PDA

View Full Version : multi-effect?? Zo ja, wat voor een?



B-stone
30 april 2012, 12:35
Hey,

Even een situatieschets: ik speel op een marshall 1959slp met een 1960a cab met g12-t75 speakers. Ik gebruik een kasuga les paul en een fender am strat. Qua pedalen: een ts808 een boss od3 een morpheus droptune (en een boss ge7) en als hij weer werkt een super hard on clone (en nog een dunlop cry baby maar deze zuigt te veel tone voor mij.)

Mijn set up doet erg goed wat hij moet doen (werkt super voor classic rock etc.) wat ik ook over het algemeen speel. Het grote nadeel is wel: echt veelzijdig is het niet. Dit is zeker een nadeel als je met veel verschillende mensen jamt die allemaal weer verschillende stijlen hebben (veel leeftijds genoten zijn niet direct into-classic rock etc.).

Delay, reverb, flanger, lekkere metal distortion, chorus en een tremlo zou ik allemaal nog wel willen toevoegen aan mij pedalen bak. Geld was inprinciepe geen probleem, echter ben ik altijd best wel een auto fanaat geweest. En aangezien ik bijna 18 ben zou ik graag dan ook wel een klassieker willen kopen. Vandaar dat de laatste dagen het idee van een multi effect door mijn hoofd spookt. Relatief goedkoop, super veelzijdig, klinkt niet verkeerd (tenminste die gt6 waar ik wel eens op gespeeld heb.)

nu zit ik een beetje te twijfelen tussen een gt8 of een me70.

Iemand suggesties, of opmerkingen? deze zijn natuurlijk altijd welkom :D

een boss me70 lijkt mij zeer eenvoudig te gebruiken, terwijl een gt8 weer wat overtuigender klinkt?

Groetjes Bram

Nielsje
30 april 2012, 12:37
Over een andere boeg: als je blij bent met je huidige effecten, maar af en toe er wat bij wil, dan zou je eens kunnen kijken naar een line6 m5. De grotere broer, de m9 zou veel kunnen vervangen van je huidige effecten lijn.

Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Nova system, die wil ik zelf óók nog wel :)

Mitch
30 april 2012, 12:41
Veelzijdig ja, klank mwah, maar zo lang je ze vooral gebruikt voor tremolo, reverb en delay gaat het wel. Chorus wordt al minder en de distortions, sja...moet je willen hoor. Ik kan me vanuit je budgettaire perspectief wel voorstellen dat je veel voor weinig wil, maar realiseer je dan wel dat het ook niet meer dan dat wordt. Maar kijk vooral verder dan alleen de Boss multi FX. De Vox Tonelabs, Digitech GNX, Zoom 9.x hebben zo allemaal weer hun sterkere en zwakkere kanten.

EBOUE
30 april 2012, 14:09
Multi-effect lijkt leuk, maar de teleurstelling is vaak groot. Ik weet niet wat je budget is, maar je kunt al een paar leuke tweedehands stomboxes op de kop tikken, zonder dat je daar fors voor in de buidel hoeft te tasten. Slechts een goede chorus of een delay is beter dan 20 matig klinkende sounds uit een multi-effect..

B-stone
30 april 2012, 15:27
dank voor jullie reacties;

Het gaat mij er eigelijk vooral om om wat veelzijdiger qua sound te zijn. Behalve classic rock luister ik ook eigenlijk alles, letterlijk alles. Van jazz tot death metal eigenlijk, natuurlijk wel met vlagen (verschilt natuurlijk niet per uur maar wel maandelijks of zo.)

En klinkt een multi effect echt zo slecht volgens jullie dan? Ik ben eerlijk gezegt nog best tevreden met de rectifier stand van mijn cube. Het grootste nadeel vind ik eigenlijk wel dat het zeer ongedefinieerd klinkt als ik daar nog flanger bij ga gebruiken......

een boss me70 kost 2ehands ongeveer 150 euro, daar zit dan behalve die cosm amps, verschillende pedalen en effecten op. een wammy, looper, wah en volume pedaal. dit zijn wel allen pedalen die bruikbaar zijn voor mij.

een gt8 kost 75 euro meer, en of het dit meteen ook waard is?
budget heb ik niet, ik kan gebruiken wat ik nodig heb. Ik wil er echter liever niet meer dan 300 euro 2ehands voor gaan spenderen......

ik zoek: -Veelzijdige (metal) distortions.
- Effecten zoals flanger, chorus, tremlo en phaser.
- reverb en delay.
- en voor de rest lijken die looper, whammy etc mij wel erg vet.

en als ik het relatief bekijk; het is niet direct voor opnames of iets dergelijks. In beginsel vooral gewoon voor de fun, en om te jammen. Het moet natuurlijk niet al te plastic klinken, waardoor het net zo klinkt als mijn cube....

moeilijk moeilijk moeilijk :D

Gelukkig heb ik jullie, hahahah :seriousf:

andyv
30 april 2012, 15:59
Ik heb de ME70 en doe er zowat alles mee. Ik speel ook een een "veelzijdige" band en dan is het wel leuk om zo'n duizendpoot bij de hand te hebben.

