PDA

View Full Version : andere buizen Vox AC30 CC2X invloed op geluid..??



errolls
24 april 2012, 02:48
...............

errolls
24 april 2012, 03:10
...Beste gitaarnet leden,


...een paar vraagjes...


Weet er iemand of andere buizen invloed heeft op het geluid?

Ik ben in het bezit van een Vox AC30 CC2X (made in China jaja)

en er zitten dus ook buizen in van Chinese makelij,

ik moet toegeven dat ik op zich zeer tevreden bent met het geluid als ik solo speel,

maar zodra ik de volume hard zet en samen met bandleden speel,

dan lijkt het wel of het geluid in het niets valt.

Klopt het dat buizen van hoge kwaliteit kortere branduren hebben

dan buizen van een wat minder kwaliteit?

Hebben buizen van betere kwaliteit ook een beter geluid als ik solo,

clean, timide of zachtjes als speel..??

Ik hou van een donker en warm geluid wat ik nu eigenlijk al heb

maar wil dit geluid ook hebben als ik dus de volume wat verder open zet...

als iemand mij hier meer over kan vertellen... GRAAG..!!


mvg, Erroll Schalk

cluseau
24 april 2012, 08:21
Weet er iemand of andere buizen invloed heeft op het geluid?


Een CC2 werkt continu op vol vermogen dus die buisjes gaan wel hard van je af. Dat kwaliteitsbuizen harder slijten dan slechte buizen is weer een nieuw indianenverhaal. Waar heb je die vandaan? Zet er een paar nieuwe buisjes in en er gaat een wereld voor je open. Bij een CC2 is dat wel een klusje hoor, je kan er niet zomaar bijkomen. Ook is het verstandig de bias even te checken.

muziekschuur
24 april 2012, 08:44
Koop 3 setjes buizen en probeer het. Het verschil tussen slechte buizen en nieuwe buizen is dag en nacht. Het verschil tussen merken is subtiel. Maar als je bijvoorbeeld je voorversterking verzwakt (Een ECC81, ECC82 en ECC83 zijn uitwisselbaar (waarbij een ECC81 en 82 minder versterken als een ECC83)kun je vaak de sweet spot voor jouw specifieke gitaar vaak iets aanpassen. Buizen van bijvoorbeeld MESA BOOGIE zijn vaak zeer goed gematched en qua levensduur geselecteerd. Maar ik heb slechts ervaring met iets van 4 setjes buizen. De echte buizen experts weten er hier meer van... Maar belangrijk voor mij was dat ik het eens zelf zou horen...

Mitch
24 april 2012, 08:58
Als je met twee blues in een AC30 niet door de mix komt gaat er iets fout, ja. Eindbuizen kunnen op zijn zoals cluseau al aangeeft, kijk daar eerder naar dan naar de pre amp buisjes. Een kwartetje nieuwe EL84s doet wonderen.

Chroxy
25 april 2012, 13:24
Een CC2 werkt continu op vol vermogen dus die buisjes gaan wel hard van je af. Dat kwaliteitsbuizen harder slijten dan slechte buizen is weer een nieuw indianenverhaal. Waar heb je die vandaan? Zet er een paar nieuwe buisjes in en er gaat een wereld voor je open. Bij een CC2 is dat wel een klusje hoor, je kan er niet zomaar bijkomen. Ook is het verstandig de bias even te checken.

heb altijd begrepen dat checken van BIAS voor Vox AC15/30's niet nodig was. Kan je hier meer uitleg over geven? :)

cluseau
25 april 2012, 15:43
heb altijd begrepen dat checken van BIAS voor Vox AC15/30's niet nodig was. Kan je hier meer uitleg over geven? :)


Zeker, een AC30CC2 is zelfinstellend maar dat neemt nog niet weg dat het verstandig is deze instelling te checken. Meestal worden ze er zo ingeprikt maar ik check altijd de instelling omdat hij dan toch open is. Een foute instelling zou kunnen zorgen voor vroegtijdige slijtage van je nieuwe buizen.

2550
25 april 2012, 17:52
Maar wat is er in te stellen? ik zie alleen maar een warm/hot switch,
http://www.bymcomunicacion.com/pvecino/Esquema_Vox_AC30CC2_CC2X.pdf

nico verduin
25 april 2012, 18:43
Niet alles is direct instelbaar met een potmeter. Soms moet je een weerstand vervangen. Als die EL84's veel te heet staan (verschilt per setje) dan kan je eventueel de kathode weerstand verhogen waardoor ze wat kouder komen te staan.

cluseau
25 april 2012, 18:55
Maar wat is er in te stellen? ik zie alleen maar een warm/hot switch,


Ik zeg toch ook niet dat je iets in moet stellen.



......een AC30CC2 is zelfinstellend maar dat neemt nog niet weg dat het verstandig is deze instelling te checken....