PDA

View Full Version : Gebruikte Laney LC-15R - ervaringen?



Cue Zephyr
27 april 2012, 00:37
Beste mensen,

Ik ga morgen een kijkje nemen voor een Laney LC-15R van ongeveer 7 jaar oud. De versterker is in zeer goede staat volgens de foto's. Dit is een ouder model, met de H&H speaker (schijnbaar opgekocht doorLaney). De soort en staat van de buizen is onbekend maar de versterker werkt blijkbaar gewoon goed.

Hebben jullie nog last-minute adviezen/waarschuwingen/ervaringen die jullie me willen meegeven alvorens deze mee naar huis te nemen?

De prijs is iets meer dan de helft van de nieuwprijs van het huidige model.

Bedankt!
CZ

TimS
27 april 2012, 00:46
Niet echt een bruikbare tip waarschijnlijk, maar ik vond zelf de VC15 stukken beter klinken dan de LC15. Volgens mij zitten ze in dezelfde prijsklasse.

beruk
27 april 2012, 00:49
Ik heb er jarenlang een gehad. Enige waar ik last van had was corrosie van de buisvoeten. Waarom? Waarschijnlijk in vochtig huis? Met contact spray zo verholpen.
Oordopjes... Het is ding is luid. Echt. Daarom ook verkocht, veuls te hard voor mij(en voor mijn kotertjes).
Mocht ik ooit weer eens podium drang hebben, ik zou er zo weer een kopen.

ateng
27 april 2012, 06:05
Gaat nog mooier klinken als je er een 2x12 kast (of gewoon een 1x12) op aan gaat sluiten! De 10 inch HH speaker vond ik wat minder namelijk.

Cue Zephyr
27 april 2012, 09:43
Niet echt een bruikbare tip waarschijnlijk, maar ik vond zelf de VC15 stukken beter klinken dan de LC15. Volgens mij zitten ze in dezelfde prijsklasse.
Helaas, deze LC-15R staat bij iemand thuis. Ik heb dus niet echt keus.


Ik heb er jarenlang een gehad. Enige waar ik last van had was corrosie van de buisvoeten. Waarom? Waarschijnlijk in vochtig huis? Met contact spray zo verholpen.
Oordopjes... Het is ding is luid. Echt. Daarom ook verkocht, veuls te hard voor mij(en voor mijn kotertjes).
Mocht ik ooit weer eens podium drang hebben, ik zou er zo weer een kopen.

Bedankt! Ik zal erop letten. Dat er veel kabaal uit gaat komen verwacht ik wel, maar ik denk dat ik het dan alsnog onderschat. Als 't echt teveel kabaal is dan gaat 'ie gewoon weer weg voor dezelfde prijs.

Ik wil sowieso de mogelijkheid houden om ermee op te treden (redelijk klein) dus dat zit ook wel goed dus.


Gaat nog mooier klinken als je er een 2x12 kast (of gewoon een 1x12) op aan gaat sluiten! De 10 inch HH speaker vond ik wat minder namelijk.
Nice, ik zal 't onthouden. Zou de H&H speaker verwisselen voor iets anders ook werken (misschien een Weber ofzo, niet te fancy)?

Nobler
27 april 2012, 11:50
Ik heb destijds een LC15, dus niet de R-versie, als new old stock gekocht en paar jaar nadat ze uit productie waren gegaan. Ik was en ben eigenlijk erg tevreden over de prijs-kwaliteitverhouding. Ik vond het geluid thuis prima. Door de regelbare gain kun je bruikbare oversturing op laag volume bereiken. De opmerking over te hard begrijp ik daarom niet. Hij kan best wel hard, zeker als je hem op een cabinet aansluit. Mijn versie had echter niet een externe speakeruitgang vanaf fabriek. De R-versie heeft dat (naast een reverb) toch wel? Die heb ik er zelf op (laten) aanbrengen, maar hem eigenlijk nog niet met externe cab gebruikt. Ik was overigens via internet gewaarschuwd voor betrouwbaarheidsproblemen door de hangende buizen (?) maar in de praktijk heb ik daar nog niets van gemerkt. Misschien was het ook een onzinwaarschuwing.

