PDA

View Full Version : Eddie van Halen overdrive pedalen (BSIAB)



muziekschuur
26 april 2012, 12:43
Sinds een paar jaar is er op een aantal fora een heel stel technici bijeen gekomen om een pedaal te maken dat in staat is "De brown sound" te maken. Dat is het scheurgeluid dat uit een Marshall plexi komt die geheel openstaat. Natuurlijk is zoiets om te oefenen "niet te doen" in onze neerlandse rijtjeshuizen. Een van de commerciele uitwassen van dit pedaal dat uiteindelijk BSIAB ging heten (Brown sound In a Box) is de CMATMODS Brownie.

Het BSIAB is gewoon een ontwerp wat van niemand is. Dus zijn er heel wat bouwers die zoiets aanbieden. Het zou fijn zijn als we in dit draadje een overzicht hebben van die pedalen. Zodat iedereen voor zich een afweging kan maken.

Bij de FULLTONE OCD, een ander pedaal dat furore maakte en nog steeds doet overigens, is de Danelectro Cool Cat Drive een kloon. Nu is de OCD een pedaal van meer dan 150 euro en zoveel geven de meeste thuisspelers niet eens uit aan een gitaar of versterker. Dus de Cool Cat drive (39 euro) is dan een mooie optie als verjaardagscadeau.

De CMATMODS Brownie net als de Fulltone OCD zijn wel de pedalen die je wil hebben als je een carriere in de muziek gaat ondernemen. Want dit zijn de best gedocumenteerde pedalen en onderhoud is te doen. De Dan Electro pedalen zijn vaak component gebouwd en onderhoud is daarbij moeilijk. (Ze gaan overigens bij normaal gebruik lang mee).

Ik ben benieuwd naar DIY (do it yourself) pakketten van de BSIAB en mogelijk commerciele aanbiedingen. Maar ook naar mogelijke nieuwe ontwikkelingen op dit gebied. Ik vraag me af of er nog een BSIABIII gaat komen...


http://www.youtube.com/watch?v=Ug9CLjthVvA

LordRiffenstein
26 april 2012, 15:19
Een OCD is een heel ander pedaal en dus ook die Coolcat Drive, daar krijg je imho geen brown-sound uit.
De Brownie is veel te compressed en nasaal, vond het gewoon geen lekker pedaal.

Enige dat behoorlijk in de buurt komt is de Wampler Pinnacle maar die vond ik nogal versterker afhankelijk.

HaroldA
26 april 2012, 15:30
Ik heb sinds gisteren weer een "plexi" en zal ook op zoek moeten naar een dikkere drive dan de Dist+ jes die ik voor m'n 2203/2204's gebruik.

Zal de BSIABIII ook eens gaan checken...

Edit: haha, de 3 bestaat niet ;) 2 met de mid-knob gaat het worden!

muziekschuur
26 april 2012, 15:43
Coolcat drive is een voorbeeld van een goedkoop pedaal dat je een beetje van het duurder pedaal brengt als de OCD gewoon financieel buiten je bereik ligt. Hoeveel schooljeugd ligt niet krom voor een paar grijpstuivers bij de Albert Heijn en aanverwanten... Kan best dat daar de volgende Eddie van Halen rondschuift. En later eerst met een Coolcat drive en een Bugera zijn eerste optredens doet. En dan met wat meer centjes z'n OCD en BROWNIE aanschaft...

En als je vader en moeder bij de TNT Post werken dan is het maar de vraag of ze bij kunnen dragen bij je Marshall en Gibson verlangen....

Erik70
26 april 2012, 15:46
[QUOTE=LordRiffenstein;2831006]Een OCD is een heel ander pedaal en dus ook die Coolcat Drive, daar krijg je imho geen brown-sound uit.
QUOTE]

...ja, maar hij zegt ook niet dat dat de brouwnsound geeft. Hij noent enkel de OCD en de Cooldrive als kloon als voorbeeld om te informeren of er ook een kloon is van de BSIAB.

