PDA

View Full Version : Western gitaar met brede nek



kishua
30 april 2012, 00:59
Ik speel nou zo ruim een jaar gitaar. Ben begonnen op een klassieke Yamaha gitaar en al snel overgestapt op een western gitaar (een Cort). Echter is het probleem een beetje dat ik problemen heb met de breedte van de hals. Ik heb nogal dikke vingers en zou graag een andere gitaar willen met een wat bredere hals. Mijn klassieke gitaar is rond de 50 mm en de western gitaar is ongeveer 42/43 mm. Nu lees ik veel op veel verschillende sites dat dikke vingers geen problemen hoeven te zijn, maar dat is het bij mij wel. Als ik op de klassieke gitaar speel gaat het voor mij gewoon vele malen makkelijker dan op de western gitaar. Dus nu vroeg ik me af of er ook western gitaren zijn (in een relatief goedkope prijsklasse) met een wat brede nek? Hoeft niet persé 50 mm te zijn, maar ik vind 42/43 wel erg smal.

Dus, als jullie iets weten zou ik het graag willen horen :-)

Muzieknono
30 april 2012, 07:18
Ten eerste zijn er talloze discussies over dit onderwerp gevoerd, dus je zou de zoekfunctie kunnen overwegen.
Ten tweede, kijk eens bij Seagull, er zijn meer merken die een bredere hals voeren, maar daar kom ik zo uit het blote koppie eventjes niet op, als ik het goed heb zijn er staalsnarige gitaren te krijgen die wel tot 48mm gaan maar dat zijn als ik het goed heb resonator gitaren, de Seagull's zijn meen ik 45mm.
Mvgr. Dirk Jan :B

Rizz
30 april 2012, 09:03
Onderstaand topic kan je misschien helpen.. Een 45 mm nut zou genoeg moeten zijn..

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152501-Brede-hals

geert1976
30 april 2012, 12:33
Je zou een oude 12 snarige gitaar kunnen kopen van bv Eko, die hebben namelijk een topkambreedte van 48 mm en die gewoon met 6 snaren bespelen.

mountainman
30 april 2012, 12:54
Je zou een oude 12 snarige gitaar kunnen kopen van bv Eko, die hebben namelijk een topkambreedte van 48 mm en die gewoon met 6 snaren bespelen.

Dan moet je wel een andere topkam (laten) maken. Als je 6 snaren gaat verdelen over 12 topkam sleufjes dan blijven de snaarafstanden gewoon hetzelfde als op een zessnaar. Of je moet ze onregelmatig verdelen maar dat vind ik uitermate beroerd spelen.
Ik speel zelf namelijk ook op een twaalfsnaar met 6 snaren en voor mij is het dan wel weer prettig dat de afstanden gelijk zijn aan wat ik gewend ben.

kishua
30 april 2012, 13:48
Bedankt voor de reacties!

Ik had de zoekfunctie al geprobeerd, maar ik kon nog niet direct iets concreets vinden, en de meeste gitaren die aanbevolen worden zijn wel redelijk prijzig (1000+) en dat budget heb ik by far niet. Ik zou het liefst rond de 200 willen zitten. Echter kan ik in die prijsklasse geen gitaren vinden met een 'nek' van minstens 45mm. Dus vandaar dat ik dit topic heb opgericht :) Heeft iemand enig idee welke gitaar of bij welk merk ik het best kan gaan kijken?? En zijn de Seagull's er ook in een relatief goedkopere klasse?

Triggy
30 april 2012, 22:44
Heb je een PMtje gestuurd...

geert1976
1 mei 2012, 14:53
Dan moet je wel een andere topkam (laten) maken. Als je 6 snaren gaat verdelen over 12 topkam sleufjes dan blijven de snaarafstanden gewoon hetzelfde als op een zessnaar. Of je moet ze onregelmatig verdelen maar dat vind ik uitermate beroerd spelen.
Ik speel zelf namelijk ook op een twaalfsnaar met 6 snaren en voor mij is het dan wel weer prettig dat de afstanden gelijk zijn aan wat ik gewend ben.

