PDA

View Full Version : Vreemde ruis Marshall JTM45



Ijselrobo 07
30 april 2012, 16:28
Op mijn (in augustus 2011) aangeschafte Marshall JTM45 zit een rare ruis.
laatst kwam de ruis uit mijn pedaalboard, maar die heb ik verholpen, want nu komt de ruis niet uit de blackstar HT-20 of het pedaalboard maar echt uit de marshall zelf, of ik nu hem nu aangesloten heb via mijn schema of de gitaar alleen erin geplugd heb.
hier mijn schema hoe ik normaal alles heb:
http://img844.imageshack.us/img844/5421/opstellingpedalenapril2.png

De kabel die van de "Emulated Output" van de Blackstar af komt gaat in de bovenste input van kanaal 2 (normal) van het Marshall. een patch-kabel zit in de 2e input van kanaal 2 en gaat naar input 1 van kanaal 1 (High treble). het rare is, als ik op de patch kabel (zo'n 30cm ding van yellow cable) tik, dan hoor ik dat over de versterker. af-en-toe wordt de ruis versterkt als ik mijn vinger op de patch kabel leg. want de ruis is afwisselend, soms is 'ie hard, soms zacht, zo af-en-toe hoor ik rare tikjes/knallen alsof ik ergens een andere versterker uit duw, terwijl de marshall nog aan is.
En hoe harder ik kanaal 1 (high treble) zet, hoe harder de ruis wordt. zelfs als er geen kabel in 1 van de 2 input's van kanaal 1 zit, geeft hij ruis. kanaal 2 (normal) geeft minder ruis, maar hij blijft toch vervelend aanwezig.

Als ik de standby knop aan heb staan, is er helemaal geen geluid. maar dat lijkt me normaal.

Iemand enig idee wat het is? moet ik er misschien een amp-dokter voor opzoeken?

bass blom
30 april 2012, 16:59
ten eerste is volgens mij een "Emulated Output" bedoeld om in een menpaneel te doen.

HaroldA
30 april 2012, 17:00
Ik verbaas me er sowieso over dat daar überhaupt een goed geluid uit kan komen.

Ijselrobo 07
30 april 2012, 17:04
ten eerste is volgens mij een "Emulated Output" bedoeld om in een menpaneel te doen.

Ochja, er zit geen "gewone" output en ook geen headphones output op de HT-20, dus de emulated output is het enige waar ik mee kan doorverbinden.


Ik verbaas me er sowieso over dat daar überhaupt een goed geluid uit kan komen.

Voor mij is het geluid geweldig en ik kan er alles mee wat ik wil, dus laten we maar niet discussiëren waarom mijn schema zo raar is maar eerder wat er met de JTM45 aan de hand is.

HaroldA
30 april 2012, 17:06
Voor mij is het geluid geweldig en ik kan er alles mee wat ik wil, dus laten we maar niet discussiëren waarom mijn schema zo raar is maar eerder wat er met de JTM45 aan de hand is.

Je zei dat je geprobeerd had direct je gitaar in de JTM45 te stoppen. Heb je de kabel en de gitaar al een keer gewisseld?

En omschrijf de ruis: "hiss", "zoem" of "brom"? Een opname kan ook handig zijn.

Ijselrobo 07
30 april 2012, 17:08
Je zei dat je geprobeerd had direct je gitaar in de JTM45 te stoppen. Heb je de kabel en de gitaar al een keer gewisseld?

En omschrijf de ruis: "hiss", "zoem" of "brom"? Een opname kan ook handig zijn.

Verschillende gitaren (zelfs effe de bas) geprobeerd en verschillende kabels, allemaal hetzelfde probleem.
geluidsopname ga ik nu even maken.

Ijselrobo 07
30 april 2012, 17:30
hier de geluidsopname (http://www.mijnbestand.nl/Bestand-BY6RCQWBJ4Z3.mp3)

Op het begin staan beide volumes hoe ik ze thuis heb staan: rond de 2.

0.03: standby gaat uit.
0.07: Je hoort een paar van de soort elektrische schokjes die de amp regelmatig geeft. op hetzelfde moment begin ik op het patch kabeltje te tikken en het te bewegen.
0.16: de ruis was even weg geweest maar komt weer terug, ondertussen blijf ik op de patchkabel tikken
0.29: ik draai meer volume in kanaal 1. dit herhaal ik een paar keer.
0.48: volume kanaal 1 staat weer terug op 2 en ik speel wat gitaar (excuses voor de slechte stemming)
1.11: nog effe nog wat getik op de patchkabel
1.18: kanaal 2 wat harder gezet
1.40: kanaal 2 weer dicht gedraaid en kanaal 1 harder gezet

Met de telefoon (HTC Sensation XL) opgenomen.