De Wah van dat ding is ook heel goed. Ook praktisch zijn de pre-amps, die je toelaten om met headphones te oefenen zonder versterker. Beter is natuurlijk een goede versterker, en gewoon de ME70 gebruiken voor de effecten.

Ik zou hem in elk geval niet meer kwijt willen :) Is natuurlijk niet de goedkoopste. De ME50 lijkt mij ook niet slechts en is iets goedkoper.

EBOUE
30 april 2012, 16:55
Wat niet echt strookt met elkaar is de kwaliteit van je versterker en gitaren ten opzichte van de beoogde keuze. Ongetwijfeld heb je nu een goed geluid. Daar doe je dan iets van 'veel-voor-weinig' bij, zoals multi-effect.
Het verhaal doet me denken aan een vriend van me: kocht een Koch 212 combo met 120W buizengeweld, speelde op z'n slaapkamer over een Boss GT3 die hij door de FX naar binnen stuurde om zo alleen de poweramp te gebruiken. Magisch verhaal, al is dit geen beschuldiging.. meer dat de balans een beetje krom was...

Als je budget 300 euro is max, kan je daar hele leuke dingen van kopen. Een chorus/flange pedaal in 1 (keuze is reuze, EHX? EBS? uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat de laatste heel goed is, juist voor gitaar), Akai Headrush E2 voor je delay (digitaal/tape simulatie/looper in 1) en dan kan je voor het andere nog zeker weten een goede disto of tremelo op de kop tikken.

Kortom, mijn advies zou 100% zijn: ga tweedehands voor pedaaltjes. Period. :)

Mitch
30 april 2012, 16:55
De wahs van de ME50 zijn niet om over naar huis te schrijven, geen idee of de ME70 veel anders is. Maar goed, juist als je ook op zoek bent naar goede, veelzijdige metal distortions en je speelt al over 1959SLP (reissue neem ik aan?) die niet al te zuinig is in het tophoog, dan wordt het één grote buzz ben ik bang. GT6,8, ze klinken eigenlijk beter over een neutrale amp, transistor, of direct voor opname dan dat de drives goed klinken over een buizenbak. Zeker een Marshall.
Met 200E kom je een heel eind hoor, zeker 2ehands. Maar als ik 't zo lees is de beslissing eigenlijk al een beetje genomen. Tenminste, ik herken dat van mezelf van vroeger :D

edje kadetje
30 april 2012, 17:15
Ik ben zelf een echte multi-effect-man.

Ik heb een rp1 gehad, daarna een gp100 en nu een gt-8.

Maar ik heb de neiging het jou af te raden. Je basissound staat, je zoekt wat uitbreiding van je mogelijkheden. Een multi-effect vraagt nogal wat toewijding. Veel programmeren. En sommige multi-effect (zoals de 2 die je noemt) hebben allerlei mogelijkheden die jij helemaal niet wil gebruiken (pre-amps, speakersimulatie).

Zoek gewoon wat 2e hands effectboxjes voor je uitbreiding, wat niet bevalt verkoop je, of ruil etegn je volgende probeersel.

Swaag
30 april 2012, 18:29
Ik ben enige tijd geleden overgestapt van losse pedalen in een flightcase naar een TC Electronic Nova System (Limited, die rode) en heb daar een Vox wah naast staan. Alles wat je noemde zit daar eigenlijk wel in. Aanradertje, ook de niet-Limited versie, die ligt voor onder de 400,- in de winkels.

B-stone
30 april 2012, 19:23
wederom bedankt voor jullie reacties :D

de keuze is nog niet gemaakt, alleen heb ik wel enorme last van gas :sssh: .

losse effecten is leuk: koop ik een reverb, flanger, delay en een distortion pedaal.
Ik ben dan op z'n goedkoopst 200 euro kwijt.

voor dat geld heb je dus meer aan zo'n multi effect, zit meer op. Klinkt misschien niet al te goed, maar stel: ik stel alleen tremlo/reverb/delay van het pedaal in en ik zou er een vet od/distortion pedaal bij willen gaan gebruiken. Is het dan nog steeds 3x niks?

:sssh: ik heb zelfs nog niet eens een goede tuner in pedaal vorm. Voor de extra's die zo'n multi-effect bieden kun je simpel weg geen losse pedalen gaan kopen. Al zal het natuurlijk allemaal wel wat minder zijn.

