PDA

View Full Version : mxr m108 ruis



nak
28 april 2012, 17:19
Ben wellicht van plan een mxr m108 equalizer aan te schaffen maar ben benieuwd hoe de ruisontwikkeling is bij het boosten van de frequenties.
Heb hier lokaal een fame uitgeprobeerd en die ruist nogal. Nu had ik ook niet topkwaliteit verwacht.
Heb alle frequenties en level op+15db gezet en het ruisniveau vergeleken met een versterker volumestand welke net zo hard overeenkomt als de gebooste eq.
Ruisniveau met eq was aanzienlijk meer dan de versterker alleen op die volume.
Vraag is hoe dit bij de mxr is, iemand hier ervaring mee?
gr

DemolitionColorScheme
28 april 2012, 22:18
Okay ... wacht, als ik het goed begrepen heb heb je alle bands geheel open gezet? Natuurlijk krijg je dan een shiteload aan ruis erbij. ;)

nak
28 april 2012, 23:05
Ja klopt, ik zet alles open en vergelijk het met de versterker.
natuurlijk verwacht ik meer ruis bij de +15db gebooste eq dan met de +15db opengedraaide versterker.
Maar ik zoek ietwat acceptabelers ruisniveau dan een Fame en aangezien ik wel geinteresseerd ben in de mxr is de vraag snel gesteld.

DemolitionColorScheme
29 april 2012, 00:11
Ik ken de MXR voor de rest niet, maar die test van je is een beetje irrelevant, vooral omdat het een 10-band EQ is en je daardoor noise bij elke band omhoog haalt. Waarom zou je het overigens zo testen? Test hem gewoon met settings die je zelf ook ongeveer zou gebruiken. Het is een beetje loos om hem te testen voor een applicatie de je nooit zult toepassen.

nak
29 april 2012, 10:52
Moet ik je ook wel gelijk in geven, tis eigenlijk te extreem zo en niet meer objectief.
Bedoeling is dat de eq als solobooster gebruikt gaat worden.
Daarbij zal het laag maar vooral het mid gebied omhoog geschroefd moeten worden en de hoge tonen weer gedempt.
Zo creeer ik dan voor mij een mooi geluid.

Terminus
29 april 2012, 11:33
Als je alles 15db boost en dan nog eens 15db boost heb je meer ruis dan eerst ja. Ook is dat verschil meer dan 15db omdat je meer dan 15db boost (mensen die beter met logaritmes kunnen rekenen kunnen je vertellen hoeveel precies).

Een relevantere test zou zijn: stel de EQ zo in als je wilt. Heb je te veel ruis? Dan heb je een probleem.

nak
29 april 2012, 22:48
Zag deze modificatie op youtube
Wist ik maar welke opamps ze van burr-brown gebruiken dan soldeer ik ze wel zelf in.


http://www.youtube.com/watch?v=JpBmIMXJffk&feature=related

kassie
5 mei 2012, 15:30
Zag deze modificatie op youtube
Wist ik maar welke opamps ze van burr-brown gebruiken dan soldeer ik ze wel zelf in.



Hmmmm.... het is wel een enorm priegelwerk daar binnenin. het zijn mini opamps. En er zijn er een stuk of 4 tot 6 geloof ik, van herinnering. liever dan boosten, cut ik bepaalde frequenties. En de versterker wat harder dan. Voor een solo boost kun je beter een ruisarme booster gebruiken. Als je de ruis wil beperken tenminste.

the sure thing
5 mei 2012, 21:52
De MXR is een uitstekende eq. Voor jouw doeleinden zeer geschikt. IMHO geeft elke booster er ook wat ruis bij. Ik heb die eq van MXR een lange tijd gehad en vond m prima stil.