Rutger
26 april 2012, 16:09
Ik geloof dat GGG een kit heeft... Ah, hier (http://www.generalguitargadgets.com/projects/17-distortion/105-bsiab-2) :)

Maar er zijn meer benaderingen van de brown sound, zoals bijv. de Thor van runoffgroove.com

HaroldA
26 april 2012, 16:10
Ik geloof dat GGG een kit heeft... Ah, hier (http://www.generalguitargadgets.com/projects/17-distortion/105-bsiab-2) :)

... ik zou 'm gewoon bij een NL webshop halen ipv uit de USA.

iWishmaster
26 april 2012, 16:24
Ik blijf het vreemd vinden dat een artiest of type versterker wordt toegekend aan een pedaal. Een willekeurige booster voor een marshall buizenbak en een superstrat klinkt zeer waarschijnlijk meer 'Van Halen' dan een brown sound in a box pedaal voor een Line 6 Spider en een telecaster ...

muziekschuur
26 april 2012, 16:30
Eens...

Maar dit is wel tof. Fender The Twin met een Brownie, waardoor je een "brown sound" hebt


http://www.youtube.com/watch?v=S05J6zbPXec

LordRiffenstein
27 april 2012, 09:39
[QUOTE=LordRiffenstein;2831006]Een OCD is een heel ander pedaal en dus ook die Coolcat Drive, daar krijg je imho geen brown-sound uit.
QUOTE]

...ja, maar hij zegt ook niet dat dat de brouwnsound geeft. Hij noent enkel de OCD en de Cooldrive als kloon als voorbeeld om te informeren of er ook een kloon is van de BSIAB.

Klopt, ik had dat stukje verkeerd begrepen.

Dirk_Hendrik
27 april 2012, 11:21
Ik blijf het vreemd vinden dat een artiest of type versterker wordt toegekend aan een pedaal. Een willekeurige booster voor een marshall buizenbak en een superstrat klinkt zeer waarschijnlijk meer 'Van Halen' dan een brown sound in a box pedaal voor een Line 6 Spider en een telecaster ...

Eens.
Daarna moet ik bekennen dat de BSIAB's die ik ben tegengekomen, om wat voor reden dan ook, me altijd verbaasden om het verschrikkelijk goed klinkende ontwerp. Of het nou exact een EvH sound is en goed een marshall nadoen terzijde. Gewoon een erg goed overdrivepedaal.

iWishmaster
27 april 2012, 14:46
Persoonlijk kan ik wat moeilijk overweg met overdrives op een cleane versterker. Op de één of andere manier vind ik het 'net niet' lekker klinken, behalve als volume boost voor solo's misschien, maar zeker geen slagjes. Daarom blijf ik over het algemeen weg bij dit soort pedalen.

Boosters voor een (licht) scheurende versterker vind ik dan weer heeeeeeeerlijk. Ik zet mijn amp meestal op single coil -> 'net clean te krijgen' en humbucker -> 'flinke crunch'. Dan een tubescreamer voor solo's of om echt gas te geven naar standje hardrock. Nadeel is dat ik ook wel eens standje snoeiharde metal (denk nu-metal) zou willen 'trappen', dus ik wil nog een keer een extra booster om van 'flinke crunch' naar 'standje snoeiharde metal'. Maar die heb ik nog niet gevonden, daar zijn BSIAB-achtige pedaaltjes ook te lief voor.

muziekschuur
27 april 2012, 15:16
MXR distortion+ ? Of een tweede TS9

Mijn Mesa Boogie Vtwin op een Marshall, die wil ik zelf nog es proberen...

iWishmaster
27 april 2012, 15:21
Tweede tubescreamer blijft 'te lief', het mag echt flink raggen worden. Meer dual rectifier als marshall op 10 zeg maar.

muziekschuur
28 april 2012, 11:07
Ik heb het idee dat je dan een "geluidsveranderend" pedaal nodig hebt.... En Rectifier in a box heb ik nog niet gehoord... Boss had toch een metalscreamer of zo.... wacht effekes zoeken.... Metal zone en metal core hebben ze... Is meestal wel lekker... Heb je die al geprobeerd?


http://www.youtube.com/watch?v=YF0Y3FJUDNs&feature=fvwrel

AoDf
28 april 2012, 12:12
Ik vind de BSIAB's al langere tijd wel cool maar weet iemand of het ook werkt als vervanging voor een tubescreamer-achtige voor een reeds overstuurde Marshall? In mijn geval een JCM800. Of het geheel dan een iets bruiner karakter krijgt? Zo op de filmpjes klinkt het pedaal erg ok maar ik lees meestal dat het pedaal als een distortion pedaal voor een cleane amp gebruikt wordt. Ik overweeg dat pedaal te maken maar het zou zonde zijn als het niet lekker werkt met reeds overstuurde amps. Optie zou nog kunnen zijn om de JCM800 wat milder te laten oversturen (pre-amp 4 of 5) en meer uit het pedaal te halen.

muziekschuur
28 april 2012, 12:38
Ik heb het idee dat een BSIAB niet lekker klinkt op een Marshall.