Het is niet dat ik alleen een multi effect wil gaan gebruiken, maar vooral als toevoeging (effecten die ik niet alledaags gebruik, maar wel handig zijn om te hebben.) misschien koop ik er dan later nog wel weer een goede distortion bij?

mij gas zegt nu: koop een me70, en voeg misschien laterna nog wat pedalen toe.
(ik ben momenteel wieder band-loos. Over een tijdje als ik er misschien (hopelijk) weer een heb, kan ik altijd nog losse pedalen aan gaan schaffen die ik nodig heb in die situatie. Ik ben namelijk zeer flexieble qua muziek keuze :) .) of is een gt8 dan weer beter?? xD ochja 2e hands --> bevalt het niet dan gaat het weer gewoon weg.

die tc electronics nova system klinkt idd erg vet, maar heeft geen expression pedal voor wah/whammy/volume etc.

groetjes Bram :chicken:

EBOUE
30 april 2012, 20:00
Je lijkt je besluit al gemaakt te hebben. Ga eerst maar eens luisteren in de muziekshop. ;)

Swaag
30 april 2012, 20:17
die tc electronics nova system klinkt idd erg vet, maar heeft geen expression pedal voor wah/whammy/volume etc.

groetjes Bram :chicken:Vergeten te vermelden: kan je er los op aansluiten.

Mitch
30 april 2012, 20:57
mij gas zegt nu: koop een me70, en voeg misschien laterna nog wat pedalen toe.

Nee, je GAS zegt nu: kopen! Kopen! Kopen! :seriousf:
Serieus gast, hierboven stond edje kadetje. Een tevreden en overtuigd multi-effect gebruiker. En zelfs die zei dat in jouw geval een multi-effect niet echt handig was. Rationaliseer dus wat je wil, maar volgens de 'eisen' die je hebt gegeven en de setup die je al hebt is het antwoord: losse pedalen.
Lees je eigen posts nog eens door. In de eerste leg je duidelijk uit wat je wil en stel je en vraag. In de daarop volgende post twijfel je een beetje aan de antwoorden. In de derde leg je ons uit waarom je toch wel heel erg graag een ME70 wil kopen. Ik zou dus zeggen: doe dat en deel later hier je ervaringen ermee. Kunnen we weer gebruiken om een volgend forumlid van zijn irrationele GAS te genezen :listen:

Nielsje
30 april 2012, 21:08
Blijft mooi, dit soort 'goedpraat' topics.

"Much to learn you still have, young Skywalker!"

B-stone
30 april 2012, 22:09
ik realiseerde mij net inderdaad dat ik gewoon moet wachten, wie weet wil ik hem over een week nog.
Maar mischien ook niet :) . We shall see :D

inieder geval bedankt voor jullie "bevindingen", ik wacht rustig af. En ookal mocht het een gas aanval geweest zijn: heb ik in iedergeval weer wat geleerd over multi effects ;)


























maar eigenlijk heeft nog niemand antwoord op mij vraag gegeven over het daadwerkelijke verschil tussen een gt8 en een me 70. Klinkt die gt8 nou werkelijk realistischer?? :soinnocent:

B-stone
30 april 2012, 22:38
Blijft mooi, dit soort 'goedpraat' topics.

"Much to learn you still have, young Skywalker!"

Wat zit ik goed te praten? Ik heb gewoon gas, of ik had gas? :D

edje kadetje
1 mei 2012, 09:54
Als je dan zo nodig moet: neem dan een 2e hands me50. Die heeft een zooi effecten - geen pre-amps etc. Is redelijk makkelijk te programmeren (in tegenstelling tot de gt-8). Dan ben je voor weinig geld een boel effecten rijker.

tnijland
1 mei 2012, 09:54
Waarom kijk je niet eens naar de Line6 M-serie effecten M5/M9/M13. Deze zijn kwalitatief aardig goed (muv distortion) en je zou een M5 of M9 goed kunnen combineren met andere pedalen.

Mitch
1 mei 2012, 10:30
Ik kan niet oordelen over de 70, maar bekijk anders zelf even de verschillen qua specs met de ME50 op de site. Het verschil tussen de ME50 en GT8 vond ik vrij groot, vooral qua ruis (zowel bij de compressor als drives) en sommige modulaties. Dit alles dus in het voordeel van de GT. Staat weer tegenover dat de ME's makkelijker zijn in te regelen. Maar het blijft overkill voor wat je wil.

harrie-beton
1 mei 2012, 10:31
De me70 is 279 euro en lijkt mij een prima ding. Ik gebruik al jaren multi effecten. Met jams en sessies is een multi-effect niet altijd handig omdat je veel tijd nodig hebt als je een sound wilt maken die niet in zijn geheugen zit.

Thiez
1 mei 2012, 10:33
De vox tonelabs vind ik zelf wat multieffecten betreft erg lekker klinken. Zelf heb ik een digitech RP300 gehad, dat is rommel. De ME50 vind ik ook niet alles. De GT8 klinkt wel wat overtuigender maar is ook weer een stuk moeilijker te programmeren. Veel meer functies. Dan zou ik eerder naar een 2e hands GT6 kijken, goedkoper en bijna dezelfde funcionaliteit als een GT8.
Maar zoals hierboven al een paar keer gezegd, kijk naar losse pedalen. Je kunt voor paar tientjes 2e hands heel mooie pedaaltjes kopen. Delay raad ik een ibanez DE-7 aan, heb hem zelf gekocht voor 20 euro en dat klinkt prima. Analog en digitaal qua klank.
Chorus kan ik je de danelectro aanraden, ding kost ook helemaal niks en zit een erg goede sound in, nadeel is wel dat hij niet op 9V daisychain kan.