Je hoort dat kanaal 1 het meeste ruis produceert.

HaroldA
30 april 2012, 17:34
Patchkabel al vervangen? Wat doet hij zonder die kabel?

Ijselrobo 07
30 april 2012, 17:37
Patchkabel al vervangen? Wat doet hij zonder die kabel?

al eerder geprobeerd met de cordial patch kabels met neutrik pluggen die ik voor mijn board heb gekocht. als ik daarop tik (zowel op de kabel als op de plug) dan hoor ik niks, maar de ruis blijft.
dus de patchkabel is het niet. maar het zal wel een slim idee zijn die yellow cable waar ik mee heb opgenomen te vervangen door zo'n cordial.

muziekschuur
30 april 2012, 20:21
Probeer V1 met V2 eens te wisselen. heb je het dan ook? Heb je een losse Ecc83 om eens te wisselen?

Ijselrobo 07
30 april 2012, 21:40
Hmm, over buizen heb ik niet heel veel verstand.
hier een afbeelding van de achterkant:
http://img135.imageshack.us/img135/9950/imag0184z.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/135/imag0184z.jpg/)

Welke buis (daar gaat het toch om he?) is de V1, V2 en welke is een Ecc83?
je snapt al dat ik niet een losse Ecc83 (wat het ook moge zijn) los heb liggen

Tabula Rasa
30 april 2012, 21:46
Ik ken de layout en schema niet van deze versterker, maar V1 zal de linker buis zijn, dan V2 etc.... Een ECC83 is de benaming van de buis in je voorversterker (die in die metalen hulsjes verstopt zitten), 12AX7 is dezelfde buis en mogelijk klinkt dat wat bekender in de oren.

allochthomas
30 april 2012, 21:48
Links is inderdaad V1

Ijselrobo 07
30 april 2012, 21:51
ah oke. en die kan ik gewoon zonder problemen verwisselen?
morgen dan maar eens proberen en kijken wat het oplevert.

Ijselrobo 07
30 april 2012, 22:33
Die metalen hulsjes heb ik er al van af gekregen. alleen, hoe krijg ik die buisjes (waar idd ECC83 op staat) los? Heb nog niet veel geprobeerd omdat ik bang ben dat ze stuk gaan.

cluseau
30 april 2012, 22:53
hoe krijg ik die buisjes (waar idd ECC83 op staat) los?

Gewoon lostrekken http://home.casema.nl/jajop/cluseau/icon__facepalm.gif. Je kan V1 en V2 even omwisselen maar ik vrees dat het je niet gaat helpen. Als ik het goed hoor is dit een scherpe piek in de netfrequentie veroorzaakt door een dimmer of de starter van een TL buis. Gebruik je wel randaarde?

Ijselrobo 07
30 april 2012, 22:58
Versterker is ingestoken op randaarde en er is geen TL buis en geen dimmer in de buurt (we hebben ze wel maar die zitten op andere groepen)..

Toch misschien naar d'n amp doctor ermee dan?

cluseau
30 april 2012, 23:08
.....er is geen TL buis en geen dimmer in de buurt.....
Kan ook bij buren hoor. Soms veroorzaken die een ver verspreidende netvervuiling.

Je kan het volgende proberen"
1 Sluit zo min mogelijk randapparatuur aan (dus geen kabel er in of pedaaltjes in de loop.
2 Stel je amp zo in dat je de storing goed kan horen.
3 Trek dan de stekker er uit.

Als het goed is blijft deze nog enkele seconden op de elko's draaien maar de storing zal gelijk stoppen als die via het net binnenkomt.

Hendriks
30 april 2012, 23:16
Heb je toevallig een telefoon in de broekzak als je speelt?

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 08:17
oke, ik heb versterker ingestoken waar ik normaal de verlengblok insteek waar de PA, HT-20, pedalen en alle andere dingen in zitten.
nou, de ruis was er gewoon weer, inclusief stille momentjes en gekraak. dus kanaal 1 bijna vol open gedraaid waardoor ik het goed hoor.
stroom uitgetrokken en toen was die ruis meteen weg. dus er zal inderdaad iets zijn wat mijn versterker stoort. raar, want mijn HT-20 heeft geen last van deze "problemen".
Straks ga ik de versterker op verschillende plaatsen in huis insteken, eens kijken of dat helpt.

@Hendriks: nope, die leg ik altijd op een afstandje als ik speel.

cluseau
1 mei 2012, 08:41
.... dus er zal inderdaad iets zijn wat mijn versterker stoort. raar, want mijn HT-20 heeft geen last van deze "problemen".....