De Marshall Guvnor doet dat geloof ik goed... Efkes zoeken...


http://www.youtube.com/watch?v=9nsGNi24IwM

En anders een OCD of de Danelectro Drive efkes testen...

AoDf
28 april 2012, 12:47
Ik heb het idee dat een BSIAB niet lekker klinkt op een Marshall.

De Marshall Guvnor doet dat geloof ik goed... Efkes zoeken...

En anders een OCD of de Danelectro Drive efkes testen...

OCD heb ik, maar ik gebruik nu een MI Audio Blues Pro voor de Marshall

muziekschuur
28 april 2012, 12:55
Je kan ze achter elkaar gebruiken... Heb je een soort van 3 kanaals versterker...

HaroldA
28 april 2012, 13:11
Ik heb het idee dat een BSIAB niet lekker klinkt op een Marshall.

Ik heb her en der gelezen dat hij daar uitermate voor geschikt is. Waarom vind jij van niet?


En anders een OCD of de Danelectro Drive efkes testen...

OCD wordt 1 grote brij voor een oversturende Marshall.

Terminus
28 april 2012, 13:15
En Rectifier in a box heb ik nog niet gehoord...

http://www.youtube.com/watch?v=jPdeh7UntAs
Nu wel.
De R-1 is de enige in de serie waar geen drive (distortionpedaal ipv preamp) van is. Als je dus een distortionepedaal van AMT wilt moet je meer voor een Bogner, Soldano of 5150 geluid gaan.

muziekschuur
28 april 2012, 14:32
Is de R1 net zo scherp als een rectifier? Hij klinkt zo op het filmpje onwijs goed...

En dat voor maar 129 dollar? Wow... Da's wel leuk... 77 euro bij Thomann.... Wow...
Bedankt voor de tip...

Terzo
28 april 2012, 15:35
Ben wel benieuwd na de enthousiaste post van Dirk_Hendrik!

@HaroldA, weet jij inderdaad een webshop in NL die het PCB'tje of een kit verkoopt? Heb net even zitten googelen maar kom alleen GGG tegen...

HaroldA
29 april 2012, 16:22
@HaroldA, weet jij inderdaad een webshop in NL die het PCB'tje of een kit verkoopt? Heb net even zitten googelen maar kom alleen GGG tegen...

Als ik 'm op PCB zou bouwen, zou ik een printje bij Andre van het Newtone Forum kopen en zelf de onderdelen uit de Newtone shop halen.

Ik ga er trouwens nog wel een stripboard layout van maken omdat ik dat leuker vind ;)

Terzo
29 april 2012, 18:16
Nog bedankt! Heb wel bij Newtone gekeken, maar had nog nooit van 'Andre van het forum' gehoord. Ondertussen vanochtend al een PCB'tje besteld bij GGG, en de onderdelen dus idd bij Newtone. Ben benieuwd hoelang dat ding erover doet... Dat van die stripboard layout had ik kunnen weten als ik je sig had gelezen :-)

muziekschuur
30 april 2012, 19:54
HaroldA,

Ik heb DIY-layout.com bekeken. Maar ik snap het niet precies. Wat is een stripboard layout editor?
Om die schema's te tekenen?

HaroldA
30 april 2012, 20:37
HaroldA,

Ik heb DIY-layout.com bekeken. Maar ik snap het niet precies. Wat is een stripboard layout editor?
Om die schema's te tekenen?

Dat is wel de bedoeling ja. De huidige editor is alleen zo brak dat ik 'm niet open heb gesteld voor bezoekers.

Versie 3 lost dat op, maar die is nog niet af ;)

Meneer I.
30 april 2012, 22:37
Is de R1 net zo scherp als een rectifier? Hij klinkt zo op het filmpje onwijs goed...

En dat voor maar 129 dollar? Wow... Da's wel leuk... 77 euro bij Thomann.... Wow...
Bedankt voor de tip...