Het best beviel hij mij een tijd lang als repetitieversterker: handig formaat en draagbaar en hij kon qua volume en headroom goed mee. Waar thuis het geluid via de 10" HH prima was, viel het tijdens repetities wel soms (maar niet altijd) tegen door de speaker, omdat het geluid dan wat 'klein' klonk. Ik heb hem ook wel eens mee gehad naar jamsessies in café's. Op zich ging dat prima, maar hij geeft dan wat minder 'zelfvertrouwen' omdat de cleane headroom dan al snel niet meer toereikend is. Voor solowerk gilt hij er dan nog wel goed tussendoor. Ik heb hem tenslotte een tijdlang gebruikt als gitaarmonitor. Daarbij is op zeker moment een trafo kapot gegaan. Ik heb dat laten repareren, maar de juiste trafo bleek lange tijd niet verkrijgbaar. Ondertussen had ik (gewoon omdat de gelegenheid zich voordeed en ik er tevreden over was) een losse LC15-R versterker gekocht die dus van combo was omgebouwd naar top. Die was tevens gemod. Ik ben eerlijk gezegd minder tevreden over die versterker, wat naar mijn verwachting kwam door de modificaties. Dus ik had hem naar mijn reparateur gebracht om dat te laten bekijken en hem eventueel terug te laten brengen in originele staat. Toen er lang gewacht moest worden op de trafo heb ik de trafo uit de top in de combo laten zetten. Toen de trafo alsnog binnen kwam is die in de top gezet. Van het nalopen van het originele schema is nog niets gekomen. Ik heb de top onlangs nog eens mee gehad naar een repetitie (op een Laney 1x12 kastje), en toen viel de cleane headroom daarvan mij tegen. Een volgende keer wil ik nog eens de combo meenemen op het 1x12 kastje en kijken of mij dat beter bevalt. Als dat zo is geef ik de top denk ik op en doe ik die weg.

De combo houd ik zeker, al is het maar als backup-repetitieversterker, maar sinds ik mijn originele Tweed Deluxe uit '59 heb valt daar alles bij in het niet...

The Running Man
27 april 2012, 11:59
Heb 2 LC15's gehad waarvan 1 weer verkocht
Die H&H maakt hem behoorlijk schel
EC803S op v1 ipv ECC83 scheelt al
Verder heb ik er er een 10 inch Celestion Greenback ingegooid en Toneblo (GIABLO) heeft er een
schakelende speakeroutput in gezet zodat ik hem aan een extern speakercab kan hangen
Over een 4x12 is het nu een monster
Super ampje
Helft van de nieuwprijs?
Weet niet wat die nu is maar zou er niet meer dan ca. 150,- voor geven met een HH speaker

Cue Zephyr
27 april 2012, 14:36
Nobler, ontzettend bedankt voor je ontzettend uitgebreide verhaal over je bevindingen met de LC-15. Ik denk dat men met 'te luid' bedoelt dat het een 15w versterker is en voordat dat echt goed gaat klinken vrij ver opengedraaid moet zijn.
De problemen met hitte van buizen heb ik ook al vaker voorbij zien komen. Dit inderdaad omdat de buizen hangen en de warmte opstijgt en vervolgensniet weg kan (in de oudere versie) en het PCB kan beschadigen.

Running Man,
Naar de foto's is het ding in zeer goede staat (kom ik straks wel achter of 't echt zo is). Als ik 'm koop wordt 't eerst aankijken of 't wat is, klinkt, werkt en blijft werken etc. Daarna wordt het buizen vervangen voor JJ's en de speaker voor een Celestion Vintage 10 of een Jensen C10Q (is mij aangeraden).

De versterker staat geadverteerd voor €200 en ik weet totaal niet of ik er nog wat tientjes vanaf kan slopen.

Nobler
27 april 2012, 15:28
Als je hem voor 150 euro kunt kopen denk ik dat je eigenlijk niets beters voor hetzelfde bedrag kunt kopen.

Ik zou zeker de Jensen speaker gaan gebruiken. Ik heb net een nieuwe Jensen P10Q reïssue gekregen in een Dynacord Jazz versterker die ik heb laten opknappen. Wat een verschil met de versterker voordat ik hem wegbracht, en ik denk dat dat in hele grote mate aan de Jensen te danken is. In de fora wordt erg neerbuigend over nieuwe reïssue Jensens gedaan, maar ik ben er erg blij mee. De Alnico versie (P) kost bij de internetleveranciers tegen de 80 euro terwijl de Ceramische versie (C) rond de 45 euro kost. Ik ken de C-versie niet, maar ik begreep dat de C-versie voornamelijk tot zijn recht komt als je er zo hard mogelijk op speelt. Als je dat niet doet lijkt mij dat je beter enkele tientjes meer aan de P-versie kunt uitgeven. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Wat mij opviel van de P10Q, het was de eerste 10" speaker die ik niet dozig vond klinken. Nu weet ik niet of dat aan de kast van de Dynacord ligt, want die is meer dan groot genoeg om 2 van die speakers te huisvesten (de Jazz was ook als 2x10 leverbaar) en zelfs minimaal één 12-incher. Ik wil zelf ook een P10Q in mijn LC15 zetten en ben benieuwd hoe dat klinkt. Als hij daarin toch doziger klinkt dan de Jazz, dan ligt het misschien aan het verschil in versterker, maar dan kan het ook aan de omvang van de kast liggen. De LC15 is geen centimeter te groot, dus dan zou die beter kunnen gaan klinken als je daar een grotere kast voor bouwt.

