PDA

View Full Version : hoe fineer bevestigen?



jan jansen
29 april 2012, 20:47
Ik heb vandaag een achterzijde van een telebody bekleed met essen fineer. Beide zijden ingesmeerd met lijm en flink wat gewicht erop.
Helaas het was zo rimpelig als een nederlandse snelweg na de winter. Iemand een tip hoe het beste fineer te bevestigen?


JJ

superfly
29 april 2012, 21:05
Ik heb wel eens een headstock gefineerd maar dit is andere koek. Er was ooit een topic over fineer misschien heb je er iets aan.

http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-144029.html

El_Mano
29 april 2012, 21:22
Ik heb ooit in de scheeps en jachtbouw gewerkt en daar veel met fineer afgewerkt. Wij deden dat altijd met met een stuk papier er op, en onder een enorme lijmpers. Kleine stukken meestal met contactlijm zoals bisonkit maar dan ook altijd onder de pers goed aangedrukt gedurende een nachtje.

oigun
29 april 2012, 22:39
Met een strijkbout kan je eea misschien nog wel redden, pas op bij de naden daar heb je kans dat het open gaat staan als je het te heet maakt. Ook voor het weer verwijderen van fineer kan een strijkbout handig zijn.

jan jansen
30 april 2012, 07:43
Ik heb wel eens een headstock gefineerd maar dit is andere koek. Er was ooit een topic over fineer misschien heb je er iets aan.

http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-144029.html

interresante discussie....Ik heb gelukkig het fineer eraf kunnen halen.....in het midden stond het zeker 1 cm rond/bol......De zijkant van de body heb ik het fineer eerst zeiknat gemaakt onder heet water en daarna ook aan beide kanten inegesmeerd met lijm.....dat zit er goed in....
Ik denk dat ik dat ook maar ga doen met de volgende poging,nat maken daarna insmeren en daarna een paar plankjes erover met daarop zoveel mogelijk gewicht. Apart vakgebied dat fineren.... (gelukkig heb ik gelijk genoeg gekocht...zie www.politoeren.com bij opruiming....1 euro per vel van 250 cm ). mocht het allemaal lukken is het volgende het aanbrengen van een binding.....ook nog nooit gedaan.....

Mattia
30 april 2012, 08:59
Het 'beste' blijft altijd vacuüm. Maar dat is een beetje duur als je het maar zeer incidenteel doet. Ook niet teveel lijm gebruiken, want het overtollige moet immers ergens heen. En net als bij alle grotere lijm oppervlaktes van een kant naar de andere werken als je losse klemmen gebruikt.

loose-fur
30 april 2012, 12:49
Bij echt goed vlakke werkstukken kun je inderdaad gaan werken met een soort pers (stevige, dikke stukken plaatmateriaal in combinatie met spanschroeven en/of gewicht) en witte houtlijm (stuk krantenpapier tussen leggen zodat de spanstukken niet mee verlijmd worden door overtollige lijm). Een vacuumzak is inderdaad nog beter omdat ie elke vorm aanneemt.
Maar eigenlijk gebruik ik bij het 'thuisverlijmen' van fineer altijd contactlijm, zelfs voor stukken die flink groter zijn dan een gitaarbody.
Body en fineer met contactlijm insmeren (met borstel of lijmkam), beide oppervlaktes laten drogen (tussen de 7 à 15 minuten) en daarna stevig beide delen op elkaar drukken en/of aankloppen met houten blok en hamer.


Tee.

oigun
30 april 2012, 13:22
Lijkt mij ook niet aan te raden om het fineer eerst nat te maken...dan maak je het jezelf wel erg lastig...

stijnkenens
30 april 2012, 15:14
Niet nat maken, en enkel de body insmeren, en niet het fineer.
Omwille van het water, ook in de lijm begint het fineer inderdaad op te bollen.

Dus enkel body in smeren, daarna fineer erop, en direct opspannen tussen platen, onder een pers.
Niet enkel de randen klemmen, maar ook in het midden !


s.

crazycow
1 mei 2012, 11:50
Ik heb dit verschillende keren bij de hand gehad.

Wat je het beste kan doen is de body insmeren met warme huidenlijm (verwarmen au bain marie, ik gebruik een babyflessenwarmer van 1 euro bij de kringloopwinkel vandaan). De body kun je het beste eerst verwarmen met een fohn maar het hoeft niet perse.

De lijm goed dik aanbrengen en dan het fineer erop en goed uitstrijken vanuit het midden naar de zijkanten. Dit kun je bijvoorbeeld doen met je vlakke hand of met een blokje hout (ideaal is een fineerhamer, maar is duur en niet echt nodig). Zondanig vegen dat je de lijm er aan de zijkanten uitperst.

Ongetwijfeld zal het niet in 1x goed vastzitten. Op de plekken waar het niet goed vastzit of waar het bobbelt vanwege te veel lijm, de strijkbout erop zetten en goed aandrukken met de hand/vingers en bobbels vanwege te veel lijm weer naar de zijkant wegvegen. Je kunt de lijm elke keer weer door warmte reactiveren, dus dit kun je net zolang herhalen tot het helemaal vlak is en overal vastzit.

