PDA

View Full Version : Eigenschappen bepalen transformatoren?



rhcp_schipper
24 april 2012, 19:31
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een london city pro tube ft100 versterker. Dit is een 100 watt full tube amp. Heb de amp al een hele tijd in mijn bezit en er al het nodige aan vernieuwd en vervangen. Zoals alle buizen, de afvlak elco's, en de complete behuizing verbouwd.

Nu wil ik de amp binnenkort weer verder aanpakken, maar helaas is er weinig bekend over de amp, nergens zijn er schema's te vinden of wat voor info dan ook.

Mijn plan was om de uitgangs en de power trafo te gaan vervangen, maar weet dus niet precies wat ik hebben moet.(er staat verder ook niets op de beide trafo's genoteerd).

Daarom mijn vraag, hoe kan ik bepalen welke trafo's ik hebben moet(niet perse het merk, maar kwa eigenschappen). Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen.

Groeten tim

nico verduin
24 april 2012, 19:37
OT : 100W 4 x EL34. Zijn er zat in omloop.
PT : 100W Marshall stijl. of berekenen:
6.3V : 4 x gloeistrooom EL34 + 3 x (of 4 x) 300mA (gloei pre-amps) + 100mA voor een evt. lampje
hoogspanning: ligt er aan wat de spanningen zijn, of er een rectifier buis in zit of diodes etc. Dus ff meten.
Grote kans dat het een replica is kwa metingen van de oude LC. Ik verwacht er tenminste weinig innovatie van. Eerder replicatie.
Voor de frequentie karakteristiek van de OT kan je evt. meten met een toonfiets en een scope en dan de metingen plotten in dB's. Niet dat ik verwacht de de bekendere leveranciers dit wel zullen leveren.....

tommus42
24 april 2012, 20:02
Als je de trafo vervangt is het geen LC meer, waarom wil je ze vervangen?

nico verduin
24 april 2012, 20:04
't is sowieso een chinese versterker met opgekocht London City label

tommus42
24 april 2012, 20:35
Ooh, het is een nieuwe, tja, de gitaren zijn wel goed daar vandaan.

rhcp_schipper
24 april 2012, 20:40
Als je de trafo vervangt is het geen LC meer, waarom wil je ze vervangen?

Klopt wel ja, maar de trafo's die er nu inzitten brengen veel bijgeluiden met zich mee. Duidelijke hoorbare brom!

Ook denk ik dat dit een zeer geschikte update is voor mijn amp. Wil de amp toch wat meer betrouwbaar maken, en vooral stiller.

rhcp_schipper
24 april 2012, 20:46
Ooh, het is een nieuwe, tja, de gitaren zijn wel goed daar vandaan.

Het is zeker geen nieuwe amp, komt uit 1995/1996.

Zie hier wat leesvoer over de amp:
http://img.tapatalk.com/3e8c8957-f4e1-fd59.jpg

tommus42
24 april 2012, 21:27
Klopt wel ja, maar de trafo's die er nu inzitten brengen veel bijgeluiden met zich mee. Duidelijke hoorbare brom!

Ook denk ik dat dit een zeer geschikte update is voor mijn amp. Wil de amp toch wat meer betrouwbaar maken, en vooral stiller.

Ik denk niet dat de brom van de trafo's komt. Je kunt ze upgraden, zou ik alleen de uitgangstrafo vervangen, ben je wel veel geld kwijt wil je het verschil horen denk ik.

nico verduin
24 april 2012, 21:31
Ik denk niet dat de brom van de trafo's komt. Je kunt ze upgraden, zou ik alleen de uitgangstrafo vervangen, ben je wel veel geld kwijt wil je het verschil horen denk ik.Trafo kan best brommen:
- laminaat te weinig
- niet goed ingepot met lak
- Zijn tenslotte "mag niks kosten" trafo's.

rhcp_schipper
24 april 2012, 23:12
Trafo kan best brommen:
- laminaat te weinig
- niet goed ingepot met lak
- Zijn tenslotte "mag niks kosten" trafo's.

Je laatste zin is een beetje mijn gedachtengang! :)

flo123
25 april 2012, 01:45
Voordat de OT vervangen wordt vanwege brom, zou ik eerst controleren of de brom al aanwezig is in het signaal voor de OT en/of in de voeding, want dan heeft het vervangen weinig zin.

tommus42
25 april 2012, 09:48
Trafo kan best brommen:
- laminaat te weinig
- niet goed ingepot met lak
- Zijn tenslotte "mag niks kosten" trafo's.

Zo heb ik het nog niet bekeken. Had eigenlijk het idee dat het net zo makkelijk is en qua kosten ongeveer gelijk om een goede trafo te fabriceren.
Overigens, 'verzadiging van de kern' bij een uitgangstrafo, wat voor effect heeft dat op het geluid?

nico verduin
25 april 2012, 11:01
Zo heb ik het nog niet bekeken. Had eigenlijk het idee dat het net zo makkelijk is en qua kosten ongeveer gelijk om een goede trafo te fabriceren.
Overigens, 'verzadiging van de kern' bij een uitgangstrafo, wat voor effect heeft dat op het geluid?modderigheid. De lage frequenties worden onvoldoende overgedragen + veel warmte ontwikkeling. De energie die erin gepompt wordt, kan niet overgedragen worden. Blijft warmte over.

tommus42
25 april 2012, 21:04
Zit er ook een nadeel aan een grote kern? Ik heb een London City 200W (met 4 KT88's), heb ik EL34's in, behalve dat ie brom goed weergeeft:D klinkt ie verder ook goed. Ik vroeg me af of ie met KT88's beter zou klinken, afgezien van het karakter van de buis.

edit: 1959slp schema