Ik ben erg te spreken over AMT. Ik gebruik momenteel een AMT SS-30 preamp en die bevalt meer dan goed!

B-stone
1 mei 2012, 00:52
Volgens mij voldoet een mi audio crunchbox icm een ts 808 ook wel.

Of natuurlijk gewoon een wampler plextortion.

:D beide nog pedalen die ik graag wel eens zou willen uitproberen.

HaroldA
1 mei 2012, 08:38
Volgens mij voldoet een mi audio crunchbox icm een ts 808 ook wel.

Of natuurlijk gewoon een wampler plextortion.

:D beide nog pedalen die ik graag wel eens zou willen uitproberen.
Ben je nu 3 pedalen aan het aanprijzen die je beiden zelf niet eens kent?!? :???:

Waaronder ook nog eens een pedaal dat mogelijk nog slechter is dan de boss metalzone? (chrunchbox)

Mitch
1 mei 2012, 09:29
Je begrijpt pedalen pas echt als je ze op Youtube hebt gehoord, dat weet je toch? :airguitar:

B-stone
1 mei 2012, 09:42
Ben je nu 3 pedalen aan het aanprijzen die je beiden zelf niet eens kent?!? :???:

Waaronder ook nog eens een pedaal dat mogelijk nog slechter is dan de boss metalzone? (chrunchbox)

Ho nee niet aanprijzen, aanhalen. En het zijn er twee.

Een crunchbox slecht??????
Volgens mij krijg je hier toch ook wel redelijke van halen axhtige sounds uit.
Maar ik heb geen idee, heb ze nog nooit gebruikt.......

Mitch
1 mei 2012, 10:31
Dat blijkt.
Irritant schel en fizzy, wat er niet uit te draaien is.

Fireburst
1 mei 2012, 12:16
Een crunchbox slecht??????
Volgens mij krijg je hier toch ook wel redelijke van halen achtige sounds uit.
Maar ik heb geen idee, heb ze nog nooit gebruikt.......

Wie wil dit in z'n sig plaatsen?
:seriousf:

Pepe
1 mei 2012, 12:25
Nou... niet te harsh voor de Bsteen zijn
Er zie wel eens ellenlange threads voorbijkomen voor een pickup voor een '59 paf sound terwijl ik zeker weet dat...
En dan vervolgens de posters die je vertellen dat er niet zoiets bestaat als 1 bepaald paf sound terwijl ik wel zeker weet dat...

Nielsje
1 mei 2012, 12:32
Ho nee niet aanprijzen, aanhalen. En het zijn er twee.

Een crunchbox slecht??????
Volgens mij krijg je hier toch ook wel redelijke van halen axhtige sounds uit.
Maar ik heb geen idee, heb ze nog nooit gebruikt.......

Een crunchbox aanraden...pfff.. :stop:

B-stone
1 mei 2012, 14:06
Wtf???? Aanraden echt niet, ik raakel het alleen op. Verder: ik vond de demo's niet slecht klinken... Ik zou er nog steeds een best graag willen uitproberen. Ik ken alleen geen shops in de buurt die ze verkopen.

Voor de rest: wat een kut forum is dit toch :D

B-stone
1 mei 2012, 14:27
Er zit trouwens ook een interne presence control in. Wellicht dat deze uitkomst bied???

en ik vind hem nog steeds niet slecht klinken:

http://www.youtube.com/watch?v=OMJLIOSMaZM

sterker nog, ik vind hem vet!

mischien dat het live anders is, maar zo op het net zeker niet slecht.

PS: misschien dat jullie die eerdere versies bedoelen?? of hier uberhaupt verschil in zit?

Pepe
1 mei 2012, 14:41
Ik ken hem niet, even naar je linkje geluisterd.... alsof er een dikke wollen fuzz deken neerdaald op je snaren.

Nou, dat kan best leuk zijn voor wie daarvan houd. Mijn idee bij brown sound was iets anders though.

B-stone
1 mei 2012, 14:48
Ik ken hem niet, even naar je linkje geluisterd.... alsof er een dikke wollen fuzz deken neerdaald op je snaren.

