PDA

View Full Version : verschil in fretboards???



angel-eyes18
26 april 2012, 10:58
halo allemaal...

op gitaar gebied ben ik een volkomen leek..heb wel les en kan al een beetje pingelen.
nu kwam ik verleden jaar op het geniale idee om zelf een gitaar te bouwen...hout besteld , mahonie.
het worden 2 gibsons sg...
heb al aardig wat info in me kop zitten...maar wat gebeurd er..
ik verleden week een voorgezaagd ebben fretboard besteld en wat schertst mijn verbazing?als ik dat fretboard naast mijn al bestaande richwood lp houdt valt mij op dat de posities van de frets iets anders is dan bij het voorgezaagde ebben fretboard...ze verlopen iets...zal wel zo horen maar waarom?

mijn volgende vraag is...blijft de mensuur (positie topkam--brug hetzelfde als op de sg ondanks het verschil in fretpositie..hoop dattik het een beetje duidelijk heb geformuleerd:soinnocent:

Ike57
26 april 2012, 11:05
mijn volgende vraag is...blijft de mensuur (positie topkam--brug hetzelfde als op de sg ondanks het verschil in fretpositie..hoop dattik het een beetje duidelijk heb geformuleerd:soinnocent:

Nee, de mensuur bepaalt de positie van de frets. Als op jouw voorgezaagd fretboard de afstand tussen de frets groter is dan hoort dit bij een langere mensuur. Is de afstand tussen de frets kleiner dan hoort dat bij een kortere mensuur.

Je kunt dit nameten op het fretboard: De afstand van de topkam tot de 12e fret x 2 is de mensuur.

Weet je wel zeker dat je een voorgezaagd fretboard met de juiste mensuur hebt besteld?

EDIT: Schiet me net te binnen. Kan het ook zo zijn dat het fretboard aan de bovenkant iets te lang is? Probeer eens de positie van de 1e fret naast dezelfde positie op het bestaande fretboard te leggen en kijk of de rest van de frets dan ook verspringt. Als het dan goed is zou je alleen aan de bovenkant (topkam kant) het fretboard op maat moeten zagen.

angel-eyes18
26 april 2012, 11:20
thankz voor je snelle reactie ike57

ja het fretbord is voorgezaagd met de uitsnedes voor de frets er al in , de (bolling?) bovenop het fretboard zit er ook in.
ik heb thuis een sg en een ibanez..men vroeg mij welke gitaar hals mij het lekkerste in de hand lag en dat is van die ibanez gio.
voor de rest heb ik liever die lp maar dat terzijde.
als ik trouwens dat voorgezaagde fretboard naast die ibanez hou dan kloppen de fretposities wel.

thanks ike

Mattia
26 april 2012, 11:22
Correctie - het worden twee Angel-Eyes SGs. Beetje trots op jezelf blijven he ;)

1) Meet even de mensuur (scale length) op van zowel je Richwood als je voorgezaagde toets. 2 x afstand nut tot 12de fret. Dat bepaalt je afstanden, niks anders.

2) Dubbelcheck een paar afstanden (geen fret-to-fret, maar altijd nut-to-fret meten) middels http://www.stewmac.com/fretcalc

3) Sommige Gibsons hebben een wat..inconsequente scale length. Dus soms eerder in de buurt van 24.6" dan 24.75". Maakt verder niet echt gek veel uit, maar kan ook een bron van de fout zijn. Kan ook zijn dat je Richwood LP 'gewoon' een strat scale gebruikt, ookal 'hoort' dat niet.

4) Je weet zeker dat je een 24.75" board hebt besteld?

EDIT: als je klopt met de Ibanez is er dikke kans dat je een Fender scale toets (25.5") ipv een gibson scale toets (24.75") hebt besteld cq gekregen.

barno
26 april 2012, 11:32
Er worden grosso modo 3 scales vaak gebruikt.

