 'vieren' met zo'n aanschaf, kan je dit beter voorbehouden als je vooruitgang als muzikant en gitarist dit rechtvaardigt. :hide:

Dat vind ik dan weer zo'n ontzettend kutverhaal. Lekker belangrijk allemaal. Ik hou ook van mooie spullen en kom niet verder dan 3 akkoordjes.

RoelSmoel
30 april 2012, 22:00
Dan zou ik persoonlijk alsnog voor een bouwer in de buurt kiezen. Liefst een waar je af en toe eens binnen kunt wandelen en kijken hoe het ervoor staat, en om eventueel nog wat bij te sturen in het bouwproces waar jij of de bouwer dat nodig vindt.

geert1976
30 april 2012, 22:09
Belachelijk veel geld.In plaats van je diploma te 'vieren' met zo'n aanschaf, kan je dit beter voorbehouden als je vooruitgang als muzikant en gitarist dit rechtvaardigt. :hide:

Wat een gelul zeg, als die jongen de pegels heeft en het wil uitgeven, moet die dat lekker doen, al kan die enkel wat "drie akkoorden liedjes" spelen.

Alsof elke Ferrari bezitter ook gelijk de beste chauffeur ter wereld is.

B-stone
30 april 2012, 22:33
Ik zou zelf ook niet direct naar een bouwer gaan: ookal zeggen ze dat ze de sound geheel kunnen bepalen.

Je weet uiteindelijk toch pas hoe hij speelt en voelt als je hem in je handen hebt. Ik las laatst een topic over dat gitaren pas goed gaan klinken enkele jaren na dat hij gebouwt is. In die opzichten zou ik gewoon voor een bestaande fender gaan, en dan lekker zelf gaan klussen of het bij een bouwer laten klussen :p .

Bij custom shop laten bouwen lijkt mij vreemd; je hebt geen persoonlijk contact met de bouwers etc etc etc.
Maar mocht je dit echt graag willen, ik snap het wel hoor. Als slagen je geld in echt jouw eigen signature gitaar steken.

Wat je ook besluit: jij kiest de juiste!

En dat limburgers met geld gooien is natuurlijk totale onzin :D

Dreverhaven
30 april 2012, 22:45
Nou inderdaad. Ze worden steeds verwender, die jeugd van tegenwoordig. Zes ruggen in euro's voor een verjaardag en het halen van je schoolpapiertje... :chicken:

guitarkid
30 april 2012, 22:51
Gewoon een goede Strat kopen die zoveel mogelijk voldoet aan jouw specs en 'm dan verder (laten ?) afbouwen. Scheelt je een vermogen. Of inderdaad naar een bouwer gaan die al een aantal gitaren heeft gebouwd die in de buurt komen van wat je zoekt en die je op zich al bevallen!
Verder sluit ik me aan bij zij die zeggen dat je het geen ruk uitmaakt of je goed, minder of slecht speelt. Die gitaar is er voor jou, jij bent er niet voor die gitaar.
Tot slot vind ik "een paar weken" bedenktijd ook wel erg kort voor een dergelijke investering, maar dat komt, ben ik bang, omdat dat ik inmiddels iets ouder ben, maar dat wel uit ervaring weet... ;)
@ B-stone: een gitaar gaat vaak nog wat beter klinken door de jaren, maar hij moet natuurlijk bij aanschaf al erg goed klinken!

Mitch
30 april 2012, 23:01
Dat geld hield ik op die leeftijd liever op zak om het huis uit te gaan, maar ik dwaal af :D
Het laten bouwen van de perfecte gitaar voor jou is prijzig, maar te doen. Het laten doen bij Fender is
1. Te duur voor wat het is
2. Op enorme afstand, dus
3. totaal onpersoonlijk en dat zou een custom build nou net NIET moeten zijn.

Hendriks
30 april 2012, 23:09
Hola . Ongelofelijk "overpriced" die Fender , ik zou bij Warmoth alles bestellen , heb je voor max. 2000 een gitaar na jou specs, hals profiel,radius,etc. Laat het desnoods inelkaar schroeven door een bouwer en je hebt een top instrument.

beruk
30 april 2012, 23:12
Helemaal met Mitch eens. Ik weet zéker dat er in Nederland bouwers zijn (of ze nu half fabrikaten in elkaar schroeven of zelf aan de bandschuurmachine staan) die voor minder een meester instrument bouwen. Om niet als spammert in de boeken te komen noem ik er een paar: Zwier, Smitty, Haar, Oigun. Laat ze maar eens een offerte maken op basis van jouw wensen ga een bakkie bij ze halen om hun andere instrumenten te horen.

Mr.Fingers
30 april 2012, 23:14
Hola . Ongelofelijk "overpriced" die Fender , ik zou bij Warmoth alles bestellen , heb je voor max. 2000 een gitaar na jou specs, hals profiel,radius,etc. Laat het desnoods inelkaar schroeven door een bouwer en je hebt een top instrument.
Vervang warmoth door musikraft, en je bent voor nog minder geld beter gesteld (zij leveren veel bredere opties qua halzen en mogelijkheden)

Hendriks
30 april 2012, 23:19
Vervang warmoth door musikraft, en je bent voor nog minder geld beter gesteld (zij leveren veel bredere opties qua halzen en mogelijkheden)

Musikraft is ook prima , ik persoonlijk vind de halzen van Warmoth wat fijner.

HaroldA
30 april 2012, 23:26
Die €6000,- zit daar al BTW in? Of komt daar nog 19% bovenop zodat je aan de €7140 komt?

Wat een astronomisch hoog bedrag voor een lelijke mailorder gitaar! :???:

barno
30 april 2012, 23:30
Wat een gelul zeg, als die jongen de pegels heeft en het wil uitgeven, moet die dat lekker doen, al kan die enkel wat "drie akkoorden liedjes" spelen.

Alsof elke Ferrari bezitter ook gelijk de beste chauffeur ter wereld is.

Dan lult zowat elke poster hier die goedkopere voorstellen doet? Ik ben het overigens eens met Terrasbeest dat er helemaal niks fout is aan een instrument verdienen in die andere zin van het woord.

Pepe
30 april 2012, 23:54
Tijd voor het broodnodige tegengeluid:
Doen!

Zo.
Over het algemeen eindigen dit soort grote aankondigingen als een nachtkaars. Volgende week een nieuw topic wat je met 6 ruggen allemaal wel niet kan doen.

jutter
1 mei 2012, 00:06
Tuurlijk, gewoon doen! Wat kan jou het schelen :D

Pepe
1 mei 2012, 00:10
Wat kan het jou schelen als in "wat kan het mij schelen?":D

jutter
1 mei 2012, 00:12
Wat kan het jou schelen als in "wat kan het mij schelen?":D

Juist! Jij begrijpt het :D

Sanderltd
1 mei 2012, 00:17
Weer typisch zo'n topic van iemand die gewéldige voornemens heeft, en het halsoverkop op internet wilt gooien. Heb laatst ergens een artikel gelezen over het feit dat mensen dit soort mededelingen doen om zichzelf er diréct goed over te voelen. Je kunt met andere woorden niet wachten tot je het werkelijk hebt, dus dan meld je het maar alvast overal. :)

Daarbij werd wel opgemerkt dat in 90% van de gevallen, het voornemen of het idee niet daarwerkelijk uitgevoegd werd, net omdat die persoon mentaal al het 'goede gevoel' heeft gecreeërd van het kopen van zo'n gitaar.
Dus dat is ook wat hier gaat gebeuren; Ijsselrobo gaat NOOIT die gitaar daadwerkelijk bestellen en kopen. ;) Dit is dus eigenlijk zo'n beetje een Happy Nooit Guitar Day-topic.

Maar hoe dan ook: zeker doen jongen! :D

geert1976
1 mei 2012, 00:33
Dan lult zowat elke poster hier die goedkopere voorstellen doet? Ik ben het overigens eens met Terrasbeest dat er helemaal niks fout is aan een instrument verdienen in die andere zin van het woord.

Leuke romantische gedachte, maar nietszeggend.

Ik heb zowel goedkope als dure gitaren en het plezier is even groot en of ik een geweldige gitarist ben?, het antwoord is nee.
Moet ik nu dan maar de dure planken in de container gooien?, dacht het niet.

Ik zou het geld zelf ook niet op de manier besteden zoals TS dit wil doen, maar om maar te zeggen dat die eerst eens een goede plank moet verdienen op de andere manier, kom nou, grote flauwekul wat mij betreft.

Fender, Gibson, Rickenbacker etc. zal het roesten hoe goed je bent, pegels, daar gaat het om.

MjS
1 mei 2012, 00:44
Je moet lekker doen wat je zelf wil. Twee puntjes:
1. Smaak verandert, zeker op jonge leeftijd (ik spreek uit ervaring, kocht op mijn 18e ook een gitaar die in mijn ogen perfect was. Spijt is een groot woord, maar had het -achteraf gezien- anders gedaan). Maak je geen illusies dat dit de gitaar is die de rest van je leven nummer 1 is. Het kan, maar ook 6 ruggen uitgeven is geen garantie...
2. Je voorbeeld is erg lelijk.

E-J
1 mei 2012, 01:05
Tip: stap eens naar Ruben Guitarworks (http://rubensguitarworks.com/Home.html) in Maastricht (zijn werkplaats zit in de Muziekgieterij). Bouwt geweldige gitaren, onder meer voor Spike, Within Temptation, Epica. Hij is ook nog eens een hele aardige kerel. Ik zeg: DOEN!

smullie
1 mei 2012, 07:18
Ik vind em wel goed... de grap...

Je had me bijna liggen...

benwave
1 mei 2012, 08:32
Begrijp ik nu goed dat je twintig bent wanneer je de middelbare school verlaat ?
Misschien dat geld besteden aan wat bijlessen dan ?

Kakihara
1 mei 2012, 08:48
Ik zou toch eens navragen wat lokale bouwers kunnen doen voor dat geld. Ik weet niet wat een Zwier/de Gier/Rikkers/Haar/GUN/NBG/... moet kosten, maar me dunkt dat je een heleboel betaalt voor het label Fender Custom Shop alleen al. En het van dichtbij kunnen volgen van het hele bouwproces lijkt me voor zo'n geld toch een extra stimulans om het eerder dichtbij te zoeken.

