PDA

View Full Version : Kan ik op mijn Marschall Mg 30 dfx zonder problemen mijn bass aansluiten



Rikyman
25 april 2012, 20:12
Ik speel al een lange tijd gitaar en wil ook een basgitaar er bij aanschaffen.
Is het mogelijk deze op mijn Marshall aan te sluiten?

The Unforgiven
25 april 2012, 20:14
Grote kans dat je je speakers opblaast, niet doen dus.

Welkom trouwens!

DemolitionColorScheme
25 april 2012, 20:27
Ligt eraan hoe hard je hem zet hoor. Als je rustig wilt oefenen op je gitaarversterker op een redelijk volume, dan kan dat gerust.

Mitch
25 april 2012, 20:54
Gewoon volume bescheiden houden. Als je 't niet te gek doet hoor je vanzelf de speaker gaan waarschuwen. Zoals Nielsje tijdens ons gelegenheidstrio merkte met zijn bas over een VT30, of wat was 't... bgggggggg bggggggggggggg bgggggggkkkkkkkkgggggggggg :seriousf:

B-stone
25 april 2012, 22:22
Dus zolang de bas clean blijft ?? mocht je met fuzz of od willen spelen gaat dat dus niet?

Ik ben dit trouwens ook van plan in de nabije toekomt met mijn marshall 1959slp met 4x12 cab.

Groetjes bram

geert1976
25 april 2012, 22:37
Dus zolang de bas clean blijft ?? mocht je met fuzz of od willen spelen gaat dat dus niet?

Ik ben dit trouwens ook van plan in de nabije toekomt met mijn marshall 1959slp met 4x12 cab.

Groetjes bram

Nou nee, de speakers van een gitaarversterker zijn er niet echt op gebouwd, om hele lage tonen en de vibraties die hier bij ontstaan te verwerken.
Thuis op een heel erg laag volume kan wel even, maar indien je het te dol maakt, heb je de speaker zo gesloopt.

DemolitionColorScheme
25 april 2012, 23:43
Dus zolang de bas clean blijft ?? mocht je met fuzz of od willen spelen gaat dat dus niet?

Ik ben dit trouwens ook van plan in de nabije toekomt met mijn marshall 1959slp met 4x12 cab.

Groetjes bram
Heeft niks te maken met fuzz of OD. Grote kans dat je door de clipping en EQ curve (een lichte low cut, bij velen drives) netjuist minder moeite hebt dan geheel clean te spelen.
Gewoon, volume beschaafd houden en dan is er helemaal niks aan de hand.

B-stone
26 april 2012, 08:20
Hoe zit het dan met een octaver?? Hiermee krijg je toch ook de zelfde lage tonen?

bass blom
26 april 2012, 08:59
Hoe zit het dan met een octaver?? Hiermee krijg je toch ook de zelfde lage tonen?

dat geeft denk ik lang niet het dynamisch bereik van een basgitaar.

Kim Wilson
26 april 2012, 09:05
Kan best, zo lang de boel niet overstuurt is er niks aan de hand. Een gitaarspeaker kan best wat aan. Maar gewoon opletten dat het niet verrot gaat klinken dus.

frekie
26 april 2012, 11:42
Ik heb wel gebast op mijn Roland Cube 60 in de jazzworkshop. Het kan wel maar hij is natuurlijk anders "gevoiced" dan een basversterker. En op rock volume kan je het wel shaken.

polviggen
26 april 2012, 14:37
op een 4 x 12 gaat het nog wel vind ik, al is het geluid dan nogal middy met weinig sub, zit ook nogal fel in het spectrum van de gitaren.

maar voor bv Motörhead -achtige bass werkt dat wel.

Rikyman
26 april 2012, 14:43
Okeej Bedankt allemaal :)
Kan eigelijk beter extra versterker kopen?
Wat voor een zou dat volgens jullie moeten zijn?

DemolitionColorScheme
26 april 2012, 14:46
Okeej Bedankt allemaal :)
Kan eigelijk beter extra versterker kopen?
Wat voor een zou dat volgens jullie moeten zijn?
Zeg nou eerst waarvoor je dit wilt gebruiken ...
Als je thuis wilt oefenen, doe dat gewoon op je gitaarversterker, wil je optreden of met vrienden spelen, dan dus wèl een bas amp.

B-stone
26 april 2012, 18:38
op een 4 x 12 gaat het nog wel vind ik, al is het geluid dan nogal middy met weinig sub, zit ook nogal fel in het spectrum van de gitaren.

maar voor bv Motörhead -achtige bass werkt dat wel.

Dit lijkt mij juist ook vet, het is ook niet erg belangrijk. Eventueel later voor amateur opnames. En gewoon voor de fun. Od en fuzz niet gebruiken dan?? Dan zal waarschijnlijkde vogel niet op gaan...... Je hoort clipping toch niet als je fuzz gebruikt? En ook het octaver verhaal is mij niet geheel duidelijk, deze gebruik ik regelmatig. :D