24,75 " (oa de meeste gibsons)
25 " (ao PRS)
25,5" (ao de meeste fenders)

Het verschil tussen gibson en fender scale is best groot (en maakt ook uit in feel en sound). PRS scale ligt er tussenin en dat verschil is minder groot (ik gebruik die scale liever dan de gibson scale: net iets meer ruimte op hogere frets).

ik heb gemerkt dat de meeste prefab ebben toetsen een gibson of prs scale hebben (voor fender achtige gitaren gebruiken bouwens niet zo vaak ebben). Ik heb zelf ooit ook een ebben toets aangekregen die 25 " was ipv de bestelde 24,75". Is wel cruciaal dat je dat goed nameet.

angel-eyes18
26 april 2012, 11:37
hahaha..trots ben ik zeker..kan nergens anders meer aan denken.
heb nog even op de site van guitar supplies gekeken en het is zoals jij zegt..het is een 25,5" scale en 12" radius , hetzelfde dus als bij die ibanez.
geen probleem eigenlijk want zoals ik al zei ligt die ibanez hals mij beter in de hand.
met een afwijkend fretboard erop en nog wat verschillende dingen wordt het echt een angel-eyes sg..:crazyhappy:

weer wat wijzer....;)

thankz ike

angel-eyes18
26 april 2012, 11:47
ops...te snel verstuurd...

dus als ik het goed heb begrepen?...wat voor scale , radius of wat dan ook hebt...het belangrijkste is de formule:

topkam--12e fret x 2 is mensuur?

ook jij bedankt voor je reactie barno!

barno
26 april 2012, 11:55
ja, en de mensuur bepaalt de fretafstanden.

Wel bedenken dat een SG met een fenderscale anders gaat klinken/aanvoelen dan een gibson SG. Ook voor de vaak al povere -body/neck balance bij SG is een fenderscale niet optimaal als je dezelfde neck/body verbinding kiest ("langere" hals waardoor nog meer kopzwaar)

angel-eyes18
26 april 2012, 12:05
dat zet me wel aan het denken barno...
is het dan wijs om toch een fretboard te bestellen met een gibson scale of gewoon er op bouwen en kijken waar het schip strand.
er komen wel de originele gibson humbuckers of...of dimargio..ben ik nog niet helemaal uit.
wordt de hals dan erg veel langer als bij een sg?
ik kan dan toch ook de hals wat verder de body in laten lopen waardoor de brug ook iets verder in de body komt?

Ike57
26 april 2012, 12:12
Het verschil is:

24,75 " (oa de meeste gibsons) = 62,86 cm
25,5" (ao de meeste fenders) = 64,77 cm

Dus bijna 2 cm verschil

barno
26 april 2012, 12:42
hals dieper in de body kan, maar oa door de positie van de neck pup gaat dat visueel wel uitmaken. De balans is één, zelf zou ik vooral ook de SG feel missen. met een fenderscale heb je een strakkere relatieve snaarspanning.

angel-eyes18
26 april 2012, 13:23
thanks barno...heb toch maar besloten om het fretboard terug te sturen en een zelfde te bestellen maar dan 1 met een gibson sg scale..
heb geen zin in een gitaar die straks niet bevredigend klinkt en er visueel niet helemaal uitziet.

thankz voor de wijze raadt mannen!!!

Ike57
26 april 2012, 13:26
Een wijze beslissing

Enne, we verwachten straks natuurlijk wél een bouwverslag mét foto's, hè !! :D

angel-eyes18
26 april 2012, 13:31
thankz ike...had geen flauw idee dat een verkeert fredboard zoveel met zich mee brengt..
foto,s komen er zeker in het daarvoor bestemde forum:cooler:

Mattia
26 april 2012, 15:58
Fretboard (of liever: het speeloppervalk, dus fretboard, vlakte daarvan, afwerking van de frets) is het hart van de gitaar. De rest van het instrument dient er vooral toe om de snaren op spanning in de goede positie te houden en te zorgen dat het lekker in de hand ligt (hals vorm). Maar zoder goede toets geen gitaar.

angel-eyes18
26 april 2012, 16:23
net even gecontact met guitar supplies...was geen probleem.
wordt morgen opgestuurt...geweldig toch?

RS-Rik
26 april 2012, 19:26
De kopzwaarheid wordt ook bepaald door bij welke fret je de nackjoint maakt. Als je een 24 fretter hebt met de neckjoint van een SG '61 ja dan wordt het een kopzwaar geheel, maar als je een 22 fretter maakt met 2 fretjes "op" de body dan zal die kopzwaarheid allemaal wel meevallen.