The Unforgiven
1 mei 2012, 08:56
Dus je wilt een gitaar die er uit ziet alsof hij door de jaren heen steeds meer is aangepast, en dan ga je naar de custom shop? Als ik jou was zou ik een tweedehandsstrat met Floyd kopen en de rest van de aanpassingen zelf doen, ben je voor ruim 4500 euro goedkoper uit...

Tabula Rasa
1 mei 2012, 09:33
Misschien ga ik iets heel erg doms zeggen, maar waarom bouw je hem niet helemaal zelf. Een strat is niet heel erg moeilijk te bouwen.... Dan kan je het echt exact zo bouwen als je zelf wil en ben je bij iedere stap volledig betrokken.

Meneer Zwijn
1 mei 2012, 09:42
Djeezus, ik ben 46 jaar, en heb maanden getwijfeld om 1000 euro te geven aan een gitaar die ik echt wou hebben.
Smaken verschillen, ik moet bv echt niks hebben van bijna geen enkele Gretsch of Gibson, en vele mensen worden daar toch lyrisch over. Maar TS zijn droomgitaar zou ik geen twee keer naar omkijken.
Lokale bouwer klinkt inderdaad tien keer leuker (en goedkoper). Zeg, en je moet toch ook een versterker die erbij past, wat had je daarvoor in gedachten?

DemolitionColorScheme
1 mei 2012, 09:47
Begrijp ik nu goed dat je twintig bent wanneer je de middelbare school verlaat ?
Misschien dat geld besteden aan wat bijlessen dan ?
Kerel ... dat was echt uncalled for.

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 09:48
@Benwave: ja. een maand nadat ik mijn diploma overhandigd krijg, wordt ik 20. dit heeft een hele andere reden als dat ik niet slim ben.
Dit jaar ben ik al voor het 5e jaar op de middelbare school, omdat ik van het laagste niveau (basis) naar KB (Kader-beroepsgericht) ben gegaan en dit jaar weer een niveau hoger zit, op TL (Theoretische Leerweg), wat het hoogste niveau is van het huidige VMBO.
dit allemaal omdat ik in mijn leven iets met muziek wil gaan doen. en ik heb de tijd, dus als ik mijn TL Diploma heb, ga ik of door naar de HAVO of naar een goede muziekantenopleiding in België.

@Tabula Rasa: Zou me wel gaaf lijken, een eigen gitaar bouwen, alleen, ik heb 0.0% kennis het enige materiaal wat ik huis heb is een figuurzaagje en een zaag waar pap het hout voor de kachel mee zaagt. en ik ken niemand met de apparatuur die ik ervoor nodig heb, dus zo'n zelfbouw lijkt me gaaf maar 't gaat het toch niet worden.

Deze week ga ik of naar de musicstore als blijkt dat mijn JTM45 gerepareerd moet worden, of met mam en mijn zusjes als tripje naar Den Haag en dan loop ik even de Rock Palace in om me wat in te laten praten over de customshop.

B-stone
1 mei 2012, 09:53
Begrijp ik nu goed dat je twintig bent wanneer je de middelbare school verlaat ?
Misschien dat geld besteden aan wat bijlessen dan ?

Misschien dat de ts eerst vmbo heeft gedaan en hierna naar havo is gegaan. Als je dan nog vwo er achteraan doet..... Dan kom je wel aan die leeftijd. En zijn bijlessen echt nutteloos voor zo'n prestatie.

Of hij is ziek geweest en heeft op vwo een jaartje over moeten doen, terwijl hij al wat ouder dan zijn klasgenoten is.

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 10:08
de reden voor mijn leeftijd staat in mijn vorige bericht. B-Stone had het bijna goed :D

@Meneer Zwijn: Goede versterkers heb ik al: Een Marshall JTM45 met Marshall 1960TV Cabinet en een Blackstar HT-20 Combo en wat pedalen erbij. die versterker is dus geen probleem ;)

Brum
1 mei 2012, 10:35
Ik zou toch echt eerst 's met een goeie gitaarbouwer gaan praten over wat verschillende houtsoorten doen, want je weet nog niet eens hoe zich dat met elkaar verhoudt. En denk je het wel te weten, vergeet het maar. Ik ben destijds ook naar een gitaarbouwer gegaan en wist precies wat ik wilde hebben, want ik dacht dat het een bepaalde klank zou opleveren. Ik heb vervolgens zeker een uurtje of twee met de man zitten praten en we zijn op iets volkomen anders uitgekomen. De man had simpelweg veel meer ervaring en gooide zo alle internet kwats overboord en ik kan niet anders zeggen dan dat de man gelijk had. En achteraf gelukkig maar, want het was een schot in de roos. Ik had ook nog helemaal niet stilgestaan bij andere eisen qua bespeelbaarheid, toch ook niet bepaald onbelangrijk. Weet jij welke frets je wilt, of zijn er alternatieven die je niet kent? Hoe zit het met de hals? Opties te over... Hardware? Hoe verhouden bepaalde elementen zich in een bepaalde gitaar? Allemaal dingen waar je veel beter over kunt praten met een goeie gitaarbouwer. Ik ben achteraf zo blij dat de bouwer waar ik destijds m'n gitaar in elkaar heb laten zetten echt direct alles aan de kant gooide waar ik mee kwam en eerst 's naar prioriteit nummer één ging kijken, namelijk geluid. Al dit gaat je toch nooit lukken middels een mailorder bij Fender en je hebt er sowieso niet per definitie betere kwaliteit voor. Sterker, ik denk zelfs dat het beter kan.

Ook was ik niet een dergelijk bedrag kwijt die jij er aan wilt uitgeven. Nou moet je dat natuurlijk nog altijd zelf weten, maar de suggestie dat dit toch echt vele malen goedkoper kan, voor minstens dezelfde kwaliteit, lijkt me toch geen slechte, toch? Niks moet, maar ik zou dit verhaal nog 's overwegen... Goeie alternatieven zijn er in ieder geval al zat genoemd in dit topic.

Mitch
1 mei 2012, 10:37
Je bent gek dat je je nog gaat uitleggen na zo'n domme aanval op de persoon. Niveautje weer zeg. Volgende keer gewoon lekker negeren, dat soort onzin.


Ik vind het wel jammer dat je eerst hier gaat vragen om advies en als het advies je in een andere richting stuurt dan je vantevoren dacht, dan maar je heil zoekt bij het advies van een winkel. Maar goed, dat moet je zelf weten. Ik hoop dat ze je hetzelfde gaan vertellen :D

smullie
1 mei 2012, 11:02
Je zou haast beginnen denken dat hij gewoon een gitaar van €6000 wil hebben waar Fender op staat...

Kan en mag hoor... ik ben op een vreemde manier ook blij dat er rechtmatig Fender en Gibson op mijn gitaren staat... Lekker oppervlakkig, maar who cares...

terrasbeest
1 mei 2012, 11:10
Wat de hardste schreeuwers niet weten is dat TS een tweetal weken heeft geïnformeerd naar muziekopleidingen( ik heb toen ook gereageerd :)). Mijn eerdere opmerking ' leer eerst goed spelen', moet je in die context zien.
Over zin en onzin van dure gitaren werd hier al meer gebakkeleid , en het is zo dat een ' mooi' instrument er voor kan zorgen dat een gitarist zich ' beter' voelt,maar dat gevoel weegt niet op tegen het goed beheersen van je instrument.
Beter : een goeie muzikant heeft genoeg aan een ' gewoon goed' en bespeelbaar instrument.

Anderhalve maand terug heb ik een optreden van Bireli Lagrene gezien, z'n gitaartje was een solidbody Yamaha RGX A2, kost 399 bij Thomann.

muziekschuur
1 mei 2012, 11:26
Goeie stap. Ik ben benieuwd wat Rockpalace je kan vertellen over een custom Fender... Je hebt een mooi design... Wie weet.

Pepe
1 mei 2012, 11:29
Beter : een goeie muzikant heeft genoeg aan een ' gewoon goed' en bespeelbaar instrument..

ergo een slechte muzikant heeft een heeeeel goed instrument nodig?

Nou, dan klopt het weer wel.

terrasbeest
1 mei 2012, 11:46
ergo een slechte muzikant heeft een heeeeel goed instrument nodig?

Nou, dan klopt het weer wel.

Nee : voor een slechte muzikant maakt het niet zoveel uit, een goed instrument alleen maakt je niet beter.

TimoSomers
1 mei 2012, 11:47
Neem van mij aan dat je beter af bent bij een custom bouwer. (bijv. Smitty).
Zeker met de wensen die jij hebt. Als je een exacte replica van hendrix zn gitaar wil ofzo zou ik naar Fender CS gaan. Jij wil echter een gewone superstrat, dan ben je bij custom bouwers qua kwaliteit echt beter uit (om over de prijs maar te zwijgen).

Pepe
1 mei 2012, 12:07
Nee : voor een slechte muzikant maakt het niet zoveel uit, een goed instrument alleen maakt je niet beter.

Ja zeg, een slechte muzikant heeft geen goed instrument nodig en een goede muzikant al helemaal niet.

Nou blijf ik met een hele stapel goeie gitaren zitten!

Nielsje
1 mei 2012, 12:19
Nou blijf ik met een hele stapel goeie gitaren zitten!

Nah, verkoop ze dan!


...oh wacht..

terrasbeest
1 mei 2012, 12:25
Ja zeg, een slechte muzikant heeft geen goed instrument nodig en een goede muzikant al helemaal niet.

Nou blijf ik met een hele stapel goeie gitaren zitten!

Als je ' sweet home alabama' kan spelen ( in Gb ) mag je ze gewoon allemaal houden.

barno
1 mei 2012, 12:26
Het verschil tussen een slechte en een goede muzikant zou kunnen zijn dat een goede muzikant zich nooit zou laten vangen door een overpriced fancy special masterbuilt enz... fender custom shop ding :) De meeste goede muzikanten hebben daar trouwens het geld niet voor. Als ze het wel hebben door eer, roem ende glorie krijgen ze der eentje :)

Pepe
1 mei 2012, 12:31
Nah, verkoop ze dan!


