PDA

View Full Version : De zin en onzin van binding



angel-eyes18
29 april 2012, 11:10
Mijn vraag is kort maar krachtig.

Waarom binding langs de randen van een gitaar?........heeft het nut?
Ik ben een SG aan het bouwen en wil niet van de irritante lelijke witte randjes langs mijn gitaar.

barno
29 april 2012, 11:35
bodybinding is om de randjes wat te beschermen tegen deuken enz... (en in vele gevallen om de overgang van top naar bodyhout te camoufleren zoals bij LP)

binding rond de toets: enkel esthetisch nut

fastfolkert
29 april 2012, 12:09
binding rond de toets: enkel esthetisch nut

Niet helemaal: mijn strat (maple hals+toest, geen binding) had in de afgelopen droge winter last van iets uitstekende frets (of gekrompen hout); terwijl mijn 31 jaar oude Ibanez Artist nergens last van had (voelde glad aan want binding langs de toets)

YMMV

Rizz
29 april 2012, 12:17
Hier (http://www.acousticguitar.com/article/default.aspx?articleid=26947) staat 't uitgelegd.. Tis wel voor akoestische gitaren, maar het zal elkaar niet heel veel ontlopen..

Rizz
29 april 2012, 12:20
Niet helemaal: mijn strat (maple hals+toest, geen binding) had in de afgelopen droge winter last van iets uitstekende frets (of gekrompen hout); terwijl mijn 31 jaar oude Ibanez Artist nergens last van had (voelde glad aan want binding langs de toets)

YMMV

rijst gelijk de vraag: waren die frets niet al een keer bijgewerkt?

barno
29 april 2012, 12:26
rijst gelijk de vraag: waren die frets niet al een keer bijgewerkt?
idd, binding houdt een fret echt niet tegen hoor. het gaat idd om houtkrimp. deze winter hebben heel wat halsjes dat ondervonden...

angel-eyes18
29 april 2012, 12:36
Thankz mannen...weer wat wijzer , informatieve site Rizz!!