PDA

View Full Version : Probleem Maton TE



Guitarhenk
30 april 2012, 14:40
Hoi!

Ik heb problemen met het het geluid van mn Maton TE. Op bepaalde momenten zit er een soort resonantie in mijn geluid, wat ik het beste kan omschrijven als een lichte distortion. Dit is erg storend en ik heb geen idee waar het weg komt. Ik heb alles gecontroleerd; bedrading/zangbalkjes.. Er zit niks los en ik zou niet weten waar ik het anders zou moeten zoeken. Wel heb ik zelf mijn brug aangepast waardoor ik een actie van een kleine 2 mm heb op de 12e fret. Dit is aan de lage kant maar het wil net. Ik speel met elixer 0.12 fosphor bronze en voornamelijk fingerstyle. Nu is het mij opgevallen dat als ik mijn snaren vervang of wanneer ik deze opnieuw in de brug vastzet en de bridgepins goed aandruk het geluid wel goed is. Zou het kunnen dat de bridgepins( plastic by Maton:( ) het probleem zijn:???:. Ik hoop dat iemand weet waar dit weg komt!


Dan nog ff een klein ander vraagje..

Ik vraag me trouwens af waar end pins voor zijn. Misschien een beetje dom van mij, maar ik heb geen idee wat je met zo'n joekel van een pin moet..:???:

Alvast bedankt!

Grt,
Henk

Mr.Fingers
30 april 2012, 16:39
die grote pin, die zit achterop de gitaar, om je strap aan vast te maken.

Rizz
30 april 2012, 17:42
Is het geen fretbuzz? Misschien een overbodige vraag, maar zo klinkt het uit je beschrijving... Even je halspen een kwartslagje draaien met de klok mee gezien vanaf de kont van de gitaar.. Ontspant je hals wat en zet 'm wat holler..

Ernest01
30 april 2012, 18:49
Even je halspen een kwartslagje draaien met de klok mee.... Ontspant je hals wat en zet 'm wat holler..

Misschien snap ik 'm niet, maar moet je niet juist tegen de klok in draaien ? (oftewel linksom)

Rizz
30 april 2012, 19:04
Misschien snap ik 'm niet, maar moet je niet juist tegen de klok in draaien ? (oftewel linksom)

Ehh, oeps?? :soinnocent:Je hebt gelijk.. :hide: Links rechts diksleksties, hè? :D

Hij gaat wel op als je vanaf de kop kijkt... Zo, lul ik me daar ff mooi uit!

Rizz
30 april 2012, 19:35
Zit me ineens nog wat te bedenken: Zitten de ball-ends van je snaren wel goed achter je bridgepins? Ze moeten wel allemaal tegen de onderkant van de brug aan zitten..

Guitarhenk
1 mei 2012, 08:05
die grote pin, die zit achterop de gitaar, om je strap aan vast te maken.

Ik dacht al zoiets,Thanks!

Guitarhenk
1 mei 2012, 08:12
Is het geen fretbuzz? Misschien een overbodige vraag, maar zo klinkt het uit je beschrijving... Even je halspen een kwartslagje draaien met de klok mee gezien vanaf de kont van de gitaar.. Ontspant je hals wat en zet 'm wat holler..

Nee dat is het niet, volgens mij zit het het in de brug. Het is net of er distortion over het geluid zit. Als ik mijn snaren vervang dan is het eerst weer goed namelijk..Ik ga nu eerst maar eens nieuwe bridge pins bestellen. Ik ga over op Tusq is naar mijn idee al een hele verbetering dan de plastic pins van Maton.

Guitarhenk
1 mei 2012, 08:15
Zit me ineens nog wat te bedenken: Zitten de ball-ends van je snaren wel goed achter je bridgepins? Ze moeten wel allemaal tegen de onderkant van de brug aan zitten..

I know. Als ik de snaren vervang trek ik ze voor het aandraaien altijd klem tegen de brug aan met de bridge pin er in. Op deze manier heb ik nooit het probleem dat de pins er uit schieten.