dml
1 mei 2012, 11:18
De ME70 kun je zien als een afgeslankte GT-8 (of geüpgrade ME50). De bediening van de ME70 is veel makkelijker want deze heeft geen menu-structuur zoals de GT-8 dat wel heeft. Hierdoor is het aantal in te stellen parameters dan ook een stuk kleiner, what you see is what you get. Ook het aantal versterkermodels is een stuk kleiner maar als er een paar models zijn die jou meteen al aanspreken, ben je ook snel klaar. Als je voor het eerst de stap zet in de wereld van multiFX, is de ME70 mijns inziens een aanrader. Er zijn zat mensen die de ME70 helemaal niets vinden maar dat is uiteraard gebaseerd op smaak. Je ziet het ook aan de reacties, de één vindt de wah helemaal niets, de ander kan er prima mee overweg. Persoonlijk zou ik me goed kunnen redden met een ME70, zelfs live. De GT-8 is een behoorlijk ingewikkeld apparaat. Door de vele instelmogelijkheden raak je (zeker als beginner op dit gebied) al snel de weg kwijt en kun je waarschijnlijk nooit jouw sound vinden. Mocht je toch voor de GT-8 gaan, dan kun je deze ook wel 2e hands voor 150 vinden, is mij namelijk ook gelukt (tot tweemaal toe).

josan
17 mei 2012, 00:20
Ben niet zo kapot van Boss modelling. Ik heb wat meer met Vox, dan wel Korg. Ook heb ik sinds kort de Digitech RP355 ontdekt. Net als de Vox en Korg klinken de modellen (versterkers en effecten) naar mijn idee "natuurlijker". Ik speel nu met die RP355 en een Kustom Defender 50W combo in een band (rock) en die combi met een Telecaster bevalt mij prima. Het effect heeft een kleine footprint, veel mogelijkheden, makkelijk programmeerbaar, looper, drummachine en voor pakweg 100 euro 2e hands te koop. Wat wil je nog meer?

Henri H
17 mei 2012, 12:26
.....
maar eigenlijk heeft nog niemand antwoord op mij vraag gegeven over het daadwerkelijke verschil tussen een gt8 en een me 70. Klinkt die gt8 nou werkelijk realistischer?? :soinnocent:Ik denk dat er weinig verschil in sounds zit, maar de GT-8 is gewoon een stuk uitgebreider, en zoals al gezegd; een stuk ingewikkelder. Ik raakte de weg tenminste helemaal kwijt.

Als ik alleen een multi-effect (dus geen modeling) zou kopen, zou ik kijken naar de Line 6 M-series, en de TC Nova System, de ME70/50 misschien.

crapton
18 mei 2012, 19:16
Een paar opmerkingen:
1. Een GT-8 is een heeeeel stuk beter dan een GT-6. Ik heb ze beide dus ik weet waarover ik het heb.
2. De COSM is tamelijk waardeloos, met enige moeite kan je er wel wat leuks uitkrijgen maar stel je er niet teveel van voor.
3. COSM heb je ook niet nodig als je de 4 cable method gebruikt. Dit kan als je een effects loop hebt op die Marshall. Je gebruikt de GT-8 dan puur als makkelijk en flexibele effects unit.
4. Gitarist van mijn vorige band had een JVM-410 die midi stuurbaar is, dat was helemaal perfect in combinatie met die GT-8.
5. Een GT-8 moet je kunnen kopen voor rond of onder de 200 €.
6. Een Boss GT-8 is iha behoorlijk bomb-proof
7. Ik zou er een losse volumepedaal bijkopen.
8. Losse pedalen zijn idd veel minder flexibel. Hoe ga je een andere delay instellen tussen de nummers op het podium? Gaat niet.

De GT-8 heeft een learning curve maar anderzijds is dit het grote voordeel van dit apparaat: je kan bijna alles instellen zoals je wil. De POD's van Line6 zijn minder flexibel.

Vergeet die ME-50 en 70. Digitech weet ik niet maar heb ooit een RP50 gehad, niet overtuigend. Tevens gehad POD XTLive, X3Live, V-Amp en V-Amp Pro dus heb heel wat van die shit geprobeerd. Huidige technologie is wel beter zoals die POD HD serie.

Misschien is die nieuwe Zoom G5 wat voor je, die klinkt op eerste gehoor erg goed. Kost 270 Pleuro dus iets meer als je budget. Maar doet denk ik precies wat je wil zonder te ingewikkeld te zijn, maar wel ruime mogelijkheden.

mountainman
19 mei 2012, 00:04
Ik heb een Vox Tonelab Ex en een Boss ME-70.