You call me... I can make you a very good price...

http://static1.consumerist.com/images/resources/2007/04/usedcarsalesman.jpg

Nielsje
1 mei 2012, 12:34
You call me... I can make you a very good price...

http://static1.consumerist.com/images/resources/2007/04/usedcarsalesman.jpg

I know, ik heb vaak genoeg naar je sig gekeken..
..maar ik heb al wat leuke strats en verder geen geld.
Maar die smoes hoor je ongetwijfeld vaker :)

Pepe
1 mei 2012, 12:39
ohw.. nou moeten we dat ding weer ontopic zien te krijgen..

http://img833.imageshack.us/img833/4431/odddollarv.jpg

bass blom
1 mei 2012, 12:41
nog eens even naar die blues sessie in sounds luisteren?
ik heb het net even gedaan, voorbij mijn eerdere 19 seconden gegaan.
ongeveer tot de helft gekomen.
:dontgeti:

Nielsje
1 mei 2012, 12:43
huh?

ehm...


huh?

Mr.Fingers
1 mei 2012, 12:46
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?154406-Blues-sessie


;)

jannest
1 mei 2012, 12:58
ik sta ff met een bek vol tanden

bat
1 mei 2012, 13:33
Zo, eerst even de jaloezie eruit werken: een cadeau van f*ckin' 5000 euro (als het niet meer is) voor je verjaardag en het halen van je diploma. Ik vind het nogal wat...

Anyway: ook ik ben voor gewoon een gitaarbouwer opzoeken die dat ding voor jou gaat bouwen. Je bent waarschijnlijk goedkoper uit (of kunt meer realiseren dan je nu mogelijk acht voor je budget), de bouwer praat met je en kan je eventueel nog wat suggesties doen waar je zelf niet aan gedacht had (beter dan de verkopers in de winkel, hoe goed die ook zijn) en gedurende de bouw kun je nog bijsturen als je iets toch net anders wilt.

Denk ook nog eens goed na over waar je zelf vindt dat je staat in je ontwikkeling als gitarist. Een en ander inschattend denk ik dat je over een jaar of twee weleens uitgekeken zou kunnen zijn op de gitaar die je nu super lijkt en dan is het toch een beetje jammer van het geld...

Dreverhaven
1 mei 2012, 13:39
Als je zulke dure spullen krijgt van je pappa en mama, dan maakt het niet uit dat het veel geld is, integendeel. Je voelt de waarde ervan niet, omdat het niet uit je eigen zak komt en het niet je eigen zuur verdiende centen zijn. Het is juist alleen maar tof als het erg duur is. Tenminste, dat is mijn inschatting.

Ik ben benieuwd wat de ts gaat doen. Het advies lijkt toch vooral te zijn het niet te doen, er worden goede alternatieven gegeven. Gaat het hem om status, gaat het om het instrument an sich?

titzenpitzer
1 mei 2012, 13:57
(Ik heb niet alle reacties gelezen, behalve de eerste en de laatste, excuses daarvoor.)
Wat een dubbel gevoel, zeg. Langs de ene kant wil ik roepen: doe het niet! Je gaat spijt krijgen! Langs de andere kant moet je vooral doen wat jij wil doen. Maar het is een beetje zoals een mens geblinddoekt van een brug zien lopen, die ga je ook tegenhouden...

En 't is al gezegd geweest, maar +5000 euro voor een verjaardag en afstuderen?!?! Je krijgt dat gewoon? Ik zou niet met mezelf kunnen leven...ieder zijn ding, maar ik heb alles dat met gitaren te maken heeft betaald door te werken. Niets beter dan in de fabriek aan de band staan wegdromen over je toekomstige spulletjes...

thierry1982
1 mei 2012, 14:05
Niets beter dan in de fabriek aan de band staan wegdromen over je toekomstige spulletjes...

Helemaal mee eens, je leert zo de waarde van het geld kennen. Als je het geld zo makkelijk krijgt heeft het voor jezelf geen enkele waarde.

Ik zou ook een gitaar laten bouwen bij bijvoorbeeld Smitty of Haar en de rest van het geld zou ik lekker op mijn spaarrekening zetten.

bat
1 mei 2012, 14:06
En 't is al gezegd geweest, maar +5000 euro voor een verjaardag en afstuderen?!?! Je krijgt dat gewoon? Ik zou niet met mezelf kunnen leven...ieder zijn ding, maar ik heb alles dat met gitaren te maken heeft betaald door te werken. Niets beter dan in de fabriek aan de band staan wegdromen over je toekomstige spulletjes...
Wat een baarlijke nonsens. Tuurlijk geeft het een goed gevoel als je hard hebt gewerkt voor je spullen, maar waarom zou zoiets niet geweldig kunnen voelen? Als ik de staats win en een huis koop en in 1 keer afbetaal, zal ik er ook geen moment van wakker liggen dat ik er niet "keihard voor gewerkt heb".

Dat neemt niet weg dat ik er stikjaloers op ben. En als ik het al zou krijgen ik het waarschijnlijk niet allemaal aan 1 gitaar uit zou geven...

titzenpitzer
1 mei 2012, 14:31
Ik had nochtans na die ene zin (die begon met 'ik') de woorden 'ieder zijn ding' geschreven. Maar goed.

barno
1 mei 2012, 14:34
Tja, ik blijf het raar vinden, hoop geld krijgen en dure gitaar kopen als je net begint met gitaarspelen . Ik koppel gitaren altijd aan spelen en andersom. alle stuff die ik heb, heb ik verdiend met muziek spelen. behalve mijn eerste cheapo gitaartje en versterkertje. En ja, het heeft lang geduurd eer een eerste degelijke gitaar had... Ik zeg niet dat iedereen het zo moet doen, maar het motiveert een mens wel om beter te leren spelen en echt muzikant te worden. TS heeft al aangegeven dat ie professioneel met muziek wil gaan bezig zijn. Lijkt me gewoon fair om hem dan advies te geven om hoofdzaak van bijzaak te onderscheiden.

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 14:54
Ondertussen speel ik al 12 jaar. Alsje snel rekent is dat vanaf mijn 5e.
Momenteel verdien ik niet heel veel met bandwerk. Af-en-toe heb ik maar een optreden omdat ik nu liever repeteer en goede nummers in elkaar zet (momenteel zijn wemet drummer, bassist en ik doe de zang en gitaar). De nummers zijn allemaal gericht op goede instrumentale nummers met her en der wat zang.
En ik wil dat het niet "leeg" gaat klinken als ik wat hoger speel of soleer. Met de blade dayton lukt dat niet goed. Met mijn Fender met humbucker in de brug lukt het al veel beter. Daar heb ik ook voor getest, een gitaar die zo "vol" mogelijk klinkt.
Daarom ben ik ook steeds op de custom shop gekomen, omdat voor mij de fenders het beste voldoen aan wat ik wil, een vol geluid.
Maar ik ga donderdag of zaterdag richting de musicstore om te kijken hoeveel ik kwijt ben met deze specs die ik nu heb verzameld.
Als het te duur wordt, waar ik voor vrees (omdat die floyd master build is) ga ikkijken naar een andere bouwer. Smitty lijkt me goed, v.d. haar lijkt me goed en enkele andere die in dit topic genoemd zijn lijken me goed.

bat
1 mei 2012, 15:00
Hoofdzaak van bijzaak onderscheiden is belangrijk. Aangeven dat een retedure gitaar je niet meteen een sterspeler maakt en de kans op professioneel slagen vergroot, is terecht.

Maar als we het dan toch over hoofdzaken en bijzaken hebben: hoofdzaak is dat iemand de juiste combi van talent en motivatie heeft. Dat maakt of hij/zij een goede gitarist wordt of is. Wat voor gitaar hij heeft en hoe hij daaraan gekomen is, is bijzaak.

Dat je je bedenkingen kunt hebben bij ouders die meteen maar het duurste van het duurste aan hun kinderen geven als die een nieuwe hobby hebben, daar kan ik me overigens prima in vinden. Maar dat kun je de topicstarter maar moeilijk kwalijk nemen.

Brum
1 mei 2012, 15:00
Dus dat is je voornaamste eis? Een vol geluid? Ja sorry, maar dan weet je dus gewoon echt niet wat je wilt.

Staat er maar toch mooi Fender op de kop, of niet dan!:crazyhappy:

Tabula Rasa
1 mei 2012, 15:05
En ik wil dat het niet "leeg" gaat klinken als ik wat hoger speel of soleer. Met de blade dayton lukt dat niet goed. Met mijn Fender met humbucker in de brug lukt het al veel beter. Daar heb ik ook voor getest, een gitaar die zo "vol" mogelijk klinkt.
Daarom ben ik ook steeds op de custom shop gekomen,

Ehhhh....? En daar heb je een customshoppert van Fender voor nodig?

Ik zou eerst een paar vragen aan mijzelf gaan stellen:

Is het belangrijk dat er "fender" op de kop staat?
is het belangrijk dat er "customshop" achterop de kop staat?

Zou het ook een gemodificeert tweedehands werkpaard mogen zijn?

Heb je een parts-o-caster overwogen? Desnoods met een fenderbody van Ebay?

Epic
1 mei 2012, 15:08
Hoofdzaak van bijzaak onderscheiden is belangrijk. Aangeven dat een retedure gitaar je niet meteen een sterspeler maakt en de kans op professioneel slagen vergroot, is terecht.
+1 Een retedure gitaar maakt je niet gelijk een sterspeler.

En daarbij komt ook dat je met een retedure CS gitaar nog steeds geen garantie hebt dat ie ook goed klinkt. Het kan best zijn dat je totaal ontevreden bent met het geluid. Daar gaat je € 5000, en probeer die gitaar maar weer eens te verkopen.. Voor 5000E zou ik in ieder geval 5 goede kwaliteit 'stock' gitaren kopen.

Dweezman
1 mei 2012, 15:10
Ik zou een mooie Contemporary Strat uit Japan proberen te bemachtigen, die lijken behoorlijk op wat jij wilt. Pas die verder aan naar je eigen wens, desnoods bij een gitaarbouwer, en speel de crap uit dat ding. Als je zeker weet dat deze gitaar, met deze specs, de gitaar voor je is, ga dan voor die CS. Kans is groot dat je na een jaartje of 2 andere eisen hebt.

Het gaat mij er niet om dat je die gitaar niet zou verdienen ofzo, maar de ervaring leert dat je je als gitarist (helemaal als je je er serieus op wilt toeleggen) gaat ontwikkelen. Zowel in wensen t.a.v. klank, bespeelbaarheid, hout en techniek.

check:
http://www.ebay.com/itm/Vintage-1986-Fender-Contemporary-Stratocaster-Made-in-Japan-Serial-E643589-/221009186357?pt=Guitar&hash=item33752c8e35

barno
1 mei 2012, 15:11
ijselrobo,

no disrespect maar uit het filmpje van je jam dat je postte blijkt niet ... euh how shall I put it politely... dat je al een pak techniek en kennis op zak hebt. Het spelplezier (enorm belangrijk) is er wèl maar muzikaal is er nog veel werk aan de winkel. Ook je veronderstelling dat een custom built gitaar je een voller geluid gaat geven in bandcontext is een erg rare gedachtenkronkel.
First things first zou ik (nog maar es) zeggen.

