PDA

View Full Version : Op welke versterker(van welk merk) klinkt een Fuzz het beste



benhus
9 juni 2003, 20:26
Op welke versterker(van welk merk) klinkt een Fuzz het lekkerste? Daarmee bedoel ik....niet te baggerig/rommelig, maar ook niet te kaal.

Zoiets als in de liedjes van het album Throwing Copper van LIVE. Daar gebruiken ze ook vaak een fuzz.

PeArLjAm
9 juni 2003, 22:17
ouwe marshall en fenders werden ze oorspronkelijk veel op gebruikt maar je kunt ze meestal wel goed gebruiken op een goede buizenamp met niet teveel gain (dus klassiek ingesteld), hangt er ook vanaf wat voro een fuzz je hebt natuurlijk..

sash
9 juni 2003, 22:30
ouwe marshall en fenders werden ze oorspronkelijk veel op gebruikt maar je kunt ze meestal wel goed gebruiken op een goede buizenamp met niet teveel gain (dus klassiek ingesteld), hangt er ook vanaf wat voro een fuzz je hebt natuurlijk..

Moet ik je toch tegenspreken :)

De originele Fuzzfaces waren gemaakt voor amps met EL34's en 12" speakers. Voor donkere amps dus. Als ze dan op een Fender gebruikt werden klonk het heel gemeen schel. De befaamde mosquito tones. Fuzzes houden over het algemeen van amps die gecranked staan en bassige amps. Tegenwoordig zijn er wat meer gangbare fuzzes met een goede uitgebreide toonregeling, of die gewoon gebouwd zijn op 6L6 buizen. (MJM, Everman, Fulltone).

PeArLjAm
9 juni 2003, 22:34
ja sas dat klopt wel wat je zegt maar ik zei dat ze veel gebruikt worden op fender amps ook wel , als die verder openstaan klinken ze ook wat donkerder. Maar inderdaad de echte ouwe fuzzes werden gebruikt op marshalls (hendrix, clapton en jimmypage gebruikte volgens mij ook marshall)

sash
9 juni 2003, 22:36
ja sas dat klopt wel wat je zegt maar ik zei dat ze veel gebruikt worden op fender amps ook wel , als die verder openstaan klinken ze ook wat donkerder.

Hmm ja wel iets, maar toch niet genoeg voor een ouwe vintage fuzz face :)

Mitch
9 juni 2003, 22:37
In de goeie oude tijd hadden ze ook weer "Tonebenders" en die maakten de boel juist weer wat scheller tot op zekere hoogte :D
Hoe dan ook: deze vraag is eigenlijk te algemeen, kun je niet direct beantwoorden. De ene fuzz houdt van een beetje oversturende amp, de ander is geschikt voor een clean kanaal etc.
Had je zelf een fuzz in gedachten ? En wat voor amp heb je momenteel ?

benhus
10 juni 2003, 11:12
Ik heb een Roger Mayer SpitFire pedaal en een Fender Princeton 112 Plus versterker.
Voor meer info over de Spitfire zie : http://www.rogermayerusa.com/spitfire.html

Volgens mij komt de Spitfire helemaal niet tot zijn recht op mijn amp. Het klinkt gewoon erg rommelig en vies. Niet zoals hier :
http://www.guitarist.co.uk/gear/gear_page.asp?ID=1808
(Onderaan de pagina staat een link naar een soudfile)

Deze soundfile bevat voorbeelden van 2 pedalen, de eerste is het geluid van de Spitfire.
Hij klinkt bij mij absoluut niet zoals in de soundfile.

benhus
10 juni 2003, 13:56
Ik heb er een compressor voor gezet : Gitaar-->Boss CS2-->Spitfire-->Amp

Nu is het geluid al een stuk beter te pruimen! Hoewel nog niet zo mooi als de soundfile van de url uit mijn vorige berichtje.

SteavisSmokin
10 juni 2003, 14:31
Benhus, probeer de compressor eens na ipv voor de fuzz te zetten...klinkt denk ik beter.