Van de Tonelab is de amp modelling beter. Ik heb het idee dat de meeste forumleden het daar wel over eens zijn. Ook de distortions klinken in mijn oren wat natuurlijker dan die van de ME-70, hoewel beiden op dat terrein geen hoogvliegers zijn. Maar wat de betreft de modulaties wint voor mij toch de ME-70 met grote voorsprong. Ik vind bij de Tonelab het instelbereik daarvan nogal beperkt.

En dan de bediening... die komt bij de Tonelab volkomen onlogisch op mij over. Ik werd er helemaal gek van.
Dat is dan ook de reden dat ik ben overgestapt op de ME-70 want daar is de bediening gewoon lekker simpel zoals het hoort. Het enige nadeel van de ME-70 is het schakelen tussen de preset banken. Als je dat niet met de hand maar met de voet wil doen (en natuurlijk wil je dat) dan moet je een belachelijk ingewikkelde tapdans combinatie uitvoeren op de 4 pedalen. Of je moet een externe Boss footswitch aanschaffen voor € 59,-. Hoezo geldklopperij? Oh ja, een adapter doet Boss er ook niet bij. Bij de Vox krijg je die wel.

B-stone
19 mei 2012, 16:53
hahaha, ondertussen toch wel weer wat reacties bijgekomen. Bedankt hiervoor, maar ik heb mijn besluit eigenlijk al een beetje genomen.....

2 weken geleden nog over een gt-6 gespeeld in de studio (vogens mij gewoon over de boxen daar dus zonder versterker.) en ik moet zeggen dat ik wederom erg verast was van de metal achtige sounds die daar inzaten (bruikbaar!). Vele dingen waren echt crap, nutteloos en redelijk een lachertje (wel leuk voor de fun, maar totaal onbruikbaar). De effecten op zich zelf niet meteen gehoord omdat daar dan meteen een cosm amp bij zat (kan toch ook manual bedient worden?). Die 4 kabel methode sprak mij idd ook wel aan.

zoals hierboven aangegeven dacht ik mijn besluit al gemaakt te hebben en toch maar te wachten tot ik het direct weer nodig heb (weer in een band speel)... dus aankoop uitstellen. Echter begin ik nu toch weer enorme gas te krijgen............... bedankt hiervoor!:makeup: :D

die gt-8 spreekt mij gewoon erg aan, ik weet niet waarom. Ik heb er zelf nog nooit over gespeeld hellaas. Maar wat (ik geloof) mitch ook al aangaf was dat een multieffect (gt-8) over een marshall (1959slp) best wel een enorme fiss kan worden, dit geloof ik graag. Maar aan de andere kant denk ik aan marktplaats en als het niet bevalt gewoon lekker weer verkopen........

keuzes keuzes keuzes.......

JohnLord
19 mei 2012, 18:57
Via MP kun je voor weinig geld veel ervaringen rijker worden. Uiteindelijk kom je erachter dat een multi zonde is met jouw gear...

edje kadetje
19 mei 2012, 20:54
hahaha, ondertussen toch wel weer wat reacties bijgekomen. Bedankt hiervoor, maar ik heb mijn besluit eigenlijk al een beetje genomen.....

2 weken geleden nog over een gt-6 gespeeld in de studio (vogens mij gewoon over de boxen daar dus zonder versterker.) en ik moet zeggen dat ik wederom erg verast was van de metal achtige sounds die daar inzaten (bruikbaar!). Vele dingen waren echt crap, nutteloos en redelijk een lachertje (wel leuk voor de fun, maar totaal onbruikbaar). De effecten op zich zelf niet meteen gehoord omdat daar dan meteen een cosm amp bij zat (kan toch ook manual bedient worden?). Die 4 kabel methode sprak mij idd ook wel aan.

zoals hierboven aangegeven dacht ik mijn besluit al gemaakt te hebben en toch maar te wachten tot ik het direct weer nodig heb (weer in een band speel)... dus aankoop uitstellen. Echter begin ik nu toch weer enorme gas te krijgen............... bedankt hiervoor!:makeup: :D

die gt-8 spreekt mij gewoon erg aan, ik weet niet waarom. Ik heb er zelf nog nooit over gespeeld hellaas. Maar wat (ik geloof) mitch ook al aangaf was dat een multieffect (gt-8) over een marshall (1959slp) best wel een enorme fiss kan worden, dit geloof ik graag. Maar aan de andere kant denk ik aan marktplaats en als het niet bevalt gewoon lekker weer verkopen........

keuzes keuzes keuzes.......

gebruik dan alleen de effecten, en niet de ampmodels.
evt met 4cm pregain effecten ervoor.

Henri H
19 mei 2012, 21:16
.... Die 4 kabel methode sprak mij idd ook wel aan.........Zit er een FX loop op jouw SLP?
Op zich is het helemaal niet verkeerd om dan 's een GT-8 te proberen, al was het alleen maar om erachter te komen dat er betere oplossingen zijn.
De effecten in de GT-8 zijn ook best bruikbaar (op de OD en distortions na), vooral de chorus en delays zijn wel ok.
Het vergt wel veel tijd (leercurve), vooral als je de 4 kabel methode wilt gaan gebruiken.
Je hebt tevens een backup voor het geval je SLP er 's een keertje mee stopt tijdens een optreden (als je die weer hebt).

