PDA

View Full Version : ABY switch pedaal



JaKemp
27 april 2012, 15:43
Waarde forumleden,

Ik heb een probleem(pje):
ik heb sinds kort een Fender Tremolux uit 1964, deze heeft een Normal - en een Vibrato kanaal elk met 2 aparte ingangen (4 dus in totaal). Ik zou graag een pedaaltje hebben waarmee ik tussen deze 2 kanalen kan wisselen zonder dat ik mijn kabel moet verplaatsen van de ene naar de andere ingang, lijkt me duidelijk dat dit niet zo praktisch is tijdens een nummer.

Na wat research kwam ik uit bij een zogenaamde ABY switch. Lijkt me een supersimpel pedaaltje gewoon een schakelaartje in die ofwel de ene of de andere uitgang bedient.
Tot mijn grote verbazing kwam ik dan ook ABY switch pedalen tegen die meer dan €200 kosten.

Mijn vraag is allereerst of je zulk een ABY switch kan gebruiken voor hetgeen waar ik het voor nodig heb (tussen kanalen switchen op versterker)?
En of je zo'n dure ABY echt nodig hebt? Of volstaat bijvoorbeeld een EHX Nano Switchblade van €30 ook? (waar mijn voorkeur naar uitgaat) Enige ervaring met dit pedaaltje?

Dank bij voorbaat!

titzenpitzer
27 april 2012, 16:08
Ik denk dat dat zeker moet lukken met zo'n switchblade. Het ding is dat er wel ruis kan ontstaan door groundloops etc.

http://www.macdaddymusicstore.com/catalog/rad-bigshotaby1.jpg

Misschien dit eens proberen?

Tristan
28 april 2012, 12:07
Hmm, ik geloof dat de kanalen op een Fender amp normaal gesproken uit fase zijn, dus dan zou je misschien zoiets als een Barber Launch Pad nodig hebben ofzo.

muziekschuur
28 april 2012, 12:16
Ik zit net te denken als je een A/B box hebt en je maakt een Y snoer kun je of TWEE versterkers of 1 versterker schakelen met een gewone A/B box. Ik heb twee van die boxen. Kan ik ook achter elkaar zetten...

AoDf
28 april 2012, 12:24
Waarde forumleden,

Ik heb een probleem(pje):
ik heb sinds kort een Fender Tremolux uit 1964, deze heeft een Normal - en een Vibrato kanaal elk met 2 aparte ingangen (4 dus in totaal). Ik zou graag een pedaaltje hebben waarmee ik tussen deze 2 kanalen kan wisselen zonder dat ik mijn kabel moet verplaatsen van de ene naar de andere ingang, lijkt me duidelijk dat dit niet zo praktisch is tijdens een nummer.

Na wat research kwam ik uit bij een zogenaamde ABY switch. Lijkt me een supersimpel pedaaltje gewoon een schakelaartje in die ofwel de ene of de andere uitgang bedient.
Tot mijn grote verbazing kwam ik dan ook ABY switch pedalen tegen die meer dan €200 kosten.

Mijn vraag is allereerst of je zulk een ABY switch kan gebruiken voor hetgeen waar ik het voor nodig heb (tussen kanalen switchen op versterker)?
En of je zo'n dure ABY echt nodig hebt? Of volstaat bijvoorbeeld een EHX Nano Switchblade van €30 ook? (waar mijn voorkeur naar uitgaat) Enige ervaring met dit pedaaltje?

Dank bij voorbaat!

Volgens mij volstaat voor jou doel een simpelere A/B switch al. De "Y" gebruik je als je beide uitgangen tegelijk aan wil sturen. Jij wil toch: of het één, of het ander?

AoDf
28 april 2012, 12:28
Ik zit net te denken als je een A/B box hebt en je maakt een Y snoer kun je of TWEE versterkers of 1 versterker schakelen met een gewone A/B box. Ik heb twee van die boxen. Kan ik ook achter elkaar zetten...

Hoe had je dat in gedachten dan? Het Y-snoer op bijv. uitgang A? En die Y-kabel dan in twee versterkers prikken? En wat dan met de resterende B-uitgang van het splitter pedaal?

Het is sowieso niet aan te raden om een gitaarsignaal simpelweg te splitten met een Y-kabel. Dan kun je problemen krijgen met signaalsterktes enzo. Beter gewoon een actief gevoed gebufferde splitter ertussen zetten, die van 1 inkomend gitaarsignaal netjes 2 signalen maakt.

muziekschuur
28 april 2012, 12:50
Met het doorlussen van Plexi's wordt dat natuurlijk al tijden gedaan...
Vandaar gitaren met killswitches en je kan natuurlijk altijd terug naar het enkele kanaal...

AoDf
28 april 2012, 12:58
Met het doorlussen van Plexi's wordt dat natuurlijk al tijden gedaan...
Vandaar gitaren met killswitches en je kan natuurlijk altijd terug naar het enkele kanaal...