Je hebt dus aangetoont dat de netvervuiling wel degelijk aanwezig is. Aan de andere kant heeft je HT-20 er geen last van wat toch doet vermoeden dat er iets met je amp aan de hand is. Toch maar even preamp buisjes wisselen en kijken of dat effect heeft. De kans is klein maar je kan het zelf uitsluiten. Niet geschoten altijd mis en geen kostbare ingreep toch?

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 09:39
zo, de V1 en V2 maar even gewisselt, viel me op dat het 2 verschillende buisjes zijn, niet kwa type, maar de V1 heeft een wit lettertype en de V2 een goud-achtig lettertype. geen idee of het iets uit maakt..
maar ik hoor nu het geluid van de netvervuiling niet meer zo hard, maar nu, als ik kanaal 1 harder zet, komt er een hoge piep in de versterker. alleen is deze niet héél hard, dus t zou ook eigenlijk niks moeten doen?

zal ik 'm anders naar de musicstore brengen voor een controle/reparatie? er zit toch nog dik 2 jaar garantie op.

cluseau
1 mei 2012, 09:45
zo, de V1 en V2 maar even gewisselt, viel me op dat het 2 verschillende buisjes zijn, niet kwa type, maar de V1 heeft een wit lettertype en de V2 een goud-achtig lettertype. geen idee of het iets uit maakt..
maar ik hoor nu het geluid van de netvervuiling niet meer zo hard, maar nu, als ik kanaal 1 harder zet, komt er een hoge piep in de versterker. alleen is deze niet héél hard, dus t zou ook eigenlijk niks moeten doen?

zal ik 'm anders naar de musicstore brengen voor een controle/reparatie? er zit toch nog dik 2 jaar garantie op.

Lijkt er dan een beetje op dat je eerste buisje een beetje gaar is. Heb je garantie kun je daar gebruik van maken maar soms vallen buizen niet onder garantie en je ben hem misschien lang kwijt. Twee spare buisje kost je een paar tientjes en is altijd makkelijk in huis te hebben. Kwestie van overwegen.

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 14:11
Oke, donderdag of zaterdag ga ik richting de musicstore om wat ECC83 buisjes te halen (en te praten over de custom shop fensers). Alleen, welke van die 2 ECC83's welke ze verkopen (ik meen BTB en Tube Amp Doctor) is het beste, ofja, welke heeft de voorkeur?

Nielsje
1 mei 2012, 14:21
Beiden prima. Voorkeur = smaak -> persoonlijk.

cluseau
1 mei 2012, 14:23
welke van die 2 ECC83's welke ze verkopen (ik meen BTB en Tube Amp Doctor) is het beste, ofja, welke heeft de voorkeur?

Ben van allebei niet ondersteboven. Bestel ze ff bij Nico (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?products_id=200), is hij er ook vanaf en jij hebt ze voor een leuk prijsje. Zou er gelijk een stuk of vijf pakken.

Nielsje
1 mei 2012, 14:37
Ah, in dat geval, luister naar Cluseau :)
Ik heb met alle genoemde merken geen negatieve ervaringen, maar ben dan ook geen buizendoctor.

cluseau
1 mei 2012, 14:50
Ik heb met alle genoemde merken geen negatieve ervaringen.....
Eerlijk gezegd ik ook niet, iig niet meer dan de andere merken maar de J/J's zijn leuk geprijst en klinken warm. Er komt wel eens uitval voor maar dat zie je bij alle merken van die prijs. Daarnaast lekker te combineren met EH al zijn die iets duurder. EH klinkt wat scheller en meer open. Combineer je deze twee kun je leuk afwisselen door ze van plaats te wisselen om zo je ideale geluid te vinden. Nadeel van EH is dat ze soms oscilleren veroorzaken door hun open karakter.

Erik70
1 mei 2012, 15:00
Voor mij is het geluid geweldig en ik kan er alles mee wat ik wil, dus laten we maar niet discussiëren waarom mijn schema zo raar is maar eerder wat er met de JTM45 aan de hand is.

En toch wel even ter discussie stellen...
Deze toch vreemde aansluitschema is al in meerdere posts naar voren gekomen. Geheel begrijpelijk zijn hier diverse bedenkingen bij geplaatst. het zou mij niet verbazen dat je met deze opmerkelijke constructie je JTM voorzien hebt van een te sterk ingangssignaal waardoor er nu "iets" kapot/versleten is.

Ijselrobo 07
1 mei 2012, 16:24
En toch wel even ter discussie stellen...
Deze toch vreemde aansluitschema is al in meerdere posts naar voren gekomen. Geheel begrijpelijk zijn hier diverse bedenkingen bij geplaatst. het zou mij niet verbazen dat je met deze opmerkelijke constructie je JTM voorzien hebt van een te sterk ingangssignaal waardoor er nu "iets" kapot/versleten is.

en dit zou ik hoe kunnen uittesten? Het kabeltje wat normaal naar de marshall gaat in een mengpaneel steken en kijken of er idd teveel signaal naartoe gaat?

