PDA

View Full Version : Ruis op clean kanaal van kitty hawk junior.



ruudjes
27 april 2012, 07:55
Beste forumgenoten,ik heb sinds een paar jaar een kitty hawk junior. De laatste tijd heb ik een ruis op mijn cleane kanaal. Het rare is dat het alleen op mijn cleane kanaal is. Soms is het ook weg. Heeft iemand een idee hoe het komt en wat ik er zelf eventueel aan kan doen? groetjes ruud.

nico verduin
27 april 2012, 08:33
Wees blij dat het op een kanaal zit. Maakt het gemakkelijker te isoleren. Zou een buisje kunnen zijn of een verslechterende anode weerstand. Eventueel ff buisje wisselen met die van het andere kanaal. En dan kijken of het probleem zich verplaatst. Zo niet, dan zit het in het circuit zelf.

cluseau
27 april 2012, 09:55
Precies wat Nico zegt. Zelf kun je een buisje wisselen en kijken of het probleem zich verplaatst. Verder is een anodeweerstandje een goede kanshebber maar bij ruis is het zo dat dit overal veroorzaakt kan worden zoals lek in een buisvoet, een lekke cap, kruipstroom in de print etc. Klusje voor de scoop en een portie logische grijze massa.

bass blom
27 april 2012, 09:57
kruipstroom :D nooit van gehoord..


Kruipstroom
Een stroom die vloeit langs het oppervlak van een isolator, bijvoorbeeld omdat de isolator nat of vuil is. Kruipstromen kunnen gevaarlijk zijn, omdat er vaak een lawine-effect optreedt.
Door het vloeien van de kruipstroom worden de eigenschappen van de isolator aangetast, de weerstand neemt af, de kruipstroom neemt toe, etc.

en wat is dan een lawine effect?

http://www.vego.nl/4/l/l_062.htm

cluseau
27 april 2012, 10:02
kruipstroom :D nooit van gehoord..


Dat neemt niemand je kwalijk. Als tussen twee punten een hoge spanning staat kan dat in principe geen kwaad zolang het tussenliggende materiaal maar voldoende isolerende capaciteit heeft. Door vervuiling of vocht kan het zijn dat er een stroompje gaat lopen tussen die twee punten met ruis als gevolg. Als dat langer stand houd kan er onder invloed van de kruipstroom koolstof ontstaan. Het eind is dan zoek en de enige oplossing is het kool wegslijpen of het component vervangen.

Owja, lawine effect. Een halfgeleider heeft een negative temperatuurcoefficient wat wil zeggen dat de weerstand afneemt naarmate de temperatuur oploopt. Het gevolg kun je zelf wel bedenken. Door de dalende weerstand neemt de stroom steeds verder toe waardoor de weerstand nog verder zal dalen. Hierop volgt natuurlijk nog meer stroomtoename blablabla.

bass blom
27 april 2012, 10:07
dat is ook waarom ouwe TV's in de fik kunnen vliegen dus? opgehoopt stof, kruipstroom..

cluseau
27 april 2012, 10:12
dat is ook waarom ouwe TV's in de fik kunnen vliegen dus? opgehoopt stof, kruipstroom..

Nee hoor, vaak is dat slecht print onderhoud. Meestal onder zware componenten zoals trafo's en elko's. Daarnaast is de netschakelaar een grote boosdoener. Deze moet een flink vermogen schakelen en brand steeds een stukje verder in waarmee het contactvlak verslechterd. Omdat tv's wel eens op standby blijven staan kan de schakelaar compleet uitfikken. Het gevaar is dat de plastic isolatie van de bedrading met deze BBQ mee gaat doen.

ruudjes
27 april 2012, 15:17
ahum, ben een leek in electronica, een buisje verwisselen? Bedoel je een voorversterkerbuis neem ik aan? Ik zie in mijn versterker 4 kleine lampen en 2 grote lampen. De kleine zijn toch 12 ax7? Misschien toch maar naar een reparateur of een nieuwe amp. Is mijn kitty hawk de kosten nog waard denken jullie?

cluseau
27 april 2012, 15:22
ahum, ben een leek in electronica, een buisje verwisselen? Bedoel je een voorversterkerbuis neem ik aan? Ik zie in mijn versterker 4 kleine lampen en 2 grote lampen. De kleine zijn toch 12 ax7? Misschien toch maar naar een reparateur of een nieuwe amp. Is mijn kitty hawk de kosten nog waard denken jullie?

De kleine buisjes mag je onderling verwisselen.

En waarom zou hij het niet waard zijn, zoveel hoeft dat toch niet te kosten?