Rizz
1 mei 2012, 08:34
Nee dat is het niet, volgens mij zit het het in de brug. Het is net of er distortion over het geluid zit. Als ik mijn snaren vervang dan is het eerst weer goed namelijk..Ik ga nu eerst maar eens nieuwe bridge pins bestellen. Ik ga over op Tusq is naar mijn idee al een hele verbetering dan de plastic pins van Maton.

Dat is zeker een hele verbetering! Had ze ook vervangen tegelijk met m'n zadel en topkam en was verbaasd over de grote verandering, veel meer sustain en meer punch.. Absolute aanrader dus...

Maar je rammel komt er niet vandaan, schat ik zo.. Misschien toch maar even wegbrengen, een ervaren reparateur zal er wel raad mee weten..

Harald
1 mei 2012, 09:33
Ken het verschijnsel, en mijn gitaar nog niet op loszittende balkjes betrapt. Bij snaren vervangen verdwijnt het vaak, en soms lijkt het ook een beetje weersafhankelijk te zijn. Bij een klassieke gitaar bleek zoiets uiteindelijk een draadje van het element te zijn, maar ik heb het idee dat dat het bij de Maton niet is. Als je de oplossing hebt, laat vooral weten!

Ik heb trouwens een benen zadel, en benen brugpennen. Het maakt idd. verschil uit.

sly
1 mei 2012, 12:29
Is het niet de trussrod die rammeld?
Ik heb een Furch waarbij ik ook wel eens last heb van resonanties, dan vestel ik de trussrod iets en ben het hinderlijke geluid kwijt.
Het heeft wel even geduurd voordat ik wist dat de trussrod de oorzaak was!
Zelf heb ik ook een Maton 808TE, maar heb daar gelukkig geen problemen mee.

Ik hoop dat je snel de oorzaak vindt!;)

Groet Silvester

LaurentB
1 mei 2012, 12:54
Nee dat is het niet, volgens mij zit het het in de brug. Het is net of er distortion over het geluid zit. Als ik mijn snaren vervang dan is het eerst weer goed namelijk..Ik ga nu eerst maar eens nieuwe bridge pins bestellen. Ik ga over op Tusq is naar mijn idee al een hele verbetering dan de plastic pins van Maton.

Vreemd toch, dat ze bij gitaren met dat soort prijzen wel nog die paar euro willen besparen door het gebruik van plastic brugpennen...

Guitarhenk
1 mei 2012, 13:49
Ken het verschijnsel, en mijn gitaar nog niet op loszittende balkjes betrapt. Bij snaren vervangen verdwijnt het vaak, en soms lijkt het ook een beetje weersafhankelijk te zijn. Bij een klassieke gitaar bleek zoiets uiteindelijk een draadje van het element te zijn, maar ik heb het idee dat dat het bij de Maton niet is. Als je de oplossing hebt, laat vooral weten!

Ik heb trouwens een benen zadel, en benen brugpennen. Het maakt idd. verschil uit.

Hoi Harald,

Weersafhankelijk heb ik ook al gedacht idd. Loszittende draadjes zijn het naar mijn idee niet, daarvoor is het een te specifiek geluid. Een leerling van mij zei " je gitaar is schor" wel grappig gevonden vindt ik en best een goede omschrijving van het probleem. Heb jij je zadel zelf gemaakt? of heb je de juiste afmetingen van een kant en klaar zadel? voor de maton? ik vindt het nog al lastig om een zadel te bestellen. Ik heb vanmorgen dit setje besteld ; http://www.thomann.de/nl/graph_tech_supercharger_acoustic_kit_b.htm

Ik hoop maar dat het past, want ik kan nergens de afmetingen voor een zadel van mijn maton vinden..

Grt,
The Guitarguy ( Herbie and the Guitarguy )

Guitarhenk
1 mei 2012, 13:50
Vreemd toch, dat ze bij gitaren met dat soort prijzen wel nog die paar euro willen besparen door het gebruik van plastic brugpennen...