Pepe
1 mei 2012, 15:11
Als het te duur wordt, waar ik voor vrees (omdat die floyd master build is) ga ikkijken naar een andere bouwer. Smitty lijkt me goed, v.d. haar lijkt me goed en enkele andere die in dit topic genoemd zijn lijken me goed.

Wat is dat nou? Plaats nou gewoon die order man, je laat je oren toch niet hangen naar die jaloerse armoedzaaiers hier?
Be brave.

Dreverhaven
1 mei 2012, 15:18
Als ik Ijselrobo 07 was zou ik nog maar eens goed met mijn ouders om de tafel gaan zitten. Misschien is 6000 euro wel helemaal niet voldoende. Je wilt toch echt top notch hebben, masterbuilt, alles d'r op en d'r aan. Laat je geen oor aannaaien!! The best of the best, en niets anders, dat is wat jij nodig hebt.
Voor een vol geluid raad ik je ook nog een tweede Marshall versterker aan met tv kast, en nog twee normale kasten. Dan heb je vier kasten. Een stereodelay ertussen en GAAN!!

Dweezman
1 mei 2012, 15:20
@pepe Ja, zo kun je het ook benaderen natuurlijk ;)

muziekschuur
1 mei 2012, 15:30
Stel je voor dat je het in een keer goed kan doen...

En hoeveel dochters krijgen niet een paard voor de verjaardag, of een BMW of iets anders onzinnigs. Nee deze jongen gaat voor het beste van het beste in samenspraak met ouders en voor het goede vraagt hij nog even wat advies hier... Ik vind dat stijl, overwogen en buitengewoon tof. Laat ik je dit zeggen. Mijn ouders luisterden niet naar mij. Ik verkocht op mijn 17e mijn zunndap omdat ik op mijn 15e geen electrische gitaar kon krijgen/verdienen, hoe je het ook zegt. Mijn ouders waren oostindisch doof. Die Ibanez Roadster II die ik van het geld van die Zunndap kocht, daar speel ik nu nog op... Ik betaalde toen 1400 gulden voor die Ibanez roadster II en Yamaha 30 watt solidstate combo... En toen waren mijn centjes weer een heel tijdje op.

Dreverhaven
1 mei 2012, 15:34
Stel je voor dat je het in een keer goed kan doen...

En hoeveel dochters krijgen niet een paard voor de verjaardag, of een BMW of iets anders onzinnigs. Nee deze jongen gaat voor het beste van het beste in samenspraak met ouders en voor het goede vraagt hij nog even wat advies hier... Ik vind dat stijl, overwogen en buitengewoon tof. Laat ik je dit zeggen. Mijn ouders luisterden niet naar mij. Ik verkocht op mijn 17e mijn zunndap omdat ik op mijn 15e geen electrische gitaar kon krijgen/verdienen, hoe je het ook zegt. Mijn ouders waren oostindisch doof. Die Ibanez Roadster II die ik van het geld van die Zunndap kocht, daar speel ik nu nog op... Ik betaalde toen 1400 gulden voor die Ibanez roadster II en Yamaha 30 watt solidstate combo... En toen waren mijn centjes weer een heel tijdje op.

Kom op man, je doet het nu net lijken alsof dit voor hem de kans is om gitaar te gaan spelen en dat hij die daarom moet pakken. Hij heeft al meerdere gitaren, buizen versterkers, effecten. De hele mikmak. Tuurlijk is het fijn dat zijn ouders naar hem luisteren en natuurlijk is het veel geld en zijn we allemaal jaloers. Hij lijkt alleen niet echt naar de adviezen te willen luisteren die hier worden gegeven. Wat is dan het nut van zo'n topic? Velen hier hebben al aangegeven dat het wellicht niet het beste van het beste is om dit idee uit te voeren.

terrasbeest
1 mei 2012, 15:36
En hoeveel dochters krijgen niet een paard voor de verjaardag

Of een borstvergroting....

Mr.Fingers
1 mei 2012, 15:39
Of een borstvergroting voor hun paard!

Tabula Rasa
1 mei 2012, 15:40
Ik wil nog 1 beweegreden meegeven om het niet te doen.

Stel je voor:
Je krijgt een waanzinnige strat van je ouders voor het behalen van een mijlpaal, je opleiding (en je 19e verjaardag wat even iets minder boeiend is). Je stelt je droomstrat helemaal samen bij de Customshop van Fender. Je ouders betalen de rekening hiervoor.

Durf je dan nog zonder schuldgevoel zelf een paar potmeters te vervangen, omdat een andere waarde toch beter voor je werkt? Durf je daar zelf nog met merktstift Black Beauty op te zetten? Durf je daar de wiring van te veranderen? Durf je daar toch nog andere elementen in te zetten of wil je dit ding exact zo houden als je hem gekregen hebt?

Mijn trouwring vind ik ook niet altijd even mooi. Rooie Hamerite zou mooi staan..... maar dat zou ik niet durven, omdat dat ding ergens voor staat, in de staat waarin wij ze hebben uitgezocht.

Als je schijt aan het bovenstaande hebt, geen probleem,..... maar mensen die geen gitaar spelen snappen het eindeloos gemod niet..... en ik verzeker je..... binnen korte tijd wil je er weer wat aan versleuteld hebben.

bat
1 mei 2012, 16:04
Hmpf, mijn betoog over of het "goed" is dat je zo'n duur cadeau krijgt terzijde: ik zou inderdaad ook eerst nog even een jaartje of twee gaan experimenteren. Je argument waarom je zeker weet dat deze Fender CS je droomgistaar gaat zijn cvind ik nogal zwak onderbouwd. Nou hoeft er van mij geen uitmuntend onderbouwd verhaal achter te zitten, maar "een Fender met een humbucker in de brug is het geluid voor mij" is wel erg algemeen gesteld.

Nielsje
1 mei 2012, 16:06
Ach, ik speel al jaren op strats.
Het zijn allemaal kutgitaren, getuige het feit dat ik namelijk nog steeds niet normaal kan spelen.

RoelSmoel
1 mei 2012, 16:13
Ga eens praten met Richard Van der Hoeven, bouwt gitaren onder de naam Richard Van der Hoeven Guitars & Basses, en werkt buiten dat om bij Muziekhuis Guus Arons in Heerlen.
Hij is degene die een gitaar voor mij wil gaan bouwen, en kost misschien net 1/4 van wat jij uit wilt geven aan die Custom Shop. Er staat dan wel geen "Fender" of "Custom Shop" op, maar je moet jezelf ervan kunnen verzekeren dat je die gitaar in handen krijgt die jij voor ogen had. Is het een bestaand model, maar ligt het halsprofiel je niet, de radius van de toets, of iets heel anders? Zoek het dan in die weg en laat die nabouwen aan de hand van jouw specs of laat een bestaand model verbouwen, zonder dat je duizenden euro's meer kwijt bent.
Maar goed, kleppen op en gaan. Ik herken het van mezelf.
Vooral doen wat jij leuk vindt, maar uiteindelijk kom je er vanzelf wel achter..

jim__
1 mei 2012, 16:25
GAS plus een plotseling geldoverschot zorgt er nogal vaak voor dat mensen irrationele keuzes maken. Leuk als je John Mayer of Billy Gibbons heet, maar in alle andere gevallen meestal aanleiding tot een hoop spijt achteraf. Daarnaast zegt de term custom-shop nog niets over de uiteindelijke kwaliteit van de gitaar en in hoeverre hij aansluit bij je verwachtingspatroon. Goede specs lijken op papier leuk, maar als het ding niet lekker resoneert heb je nog een kat in de zak gekocht. En bij Fender hoef je dan niet aan te kloppen.

Mijn 2 cents: rustig ademhalen, rondkijken en het geld apart zetten voor je uitzet. Nu vind je me dan een eikel, over 5 jaar mag je het hele forum trakteren op een borrel voor het goede advies dat je hier gekregen hebt om het niet te doen.

muziekschuur
1 mei 2012, 16:45
De twee zijden van de medaille..... Soms heeft iemand een heel laboratorium nodig voor dat ene idee. Iemand anders kijkt naar de natuur en ontdekt iets groots.... Zonder initiele kosten...

snaarplukker
1 mei 2012, 16:53
Ik zou zeggen:"Doen!!!!!!" Zeker nu het kan. Het is wel een gitaar voor het leven, want je raakt hem toch niet meer kwijt. Voor een costum build krijg je vaak geen ruk voor terug als die je per ongeluk toch niet zou bevallen.

HaroldA
1 mei 2012, 16:55
Ik zou niet op stap durven met een gitaar van €6000. Hij zal maar eens gejat worden/omvallen/spontaan ontvlammen.

barno
1 mei 2012, 17:10
Ik zou niet op stap durven met een gitaar van €6000. Hij zal maar eens gejat worden/omvallen/spontaan ontvlammen.


da's nog zoiets. Ik heb ooit maar één dure gitaar gekocht. Een mid 60's cherry Gibson ES 335 . Weer verkocht oa omwille van het feit dat ik bij gigs constant ongerust was voor diefstal (het was nl ook nog es zowat de mooiste cherry ES ter wereld ...:)

Mitch
1 mei 2012, 17:19
Toch wel grappig dat iedereen blijft posten, terwijl sommigen al een keer of drie hetzelfde advies hebben gegeven. Wel iedere keer iets uitvoeriger geformuleerd, dat natuurlijk wel. Ongetwijfeld verandert dat niets aan de beweegredenen van de topic starter.
Overigens, ik vond mezelf ook niet zo geweldig, maar wel net goed genoeg toen ik aan mijn custom gitaar begon te denken :) Inmiddels ben ik door de jaren wel beter geworden, maar mijn techniek is nog steeds erg matig en ik speel bepaald nooit foutloos. Toch hang ik 'm graag om hoor, want ik krijg er héél veel plezier van. Maar ja, mijn 5x zo goedkope Junior word ik ook blij van.