Gearjunkie
2 mei 2012, 17:34
en dit zou ik hoe kunnen uittesten? Het kabeltje wat normaal naar de marshall gaat in een mengpaneel steken en kijken of er idd teveel signaal naartoe gaat?

Je mengpaneel ziet graag line-niveau. Je Marshall wellicht niet zoals hierboven wordt geopperd.
Laat iemand met verstand van zaken de boel beoordelen. Waarom toch deze rare setup???

muziekschuur
2 mei 2012, 19:47
Ijsselrobo, je blaast je voorversterker op door te hoge spanningen. En die ontstaan pas op het podium. In je oefensituatie zul je ongetwijfeld de boel laag hebben staan. Je gaat niet met lijn niveau in een microfoonversterker. Dan gaat alles stuk. Je gaat niet met een line out naar een instrument in. Dan maak je alles stuk. Je kan wel naar je effects return. Dan ga je op line niveau je eindversterker in. Maar zo te horen heeft jouw JTM45 die niet.

Probeer je JTM45 gewoon eens zonder pedaaltjes of met een enkel overdrive pedaal. En doe dan eens een set... Leer je volume knoppen op je gitaar gebruiken.. Zo is het de bedoeling...

Ijselrobo 07
2 mei 2012, 19:51
Je mengpaneel ziet graag line-niveau. Je Marshall wellicht niet zoals hierboven wordt geopperd.
Laat iemand met verstand van zaken de boel beoordelen. Waarom toch deze rare setup???

Hoor hier het verschil:
Before is de opstelling met alles in het schema wat hier wel ergens rondzwerft, After is: Gitaar --> M-Audio --> KORG DT10 --> Wahwah --> HT-Dual --> Digitech BP80 --> Digitech RP300R --> Left out: Blackstar HT-20, Right out: JTM45 + 1960TV
Bij clean staat er een Delay daan, bij OD staat het super crunch kanaal (waar ik normaal mee speel) van de Dual aan.

Oh, en het stukje wat ik speel bij clean is iets dat ik zo'n uur geleden heb ingestudeerd, het Baroque van Joe Satriani (http://www.youtube.com/watch?v=TF_X6lmseZs&feature=share). dus vergeef me als dat een slecht en haperend ingespeeld is, maar wist even niks anders om voor clean te spelen :D

Klik hier voor de mp3'tjes (http://www.mijnbestand.nl/Bestand-L4YFS64JHPQC.zip)

Edit: Hoor hier ook nog hoe ik vroeger klonk, toen nog zonder JTM45:

http://www.youtube.com/watch?v=hDfTGploIgM&feature=plcp
Voor de opname en voor toen heb ik deze backingtrack (http://www.guitarbackingtrack.com/play/billy_talent/devil_on_my_shoulder.htm) gebruikt. alleen had ik toen nog een solo erin geplakt :D

jannest
2 mei 2012, 22:01
ff een vraagje waarom die m-audio als eerste (zo wie zo) in je chain ?

Mitch
2 mei 2012, 22:20
Ik hoor hoofdzakelijk een soort backing track? Trad je daarmee op?? Maf.
Maar goed, klinkt in ieder geval als een pre amp buis probleem inderdaad. Al dan niet veroorzaakt door je JTM te voeden met een lijnsignaal. Je moet je écht eens een ebetje gaan verdiepen in de basiskennis. Niet om te bitchen, maar een serieus advies.

Ijselrobo 07
2 mei 2012, 23:06
@jannest: deze gebruik(te) ik om het volume van het signaal dat naar de versterker gaat zachter of harder te zetten. Is redelijk handig omdat ik met 2 versterkers speel en het altijd een gekloot is om ze als het wat harder of zachter moet weer goed op elkaar af te stellen.

Ijselrobo 07
2 mei 2012, 23:13
@mitch: ja, dat was toen idd met een backingtrack meegespeeld.

Ik heb nu de blackstar ht20 en de m-audio weggelaten bij mijn setup en nu probeer ik een zo goed mogelijk geluid ermee te krijgen. Lukt al redelijk, alleen op de hogere tonen mis ik nog wat "volheid" van het geluid.
Misschien dat de m-audio er weer tussen gaat.. maar ik denk niet dat de blackstar er weer bij komt, mis hem op de boost (waarvoor ik de od gebruikte) na niet.