B-stone
19 mei 2012, 21:49
Zit er een FX loop op jouw SLP?
Op zich is het helemaal niet verkeerd om dan 's een GT-8 te proberen, al was het alleen maar om erachter te komen dat er betere oplossingen zijn.
De effecten in de GT-8 zijn ook best bruikbaar (op de OD en distortions na), vooral de chorus en delays zijn wel ok.
Het vergt wel veel tijd (leercurve), vooral als je de 4 kabel methode wilt gaan gebruiken.
Je hebt tevens een backup voor het geval je SLP er 's een keertje mee stopt tijdens een optreden (als je die weer hebt).

tja, die od/distortions vond ik van de gt-6 ook nog best wel ok. En ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk de hele week mijn slp nog niet heb aangeraakt, alleen maar op de cube gespeelt. wel iedere keer maar effe gespeelt, maar ik vind nog steeds dat een cube echt niet verkeerd klinkt.

en losse pedalen is mischien wel het ideaalste maar.... dan zou ik ook voor kwaliteit gaan en voor dat geld heb je er misschien net 2 of 3. wat dat betreft bied een multi wel weer voordelen (kwantiteit). leer curve boeit mij eigenlijk niet zo veel, gewoon een paar saaie zondag middagen op een rij aanplaren er dan zal er vast wel wat nuttigs uitkomen. Ik vind wel op een cube dat als je bijvoorbeeld flanger gebruikt dat die de hele distortion laat weg zinken. Het word erg ongedeffinieerd, en ik vraag mij af of dat wel goed in te stellen is op die gt-8. Verder iemand nog ervaringen tussen een gt-6 en een gt-8?? of die beter klinkt?

wat mij nu te binnen schiet is: mochten de effecten bruikbaar zijn (overtuigend klinken) dan moet ik toch gewoon er voor gaan. Dingen zoals whammy, volume, tuner en cleane amp modulaties zijn een bijkomend voordeel. Vooral ook die akoestische simulaties geeft mij een lekkere chunky sound met een strat.

en ja hoor ik ben weer in de gas-mode :D

EDIT: ja er zit een fx loop op ;)

Henri H
19 mei 2012, 22:21
Als je de amp-models en/of distortions v.d. GT-X via een FRFR systeem (hifi-speakers/studio monitoren) gebruikt, zijn ze best ok, maar ik heb ze ook wel 's geprobeerd met mijn toenmalige JVM410H en JCM 800 2205, maar dan klinkt het echt r*k hoor.
De 4 kabelmethode i.c.m. een JVM geeft je 1001 mogelijkheden, en zoals ik al zei, ik raakte de weg kwijt.

Wat die Cube's betreft, daar hoor ik wel meer goeie verhalen over....

B-stone
19 mei 2012, 23:34
Als je de amp-models en/of distortions v.d. GT-X via een FRFR systeem (hifi-speakers/studio monitoren) gebruikt, zijn ze best ok, maar ik heb ze ook wel 's geprobeerd met mijn toenmalige JVM410H en JCM 800 2205, maar dan klinkt het echt r*k hoor.
De 4 kabelmethode i.c.m. een JVM geeft je 1001 mogelijkheden, en zoals ik al zei, ik raakte de weg kwijt.

Wat die Cube's betreft, daar hoor ik wel meer goeie verhalen over....

thnx Henri, ik waardeer je hulp en dat meen ik oprecht.

Dat zou dan dus betekenen dat ik die gt-x puur en alleen voor effecten (geen od/ds) zou gaan gebruiken in de fx van mijn versterker. De vraag is dan alleen of wah,whammy en andere effecten die normaal gesproken niet in de fx loop horen, nog wel goed op die plek klinken......

Ik zou as vrijdag nog wel eens proberen of ik die gt-6 op een blackstar stage 100 head kan uitproberen, kijken hoe hij daar op klinkt. maar idd op een zogenaamt FRFR systeem klonk hij zeker niet verkeerd met de od/ds simulaties.

die vergelijking met de cube trok ik overigens alleen omdat ze bijde (min of meer) dezelfde cosm amp technologie gebruiken. (ik zag laatst een filmpje van tubekinghero (of iets in die strekking) over die me70 en wat daar aan modulaties uitkwamen 1000 maal slechter als het geluid uit een cube, nou verwacht ik niet dat hij in werkelijkheid zo slecht klinkt. Maar als dat die zelfde cosm amp technologie is dan is die in de multifx wereld 3x niks.)