Overigens kan ik het prima volgen dat je 'vol' wil klinken hoger op de toets, persoonlijk vind ik dat bij goedkope gitaren ook een probleem, dat ze dat niet doen. Maar om het dan in de eerste plaats bij een Fender te gaan zoeken, in de tweede plaats bij een Strat en in de derde plaats bij een Floyd: leaves me speechless.

HaroldA
1 mei 2012, 17:20
Maar om het dan in de eerste plaats bij een Fender te gaan zoeken, in de tweede plaats bij een Strat en in de derde plaats bij een Floyd: leaves me speechless.

Ja, maar hij is duur dus dan is hij toch beter dan de goedkopere Fenders? :soinnocent:

bat
1 mei 2012, 17:24
Maar om het dan in de eerste plaats bij een Fender te gaan zoeken, in de tweede plaats bij een Strat en in de derde plaats bij een Floyd: leaves me speechless.
Bij de Flouyd haakte ik inderdaad ook af. Het kan wel, maar het lijkt me zeer verstandig om eerst eens wat te experimenteren met een wat normalere strat met Floyd. Anders zou de teleurstelling wle eens groot kunnen zijn.

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 17:40
Bij de Flouyd haakte ik inderdaad ook af. Het kan wel, maar het lijkt me zeer verstandig om eerst eens wat te experimenteren met een wat normalere strat met Floyd. Anders zou de teleurstelling wle eens groot kunnen zijn.

waarom zou een floyd dan niet werken op een strat?

Edit: en hier (http://www.mijnbestand.nl/Bestand-77ZHCLPWKOXD.mp3) een Mp3'tje met wat ik net effe snel heb opgenomen met het mobieltje. niet de beste kwaliteit maarja.. wat ik hier doe is voor mij opwarm niveau. volgende zondag kan ik misschien wat band-materiaal meenemen.

bat
1 mei 2012, 17:56
Heb je al eens een strat met Floyd geprobeerd?

Mitch
1 mei 2012, 18:03
Juist, daar draait 't om. Een custom bestellen kun je beter pas doen als je een ruimere ervaring hebt, waardoor je beter weet wat je wel en niet wil. Het maakt geen donder uit hoe snel of goed je speelt (ga je ook daarvoor asjeblieft niet verdedigen, da's nergens voor nodig) maar het is wel verstandig om goed op de hoogte te zijn vóór je eraan begint.

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 18:06
Heb je al eens een strat met Floyd geprobeerd?

nope, wel eens live gehoord en op youtube gezien.
wel heb ik zo'n ik meen een schecter met een floyd gebprobeerd (gitaar had zo'n PRS achtige kop en zo'n doodskop inleg bij de 12e fret.. kom even niet meer bij de naam) en ik heb een paar dagen een Ibanez JS1200 mogen lenen van een bekende. die floyd beviel me erg goed, zeker omdat ik zelf veel met de tremolo's werk tegenwoordig en dat ik daarmee nog "lager" kan gaan als de standaard strat tremolo's.

B-stone
1 mei 2012, 18:48
nope, wel eens live gehoord en op youtube gezien.
wel heb ik zo'n ik meen een schecter met een floyd gebprobeerd (gitaar had zo'n PRS achtige kop en zo'n doodskop inleg bij de 12e fret.. kom even niet meer bij de naam) en ik heb een paar dagen een Ibanez JS1200 mogen lenen van een bekende. die floyd beviel me erg goed, zeker omdat ik zelf veel met de tremolo's werk tegenwoordig en dat ik daarmee nog "lager" kan gaan als de standaard strat tremolo's.

hoezo nog lager? ik kom met mijn standaard stat tremlo ook van halen achtig laag. kwestie van instellen, je speelt zelf ook op een strat (geen fender) zag ik in het filmpje? Probeer het een en ander eens met de veren. Kloot gewoon wat aan, leer je altijd van ;)

allochthomas
1 mei 2012, 18:51
Ik vond een floyd ook er leuk in het begin maar nu vind ik het ondingen. Je komt echt over als iemand die flinke gas heeft maar eigenlijk geen flauw benul heeft van wat hij nou wilt.

arnoldtims
1 mei 2012, 18:57
Maar zo naar je mp3 te luisteren is er bij jou inderdaad nog wel wat verbetering in je sound te krijgen als je effecten anders instelt.
Het is in het begin van het topic al even benoemd en ik kan mij er toch echt in vinden.
ik ben er van overtuigt dat je met het setje wat je nu gebruikt ook een stuk voller sound krijgt als je met je instellingen gaat klooien.

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 19:21
tja, ik heb het even geluisterd en het klinkt eigenlijk niet goed. zal door de microfoon in de telefoon liggen en dat dit maar wat warmspelen was, dus ik lette er niet echt op of alles wel zo goed en strak is als het zou moeten zijn.
zondag neem ik wel eens wat goede Rodes of Neumann microfoons mee naar de repetitie, dan kun je horen dat het wel wat beter is dan die MP3.
@B-Stone: die gitaar in het filmpje was de Blade Dayton. niet mijn favoriete gitaar maar mijn fender staat altijd een halve toon lager gestemd en da's niet zo handig als je met iemand aan het bluezen bent die z'n gitaar hoger heeft gestemd.

Dreverhaven
1 mei 2012, 19:30
Maar wat vind je nou zelf van de tot nu toe genoemde alternatieven die je aangedragen zijn?

Mitch
1 mei 2012, 19:39
On topic en met respect verder nu. Je verbazing uiten kan ook zonder te beledigen. Topic schoongeveegd waar nodig.

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 19:46
Maar wat vind je nou zelf van de tot nu toe genoemde alternatieven die je aangedragen zijn?

ppff.. de adviezen hebben me wel aan het denken gezet om eens met bouwers (in de buurt) te gaan praten. ook zal ik nog eens alle spec's zo eens bekijken en nagaan wat er beter/anders kan en gitaren gaan testen, bijv. een strat met een floyd en gitaren die de elementen/elektronica/hardware die ik wil aan boord hebben.

B-stone
1 mei 2012, 19:54
tja, ik heb het even geluisterd en het klinkt eigenlijk niet goed. zal door de microfoon in de telefoon liggen en dat dit maar wat warmspelen was, dus ik lette er niet echt op of alles wel zo goed en strak is als het zou moeten zijn.
zondag neem ik wel eens wat goede Rodes of Neumann microfoons mee naar de repetitie, dan kun je horen dat het wel wat beter is dan die MP3.
@B-Stone: die gitaar in het filmpje was de Blade Dayton. niet mijn favoriete gitaar maar mijn fender staat altijd een halve toon lager gestemd en da's niet zo handig als je met iemand aan het bluezen bent die z'n gitaar hoger heeft gestemd.

jij bent toch die gast met die jtm 45 en dus die stagg strat?

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 19:59
jij bent toch die gast met die jtm 45 en dus die stagg strat?

nee :)
Dat is Rick van About The Pengiun (zie dit (http://www.youtube.com/watch?v=UVIPDIiQHXM) en dit (https://www.facebook.com/pages/About-The-Penguin/233566926698950))
Die JTM45 en de wah die hij gebruikte op dat filmpje zijn van mij. zijn stagg en die andere drie pedaaltjes zijn van hem :)

B-stone
1 mei 2012, 20:33
nee :)
Dat is Rick van About The Pengiun (zie dit (http://www.youtube.com/watch?v=UVIPDIiQHXM) en dit (https://www.facebook.com/pages/About-The-Penguin/233566926698950))
Die JTM45 en de wah die hij gebruikte op dat filmpje zijn van mij. zijn stagg en die andere drie pedaaltjes zijn van hem :)


O oke :)

Maar jij vind dat je met je huidige strat niet diep genoeg kunt gaan ? Probeer dan de veren eens wat losser te zetten ;) Of probeer eens er wat aan te plaren. Misschien kom je er dan wel achter dat je helemaal geen floyd nodig hebt.:ok:

succes!!

Tabula Rasa
1 mei 2012, 21:14
maar mijn fender staat altijd een halve toon lager gestemd en da's niet zo handig als je met iemand aan het bluezen bent die z'n gitaar hoger heeft gestemd.

Huh? Ik heb het filmpje bekeken en jullie doen zo'n beetje alles in 5e positie. Dan kan je die hele zooi toch gewoon 1 fretje doorschuiven?

geert1976
1 mei 2012, 21:20
Huh? Ik heb het filmpje bekeken en jullie doen zo'n beetje alles in 5e positie. Dan kan je die hele zooi toch gewoon 1 fretje doorschuiven?

Lijkt mij ook eigenlijk, doe het in de band ook wel eens, als ik geen zin heb om te wisselen van gitaar.

SvennStar
1 mei 2012, 21:30
Waarom probeer je nou iedereen te laten zien hoe goed je kan spelen, je weet zelf het beste waar je aan toe bent. Als jij denkt eraan toe te zijn om een gitaar te laten bouwen die precies de specs heeft die jij wil, dan moet je dat gewoon doen.

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 21:50
Lijkt mij ook eigenlijk, doe het in de band ook wel eens, als ik geen zin heb om te wisselen van gitaar.

Maar ik weet van mezelf dat ik door gewoonte of door te kijken naar de andere gitarist dat ik toch in de 5e positie ga, en dan klinkt het niet :)

geert1976
1 mei 2012, 22:04
Maar ik weet van mezelf dat ik door gewoonte of door te kijken naar de andere gitarist dat ik toch in de 5e positie ga, en dan klinkt het niet :)

kwestie van concentratie, gewoon een paar keer doen, gaat je echt lukken en niet naar de andere gitarist loeren, enkel luisteren.
Moest laatst een setje spelen, eerst The man who sold the world(D#), gevolgd door Blue Hotel (E), gespeeld op mijn Yamaki Stratje ging prima bij Blue Hotel moest ik enkel alles 1 positie hoger pakken, want het stratje stond in D#

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 22:06
ja oke, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? :D

Oh wacht... hier gaan wat reacties op komen van "moet jij nodig zeggen"..

beruk
1 mei 2012, 22:11
Deze is ook leuk! Gaan we samen ophalen in Japan, kan best! Ik heb een tolk in Tokio klaarstaan:
http://www.fender.jp/images/product/3004/main.jpg

geert1976
1 mei 2012, 22:14
ja oke, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? :D

Oh wacht... hier gaan wat reacties op komen van "moet jij nodig zeggen"..

