PDA

View Full Version : Composities vastleggen in tablatuur(met/zonder noten)



CrossroadsJM
24 april 2012, 13:31
Hallo,
Ik componeer een tijdje, en wil graag composities vastleggen in tablatuur.

Ik zoek een programma waarmee ik de gitaar,de laptop in kan pluggen en het programma hoort wat ik speel.
Het maakt me niet heel veel uit of het betaald of onbetaald is want in de muziekwereld zijn meestal betaalde lessen of boeken toch het betere werk.

Iemand die mij hier mee kan helpen?

Gr,
yordi.

Mr.Fingers
24 april 2012, 16:29
Ik betwijfel of er zo iets bestaat. Je moet al met MIDI gaan werken om vlot te communiceren tussen gitaar en pc, maar echt iets dat je spel per direct naar tab omzet lijkt me straf... Als je een re speelt, kun je dat op 3 verschillende manieren doen: de open re-snaar, de 5e positie op de la-snaar of de 10e op de mi-snaar... Dan moet je al een programma hebben met redelijk wat intelligentie.

Ernest01
24 april 2012, 17:07
Misschien dat het mogelijk is om van Midi naar notenschrift iets te vinden. Maar dan zit je nog met de conversie naar tabs.
Als dat niet echt nodig is, dan eens Google raadplegen ?

andyv
25 april 2012, 13:22
Misschien dat het mogelijk is om van Midi naar notenschrift iets te vinden. Maar dan zit je nog met de conversie naar tabs.
Als dat niet echt nodig is, dan eens Google raadplegen ?

Eenmaal je MIDI hebt is het simpel. Importeren in een tab sequencer en je hebt tabs en/of standaard notatie?

De uitdaging zit hem in het transformeren van gitaargeluid (audio) naar midi (computertaal). Zoek eens naar WAV to MIDI, daar bestaan wel wat programma's voor, het een al wat beter dan het ander.

Wat ik dus zou doen:
- melodie opnemen op computer met om het even welke recording software en opslaan als wav bestand
- tool zoeken die de wav kan omzetten in MIDI
- importeren van de MIDI in een sequencer zoals GuitarPro (betalend) of PowerTab (gratis)

Of je kunt deze eens proberen: http://www.recognisoft.com/

Geen idee wat die waard is, ik vond hem toevallig toen ik zocht op "WAV to MIDI conversion" in Google.

Succes.

harrie-beton
25 april 2012, 16:54
Ik geef je weinig hoop. Een omzetten van geluid naar notenschrift is voor een computer erg moeilijk door de kleine variaties en polyfonie.
Lees gewoon muziek noten in bijvoorbeeld het programma TUXGUITAR en je bent waar je wilt wezen.

Als je keyboard speelt is het makkelijker maar dan nog zit je nog steeds met timing van noten.

CrossroadsJM
29 april 2012, 16:32
Ik geef je weinig hoop. Een omzetten van geluid naar notenschrift is voor een computer erg moeilijk door de kleine variaties en polyfonie.
Lees gewoon muziek noten in bijvoorbeeld het programma TUXGUITAR en je bent waar je wilt wezen.

Als je keyboard speelt is het makkelijker maar dan nog zit je nog steeds met timing van noten.

Ja, idd als het zo ingewikkeld is wel ja. Ik probeerde eerst tablaturedit maar dat is een rotprogramma. Tuxguitar ziet er inderdaad veel fijner uit.
Iedereen thanks voor de hulp:)

doctormetal
2 mei 2012, 00:00
Als het ook geld mag kosten kun je ook eens naar Guitar Pro kijken. Is redelijk uitgebreid en kan ook met midi overweg.

B~Rock
2 mei 2012, 09:55
Om je geluid naar midi om te zetten zou je in theorie nog een midi element kunnen gebruiken.