nee hoor, gewoon de octaafsnaren laten vervallen.

kishua
1 mei 2012, 19:30
Weet iemand anders nog merken (met een goeie prijs) waarvan de nek minimaal 45mm is??

vederlicht
1 mei 2012, 22:33
nee hoor, gewoon de octaafsnaren laten vervallen.

octaafsnaren? Kan je dat uitleggen?
Vederlicht♫

Eric van Esch
3 mei 2012, 14:43
Gisteren een Eastman (AC320) met een 45 mm nut in handen gehad, wel boven je bugdet, maar ik weet niet of de andere Eastmannen niet eenzelfde nut hebben. Maar dat kan je zelf even checken als je naar de website van Eastman gaat.

Eko
3 mei 2012, 14:51
De bedoelde octaafsnaren zijn de snaren die als extra snaren naast de normale EADGBE worden gebruikt.
OT; Merken zoals Blueridge hebben gitaren met een brede hals. Bedenk dat 42-43 mm halzen redelijk standaard zijn en dus in massa gemaakt worden. Een 200,- gitaar is een massaproduktie en dus standaard breedte enz.
Mocht je willen zien wat je met worstenvingers kunt , kijk eens bij Poppa Chubby....... strathals 42 mm

Kim Wilson
3 mei 2012, 15:04
nee hoor, gewoon de octaafsnaren laten vervallen.

Maar dan heb je nog steeds dezelfde snaarafstand als bij een normale 6-snaar. Je hebt alleen bij de hoge E een paar mm hals over waar de octaafsnaar eerder zat.

Ik zal zo een plaatje maken als het nog niet duidelijk is.

Kim Wilson
3 mei 2012, 15:15
http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/Image2-1.jpg

Ernest01
3 mei 2012, 15:50
Bij een 12-snarige zitten de octaafsnaren net andersom dan in jouw 'opstelling'. Maar dat terzijde.

De afstand tussen de hoge en lage E-snaar (zonder dus de octaafsnaar te meten) is bij mijn 12-snarige ong. 4.2 cm en bij mijn Martin en Eastman is dat 4.0 cm.
Dus zo te zien schiet je er niet erg veel mee op.

Rizz
3 mei 2012, 15:52
Zou net die 2 mm niet het verschil kunnen maken? Maar een andere topkam voor dit doel zou misschien toch beter zijn...

Kim Wilson
3 mei 2012, 16:07
Ik denk dat een kwestie van oefenen en een juiste techniek aanleren uiteindelijk toch de beste oplossing is. Dikke vingers is geen probleem, je moet er alleen wel mee leren spelen.

Rizz
3 mei 2012, 16:19
Dat denk ik wel, maar ik heb 17 jaar uitsluitend klassiek gespeeld en speel nu 3 jaar op verschillende westerns die allemaal een 43mm nut hebben, maar heb er nog steeds moeite mee.. Een 44 of 45mm gaat me makkelijker af en zulke dikke vingers heb ik niet, verre van zelfs..

geert1976
4 mei 2012, 23:40
Maar dan heb je nog steeds dezelfde snaarafstand als bij een normale 6-snaar. Je hebt alleen bij de hoge E een paar mm hals over waar de octaafsnaar eerder zat.

Ik zal zo een plaatje maken als het nog niet duidelijk is.

Nope, bij een Eko niet die hebben namelijk een 48 mm nut

Daarnaast hebben de Eko's een 0-fret, dus een ander kammetje maken is niet zo heel moeilijk, omdat die alleen de onderlinge snaarafstand hoeft te regelen, meer niet.

Kim Wilson
5 mei 2012, 07:48
Dat zeg ik toch ook? Met alleen de octaafsnaren weghalen ben je er niet, je zal dan ook een andere kam moeten hebben. En de brug zal ook aangepast moeten wouden, anders lopen je snaren scheef over de hals.

mastermind
29 mei 2012, 21:34
Eastman gitaren hebben naar mijn weten een 44,5mm topkam breedte. De Parlor modellen 46mm. Ook heb je de Recording King ROS serie die een behoorlijk brede topkam hebben.