groetjes Bram

Henri H
20 mei 2012, 01:55
...
Dat zou dan dus betekenen dat ik die gt-x puur en alleen voor effecten (geen od/ds) zou gaan gebruiken in de fx van mijn versterker. De vraag is dan alleen of wah,whammy en andere effecten die normaal gesproken niet in de fx loop horen, nog wel goed op die plek klinken...... De grap is dat je met de 4 kabel methode de keuze hebt om effecten voor of achter de preamp (FX loop) te plaatsen, dus dat is het probleem niet.
Veelzijdig is een GT-8 zeker, en al helemaal met de 4 kabel methode, maar of je (op termijn) blij zult zijn met de kwaliteit van alle effecten is de vraag. Misschien vermaak je je er een paar maanden mee, misschien wel een jaar of twee.
Ik denk dat je daarna alsnog voor losse pedalen zult kiezen, zeker als je echt van die pure Marshall sound uitgaat.
Ik heb er zo'n 2 jaar mee gedaan, daarvoor een GT-5, en daar weer voor een GP-8. Multi-effects zijn nou eenmaal GAS-opwekkend, en dat komt doordat je vermoed dat je dan met één apparaat helemaal klaar bent, "de ideale setup".
Voor sommigen gaat dat op, voor mij uiteindelijk niet.

B-stone
20 mei 2012, 14:42
Sjesus dan kun je er wel echt veel mee..

Als ik kon tekenen dat ik hem voor 2 jaar met plezier zou gebruiken dan zou ik daar gelijk voor tekenen :D . Ik verwacht zelf ook niet dat dat ik tot mn 80ste een multifx zou gebruiken. Maar voor de time being lijkt het mij toch wel leuk. Maarja eerst vrijdag die gt-6 eens over een amp proberen.

Henri H
20 mei 2012, 14:57
Ben je van plan om de amp-models en distortions te gaan gebruiken met je SLP?
Ik vraag dit, omdat die SLP pas gaat oversturen op oorlogsvolume, dus voor metal-sounds heb je echt een goede distortion nodig toch?
In dat geval ben ik ervan overtuigd dat een GT-8/ME-70 het niet gaat doen voor je.
Ik denk dat je dan beter naar de Line 6 M-series of de Nova System kunt kijken, maar ik heb hier geen ervaring mee.

Zelf gebruik ik Master Volume Marshalls (2204) en een Mesa Stiletto.
Deze stel ik in op een AC/DC-achtige scheur, en gebruik m'n gitaarvolume voor cleane sounds en (een combinatie van) 2 tubescreamers voor de distortion sounds.
Vervolgens gebruik ik nog 7 a 8 losse effect pedalen voor de overige FX (Flanger/chorus/delay/phaser/wah/tuner).
Het leuke hiervan is dat je met het grootste gemak 's een keer een effectje kunt vervangen, afhankelijk van wat je nodig hebt bij de diverse jams.

B-stone
20 mei 2012, 15:31
Ben je van plan om de amp-models en distortions te gaan gebruiken met je SLP?
Ik vraag dit, omdat die SLP pas gaat oversturen op oorlogsvolume, dus voor metal-sounds heb je echt een goede distortion nodig toch?
In dat geval ben ik ervan overtuigd dat een GT-8/ME-70 het niet gaat doen voor je.
Ik denk dat je dan beter naar de Line 6 M-series of de Nova System kunt kijken, maar ik heb hier geen ervaring mee.

Zelf gebruik ik Master Volume Marshalls (2204) en een Mesa Stiletto.
Deze stel ik in op een AC/DC-achtige scheur, en gebruik m'n gitaarvolume voor cleane sounds en (een combinatie van) 2 tubescreamers voor de distortion sounds.
Vervolgens gebruik ik nog 7 a 8 losse effect pedalen voor de overige FX (Flanger/chorus/delay/phaser/wah/tuner).
Het leuke hiervan is dat je met het grootste gemak 's een keer een effectje kunt vervangen, afhankelijk van wat je nodig hebt bij de diverse jams.


klopt: slp moet op oorlogs volume om te oversturen, Maar: ik ben laatst door peter (heijnen?) gewezen op een kasha quickmod master volume. Deze ben ik nog steeds van plan om te kopen alleen klopt de kasha site niet en mailt de europese dealer niet terug... dit is echt frustrerend. Momenteel gebruik ik voor mij od sound een ts-808 icm een boss od3. Klinkt wel ok, maar niet 100% een overstuurde plexi.

Mijn probleem met losse effect zit em in het feit dat ik werkelijk alergisch ben voor delay, chorus,phaser en nog een paar andere effecten. Echter moet ik wel bekennen dat het in sommige gevallen erg bruikbaar is en dat ik ze op het momenteel ook nog wel eens mis. Dus als ik voor losse effecten zou gaan zou ik deze niet direct kopen, echter komt het wel eens voor dat ik ze dan weer mis ;)

Henri H
20 mei 2012, 18:37
Losse pedalen hoeven echt niet veel te kosten hoor, mijn chorus b.v. (Ibanez CS5) heeft maar €30,- gekost, en de meeste andere pedalen ook maar rond de €50,-.
Goede distortion pedalen zijn er plenty tegenwoordig, b.v. Box of Rock, Suhr Riot, CMATMods.
Deze zijn echter wel vrij prijzig, vanaf €150,- nieuw.