Oh, en sorry voor de dubbelpost, drukte bij het vorige bericht te snel op reageren en op de mobiel kan ik mijn berichten niet bewerken...

beruk
2 mei 2012, 23:23
Probeer je JTM45 gewoon eens zonder pedaaltjes of met een enkel overdrive pedaal. En doe dan eens een set... Leer je volume knoppen op je gitaar gebruiken..
DOEN! En vooral véél oefenen....

Mr.Fingers
2 mei 2012, 23:37
dude... je hebt een JTM45, en je hebt geen vol geluid in het hogere register? *facepalm*

muziekschuur
3 mei 2012, 10:58
Bij lage volumes is een JTM45 niet ideaal. Het kan zijn dat ie harder moet. Dat kun je oplossen met een attenuator. Of een boostpedaal. Zodat je iets meer oversturing krijgt maar je volume niet groeit... Dit is het moeilijke aan zo'n JTM45 opstelling...

Ik heb je MP3's beluisterd. Je kan lekker spelen. Gewoon lekker door optreden en oefenen. En vergeet niet de adviezen hier uit te proberen en je voordeel ermee te doen...

Oh ja... Het volume voor een goed optreden live is intimiderend. En het dan goed krijgen is echt een kwestie van veel optreden. Dat 'gemak' waarmee andere muzikanten optreden is het resultaat van "doen".

allochthomas
3 mei 2012, 12:36
Die knul heeft inderdaad gewoon een attenuator nodig. Zeker als je het volume flink gaat knijpen met een master volume wil hij dun en fizzy klinken, die eindbuizen moeten gewoon werken.

Buzzel
4 mei 2012, 11:26
Jij hebt die HT-20 via die output naar de andere amp zodat je meer gain hebt? Als je die HT-20 er uit gooit en er een fatsoenlijk drive pedaal voor gooit heb je toch het zelfde resultaat zonder je preamp van de JTM45 te overbelasten. En gooi die M-audio ook weg, onzinnig om die daarvoor te gebruiken. Inderdaad een attenuator heb je nodig. Nu knijp je het signaal van je gitaar. Wordt het ook iel van.

bass blom
4 mei 2012, 11:34
mijn (TAD zelfbouw KT66) JTM45 setup:

polytune > (newtone) tubescreamer > (newtone) EPbooster..
(voor de TS nog een; das musikding phaser en na de EPB nog een goeiekope delay en reverb)
JTM niet doorgelust, pre volume, half open.. PPMIV? mastervolume achterop, 1/4 open.
vol zat geluid :p zonder oorbloeden. (op 212 greenback open back cab..)
met een lompe norlin les paul custom, dat dan weer wel, maar ook met gibson P94's :D
maar de eigenbouw tele doet het ook prima er op.
:ok:

Ijselrobo 07
5 mei 2012, 17:35
zo, meteen alle voorversterker buizen vervangen. verschil in geluid is niet heel groot, maar de ruis is wel grotendeels weg.
momenteel ben ik aan het experimenteren met mijn effecten en de JTM45, (nog) zonder de HT-20 en de M-Audio.
De ruis die overblijft is inderdaad van iets anders in de stroomgroep dat stoort (heb de versterker op hoger volume uit de stoom getrokken en toen was de ruis meteen weg). straks ga ik alles uittrekken in de stroomgroep en dan een voor een insteken en kijken what happens..

Mitch
5 mei 2012, 18:42
Is dat ook weer opgelost :ok:

Ijselrobo 07
21 juni 2012, 22:53
toch weer even hier op terugkomen..
de marshall begint toch weer dezelfde ruis te maken als eerst. en deze keer zit er geen audio interface voor en hij wordt niet aangedreven vanaf de emulated output van de blackstar ht-20.. iemand enig idee? moet ik misschien ergens een foto van maken?

Buzzel
21 juni 2012, 23:03
Tja, nut zit er een discutabele mengpaneel constructie voor :soinnocent:

Bernardduur
22 juni 2012, 11:48
Ruist ie ook zonder pedalenketen?

Ijselrobo 07
22 juni 2012, 12:03
Ruist ie ook zonder pedalenketen?

ja. Heb hem nog even uitgestest met alleen gitaar --> kabel --> amp. en het geruis blijft. de ruis die van het pedaalboard komt is minimaal, dat heb ik via de Blackstar HT-20 getest.

E-J
22 juni 2012, 14:01
Ruis of brom?

Bernardduur
22 juni 2012, 14:11
Ruist ie ook met je gitaarvolume op 0? Speel je geaard?

Il_Falco
22 juni 2012, 14:28
Hoelang zitten de buizen er al in? Speel je er vaak mee?