Nou, dat kan best leuk zijn voor wie daarvan houd. Mijn idee bij brown sound was iets anders though.

vond ik inderdaad ook, ik zelf zou er wat meer presence en of tone in hebben gedraaid. Maar wat mitch zegt: schel en fizzy is deze dus niet echt. Dus wellicht dat de presence binnen-in wel dermate invloed heeft, waardoor het weer een vet bruikbaar pedaal wordt.

Pepe
1 mei 2012, 14:57
Meer toooone indraaien?
Ook zo'n term die langs mij gaat.
Ik maar denken dat tone een algemene term is voor wat het is. Maar het schijnt een elusive ding te zijn dat zeer begeerlijk is en vooral in Warmoth gitaren zich manifesteert.

Nielsje
1 mei 2012, 15:47
en ik vind hem nog steeds niet slecht klinken:

http://www.youtube.com/watch?v=OMJLIOSMaZM

sterker nog, ik vind hem vet!

mischien dat het live anders is, maar zo op het net zeker niet slecht.

Maar wat mitch zegt: schel en fizzy is deze dus niet echt. Dus wellicht dat de presence binnen-in wel dermate invloed heeft, waardoor het weer een vet bruikbaar pedaal wordt.

Sorry hoor, maar dit klinkt toch verschrikkelijk? Een ontzettend afgevlakt geluid hou je over, die deken waar Pepe het over heeft.
Het mid, mid/hoog vervaagt heel erg in dit filmpje. Verder is het nog steeds een raar iel/schel klinkend ding (hoog heeft echt een heel naar randje). Als jij het goed vindt klinken: so be it.

Ik was blij dat ik weer van de mijne af was.. brrrr..

B-stone
1 mei 2012, 16:16
Nou...




Sorry hoor, maar dit klinkt toch verschrikkelijk? Een ontzettend afgevlakt geluid hou je over, die deken waar Pepe het over heeft.
Het mid, mid/hoog vervaagt heel erg in dit filmpje. Verder is het nog steeds een raar iel/schel klinkend ding (hoog heeft echt een heel naar randje). Als jij het goed vindt klinken: so be it.

Ik was blij dat ik weer van de mijne af was.. brrrr..

Oke, vind ik ook. Maar zoals in het filmpje te zien is, is er nog redelijk wat in te stellen met de tone control. Mocht de interne presence al op zn max staan. Verder kun je niet veel meer met de eq van je amp doen?

Ik weet het niet, ik heb ze nog nooit live beluisterd. Ik denk dan ook dat jullie met heel andere oren hier naar luisteren dan ik. Jullie weten wat jullie slecht vonden aan het pedaal, ik niet. En voor mij zelf had ik verwacht dat er nog wel wat meer "schelligheid" in te draaien viel.

Nogmaals ik heb geen ervaring met het pedaal jullie wel. Ik geloof jullie op jullie oren en woorden! Maar op wat ik in de demo's gehoort heb vond ik hem niet slecht klinken ( als er nog wat aan de knopjes te draaien valt).

En 2e nogmaals; ik zit hem niet aan te prijzen, ik vond hem zelf niet slecht klinken. Maar dat is yt, misschien zijn mijn boxen wel wat trebble-iger :D

HaroldA
1 mei 2012, 16:34
ik zit hem niet aan te prijzen, ik vond hem zelf niet slecht klinken.

Maar toch geef je 'm als tip:


Volgens mij voldoet een mi audio crunchbox icm een ts 808 ook wel.

... zelfs samen met een laag-slopende en gigantisch mid-boostende TS en een lelijk platte, fizzy, inhoudsloze Crunchbox. Terwijl je 'm nooit hebt gehoord? Laat staan in die combinatie? En is dat dan de warme, dikke "brown" sound? :???:


Zeg dan niks.

Rinze
1 mei 2012, 17:41
Nou...




Sorry hoor, maar dit klinkt toch verschrikkelijk? Een ontzettend afgevlakt geluid hou je over, die deken waar Pepe het over heeft.
Het mid, mid/hoog vervaagt heel erg in dit filmpje. Verder is het nog steeds een raar iel/schel klinkend ding (hoog heeft echt een heel naar randje). Als jij het goed vindt klinken: so be it.

Ik was blij dat ik weer van de mijne af was.. brrrr..

De vraag die bij mij opkomt is deze; als dan zo duidelijk is dat het ding kut klinkt, waarom had je hem dan gekocht? Ik bedoel, je had hem toch eerst getest neem ik aan?