Zit wat in, mijn andere strat, gestemd in E stond 3 meter van mij af, maar had geen zin om te wisselen:D

langun
1 mei 2012, 22:25
Waarom ga je voor (de helft van) dat geld niet eens gaan kijken bij Suhr/Tom Anderson/... Een gitaarbouwer wat laten maken naar je specs is wel mooi, maar als je daarna beslist dat je de gitaar toch niet wil houden is ze ook niets meer waard. Indien ik een superstrat zou willen zou ik totaal niet aan Fender denken.

bat
1 mei 2012, 23:49
Mijn advies: ga eerst nig flink wat gitaren in verschillende configuraties proberen - ook in een bandomgeving. Je wilde een strat met Floyd bestellen voor meer dan 5000 euro, zonder dat je er ooit een geprbeerd hebt. Dat kan ik niet anders dan niet slim noemen. Maar goed, dat snap je gelukkig inmiddels ook.

Het gaat om een heel groot bedrag. Ook al krijg je het, het blijft zonde van het geld als het in de praktijk tegen blijkt te vallen.

almarvk
2 mei 2012, 09:50
Inderdaad. Ga eerst 's op een flink aantal gitaren spelen. Probeer van alles uit. Ga gewoon lekker naar verschillende muziekwinkels en probeer gewoon echt vanalles uit.

Je wilt een gitaar kopen met specs zonder dat je weet wat die specs inhouden. Dan maakt het niet uit hoe duur de gitaar zal worden, maar het zal je nooit opleveren omdat je niet weet wat het inhoudt.

Oftewel; ga eerst 's lekker op zoektocht naar de gitaar die het beste bij je past. Je kan beter wat langer zoeken totdat jij de gitaar hebt gevonden die bij je past, dan geld over de balk te smijten en met iets te blijven zitten waar je misschien helemaal niet gelukkig van wordt.

Eric van Esch
2 mei 2012, 10:25
[verstandig modus aan/] Nog iets om te overwegen. Je wilt straks gaan studeren, je wilt dat doen in een richting van een muziekopleiding. Studeren kost klauwen vol geld. Je zou kunnen overwegen om een goede gitaar voor een bescheiden prijs (zeg 2000 euro, nog een best budget) te kopen en de rest van het bedrag reserveren voor het studeren. Je zal tijdens de opleiding ongetwijfeld behoefte krijgen aan extra spullen, als je nu spaart heb je tenminste geld om iets te kunnen aanschaffen. Je kan ouders niet blijer maken dan genieten van een fijne opleiding! [verstandig modus uit/]

Pepe
2 mei 2012, 11:14
Je ouders blij maken? Dáár is de rock'n roll niet mee groot geworden! Daar ga je maar jazz van spelen of, nog erger, je komt terecht in de begeleidingsband van Dries Roelvink.

We mikken toch op Slash en Hendrix he Robo!

Ijselrobo 07
2 mei 2012, 11:30
We mikken toch op Slash en Hendrix he Robo!

Yep!
En bijvoorbeeld dit (wat we ook met de band doen):

http://www.youtube.com/watch?v=DZwfakOO9ck&feature=fvst

Mijn ouders vinden het prima dat ik de wat stevigere muziek maak (ondanks dat hun beide conservatorium hebben gedaan en beide meer in de klassieke muziek werken) :):)

Oranjeaap
2 mei 2012, 11:46
Ik zou eerst eens een niet al te dure superstrat kopen zoals Ibanez, Charvel, Jackson of iets in die richting. Dan weet je na een tijdje wat je wel en niet zoekt in zo een type gitaar. Dat ding wat jij wil laten bouwen is puur geld weggooien. Niet alleen omdat het ergens anders veel goedkoper en minstens even goed te krijgen is, maar ook vanwege de niet alledaagse specs en uiterlijk. Dat raak je nooit kwijt op de 2ehands markt. Heb je een keer dringend geld nodig dan krijg je misschien een kwart van je investering terug

Erik70
2 mei 2012, 15:05
..
En ik wil dat het niet "leeg" gaat klinken als ik wat hoger speel of soleer. Met de blade dayton lukt dat niet goed. Met mijn Fender met humbucker in de brug lukt het al veel beter. Daar heb ik ook voor getest, een gitaar die zo "vol" mogelijk klinkt.
Daarom ben ik ook steeds op de custom shop gekomen, omdat voor mij de fenders het beste voldoen aan wat ik wil, een vol geluid.
.




@Meneer Zwijn: Goede versterkers heb ik al: Een Marshall JTM45 met Marshall 1960TV Cabinet en een Blackstar HT-20 Combo en wat pedalen erbij. die versterker is dus geen probleem ;)



@Nielsje: Mijn opstelling hoe ik het nu heb, vindt ik meer dan prima. daar hoeft van mij niks meer aan veranderd te worden.

.

Om even een aantal dingen kort samen te voegen en ook andere topics van je erbij te betrekken:
Je wil dus een "vol" geluid, daar is het kennelijk om te doen. Ik denk niet dat je in bandformatie veel verschil gaat horen tussen welke custom dan ook en een adere strat met humbuckers.
Je zegt dat je al goede versterker hebt. Ja je spullen zijn goed, maar.... zoals Nielsje terecht al opmerkte en zoals in je andere topics je al diverse malen is aangeraden... de wijze waarop je e.e.a hebt aangesloten lijkt echt nergens op.
Nu kan je wel zeggen "ja maar zo klinkt het zoals ik wil". Dat is wellicht te kort door de bocht. Je zoekt naar een ander geluid dus e.e.a klinkt NIET zoals je wilt. Zeker in bandformatie zal je sound die je op je slaapkamertje bevalt in het echt gaan teleurstellen.
De grootste winst is echt hier te halen. Een vollere sound creeer je eerder door goede / andere aansluiting van je amp en effecten. Een gitaar heeft daar minder invloed op.
Je hebt én een JTM45 én een HT-dual. Alleen daarmee kan je al een baggervette sound creeren.... maar NIET als je de boel verkeerdom in loops aansluit en daar niet van wilt los komen.

Dreverhaven
2 mei 2012, 15:31
Daarnaast, hoe vol je klinkt kun je ook los van de apparatuur bekijken; het heeft voor een groot deel te maken met wat je speelt. Je zult je nummers zo moeten construeren dat ze vol klinken.

HaroldA
2 mei 2012, 15:33
Daarnaast, hoe vol je klinkt kun je ook los van de apparatuur bekijken; het heeft voor een groot deel te maken met wat je speelt. Je zult je nummers zo moeten construeren dat ze vol klinken.

Nee joh, gewoon een gitaar kopen van €6000. Gegarandeerd dik geluid, zelfs met vage apparaten in je loops en via emulated outs een JTM45 aansturen! :ok:

Dreverhaven
2 mei 2012, 15:37
Ieder z'n ding hè. :D

Pepe
2 mei 2012, 15:59
Ja zeg, waarom zou Robo zijn speelstijl moeten aanpassen? Hij koopt gewoon speelstijl.

Heb je nou al je order geplaatst? Niet te lang ermee wachten jongen, van uitstel komt afstel.

langun
2 mei 2012, 16:41
Je ouders blij maken? Dáár is de rock'n roll niet mee groot geworden! Daar ga je maar jazz van spelen of, nog erger, je komt terecht in de begeleidingsband van Dries Roelvink.

We mikken toch op Slash en Hendrix he Robo!

http://farm7.static.flickr.com/6098/6326349438_4a90fb92cb_o.jpg

Jimi wou wel degelijk zijn ouders blij maken :D

Pepe
2 mei 2012, 17:58
bij Robo ligt het andersom begrijp ik, daar willen voornamelijk de ouders hun oogappeltje blij maken.

HaroldA
2 mei 2012, 19:06
bij Robo ligt het andersom begrijp ik, daar willen voornamelijk de ouders hun oogappeltje blij maken.

Dan hoop ik dat ze dit topic nooit zien!

muziekschuur
2 mei 2012, 19:40
Weet je wat nou de ellende is. Ik heb ook veel van die P.A. zooi en versterkers en andere ijzingwekkende apparaten die een compleet dorp op kunnen blazen. het is niet makkelijk om gedegen advies te krijgen en een plek waar je de juiste ervaring op kan doen. Hoeveel schattige bandjes ik al niet uitversterkt heb die met een solidstate versterkertje van 30 watt op het podium verschenen om erachter te komen dat het niet werkt.... Ik kan ze niet meer tellen.

Maar verder zie je alleen maar schreeuwlelijken van ouwe mislukte muzikanten die nu eens de kans schoon zien een ander af te zeiken. Jongen, als er nou eens iemand uit je buurt eens gezellig naar een repetitie komt kijken, dan maak je dik kans dat je die avond met een pest humeur naar huis gaat, maar dat de komende repetities je een veel opener en gezelliger geluid neer weet te zetten...

Maar ja. Jij klinkt wel zo sportief.... Maar d'r is niemand in de buurt die dat aandurft.... Of wel?

Erik70
2 mei 2012, 19:48
...Maar verder zie je alleen maar schreeuwlelijken van ouwe mislukte muzikanten die nu eens de kans schoon zien een ander af te zeiken. ....

...spiegeltje spiegeltje aan de wand ....

Ijselrobo 07
2 mei 2012, 19:54
zo, bij deze hier ook de opnamens (http://www.mijnbestand.nl/Bestand-L4YFS64JHPQC.zip) die ik bij mijn topic voor de ruis van mijn marshall heb gezet klikkerdeklik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?154503-Vreemde-ruis-Marshall-JTM45&p=2833813&viewfull=1#post2833813). a.u.b. eerst mijn uitleg daar even lezen voor er weer gezeur komt :)

titzenpitzer
2 mei 2012, 20:33
Wil je nu gelijk bewijzen dat je de gitaar waard bent? Daar gaat het hem toch niet over?
Als je meer tijd en geduld in een opname steekt, moet al die uitleg er niet bij.

Ijselrobo 07
2 mei 2012, 20:56
Wil je nu gelijk bewijzen dat je de gitaar waard bent? Daar gaat het hem toch niet over?
Als je meer tijd en geduld in een opname steekt, moet al die uitleg er niet bij.

de opname was meer om te laten horen hoe mijn opstelling zonder en met loop en emulated output klinkt

titzenpitzer
2 mei 2012, 21:12
de opname was meer om te laten horen hoe mijn opstelling zonder en met loop en emulated output klinkt

Oh, ok, excuses!