A-20V
22 juni 2012, 14:51
Hoi,

Ik heb er niet veel verstand van maar dit heeft niks met biassen te maken?
En waarom verteld niemand dat als deze knaap zijn buizen moet verwisselen dat hij dan een katoenen doek moet gebruiken als hij de buizen er uit trekt?

edit:

@robo....
Respect trouwens dat je alleen op het podium gaat staan ;)

Bernardduur
22 juni 2012, 15:11
Biasen kan........... maar nog veel meer kan. Ik verwacht het niet......... horen de symptomen niet bij

Waar heb je die katoenen doek voor nodig???? Het zijn toch geen halogeen lampen???

A-20V
22 juni 2012, 15:22
vet van je vingers op de buizen is niet goed toch???
Zo is het mij geleerd maar het kan zijn dat het niet nodig is, dus neem me niet kwalijk ;)

Buzzel
22 juni 2012, 15:30
Zoals bernardduur zegt, bij hallogeenlampen gebruik je een doekje. Bij buizen niet, ik ben het nog nooit ergens tegen gekomen.

muziekschuur
22 juni 2012, 15:52
Ruist de Blackstar ook?

Bernardduur
22 juni 2012, 17:05
vet van je vingers op de buizen is niet goed toch???
Zo is het mij geleerd maar het kan zijn dat het niet nodig is, dus neem me niet kwalijk ;)

Ik kom het op internet genoeg tegen ja............ ik maak de buizen als ik ze in een amp steek altijd wel effe schoon maar ik gebruik niet bij voorbaat al een doekje oid.

Kan me op zich wel vinden in het idee hoor........ maar het is me nog nooit gebeurd dat een buis daarom kapot ging (zo vaak gaan buizen bij me niet kapot :))

Rinze
22 juni 2012, 17:09
Ik heb in de afgelopen dertig jaar nog nooit een amptech gezien die de buizen met handschoenen hanteert.. ;)

Bij halogeenlampen is de temperatuur zo hoog dat het zweet het glas aantast, geloof ik. Audiobuizen worden niet zo heet.

Bernardduur
22 juni 2012, 17:22
Ik wel; die van EvH; maar die moest buizen swappen midden in een optreden........

Oftewel, hete buizen. Is een handschoen ook goed voor :D

nico verduin
22 juni 2012, 18:37
ik maak de buizen als ik ze in een amp steek altijd wel effe schoon maar ik gebruik niet bij voorbaat al een doekje oid.
Ik gebruik altijd een beetje glasex. Zien ze er weer mooi uit. Alleen bij NOS buizen niet over de belettering gaan. Dan veeg je het zo weg en dat is zonde.

Buzzel
22 juni 2012, 18:47
Hé wat zijn gitaristen toch ijdeltuiten. :seriousf:

nico verduin
22 juni 2012, 19:10
wacht maar tot je die 18 watter klaar hebt.......

Buzzel
22 juni 2012, 19:13
Ja. Ik ben toch ook een gitarist? :chicken:

A-20V
22 juni 2012, 21:20
Zoals bernardduur zegt, bij hallogeenlampen gebruik je een doekje. Bij buizen niet, ik ben het nog nooit ergens tegen gekomen.



Ik kom het op internet genoeg tegen ja............ ik maak de buizen als ik ze in een amp steek altijd wel effe schoon maar ik gebruik niet bij voorbaat al een doekje oid.

Kan me op zich wel vinden in het idee hoor........ maar het is me nog nooit gebeurd dat een buis daarom kapot ging (zo vaak gaan buizen bij me niet kapot :))



Ik heb in de afgelopen dertig jaar nog nooit een amptech gezien die de buizen met handschoenen hanteert.. ;)

Bij halogeenlampen is de temperatuur zo hoog dat het zweet het glas aantast, geloof ik. Audiobuizen worden niet zo heet.



Ik wel; die van EvH; maar die moest buizen swappen midden in een optreden........

Oftewel, hete buizen. Is een handschoen ook goed voor :D



Ik gebruik altijd een beetje glasex. Zien ze er weer mooi uit. Alleen bij NOS buizen niet over de belettering gaan. Dan veeg je het zo weg en dat is zonde.

Dan weet ik dit nu ook weer bedankt ;) , handig forum dit ik heb in 1 week al meer geleerd dan de laatste paar jaar ik speel al 15 jaar gitaar etc maar het zijn toch weer van die kleine belangrijke dingetjes die ik gemist heb.
Je bent nooit te oud om te leren hè :)

Ijselrobo 07
23 juni 2012, 10:04
Ruis of brom?
Ruis, denk ik toch.. luister anders even naar de geluidsopname op pagina 1 van dit topic..