Of was dat toen het arme geval nog positief gehyped werd en voordat iedereen op internet het ineens een kutbak vond?

Mitch
1 mei 2012, 18:18
Oké, paar dingen op een rij:
Het is een beetje onzinnig om alleen maar te gaan speculeren over pedalen waar je niet zelf mervaring mee hebt. Het kan soms wel nuttig zijn, maar vermeld het er dan bij.
Daarnaast is het ook weer zo, dat als je een punt wil maken naar iemand, dat niet pagina's lang door meerdere mensen hoeft te worden ingepeperd als je ziet dat de boodschap niet aankomt. Dat maakt het alleen maar ongezelliger. Vandaag een slotje, morgen weer verder.

Dirk_Hendrik
2 mei 2012, 00:48
Rise and shine!! Het is morgen!!:cheerup:

HaroldA
2 mei 2012, 10:55
De vraag die bij mij opkomt is deze; als dan zo duidelijk is dat het ding kut klinkt, waarom had je hem dan gekocht? Ik bedoel, je had hem toch eerst getest neem ik aan?

Als ik deze even in mag koppen: ik kan alleen over m'n eigen spullen testen, dus ik heb 'm 2e hands gekocht.

Hij is dezelfde middag weer voor dezelfde prijs op Marktplaats gezet. Wat een onding.

Nielsje
2 mei 2012, 11:16
De vraag die bij mij opkomt is deze; als dan zo duidelijk is dat het ding kut klinkt, waarom had je hem dan gekocht? Ik bedoel, je had hem toch eerst getest neem ik aan?

Zoals iedereen wissel ik een keer in de zoveel tijd van drive sounds (of ik heb GAS, weet niet hoe het precies zit). Al gelang naar wat ik zoek qua sound, zoek ik pedalen die dat 'een beetje zouden moeten kunnen'. Vervolgens zoek ik ze dan op marktplaats, koop een paar pedalen, om ze dan binnen de band te testen. De crunchbox bleek al snel een miskleun (icm een marshall dsl), heb hem denk ik een maandje gehad. Een van m'n slechtste aankopen ooit, een van m'n beste verkoopdeals ooit :)

Pepe
2 mei 2012, 11:18
Ik was even bang dat na de ingreep van de mod de crunchbox met rust gelaten zou worden.

Nielsje
2 mei 2012, 11:37
Dat zou een beetje naïef zijn, toch?
Ontopic, brownsounds:


http://www.youtube.com/watch?v=eI7QwqPeVxg

Rinze
2 mei 2012, 12:11
Ik vroeg het me gewoon af, heb ook al een aantal keren een scheurbakje gekocht waarvan ik erg snel dacht "waarom heb ik dat ding in godsnaam gekocht". Of het harmonieerde dan niet met mijn eigen spullen of het klonk in bandverband kut. Nu koop ik zelf bijna nooit van die dingen, heb er gewoon niet zoveel mee. Maar een hoop mensen hier wisselen vaker van pedaaltje dan van onderbroek, en ik vraag me dan toch af of dat puur GAS is of dat er toch rationelere argumenten achter zitten..

Vroegah was het simpel: DS1, Rat, TS, Dist+, Big Muff en wat vage fuzzen die voor mij verder niet interessant waren omdat ik dat soort muziek niet speel. Je was in een middagje door je keuze-opties heen zeg maar ;) Heb iets van 10 jaar met een DS1 gespeeld (wel een echte vintage Jap natuurlijk), een paar jaar terug nog eens geprobeerd, jakkes.

Tegenwoordig is er zoveel keus en wordt er zoveel gehyped dat ik er niet eens meer aan begin. Al dat gezeur over de juiste chips en handmade pedalen, komt mij altijd voor als iets wat je thuis misschien wel maar in bandverband niet of nauwelijks hoort.