Mijn excuus, ik ben duidelijk niet voldoende op de hoogte van de situatie met plexi's.

Mijn ervaring is van toen ik vroeger als ventje samen met mijn kameraad slim dacht te zijn door met een simpele kabelsplitter samen met 2 gitaren op één 10 watt slaapkamer ampje konden spelen. Dat werkte voor geen meter, signalen werden weggedrukt enzo.

titzenpitzer
28 april 2012, 13:41
Ik heb een tijd gespeeld door twee kanalen tegelijkertijd, maar ook dat was niet het van het. Maar ik begrijp de topicstarter wel; mijn sunface klinkt ongelofelijk vet op het brightkanaal van men super reverb, en soms denk ik er ook aan zo'n boxje te kopen.

skanky
28 april 2012, 13:53
Hmm, ik geloof dat de kanalen op een Fender amp normaal gesproken uit fase zijn, dus dan zou je misschien zoiets als een Barber Launch Pad nodig hebben ofzo.

Met die Radial Big Shot kan je juist van output B de polariteit omdraaien, dus dan is dat geen probleem meer.

Eric van Esch
28 april 2012, 14:04
Beetje topic kapen, sorry, maar ik ben ook een beetje aan het kijken naar een ABY pedaal. Ik kwam er een tegen van Morley (http://www.morleypedals.com/daby.html), maar daar staat een waarschuwing bij over powered speakers lines. Vraag hierbij is dan hoe kan ik zien of je powered speakers lines in een combo zitten? Of gaat het daarbij niet op?

bass blom
28 april 2012, 14:18
ze bedoelen dat je hem voor gitaarsignaal gaat gebruiken.
en niet voor zoals een enkele niet zo snuggere zou kunnen bedenken voor speakersignaal :D

Eric van Esch
28 april 2012, 16:36
:ok: bedankt Bas, zo las ik het niet, maar duidelijk zo.

JaKemp
28 april 2012, 18:33
Wow jongens, nu kan ik niet meer volgen...

Volstaat mijn Switchblade nu of niet? Ik wil graag gewoon door een druk op dat pedaaltje van Normal naar Vibrato en terug gaan omdat de Normal op een hoger volume clean blijft en het Vibrato-kanaal dan heerlijk overstuurt...

Volstaat de Switchblade nu of niet? :dontgeti:

bass blom
28 april 2012, 19:01
Wow jongens, nu kan ik niet meer volgen...

Volstaat mijn Switchblade nu of niet? Ik wil graag gewoon door een druk op dat pedaaltje van Normal naar Vibrato en terug gaan omdat de Normal op een hoger volume clean blijft en het Vibrato-kanaal dan heerlijk overstuurt...

Volstaat de Switchblade nu of niet? :dontgeti:

reaxie in verkeerde topic? ja dan kan niemand het volgen :D

titzenpitzer
28 april 2012, 19:57
Je hebt de switchblade al? Probeer dan eens.
Als het vreemde bijgeluiden geeft pak je best een AB-box met die phase-schakelaar.

Tristan
29 april 2012, 11:05
Met die Radial Big Shot kan je juist van output B de polariteit omdraaien, dus dan is dat geen probleem meer.

Ah, is dat hetzelfde, wist ik niet, op mijn Lehle Little Dual zit ook zo'n switch.

guitarkid
1 mei 2012, 13:16
Gewoon een AB switch, verder niet moeilijk doen! Het enige wat ik me afvraag is wat er gebeurt met het signaal als je continu in elke input een jack hebt. Normaal haal je de jack immers uit de ene input als de ander gebruikt!
Misschien weet iemand met verstand van "de binnenkant" dat.
Anders gewoon twee snoeren in beide inputs stoppen en dan even de gitaar wisselend aansluiten op elk om te horen dat nog steeds dát gebeurt wat je wilt. Ik herinner me n.l. dat we vroeger met één van mijn eerste bandjes een versterker hadden met twee verschillende inputs, die echter min of meer gelijk werden als we er met twee gitaren over speelden. En dat deden we! :)

Eric van Esch
8 mei 2012, 17:06
Nu ik hier twee versterkers heb staan is het erg verleidelijk om met een ABY switch te gaan experimenteren. Ik kwam deze http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?xsid=91223cf547cacea1990ff0a326cc2 aed&sw=aby&x=6&y=7 tegen. Wat maakt het verschil hier? Zijn nogal verschillend in prijs en meestal is het wel zo dat alle waar naar zijn geld is. Maar soms zit het ook mee....

Ik wil de mogelijkheid hebben om tussen twee versterkers te kunnen schakelen of samen te kunnen gebruiken met 1 gitaar. Wat zal dan goed voldoen? Tonebone, Morley of Lead foot, voorkeur?