Brum
3 mei 2012, 10:18
Met alle respect, ik heb je bordje gezien, het is echt een heel raar bordje en ik denk dat het ook voortkomt uit je gebrek aan ervaring. En iets zegt mij dat je daar nog heel veel aan 'volheid' kunt winnen. Als het voor je werkt; houden zo, niks meer aan doen. Maar ik zou het met jouw spul en bijkomend budget wat je uit te geven hebt echt heel anders doen. Die Blackstar versterker, gebruik 'm lekker voor thuis oefenen. Echt geen gek versterkertje, maar zoals je 'm nu gebruikt, dan denk ik dat het heel veel beter kan wat betreft je tone. Die Digitech dingen en die raar gebruikte M-Audio interface, ik zou het er af gooien. Kijk voor een paar leuke, losse effecten en je wint al enorm in je geluid, geloof me. Als je niet al te veel budget hebt, dan is dat Digitech multi-fx spul best leuk en ook leerzaam, maar jij hebt een budget waar de meeste mensen hier van staan te watertanden man! Die wah in de fx loop, da's echt het meest maffe wat ik tot nu toe gezien heb zo'n beetje. De algemene consensus is toch dat dat echt niet werkt. Als het voor jou wel werkt, ik vind het prima... Je geluid puurder maken en veel meer met de JTM45 doen, ga je al heel veel aan winnen. Doe er een paar leuke, losse kwaliteits effecten bij en je geluid is al heel veel beter. Dat Blackstar pedaal heeft dan ook niet mijn voorkeur, maar zou ik in jouw geval dan weer wel gebruiken, maar wel voor de versterker en niet in de loop. Als je dan toch het clean van de ene versterker wilt gebruiken en de scheur van de andere, probeer het dan juist 's andersom. De JTM45 icm een lekker scheurpedaal en eventueel een booster voor de scheur en de Blackstar versterker voor het clean. Switchertje d'r tussen gaan met die handel. Wat je nu doet is andersom werken en om je spul heen werken, terwijl daar nu juist de clou ligt.

En heb je er al 's bij stil gestaan dat je het misschien niet eens in een superstrat zoekt? Je richt je nu heel erg op één type gitaar, maar misschien is het geluid van een ander type gitaar wel veel meer wat je zoekt. Staar je daar niet te blind op en kijk verder dan je neus lang is. ;) Ik zou in jouw geval, aan de hand van wat je allemaal zegt, niet eens naar een gitaarbouwer gaan, maar gewoon allerlei gitaarwinkels bij langs, je eigen versterker mee en enkel een scheurpedaaltje en kijken wat lekker klinkt. Dan hou je nog ruim budget over voor wat leuke pedaaltjes en zelfs dan hou je nog geld over.

En ook dan zul je nog vaak dingen gaan veranderen in je set-up in de loop d'r jaren, dat hoort er gewoon bij...

muziekschuur
3 mei 2012, 10:46
...spiegeltje spiegeltje aan de wand ....

Haha.... Thanks... Ik woon niet in de buurt van IJselrobo.... Maar hij is van harte welkom...

Pepe
3 mei 2012, 11:10
Brum, als ik jou nou eens een goedbedoeld advies geef wat je moet doen omdat ik meer ervaring heb... zou je dat aannemen?
Precies. Je bent eigenwijs en je maakt je eigen fouten wel. En gelijk heb je.

Rare dingen doen is onverstandig en leuk. Het is een Rolls Royce rose verfen en een zwembad inrijden. Ik wil die gitaar wel eens zien wat voor raar gedrocht daar uitkomt hoewel ik denk dat alles slechts voorpret is en de Rolls een keurig middenklassertje zal blijken te zijn.
Ook prima.

bass blom
3 mei 2012, 11:41
nog ff en pepe gaat een inzameling organizeuren :D

Brum
3 mei 2012, 12:12
Brum, als ik jou nou eens een goedbedoeld advies geef wat je moet doen omdat ik meer ervaring heb... zou je dat aannemen?
Precies. Je bent eigenwijs en je maakt je eigen fouten wel. En gelijk heb je.

Rare dingen doen is onverstandig en leuk. Het is een Rolls Royce rose verfen en een zwembad inrijden. Ik wil die gitaar wel eens zien wat voor raar gedrocht daar uitkomt hoewel ik denk dat alles slechts voorpret is en de Rolls een keurig middenklassertje zal blijken te zijn.
Ook prima.

Die jongen is 19, mag ie eigenwijs zijn? En ik zie 'm toch heel langzaam van z'n eerste opzet af geraken, al gaat het met een hoop gesputter. Man, dit is toch een hoop herkenning van heb ik jou daar, dat tegensputteren, dat heeft toch iedereen gedaan op die leeftijd man. Dat geeft ook helemaal niks, al doende leert men. Er zijn er hier maar zat die echt helemaal niets doen met adviezen (al dan niet uit Limburg), dan vind ik Ijselrobo nog meevallen hoor.

Kijk, voor mij en wellicht voor jou ook, is het makkelijker om dingen te schiften, dat heeft alles met ervaring te maken. Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar ben wel bijna een keer zo oud als Ijselrobo en heb dus m'n kop al menig maal gestoten. Dan heb je ook meteen je antwoord hoe ik met adviezen zou omgaan.;)

En of het nu wel waar is, of niet, wat betreft de aanschaf van een custom shop Fender, dat doet er niet toe vind ik. Hij vraagt advies, hij kan het krijgen en ik hoop dan op mijn beurt dat ie inziet dat het een prachtig luchtkasteel is, voor hem, maar dat ie iets wat teveel over het hoofd ziet. En wuift ie goed bedoelde adviezen weg, dan is het niet aan mij om te oordelen. Bovendien leert ie daar alleen maar van, wat je zelf al aangeeft. Om dan continu cynisch te gaan doen, ik vind het persoonlijk niet nodig en bovendien ook weinig informatief. Ik weet ook wel dat het zo werkt op fora, clubjes en ons-kent-ons en da's ook niet erg, maar misschien met wat mate. Then again, ik kan er ook niet bepaald van wakker liggen.:)

Pepe
3 mei 2012, 13:18
.. net een thinline om zeep geholpen, ik hoor het Luke nog zeggen... kijk er toch mee uit, dat gaat niet goed zo...

ik rij nog dagelijks Rollsen in zwembaden...

frander
3 mei 2012, 14:41
Ik weet het niet hoor... heb alleen de eerste drie pagina's gelezen. Ik kreeg na het behalen van mijn middelbareschooldiploma de rekening van de hbo voorgeschoteld. Zal wel aan mij liggen, maar ga eens werken voor die pegels, dan weet je wat 1000,- is.

Brum
3 mei 2012, 15:45
.. net een thinline om zeep geholpen, ik hoor het Luke nog zeggen... kijk er toch mee uit, dat gaat niet goed zo...

ik rij nog dagelijks Rollsen in zwembaden...

What can I say, sommige mensen leren nooit.:crazyhappy:

pannekoek
3 mei 2012, 16:11
Topicstarter doet me heel veel aan mijzelf denken. Jong, veel geld (In mijn geval zelf bij elkaar gewerkt maar dat veranderd niets) en heel veel GAS.

Als jij een dure Fender Custom Shop wil kopen, en je hebt de kans: Gewoon doen! Ja, je hebt een goedkoper alternatief, ja je bent nog onervaren en waarschijnlijk op veel te weinig verschillende gitaren gespeeld. Maar dat veranderd niets aan het feit dat je niet weet wat je onderbuik gevoel zegt.

Als je eenmaal zo een custom shop thuis hebt staan, kijk je er iedere keer met liefde naar en speel je er met alle plezier op. Bij een gitaar die wellicht net zo goed is maar waar je een minder gevoel bij hebt, is het zonde en zul je nooit tevreden zijn.

Ik vergelijk het altijd met een sierraad/horloge. Iemand die een rolex/breitling/cartier koopt, koopt dit niet omdat het zo een goed horloge is, in tegendeel. Het is het gevoel/emotie dat dat stuk bij je bezorgd. Dit werkt net zo bij gitaren. Dat is wellicht nog belangrijker dan hoe de gitaar daadwerkelijk klinkt/speelt.

Als je iets heel graag wilt, doe dat dan ook. (dat neemt niet weg dat je zeker moet zijn dat wat je wilt, hetgeen is dat je ook precies heel graag wilt).

Erik70
3 mei 2012, 18:32
Die jongen is 19, mag ie eigenwijs zijn? En ik zie 'm toch heel langzaam van z'n eerste opzet af geraken, al gaat het met een hoop gesputter. Man, dit is toch een hoop herkenning van heb ik jou daar, dat tegensputteren, dat heeft toch iedereen gedaan op die leeftijd man. Dat geeft ook helemaal niks, al doende leert men. Er zijn er hier maar zat die echt helemaal niets doen met adviezen (al dan niet uit Limburg), dan vind ik Ijselrobo nog meevallen hoor.

Kijk, voor mij en wellicht voor jou ook, is het makkelijker om dingen te schiften, dat heeft alles met ervaring te maken. Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar ben wel bijna een keer zo oud als Ijselrobo en heb dus m'n kop al menig maal gestoten. Dan heb je ook meteen je antwoord hoe ik met adviezen zou omgaan.;)

En of het nu wel waar is, of niet, wat betreft de aanschaf van een custom shop Fender, dat doet er niet toe vind ik. Hij vraagt advies, hij kan het krijgen en ik hoop dan op mijn beurt dat ie inziet dat het een prachtig luchtkasteel is, voor hem, maar dat ie iets wat teveel over het hoofd ziet. En wuift ie goed bedoelde adviezen weg, dan is het niet aan mij om te oordelen. Bovendien leert ie daar alleen maar van, wat je zelf al aangeeft. Om dan continu cynisch te gaan doen, ik vind het persoonlijk niet nodig en bovendien ook weinig informatief. Ik weet ook wel dat het zo werkt op fora, clubjes en ons-kent-ons en da's ook niet erg, maar misschien met wat mate. Then again, ik kan er ook niet bepaald van wakker liggen.:)

Mooi gesproken.... en ik sluit me hier geheel bij aan.

Ijselrobo 07
5 mei 2012, 18:01
Terug van de musicstore... gevraagd wat een custom shop kost: tussen de 2000 en de 2500 euro als je een moderner base model pakt. als je zo'n "time machine" pakt, wordt het meteen een stuk duurder. ook voor de floyd betaal je iets van 80 euro meer dan een gewone brug. niks een paar ruggen extra voor masterbuilt.
ook is mij verteld, dat de mensen van de customshop, als ze de order ontvangen contact met je opnemen en dan alles nog eens bespreken. als de bouw is begonnen blijven ze contact met je houden. verder was het 50% aanbetalen als je bestelt en de andere 50% als je de gitaar ontvangt. wachttijden zijn zo'n 1 á 2 jaar (wat dus een dik minpunt is).