En dan nog iets; DE Brown-sound, bestaat die wel? Volgens mij verstaat iedereen er iets anders onder. Het geluid van Eddie op de eerste VH-platen was in mijn oren helemaal niet zo brown, eerder wat hard en kantig. Later had ie weer een heel ander geluid, dus hoe weet je dan welk geluid zo'n pendaal hoort te leveren :???:

schizo910
2 mei 2012, 12:20
En dan nog iets; DE Brown-sound, bestaat die wel? Volgens mij verstaat iedereen er iets anders onder. Het geluid van Eddie op de eerste VH-platen was in mijn oren helemaal niet zo brown, eerder wat hard en kantig. Later had ie weer een heel ander geluid, dus hoe weet je dan welk geluid zo'n pendaal hoort te leveren http://www.gitaarnet.nl/images/smilies/icon_confused2.gif


http://i.imgur.com/SNid3.jpg

Pepe
2 mei 2012, 13:57
.. in dat kader verbaast het mij dat je doodgegooid wordt met " brown sound" pedaaltjes maar nooit iets hoort over de Duncan Evenly Voiced Harmonics humbucker.

Rinze
2 mei 2012, 14:43
http://i.imgur.com/SNid3.jpg
Die wilde ik zien, binnen tien minuten, chapeau :cooler:

Mitch
2 mei 2012, 20:06
Als je door hype heenprikt en minimaal aangepaste kloontjes met een dikke laag marketing overslaat, dan zitten er op zich tussen moderne pedalen wat mij betreft juist verschillen in bandverband. Tuurlijk, in je eentje op je zolder zul je, als je dat leuk vindt, kunnen gaan mieren over minimale verschillen, maar in grote lijn is er door de toegenomen keus ook wel echt wat verbeterd naar mijn idee. Ik heb relatief meer met modulatie en delay gewisseld dan met drives, maar hoe dan ook blijf ik toch altijd op twee drives uitkomen, juist omdat ze binnen bandverband zo goed werken. Als ik ze soms 'kaal' hoor in een shootout met wat bevriende gitaristen of zo denk ik 'mwoh, niet slecht maar zou beter kunnen' maar zodra ik dat probeer kom ik er toch steeds weer achter dat de oude twee voor mij gewoon het beste werken.
Los daarvan zit ik natuurlijk af en toe best te geilen op een Catalinbread CB30 of Formula no5, Mercury Box zou ik 't ook best op kunnen en....:D

Rinze
2 mei 2012, 20:21
Nou, vertel dan meteen even welke twee pendaaltjes dat zijn :seriousf:

Mitch
2 mei 2012, 21:25
80s en 90s Ibanez rommel :D MS10, fors gemod en TK999, iets minder fors gemod. De eerste is echt een ander beestje geworden, low gain, de tweede is voor stevige beuk in het laag rhythm, maar nog meer voor lead.

B-stone
2 mei 2012, 21:52
80s en 90s Ibanez rommel :D MS10, fors gemod en TK999, iets minder fors gemod. De eerste is echt een ander beestje geworden, low gain, de tweede is voor stevige beuk in het laag rhythm, maar nog meer voor lead.

vet!! Zo'n rode tube king?

B-stone
2 mei 2012, 21:59
Wat vinden jullie trouwens van een wampler pinacle ?

Nielsje
2 mei 2012, 22:25
U zegt Tube King:

http://www.hendrixguitars.com/Images/Ef146a.JPG

Om Pepe te quoten: zo scherp als een scheermes. Maar je kan hem écht heel goed gebruiken voor dikke leads.
Wil de mijne nog een keer naast zo'n brunetti bak testen in de band, maar voorlopig gaat 'ie niet weg.

B-stone
2 mei 2012, 22:53
U zegt Tube King:

http://www.hendrixguitars.com/Images/Ef146a.JPG

Om Pepe te quoten: zo scherp als een scheermes. Maar je kan hem écht heel goed gebruiken voor dikke leads.
Wil de mijne nog een keer naast zo'n brunetti bak testen in de band, maar voorlopig gaat 'ie niet weg.

Super vet!! Ik kon alleendie rode tube kings.

Even wat op youtube gezocht: http://m.youtube.com/watch?v=zq86atOMh5I

Is dat een standaard tube king? ( verwacht zelf van niet). :D

Dirk_Hendrik
3 mei 2012, 03:26
Is dat een standaard tube king? ( verwacht zelf van niet). :D

Opgepast!
De TK999 komt in 2 varianten (de recente, zwaar ondergewaardeerde rode beukbak is de TK999HT) Je hebt de Amerikaanse versie wat in essentie een tubedriver met actieve 3 bands toonregeling is en ook door tubeworks werd gebouwd en je hebt de Europese/Japanse versie. De Versie waar Mitch an Niels aan refereren is dus de Europese. (zilveren knoppen en een noise reduction). De versie die jij post is de Amerikaanse. Het zijn fors verschillende beestjes.

