PDA

View Full Version : replifex



matto
28 april 2012, 12:49
Als ik mijn Rocktron midi mate met een 7 polige din plug aansluit op mijn Rocktron replifex dan zou ik zonder extra netvoeding moeten kunnen schakelen en bedienen met mijn midimate.
In de praktijk moet ik de replifex een keer of vier overnieuw met aangesloten midimate opstarten voordat de midimate daadwerkelijk doet wat ie moet doen.
Er verschijnen bij de foute pogingen diverse rare tekens in het scherm.
Eenmaal goed in bedrijf werkt het prima, met een losse lichtnetadapter op de midimate en een 5 polige midi kabel ook.
Wat zou ik kunnen doen om de zaak meen 7 polige plug in een keer goed op te starten?

muziekschuur
28 april 2012, 12:53
Is de "midikabel" mischien kapotgetrapt? Het betreft dunne kabels in een afgeschermde mantel. Het nameten van die kabel kan je wat vertellen...

peter_heijnen
28 april 2012, 14:38
De midi mate is wat apart, hij vraagt officieel 9vac maar ik gebruik mijne al sinds begin 90's met 9vdc. Ik weet niet wat jij erop hebt staan, maar als het 9vdc is dan zou ik eens de polariteit om te draaien.

Haha, 20 jaar met voeten getreden en werkt nog steeds. :)

interessander
28 april 2012, 15:07
Vreemd inderdaad, ik heb de mijne ook wel eens met een onespot gevoed, maar nu ook via 9V AC via een replifex en een 7-polige kabel. Heel af en toe blijft de replifex wel eens hangen, maar met de communicatie tussen beide gaat het altijd wel goed...

matto
28 april 2012, 21:26
Kabel is gecontroleerd en voor de zekerheid heb ik al eens een nieuwe gemaakt met wat dikkere draden in de kabel.
Dat gaf geen verandering, mijn midimate vraagt om 9 V ac.
Uit de Replifex komt 9V dc.
Met omgekeerde draden op de buitenste pennen start de midimate niet op, zou de oorzaak dan kunnen zijn dat de midimate perse 9V ac wil hebben?

interessander
28 april 2012, 23:22
Uit de replifex komt wat je er in stopt toch via de 9v ingang? Hangt dus van de adapter af.

peter_heijnen
29 april 2012, 10:41
Uit de replifex komt wat je er in stopt toch via de 9v ingang?
Precies, er zit een input op voor je adapter en wat je daarop aansluit komt naar buiten via twee pooltjes van de midi in van de replifex.

Als alles wel werkt als je de adapter rechtstreeks aansluit op de midimate weet je dat de adapter goed werkt. Wanneer het dan niet werkt als je de adapter via de midikabel aansluit, betekent het dat er iets 'gebeurt' met de power. Omgedraaide polen lijkt mij het meest voor de hand liggend.

peter_heijnen
29 april 2012, 10:44
Met omgekeerde draden op de buitenste pennen start de midimate niet op, zou de oorzaak dan kunnen zijn dat de midimate perse 9V ac wil hebben?
Wellicht gaat de stroom dan niet via de buitenste pinnen. Kun je de polariteit op de adapter zelf niet omdraaien? Als de adapter daarin niet voorziet kun je 'gewoon' de draden knippen en ompolen.

matto
29 april 2012, 13:31
Ik heb nu de buitenste pennen in de DIN stekker los gesoldeerd.
De vrijgekomen draden heb ik apart op een 9 V ac adapter aangesloten.
Alles werkt nu in een keer opstarten zoals het hoort.
De midimate wil dus gewoon ac binnenkrijgen.

interessander
29 april 2012, 13:43
Maar dat ging dus niet met die 9V adapter via de replifex? Mooi dat het weer werkt in ieder geval.

matto
29 april 2012, 15:03
Nee, blijkbaar wordt de 9V uit de adapter naar de replifex in de replifex omgezet naar dc naar de 7 polige midi aansluiting.
De extra aansluiting voor de adapter op de replifex voor de midimate is afgeplakt met een sticker met de tekst "do not use, modified "
Originele Rocktron modificatie?

peter_heijnen
29 april 2012, 15:23
Nee, blijkbaar wordt de 9V uit de adapter naar de replifex in de replifex omgezet naar dc naar de 7 polige midi aansluiting.
De extra aansluiting voor de adapter op de replifex voor de midimate is afgeplakt met een sticker met de tekst "do not use, modified "
Originele Rocktron modificatie?
Aha, dat verandert alles, ik vond het al raar.

Als ik het dus nu goed begrijp sluit jij -in principe- de midikabel aan op replifex' midi in, en stuurt de replifex stroom naar de midimate zonder een extra adapter aangesloten. Het lijkt dat de replifex gewoon niet de juiste power levert, aangezien een adapter rechtstreeks op de midimate, of rechtstreeks op de buitenste pinnen wel werkt.

Het lijkt me handig om eerst uit te vinden wat de mod inhoudt.