Verder had ik nog een aantal gitaren geprobeerd: 2 modellen van Joe Satriani (maar ik had al eens een aantal dagen de JS1200 in huis gehad, dus die kende ik eig. al), Een aantal Ibanezzen uit de S serie, nog wat stratocasters, de Les Paul Supreme, de Billy Morrison Les Paul, een Gretsch baritone, een Schecter Jeff Loomis signature en nog een aantal andere gitaren.

Conclusie voor mijn spec lijstje: Het wordt geen 1956 basis model, deze had ik eerst gekozen omdat deze 21 fret's heeft, een Alder body en een 50's headstock (en niet zo'n lelijke grote 70's headstock). maar de 2010 t/m 2012 modellen zijn ook oké, alleen moet ik dan leren omgaan met de 22 fret's (ja, ik ben een 21 fret man)
Verder, het ebony toetsenbord beviel me toch niet zo op de Billy Morrison LP, want op mijn 2 nylonsnarige gitaren (Minyard Martinez model munich en een Helmut Hanika uit 1980) zit Ebony, dit vindt ik fijn spelen op die gitaren, maar op die LP viel het me toch wel tegen (had ook nog geen gitaar met ebony toets geprobeerd). dus ik ga nu denk ik voor maple.
Verder blijft mijn lijstje zoals hij is. dus ook met floyd rose.

Alleen, toen ik de Schecter Jeff Loomis signature vastpakte was het meteen liefde :lovelove:
Er wordt wel eens gezegd dat als je van 6 naar 7 snarig overstapt, dit even wennen enzo is, maar waar ik meer problemen mee heb zijn de 24 fretjes :D
Tone knoppen gebruik ik toch niet dus die mis ik ook niet (alleen een split functie is opzich wel handig. had ik gister tijdens een jam sessie opgemerkt toen ik een LTD MH-350NT in handen geduwd kreeg :))

Dus rond kerst (ja, het is nog lang, maar als dan blijkt dat ik mijn diploma met gemak haal, wat ook zo is, zoals het nu uitziet) ga ik nog eens testen en kiezen voor of een Fender Custom shop, of een gitaar bij een andere bouwer (ik ga sowieso met een paar bouwers praten) of een 7-snaar (CS/Stock/handgebouwd).

bass blom
5 mei 2012, 19:08
dus 22 i.p.v. 21 frets is wennen?
24 frets nog meer wennen..

en 7 snaren niet.

:dontgeti:

Ijselrobo 07
5 mei 2012, 19:18
dus 22 i.p.v. 21 frets is wennen?
24 frets nog meer wennen..

en 7 snaren niet.

:dontgeti:

nee, ik pakte die 7 snaar, plugde in een amp en boem! meteen knallen. heb geen een keer getwijfeld of ik nu wel op de goede snaar zat. wel of ik bovenaan nu wel of de fret zit waar ik wel heen wilde :)

Gearjunkie
5 mei 2012, 19:37
Bij mij heb ik gewoon de 22ste fret afgeplakt. Kan je nooit misgrijpen daar...

Mitch
5 mei 2012, 19:41
dus 22 i.p.v. 21 frets is wennen?
24 frets nog meer wennen..

en 7 snaren niet.

:dontgeti:
Ik ben blijkbaar niet de enige die hier niets van begrijpt :listen:

Maar: opvallend dat ze vertellen dat een gitaar op aanvraag laten maken niet zo duur zou worden als gedacht werd (ook door mij overigens). Jaar wachttijd lijkt me dan nog mee te vallen, eerlijk gezegd.

allochthomas
5 mei 2012, 20:01
Misschien al eens voorbij gekomen maar probeer eens iets dikkere snaren als je vind dat je geluid niet vol genoeg is.

Ijselrobo 07
5 mei 2012, 20:20
Misschien al eens voorbij gekomen maar probeer eens iets dikkere snaren als je vind dat je geluid niet vol genoeg is.

Al geprobeerd. op de Fender met een setje 011 en op de Blade met een set jazz extra light (010) van d'addario. nu heb ik Dean Markley Helix HD 009 - 046 op de Fender liggen.
De 011 klonk wel wat dikker tegenover de 010 en de 009, maar 011 kon de topkam niet aan en 009 - 046 soleert toch wat lekkerder.

allochthomas
5 mei 2012, 20:32
Voor een paar euro heel fijn schuurpapier halen. Ik had vroeger ook last van een dun geluid en dikkere snaren loste dat op. Je hoeft niet zo overboord te gaan als ik(056-013 van een 7 snaar setje in E) maar ga gewoon eens een weekje of 2 met 011 spelen, je vingers wennen vanzelf wel.

Ijselrobo 07
5 mei 2012, 20:59
Dat setje 011 had ik bijna 2 maanden erop zitten :)
Mijn vingers waren dat snel gewend, waarschijnlijk omdat ik van een setje 010 afkwam :)
Er zal op mijn fb ergens nog wel een video van een gig staan met dat setje 011.
Maar het soleerde toch niet zó fijn..

sjoerd5
5 mei 2012, 21:12
Mietje.
Met 011 bend ik vaak nog te ver...

Maar de tone wordt alleen maar beter. Mijn Gibson SG 200 uit '71 (overigens gekocht voor een fractie van wat jij gaat uitgeven) was met 009 gewoon een schel onding.
Met 012 is het eigenlijk wel een bruut ding.

allochthomas
5 mei 2012, 21:21
:seriousf:
Mijn avri62 strat ging van 011 naar dat setje 013 is is van een gitaar met weinig ballen naar een waar monster getransformeerd. Moet toegeven dan gilmour style bends wel net iets te pijnlijk zijn:D

FNaRK
5 mei 2012, 21:28
net vol verbazing door dit topic gebladerd ....

dus van een CS Fender van €5000 naar een Schecter 7 snaar met 24 frets, terwijl je eigenlijk meer van de 21 frets bent :???:

kun je dat geld niet beter investeren in een stemapparaat en gitaarlessen
??

Tabula Rasa
5 mei 2012, 21:34
WTF? Er zitten toch sidedots op de hals? Als je het niet hoort, kan je toch ff spieken? Ik snap het allemaal niet meer hoor.

Dirk_Hendrik
5 mei 2012, 21:42
net vol verbazing door dit topic gebladerd ....


Hier nog eentje Mario. Ik zit me serieus af te vragen of ik dit soort bedragen uberhaupt ooit in 1 keer heb uitgegeven, anders dan aan huis (hoger) of auto (lager maar in deze prijscategorie)...

Ijselrobo 07
5 mei 2012, 21:57
WTF? Er zitten toch sidedots op de hals? Als je het niet hoort, kan je toch ff spieken? Ik snap het allemaal niet meer hoor.

kom op man.. als er mooie dames voorbij komen lopen ga jij toch ook niet stom op je side dots kijken of je wel goed zit :D

haha, zonder onzin; je hebt gelijk, maar ik kijk nooit naar die dingen. vanaf toen ik zo'n ettertje van 5 was moest ik al op een gitaar spelen die side dot's op de 5e en 7e positie had, en dat was het dan. dus ik speel altijd op gevoel en omdat ik na nylonsnarige altijd 21 fret's heb gehad ben ik die 3 extra niet gewend.
maarja, ik zeur weer. je hebt gelijk ik moet gewoon aanleren om naar de side dots te kijken :D

Tabula Rasa
5 mei 2012, 22:02
je hebt gelijk ik moet gewoon aanleren om naar de side dots te kijken :D

Nee, je moet gewoon leren spelen zonder te kijken. Wat maakt het nou uit hoeveel frets er zitten. Je kan alleen verwarring krijgen als je naar die laatste fret kijkt en terug gaat tellen. Als je dat dus doet.... dan heb je tijd te veel....

22 of 21 frets? 21 ste fret zit nog steeds op dezelfde plek tov de heel en de elementen en brug, dus verwarring snap ik echt niet.... alleen als je terug gaat tellen, maar wie doet dat nou?

Dirk_Hendrik
5 mei 2012, 22:04
Nee, je moet gewoon leren spelen zonder te kijken.
Eens.
Niets is zo saai als kijken naar een gitarist die de hele tijd naar z'n eigen vingers staat te staren.

Ijselrobo 07
5 mei 2012, 22:19
nounou.. eerst moet ik spieken op de side dots en dan moet ik leren spelen zonder te kijken.. wat is het nou?!?!

:dontgeti:

Maar normaal speel ik ook zonder te kijken. omdat ik al sinds kleine uk naar de noten in de boeken en op papier moest kijken.
alleen voelt het voor mij gewoon raar. meer dan 21 frets. 't zal wel aan mijn rare gewoontes en .. uuhh .. dingen liggen :D

RoelSmoel
5 mei 2012, 22:27
Ik weet niet eens hoeveel frets mijn gitaar heeft, het boeit me ook vrij weinig. Speeeuleh! Dat moeten we!

bass blom
5 mei 2012, 22:38
kom op man.. als er mooie dames voorbij komen lopen ga jij toch ook niet stom op je side dots kijken of je wel goed zit :D

er zijn hele volksstammen die dol zijn op sideboobs.
maar das ff heel iets anders :D

B-stone
5 mei 2012, 22:51
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens het soleren ook eigenlijk alleen maar naar mijn fretboard kijk. Maar tijdens de begleiding/melodie kijk ik gewoon voor mij uit.

Die side dots zie ik nooit, daar zit mijn duim op om eventueel de bovenste snaren te dempen. Verder zou ik zo de 19e of 20ste niet kunnen pakken. Ik soleer van uit boxen die ik dan in mijn hoofd heb. En ben wat gitaarspelen niet echt nummeriek ingesteld :D

Op de vraag of dit wat toevoegd aan het topic durf ik geen antwoord te geven :D zal wel niet ;)

Groetjes,

Terminus
6 mei 2012, 01:04
Even terug over die 7-snaar: de Schecter Jeff Loomis is 26,5" ipv 25,5", dus de frets zitten wel degelijk anders, namelijk verder uit elkaar. Dit heeft natuurlijk geen moer te maken met het feit dat het er 24 zijn, wel met hoe je je grepen gewend bent. De zessnarige versie is wel 25,5", is dat misschien niet iets?