TC Electronic heeft ook een paar mooie, de MojoMojo i.c.m. de Dark Matter b.v. lijkt me wel een goede optie met een SLP.

Hier een leuk filmpje van Sören Andersen:


http://www.youtube.com/watch?v=xCOo6nxkjsM

Hij heeft ook een filmpje met een Nova System:


http://www.youtube.com/watch?v=EExLQ_o2jXI

crapton
20 mei 2012, 21:30
Sjesus dan kun je er wel echt veel mee..

Als ik kon tekenen dat ik hem voor 2 jaar met plezier zou gebruiken dan zou ik daar gelijk voor tekenen :D . Ik verwacht zelf ook niet dat dat ik tot mn 80ste een multifx zou gebruiken. Maar voor de time being lijkt het mij toch wel leuk. Maarja eerst vrijdag die gt-6 eens over een amp proberen.

Ik heb t al eens gezegd: een GT6 is een heeeeeel stuk minder dan een GT8. En met een ME70 kan je ook nix.

Een GT6 gaat 2e hands voor 50-75 € minder dan een GT8. De GT8 is die extra prijs echt waard. Dus voordat je jezelf een miskoop gunt neem ff de tijd om goed te zoeken. De 4 CM met een GT8 is een heel leuk ding en live zeer bruikbaar. Er is zeker beter te krijgen zoals een Nova maar die kost veel en veel meer.

Ik heb zelf een 2e hands GT6 voor 40 € op de kop kunnen tikken. Mazzeltje. Voor dat geld is het een prima ding.

Sorry dat ik erover lig te zeiken, je moet het uiteraard helemaal zelf weten. Maar al je voor weinig geld met de 4CM wil werken en veel flexibiliteit wil dan is er maar 1 keuze...

B-stone
20 mei 2012, 21:56
Sorry dat ik erover lig te zeiken, je moet het uiteraard helemaal zelf weten. Maar al je voor weinig geld met de 4CM wil werken en veel flexibiliteit wil dan is er maar 1 keuze...

sorry maar ik vat um niet? :chicken:

crapton
21 mei 2012, 22:34
sorry maar ik vat um niet? :chicken:

Ik bedoel de GT8 nemen en niet de GT6.

De laatste is leuk maar je gaat je echt beperkt voelen in de mogelijkheden.

B-stone
22 mei 2012, 18:34
Ik bedoel de GT8 nemen en niet de GT6.

De laatste is leuk maar je gaat je echt beperkt voelen in de mogelijkheden.

Thnx maar dat noem ik niet echt zeuren, dat noem ik eerder een wijze hulpzame raad :D

paulusdeBKB
4 juni 2012, 22:58
multi-fx of losse pedaaltjes. Voor beiden is wat te zeggen.

Pro multi-fx:
- veel voor weinig. Ik sluit me aan bij de andere aanbevelingen: TC Nova, Line6 M serie, GT 8 en als aanvulling Zoom (alleen de G9.2tt)
- klankkwaliteit is over het algemeen redelijk tot goed, al varieert de kwaliteit van individuele effecten per apparaat.
- er zitten vaak exotische effecten in (Whammy, ring modulatie, chopper, filters etc) waar je fijn mee kunt experimenteren / klooien.

contra multi-fx:
- dynamiek (al is dat probleem al veel minder dan pak em beet 20 jaar geleden)
- programmeren en tweaken. Het moet maar net je ding zijn.
- afhankelijk van het apparaat en de gekozen effecten kan de klank forse invloed hebben op je basissound. Is vaak geen verbetering.

pro losse pedaaltjes:
- je kunt precies kopen wat je nodig hebt, en uitbreiden naarmate budget het toelaat.
- het tweakt fijner: elk pedaaltje heeft zijn eigen knopjes. Da's een enorm voordeel als je even snel wat wilt aanpassen.
- raak je uitgekeken op een specifiek pedaal, dan kun je hem verkopen en een andere variant inkopen zonder de rest van je setup aan te hoeven passen.
- ze hebben meer mojo: het ziet er meer rock en roll uit en het is meer 'eigen'

contra losse pedaaltjes:
- neemt meer ruimte in
- meer gezeik met voeding
- bij gebruik van meerdere digitale pedalen: meerdere AD/DA conversies (delay, reverb, modulatie). Bij elke conversie verlies je een beetje signaalkwaliteit. Bij een multi-fx heb je die conversie maar 1 keer. Overigens ben je een knappe jongen als je dat duidelijk kunt horen.

Bottom line: ik zou in jouw geval kiezen voor een goeie multi-fx, en ondertussen blijven zoeken naar losse pedaaltjes om te kijken of ze een beter alternatief voor je zijn. Besef wel: vroeger waren multi-fx helemaal de bom (Roland GT-16, Rocktron Intellifex/Replifex anyone?), tegenwoordig zijn losse pedaaltjes hip. Maar als een apparaat als een TC Nova goed genoeg is voor pro gitaristen, dan is het dus gewoon goed.