Wil je je strijkbout aan de onderkant niet vernaggelen, dan kun je er een vochtige handdoek o.i.d. tussendoen.

Doe dit in principe wel zo snel mogelijk. Als je het bijvoorbeeld een dag laat liggen gaat het al veel moeilijker omdat de lijm dan al ingedroogd is.

Als je twee stukken fineer tegen elkaar aan zet kun je beste fineertape gebruiken, dit trekt het fineer naar elkaar toe. Als je het niet hebt, plak het dan over elkaar heen, duw de overlappende helft met bijv. een schroevendraaier (of de strijkbout) helemaal tegen de andere helft aan, zodat je een opstaande rand krijgt en schuur die later weg (wacht daarmee wel tot het echt goed droog is, anders kan het gemakkelijk scheuren.

Mijn ervaring met essen fineer is ook nog dat het vaak dunnere plekken heeft en dikkere (de nerven). Dat kan soms het idee geven dat het bobbelt, maar dat komt dan niet omdat het niet goed gelijmd is.

teunallica
1 mei 2012, 13:27
Ik werk als nask docent op een grote middelbare school in krommenie en ze hebben daar een erg mooie hout afdeling. Een van de apparaten is een gigantische vacuumbank:

http://i1189.photobucket.com/albums/z422/teunallica/holy%20guitar/IMAG0171.jpg

Mocht iemand echt in hoge nood zitten dan kan ik je wel ff helpen om de boel te verlijmen met vacuum bank???

teun

jan jansen
1 mei 2012, 20:47
JJ[/QUOTE]dank allen voor de tips. Komend weekend eens een poging doen waarbij ik nu alleen de body met lijm insmeer en de strijkbout van de vrouw warm houdt.....

jan jansen
5 mei 2012, 11:34
Ik heb dit verschillende keren bij de hand gehad.

Wat je het beste kan doen is de body insmeren met warme huidenlijm (verwarmen au bain marie, ik gebruik een babyflessenwarmer van 1 euro bij de kringloopwinkel vandaan). De body kun je het beste eerst verwarmen met een fohn maar het hoeft niet perse.

De lijm goed dik aanbrengen en dan het fineer erop en goed uitstrijken vanuit het midden naar de zijkanten. Dit kun je bijvoorbeeld doen met je vlakke hand of met een blokje hout (ideaal is een fineerhamer, maar is duur en niet echt nodig). Zondanig vegen dat je de lijm er aan de zijkanten uitperst.

Ongetwijfeld zal het niet in 1x goed vastzitten. Op de plekken waar het niet goed vastzit of waar het bobbelt vanwege te veel lijm, de strijkbout erop zetten en goed aandrukken met de hand/vingers en bobbels vanwege te veel lijm weer naar de zijkant wegvegen. Je kunt de lijm elke keer weer door warmte reactiveren, dus dit kun je net zolang herhalen tot het helemaal vlak is en overal vastzit.

Wil je je strijkbout aan de onderkant niet vernaggelen, dan kun je er een vochtige handdoek o.i.d. tussendoen.

Doe dit in principe wel zo snel mogelijk. Als je het bijvoorbeeld een dag laat liggen gaat het al veel moeilijker omdat de lijm dan al ingedroogd is.

Als je twee stukken fineer tegen elkaar aan zet kun je beste fineertape gebruiken, dit trekt het fineer naar elkaar toe. Als je het niet hebt, plak het dan over elkaar heen, duw de overlappende helft met bijv. een schroevendraaier (of de strijkbout) helemaal tegen de andere helft aan, zodat je een opstaande rand krijgt en schuur die later weg (wacht daarmee wel tot het echt goed droog is, anders kan het gemakkelijk scheuren.

Mijn ervaring met essen fineer is ook nog dat het vaak dunnere plekken heeft en dikkere (de nerven). Dat kan soms het idee geven dat het bobbelt, maar dat komt dan niet omdat het niet goed gelijmd is.

Het is gelukt. ik heb gedaan zoals boven beschreven,alleen gewone witte houtlijm gebruikt. Na een een nacht onder druk heb ik alles vlak gekregen door met een strijkijzer erover te gaan. Nu de voor kant nog. Foto`s als alles is bevestigd.

jan jansen
6 mei 2012, 11:16
http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/achterkant1.jpg

foto van de achterkant

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/achterkant2.jpg

closeup achterkant

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/zijkant1.jpg

zijaanzicht

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/voorkant1.jpg

voorkant

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/voorkant2.jpg

nogmaals de voorzijde.het enige wat fout ging is links van de F sleutels brak een stukje af. ik vul dat op met kneedbaar hout. Ik denk overigens dat het wegvalt als het kanaal van de binding wordt gefreesd.

crazycow
8 mei 2012, 20:51
Ik ben blij dat het gelukt is, ik heb het zelf nooit met witte houtlijm gedaan, maar dat werkt dus blijkbaar ook. Weer wat geleerd :-)

jan jansen
8 mei 2012, 22:39
Ik ben blij dat het gelukt is, ik heb het zelf nooit met witte houtlijm gedaan, maar dat werkt dus blijkbaar ook. Weer wat geleerd :-)

yep een ook nog eens spul van de action......