Ik heb zo'n verhaal gelezen over de kleinere Fender Tweed versterkers van eind jaren 50. Er was een versterker (ik weet niet meer welk model, maar ik dacht een Princeton of Harvard) die een 10" speaker had in een bijpassende kast, maar waarvan de laatste serie nog steeds dezelfde 10" speaker had, maar nu in de grotere kast van de Deluxe (die is gemaakt op een 12" speaker), en daarvan, van die Princeton of Harvard met een 10" speaker in een grotere kast, werd gezegd dat die fenomenaal klonk.

Ik wil om deze reden twee cabinetjes gaan bouwen (omdat ze volgens mij niet commercieel worden aangeboden) de een met één P10Q en de andere met 2 P10Q's en ik twijfel of ik die zo klein mogelijk (niet groter dan nodig) ga maken, of dat ik de kasten juist van het formaat van kasten voor 12" speakers ga maken in de hoop dat ze dan (nog) beter klinken.

Als je een uitgang voor een externe speaker op de LC-15 hebt (omdat die er al op zit of omdat je hem er op maakt of laat maken) zal de amp natuurlijk nog veel beter klinken als je over een 2x12 of 4x12 cabinet kunt spelen. Dat is het mooie van een klein combootje met zo'n externe uitgang: als waar je moet spelen een redelijk cabinet staat (mag zowel 8 als 16 ohm zijn volgens de specificatie) speel je daarover en anders speel je over de interne 10"speaker.

The Running Man
27 april 2012, 16:48
Het is echt een zwaar onderschat ampje in zijn klasse
Ik heb er 1 weg gedaan omdat we veel te veel amps hadden,
maar degene die nog hebben met een G10 greenback en EC803S op v1 (JJ)
klinkt 3 klassen duurder dan de standaard uitvoering en klinkt ook als combo
als een klein monster.
Zoonlief nam hem regelmatig mee naar bandrepetities waar hij de aanwezige RANDALL RG75 transistoramps met 2 12 inch speakers compleet naar huis blies

Cue Zephyr
27 april 2012, 17:27
Nobler,

Ontzettend bedankt voor nog een zeer uitvoerige reactie.

Ik zat zelf in de eerste instantie ook aan een AlNiCo speaker te denken maar ze zijn best duur, met name de Celestions en de Eminences. Daarom dacht ik in de eerste instantie nog aan een Fane AXA maar die bleken niet gemakkelijk te vinden. Wat wel ook goed te doen zou zijn, is Weber. Er zijn meer van die namen die goede speakers van het soort maken maar ze zijn me ontschoten.
Ik streef verder naar een vrij dynamisch gitaarspel en ben niet van plan voortdurend ermee te raggen. Dus het zal dan inderdaad een AlNiCo worden.

Het zou tof zijn als die P10Q inderdaad niet dozig klinkt. Als ik iets irritant vind dan is het dat wel (ook bij microfoons of monitor speakers etc) maar het is natuurlijk dikke kans dat de cab er ook een hand in heeft.

Laat me trouwens wel weten wat je met de cabs beslist, ik ben er erg nieuwsgierig naar namelijk.

Ik weet niet zeker of deze LC-15R een externe speaker output heeft maar daar kom ik straks dan wel achter. Het zou enorm handig zijn, dat zeker. En anders laat ik 't er wel inzetten.

Ik lees ook erg veel verder dat het ding gemod wordt. Persoonlijk zou ik best een in- en uitschakelbare master volume willen (net zoals de Vox AC15 hand-wireds) en verder dan dat denk ik niets. Zou dat mogelijk zijn?

Ik hoop dat er nog wat tientjes van de prijs af gaan kunnen.

The Running Man
27 april 2012, 17:44
Hoi Cue
Ik geloof dat de R versie wel al een externe speaker uitgang heeft
Zoniet volstaat het slim aansluiten van je speakerbedrading op een (schakelende) stereojack input
Ingeplugd pakt hij de externe speaker; in het andere geval de interne speaker.
Toneblo heeft dat bij ons combootje gedaan en gebruik gemaakt van een doorvoer in de onderkant van het chassis
Hoeven er geen gaten geboord te worden, scheelt werk en kosten

Verder is het zinvol om de amp een half uurtje op enig vermogen aan te laten staan
Sommige van die ampjes worden erg heet (goedkope trafos en hitte van de buizen) en kunnen dan akelig gaan klinken
MV lijkt me overdreven.
Met een goeie speaker en de warmere sound van een EC803S klinkt ie heel lekker op huiskamervolume

Cue Zephyr
27 april 2012, 18:06
Ah, kijk eens aan. Dat is mooi. Over de R gesproken, is 't een mogelijkheid om de tank eruit te wrikken en die te vervangen door iets dat beter klinkt? Ik lees overal dat de reverb niet echt is om over naar huis te schrijven.