speedmusic
3 mei 2012, 10:31
Ik kom tot meer versies, althans optisch verschillende versies:
http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/ProductMainZoom/TK999OD.jpg
http://shop.strato.com/WebRoot/StoreNL/Shops/61351642/48CE/3669/8316/0F4A/7369/C0A8/28BA/A593/TK999HT.jpg
http://www.hendrixguitars.com/Images/Ef146.JPG
http://images1.americanlisted.com/nlarge/ibanez_tube_king_us_85_loveland_9221603.jpg

Die rode heeft een maat van me, niet zo makkelijk te krijgen althans voor een leuke prijs.

Mitch
4 mei 2012, 16:07
Heeee, hebben ze er een lower gain versie van gemaakt? TK999OD, als tegenhanger van de heavy TK999HT? Goed idee. Maar nog steeds die verschrikkelijke layout, da's jammer. Anyway, de MIJ TK999 heeft gisteren zijn nut weer bewezen hoor. Knalde door de mix, ook op de verplicht lage volumes wegens een klagende buur en dito dreigende sluiting door de gemeente van de kroeg in kwestie.
Geen idee wat de exacte, archetype 'brown sound' zou moeten zijn, maar met dit pedaal kun je het er ongetwijfeld uit toveren. Met de EQ kun je écht alle kanten op, zonder dat het karakterloos wordt.

Dirk_Hendrik
4 mei 2012, 20:12
Ik kom tot meer versies, althans optisch verschillende versies:
Die rode heeft een maat van me, niet zo makkelijk te krijgen althans voor een leuke prijs.

Je hebt gelijk. Die witte kwam later ook nog. Verder zijn de TK's ook nog als Maxon edities te krijgen. De ROD's.

Die rooie trek je overal weg maar sinds waneer is 149 euro (adviesprijs) ineens een hoge/onoverkomelijke prijs geworden voor een pedaal!? Dit forum staat stijf van de gebruikers die aanzienlijk meer betalen voor crappier produkten vanwege het hypen op sites als The Gear Polishers.

Mitch
4 mei 2012, 20:38
Ik zeg: vorm... kijk, de TK999 MIJ is al een tikkie groot, maar de HT :chicken: Er is maar één pedaal dat zo veel ruimte verdient en dat is de Deluxe Memory Man.
Die trouwens uitstekend combineert met de TK999
:loveserenade:

B-stone
4 mei 2012, 22:06
Klinken die rode en witte tubekings anders dan die van mitch en nielsje? :D

Lijkt mij idd wel een erg vet pedaal.

Dirk_Hendrik
5 mei 2012, 05:20
Over die witte kan ik niets zeggen. Ken en niet van eigen ervarin
De rode is echt heel anders dan die van Mitch en Niels (Die tov van elkaar alweer fors verschillend zijn) en mij.
De rode een extreem high gain beest waar zelfs de subtiele settings nog het betere beukwerk suggereren.

@Nitch over vorm,
eens. 100%. Springt er duidelijk uit maar wat een scheitvorm op je plank.


Klinken die rode en witte tubekings anders dan die van mitch en nielsje? :D

Lijkt mij idd wel een erg vet pedaal.

dml
5 mei 2012, 07:48
@Nitch over vorm,
eens. 100%. Springt er duidelijk uit maar wat een scheitvorm op je plank.

Valt toch wel mee? Je ben niet verplicht 'm als een ruit op je board te prakken, als je 'm gewoon recht legt, heb je nog steeds de footswitch aan de onderkant (dan wel rechts, dan wel links, iets met Deluxe Memory Man) en de knoppen raak je met je voet ook niet aan.

HaroldA
5 juni 2013, 22:51
Ik heb sinds gisteren weer een "plexi" en zal ook op zoek moeten naar een dikkere drive dan de Dist+ jes die ik voor m'n 2203/2204's gebruik.

Zal de BSIABIII ook eens gaan checken...

Edit: haha, de 3 bestaat niet ;) 2 met de mid-knob gaat het worden!

... en zo geschiedde! Maar 1 jaar nadat ik het idee had, een nieuw record? ;)

muziekschuur
31 december 2013, 22:04
Hoe bevalt ie?