Daar snap ik ook helemaal niks van!

Guitarhenk
1 mei 2012, 13:54
Is het niet de trussrod die rammeld?
Ik heb een Furch waarbij ik ook wel eens last heb van resonanties, dan vestel ik de trussrod iets en ben het hinderlijke geluid kwijt.
Het heeft wel even geduurd voordat ik wist dat de trussrod de oorzaak was!
Zelf heb ik ook een Maton 808TE, maar heb daar gelukkig geen problemen mee.

Ik hoop dat je snel de oorzaak vindt!;)


Groet Silvester

Nee dat is het zeker niet, heb ik ook al gecontroleerd..

Grt,
Henk

Eko
1 mei 2012, 14:04
Heb al eerder gekke problemen gehad met gitaren.
Inderdaad niet goed aangetrokken snaren bij de brugpennen die resoneren bij sommige toonhoogten. Zelfs al eens gehad dat ik alleen gekke geluiden had in m`n muziekkamer omdat er achter een verwarming iets mee trilde. ( ga daar maar eens naar zoeken...)
Tuningmechanisme wat mee trilt ( was bij een goedkopere gitaar )
Restant van een snaar in de topkamsleuf. Omdat je er niet altijd naar kijkt had ik gewoon een nieuwe snaar opgelegd en bleef die vreemde klinken.
Kapotte topkam ( scheurtje ) wat voor bijgeluid zorgde.
Kappotte brugkam idem dito
Loszittende zangbalk
Meetrillende opzettuner die bleek te resoneren. ( op de kop van de gitaar ).
Loszittende jackingang
Loszittende endpin
Bedrading in de kast die loshangt.
Loszittende batterijhouder
Loszittende preamp.
need I say more?

De kunststof pennen zijn niet per definitie slecht. Ze zijn constant van kwaliteit en goedkoop , dus weten fabikanten wat ze kunnen verwachten bij bestelling. Natuurlijk materialen zijn duurder , moeilijker te bewerken , soms niet altijd verkrijgbaar , smaakgevoelig , en niet geheel constant van kwaliteit. Wat dus allemaal redenen kunnen zijn om weer terug te moeten gaan naar een winkel of handelaar , die daar weer over klaagt bij een fabrikant.

LaurentB
1 mei 2012, 17:36
Heb al eerder gekke problemen gehad met gitaren.
Inderdaad niet goed aangetrokken snaren bij de brugpennen die resoneren bij sommige toonhoogten. Zelfs al eens gehad dat ik alleen gekke geluiden had in m`n muziekkamer omdat er achter een verwarming iets mee trilde. ( ga daar maar eens naar zoeken...)
Tuningmechanisme wat mee trilt ( was bij een goedkopere gitaar )
Restant van een snaar in de topkamsleuf. Omdat je er niet altijd naar kijkt had ik gewoon een nieuwe snaar opgelegd en bleef die vreemde klinken.
Kapotte topkam ( scheurtje ) wat voor bijgeluid zorgde.
Kappotte brugkam idem dito
Loszittende zangbalk
Meetrillende opzettuner die bleek te resoneren. ( op de kop van de gitaar ).
Loszittende jackingang
Loszittende endpin
Bedrading in de kast die loshangt.
Loszittende batterijhouder
Loszittende preamp.
need I say more?

Wat voer jij allemaal uit met die gitaren, dat alles los gaat zitten? ;)

Eko
2 mei 2012, 07:52
Als je 40+ jaren speelt maak je nog wel eens wat mee. Veel gitaren gehad en weer verkocht. Soms ook voor anderen gerepareerd.

LaurentB
2 mei 2012, 08:13
Als je 40+ jaren speelt maak je nog wel eens wat mee. Veel gitaren gehad en weer verkocht. Soms ook voor anderen gerepareerd.

Ik speel toch ook al 35+ jaar; maar heb al mijn gitaren al heel lang, dus niet zoveel voorbij zien komen ;)