PDA

View Full Version : Ontstemmnde G-snaar!



LesPaul1612
24 april 2012, 18:18
Hallo GN-ers,

Mijn g-snaar ontstemt als een malle. Bij iedere bend vliegt ie een stukje naar beneden.
Ik heb de volgende dingen gecheckt, maar ik snap niet waar het vandaan moet komen.

-Er zit grafiet in de topkam
-Als ik de snaar achter de topkam indruk blijft de stemming na het terugkomen gelijk.
-Ik heb de tuners (grover) een slagje gegeven.

Toch vliegt de g uit de bocht bij iedere milde bend. Zo ondertussen wordt ik er echt knettergek van, vooral omdat ik niet meer zou weten waar het ontstemmen nu in zit...

Zou iemand mij een goede tip kunnen geven?

Edit: hoeps, spelfoutje in titel :)

freakout
24 april 2012, 18:24
He Les zet er nog eens een nieuwe G snaar op.

crapton
24 april 2012, 18:53
Ik neem aan dat je een LesPaul hebt?

Iig had ik hetzelfde op mijn Strat, elke trem beweging de G-snaar vals. Ik werd er gek van. Idem topkam bekeken, grafiet enz enz. Niks hielp.

Uiteindelijk nieuwe set snaren. Leek eerst ook even een probleem maar die dingen moeten even rekken. Ik had het idee dat er een beetje wrijving zat in het zadeltje op de trem, dus waar de snaar overheen loopt. Beetje heen en weer geschoven en het is nu over.

Moraal:
- nieuwe snaren doen wonderen
- het hoeft niet in de topkam te zitten

bass blom
24 april 2012, 19:05
http://www.youtube.com/watch?v=PUvDdYYs0Zc

LPNils
8 mei 2012, 11:53
Ik had er ook last van op mijn epiphone les paul. Ik heb zelf een topkam van been voor gemaakt. Sinds dien heb ik er nauwelijks last van. Soms gooi ik nog wat grafiet in de slots van de topkam. Helpt voor mij prima!

Het hoeft inderdaad niet altijd de topkam te zijn maar ik kan sowieso een benen topkam aanraden. Kost wat geld of moeite of beide maar ik vind dat het resultaat zeker aanwezig is. Stemmen gaat vlekkeloos. Is de sustain ook ten goede gekomen.

Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden maar dit heeft voor mij goed geholpen dus ik wil dit even delen.