Ruist ie ook met je gitaarvolume op 0? Speel je geaard?
Bedoel je als het volume op mijn gitaar uit staat, of als het volume van de amp op 0 staat?
Heb net beide geprobeerd, en de ruis blijft (dus ook met de volumes van de amp op 0, maar natuurlijk niet zo hard)
En ja, ik speel geaard.


Hoelang zitten de buizen er al in? Speel je er vaak mee?
uuhhmm.. zo'n 1 á 2 maanden. de amp gebruik ik thuis bijna nooit, alleen bij optredens. bij optredens ruist 'ie evengoed..


Ruist de Blackstar ook?
Nope, die is gewoon stil.

Bernardduur
23 juni 2012, 13:05
Dan lijkt het me iets van de amp zelf........ Is ie wel eens geserviced?

Ijselrobo 07
23 juni 2012, 13:12
Dan lijkt het me iets van de amp zelf........ Is ie wel eens geserviced?

nope.. heb de amp pas sinds augustus 2011

muziekschuur
25 juni 2012, 00:17
Plumeau om stof van je buizen af te halen. Een busje compressed lucht werkt ook...

Bernardduur
25 juni 2012, 10:51
Tja, als er ruis / brom / etc is met alle volumes op 0 zal de oorzaak toch IN de amp zijn. En wat er dan aan de hand is is maar gissen.

Ijselrobo 07
25 juni 2012, 11:18
zal ik anders eens wat plaatjes van de binnenkant van de amp schieten? heb zelf niet zo'n verstand van de technische kant van versterkers.
En als beide volumes (in dit geval "loudness") van de amp op 0 staan, hoor ik nog altijd (zacht) de gitaar als ik die aansluit, dus er gaat altijd geluid naar de cab, zelfs als de volumes op 0 staan.

bass blom
25 juni 2012, 11:24
de eindtrap staat altijd open.
met de volumes dim je alleen het signaal naar de voortrappen.

Buzzel
25 juni 2012, 11:24
Breng dat ding naar de tech. Aan een foto hebben we waarschijnlijk niks met al die printplaten die er in zitten.

ohja, ook gain en reverb(zit die er op) op nul staan?

Bernardduur
25 juni 2012, 11:36
Ik zou zelf dat ding gewoon naar een tech brengen en je probleem delen....... kijken of hij er iets mee kan.

We kunnen nu allemaal dingen gaan noemen maar je geeft zelf al aan dat je niet veel weet van de technische kant van de amp........ dan moet je er ook gewoon niet aanzitten!

Mr.Fingers
25 juni 2012, 11:50
Misschien juist wel... Zijn we van z'n geëmmer en vreemde soundketens af...



:hide:

Buzzel
25 juni 2012, 11:52
:seriousf:

Maar hoe leer je ooit een versterker te begrijpen als je er nooit naar kijkt?

Ijselrobo 07
5 augustus 2012, 15:59
Weet iemand toevallig een goede amp tech in limburg? (Of omgeving limburg)
Want hier in duitschland, waar mijn amp een week verblijft, heb ik dezelfde problemen die al eerder had.
Ik heb wel al wat met de preamp buizen gekloot, maar dat help niet.

HaroldA
5 augustus 2012, 16:19
Ik heb wel al wat met de preamp buizen gekloot, maar dat help niet.

Kan ik me voorstellen.

allochthomas
5 augustus 2012, 17:29
Ik vrees dat dit probleem alleen maar kan opgelost worden met een fender custom shop van 8000 euro.

Weet je zeker dat het niet gewoon tussen je oren zit? Is de ruis er nog steeds als je verschillende gitaren direct inplugt en met hoeveel "gain" speel je?

Chris Winsemius
5 augustus 2012, 18:00
Zoals bernardduur zegt, bij hallogeenlampen gebruik je een doekje. Bij buizen niet, ik ben het nog nooit ergens tegen gekomen.

GT levert zelfs speciale handgrepen d'r voor. Vind het niet zo raar en met eindbuizen is echt wel handig.

Te veel ruis door verkeerde bias-instelling: misschien als je de buizen laat koken maar normaal gesproken niet.

OT voor de TS, laat 'm ergens nakijken

nico verduin
5 augustus 2012, 19:12
Weet iemand toevallig een goede amp tech in limburg? (Of omgeving limburg)
Want hier in duitschland, waar mijn amp een week verblijft, heb ik dezelfde problemen die al eerder had.
Ik heb wel al wat met de preamp buizen gekloot, maar dat help niet.Henk Bergrath in Ursum http://www.hbamp.nl/

Ijselrobo 07
5 augustus 2012, 21:45
Ook als ik gewoon rechtstreeks speel met verschillende gitaren en (speaker)kabels is de ruis.
Maar vandaag had ik de amp in een andere ruimte gezet en toen was 'ie helemaal stil, wat ik nog nooit heb meegemaakt (dus er kwam wel gewoon geluid uit als ik speelde, dus de amp stond ook niet op standby).Ook met pedaalboard ervoor.
Raar dus..