Bedoel je slechts aan laten staan of ook echt flink spelen op hoger volume? Zou de trafo ook vervangen kunnen worden door iets beters of is dat te moeilijk met het verkrijgen van het component (zoals eerder in dit topic naar voren kwam)?

Een MV-switch lijkt me gaaf omdat als de MV wordt uitgeschakelt er ineens veel meer dynamiek beschikbaar is. Ik zal 'm niet voortdurend op flinke overdrive draaien. Waarschijnlijk wordt het veel clean en crunch.

Maar die ECC803S zal ik onthouden.

Geweldige reacties allemaal, ontzettend bedankt!

Cue Zephyr
28 april 2012, 00:29
Helaas voor jullie is dit geen einde verhaal, want ik heb 'm zojuist gekocht. In perfecte staat. Alleen zit 't houdertje van de PCB een beetje los maar dat is ook niets. Verder in perfecte staat, geen krassen, deuken, vlekken of wat dan ook!

beruk
28 april 2012, 00:41
Goed! Van harte! Veel plezier met die kleine brulaap. En ja ik sluit me aan bij dat HH speaker verhaal. Niet het beste gedeelte van de versterker.
Voor een paart tientjes koop je los de Celestion tube 10 die er tegenwoordig ingaat. Dan al een hele verbetering. Reverb tank vond ik altijd zeer ok. Goed af te regelen (beter dan de fender '65 deluxe waar ik laatst mee zat te speule, was dicht of gelijk domkerk galm..)

Cue Zephyr
28 april 2012, 15:49
Goed! Van harte! Veel plezier met die kleine brulaap. En ja ik sluit me aan bij dat HH speaker verhaal. Niet het beste gedeelte van de versterker.
Voor een paart tientjes koop je los de Celestion tube 10 die er tegenwoordig ingaat. Dan al een hele verbetering. Reverb tank vond ik altijd zeer ok. Goed af te regelen (beter dan de fender '65 deluxe waar ik laatst mee zat te speule, was dicht of gelijk domkerk galm..)

Zeg dat wel, ik heb 'm vandaag even halfopen gezet en ik denk dat mijn hele blok (20 huizen ofzo) het kan horen. Eigenlijk wil ik deze nog wel eventjes in power-tube overdrive volume krijgen maar dat wordt echt pijnlijk hard denk ik.

Komt goed met die speaker, ik zit zelf toch meer aan de Jensen te denken (C10Q of P10Q). Weber hield ik ook voor mogelijk alleen hoor ik er niet zoveel over. Celestion of Eminence vind ik dan weer net iets te duur om in dit doosje te stoppen.

De galm op deze LC15R is inderdaad helemaal niet slecht. Ik vind dat een klein beetje reverb op alles prima klinkt. Een Deluxe Reverb is leuk maar daar komt inderdaad erg veel galm uit.

The Running Man
28 april 2012, 17:03
Gefeliciteerd
En dat hele huizenblok verbaast me niks...
Heel veel plezier met dit monstertje
Het is jammer dat je een beetje ver weg zit anders had je ons monster met Greenback
en EC803S kunnen horen.
Giga verschil met standaard
Nico heeft wellicht nog leuke 10 inchers in de opruiming

Cue Zephyr
29 april 2012, 02:15
Dank. Ik heb het chassis aan één kant vast kunnen schroeven, de andere kant zit nog een beetje los.
Plezier zal wel lukken (misschien dat ik er donderdag al mee ga jammen). Inderdaad jammer, ik had het graag willen horen om eens te weten hoeveel verschil 't kan maken. En dat ik daaruit misschien mijn eigen idee kan ontwikkelen voor mijn eigen sound.

Waar vind ik die Nico als ik vragen mag? ;)

beruk
29 april 2012, 11:11
Hier:http://www.verelec.com/
Is forum lid en is tot verdriet van velen gestopt met zijn winkel.

Cue Zephyr
29 april 2012, 20:44
Aha, ik zie.

Ik ga nu weer even verder met aankloten gezien ik zojuist een buis uit m'n Laney heb gehaald om te kijken wat voor merk 't was (= geen). Nu moet ik 'm terug erin zien te stoppen! :P