Ace 1.15.19
5 augustus 2012, 23:03
Heeft het niet gewoon te maken met een (niet) geaard stopcontact?

Ijselrobo 07
5 augustus 2012, 23:13
Nope. Ik steek 'm altijd in een geaard stopcontact. Een ongeaard stopcontact heb ik al uitgeprobeerd, maar daar ligt het ook niet aan.
Als ik terug was zal ik eens contact leggen met hbamp.

muziekschuur
5 augustus 2012, 23:50
Waarschijnlijk in de ene kamer een andere groep waar wat mis mee is. Als er ergens twee draden aanliggen bij de ene groep is in de andere groep die fout er niet en dus een stille amp. M.a.w. een buizen amp is nogal gevoelig voor goede stroom. Is er wat mis in de aangelegde groep dan heb je meteen ruis of een russische zender op je amp...

Ijselrobo 07
6 augustus 2012, 10:30
Dat kan ook nog zijn.
Ik zal binnenkort bij optredens eens kijken wat 'ie doet..

allochthomas
6 augustus 2012, 15:45
Is een power conditioner niet een oplossing?

HaroldA
6 augustus 2012, 15:50
Is een power conditioner niet een oplossing?

Voor wat? Geen aarde?

allochthomas
6 augustus 2012, 15:53
Hij blijft steeds klagen over ruis ongeacht een geaard stopcontact.

bass blom
6 augustus 2012, 16:05
en als het ding thuis ruist en ergens anders niet is het zaak te checken of hij daar niet vlakbij/boven/onder een zooi kabels, een CV of iets dergelijks staat.
en als hij thuis ongeaard speelt is dat hoedanook niet zo slim.

maarja, we hebben het over iemand die in het nieuwe aanwinsten topic praat over wat rommel en nog wat rommel wat hij gekocht heeft, dus waar gaat het over? :dontgeti:

muziekschuur
6 augustus 2012, 16:37
Misschien leert ie t nog es een keer...

Buzzel
6 augustus 2012, 17:01
Even een beetje afdwalen nu we het over geaarde stopcontacten hebben. Kan je ook testen of een stopcontact werkelijk geaard is? Ik heb wel (door zo'n klusbeunhaas) een stopcontact laten plaatsen die geaard is, volgens hem was er tot de centraaldoos in het huis al een draad getrokken van de aarde dus was het heel makkelijk. Maar ik heb er een beetje mijn twijfels over of dat stopcontact wel echt geaard is (schijn veiligheid).

bass blom
6 augustus 2012, 17:06
als je weet welk contact de nul is moet je die ff aan aarde doen, dat slaat je aardlekschakelaar uit.
dat ontdekte ik een keer toen ik een buitenlamp aan het aansluiten was :D
als je zo'n spanningszoeker schroevendraaiertje hebt, dat contact waar het lampje niet op gaat branden.

allochthomas
6 augustus 2012, 17:23
Ondertussen bij Buzzel:
http://thegatewaypundit.com/wp-content/uploads/2012/04/house-fire.jpg

Buzzel
6 augustus 2012, 17:26
hahaha :seriousf:

Dat gebeurt eerder bij mij zelfbouw spul. Loopt te tubben of ik bij de test versie van mij voeding de zekering er nou ook even tussen moet hangen (Lijkt me wel een goed idee opzich).

Zal nog eens kijken naar dat aarde gedoe...

bass blom
6 augustus 2012, 18:03
aarde aan nul doet verder niets hoor.
ik deed het heel safe toen, had de groep waar die buitenlamp op zat uitgeschakeld.
en kreeg een telefoontje van het alarm, nadat ik dus met de nul de aarde geraakt had :D
kennelijk heet het ding ook daarom aardlekschakelaar.
een prima manier om er achter te komen of je aarde goed werkt :ok:

lcvanderhelm
6 augustus 2012, 21:55
Je kan het ook gewoon met een volt- meter meten
Meet de spanning tussen fase en aarde.Is dit ongeveer 230V?Dan heb je ongetwijfeld een aarde.
Dit kan overigens niet met een simpele spannigzoeker,omdat jij dan als aarde fungeert.
Een aardlek schakelaar dankt zijn naam aan zijn funktie,hij meet namelijk het verschil in stroomsterkte van wat via de fase-draad de installatie instroomt en via de nul-draad terugstroomt.
Dat verschil vloeit via de aarde weg en noemen we dus de aardlek.Gesnapt?