PDA

View Full Version : Ibanez JS1200 ontstemt snel



RedBuell
24 april 2012, 00:11
Enige tijd geleden heb ik een Ibanez JS1200 gekocht bij een pandjeshuis. Het ding had de meest beroerde afstelling die ik ooit gezien had en heb er zelf wat aan lopen kloten. Moet zeggen dat hij nu lekker speelt en de intonatie is redelijk, niet spat zuiver maar het kan er voor nu ff mee door.

Waar ik echter niet tevreden over ben is dat hij snel ontstemt, als ik de gitaar stem dan kan ik slechts een stuk of 4 nummers spelen en dan moet ik weer stemmen. Hij is dan ook behoorlijk vals en niet een kleine draai aan de finetuners maar een of meerdere grote. Als ik dan alle snaren heb gehad dan is de eerste snaar weer vals, dit moet ik dan 2 a 3 x doen dan is hij weer goed op stemming. Ik gebruik de trem niet belachelijk veel, slechts af en toe en dan ook niet extreem.

Ik vind het echt bloed irritant, hij speelt en klinkt super maar zo wil ik hem niet gebruiken bij optredens. Gebruik hem nu eigenlijk alleen maar thuis als ik oefen.

Wat zou het probleem kunnen zijn, ik kan hem natuurlijk wel naar Hans PLuut brengen ofzo, die man is echt de afstel koning maar dat kost behoorlijk wat en hij heeft een hele lange wacht lijst.

Eric van Esch
24 april 2012, 08:28
Al nieuwe snaren geprobeerd?

Montecristo
24 april 2012, 08:28
Hoe gedraagt de floyd zich? Verandert de hoek van de brug t.o.v. de gitaar bij het stemmen/vals worden van de snaren? Heb je een andere gauge erop gezet na aanschaf?
Sommige Iby's lijken andere diktes heel slecht te trekken. Ben na twintig jaar spelen met 0.09 in E stemming en 0.10 in D stemming, overgestapt naar 0.10 in E en dat heeft me verdomd veel moeite gekost om de brug enigzins acceptabel te krijgen. Vijf super stugge nieuwe veren en het anker flink opgedraaid voordat ik de hoek goed kreeg.

muziekschuur
24 april 2012, 08:29
Juist deze Joe Satriani gitaar zou je met de Floyd Rose en zijn brugklem toch juist spatzuiver af moeten kunnen stellen....

https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcSmVHKwhEg75oPY6LqI3LGZBhJ1B1GhT U-2oS0xqq1FfESj9z5_YA

pasqual
24 april 2012, 10:03
Het enige wat mij logisch lijkt, vooral omdat het een floyd rose betreft, is dat de messen van de tremelo versleten zijn. Dat zijn dus de punten waarop de trem scharniert. Als deze inslijten, krijgt de trem meer weerstand dus komt ie niet goed terug op zijn nulpunt. Probeer maar eens de trem even omlaag en weer omhoog te doen. Als je dan verschil in toonhoogte hoort, kun je er vanuit gaan dat dit aan de hand is. Hoe oud is de gitaar?

mountainman
24 april 2012, 12:13
Hij is dan ook behoorlijk vals en niet een kleine draai aan de finetuners maar een of meerdere grote.
Gebruik je dan niet de nut locks? Zou eigenlijk ook niet hoeven bij matig tremolo gebruik maar het helpt wel. Zelf gebruik ik de nut locks meestal ook niet op mijn Ibanez 540R. Waar je dan wel stemproblemen kan krijgen is bij de topkam als de snaren daarin blijven hangen, te herkennen aan dat typische ping geluid tijdens het stemmen wanneer de snaren losschieten. Misschien dat dit bij jou meespeelt. Is te verhelpen met grafiet in de sleufjes (gewoon van een potlood) of met speciaal daarvoor bestemde nut sauce.


Als ik dan alle snaren heb gehad dan is de eerste snaar weer vals, dit moet ik dan 2 a 3 x doen dan is hij weer goed op stemming.
Dat is wel normaal bij een zwevend afgestelde Floyd Rose. De spanningen op de snaren en die op de tremoloveren beïnvloeden elkaar voortdurend. Dus draai je 1 snaar omhoog dan krijgen alle andere snaren minder spanning van de tremolo en gaan omlaag. Heb ik zelf veel last van bij het wisselen van alle snaren tegelijk (wat ik af en toe doe om dan meteen de hals schoon te maken).

Terminus
24 april 2012, 13:34
Als de klemmetjes bij de topkam vastzitten, verandert de toonhoogte als je aan de stemmechanieken (niet de finetuners) draait? Zo ja dan is er iets mis met de topkam, misschien dat de vorige eigenaar hem te hard aandraaide.
Omdat je een RG770 had misschien ten overvloede, maar zit alles wel goed vast? Als het een Edge is (geen Edge Pro) zit de locking screw in de posts vast?

muziekschuur
24 april 2012, 14:12
Als ik dit zo lees kan ik me voorstellen dat je op zo'n gitaar het even niet meer weet. D'r zitten wel overal stelschroefjes en mogelijkheden op dan...

RedBuell
27 april 2012, 23:32
Ik gebruik gewoon de nut locks, die zitten vast, ik stemm de gitaar met de stem mechanieken en draai dan de lock nuts vast. Ik heb een maand gelden nieuwe snaren erop gelegd maar hij blijft nog steeds ontstemmen. Ik heb nog even de snaren wat extra opgerekt maar hij blijft ontstemmen, na 5 nummers met een paar dive bommetjes zelfs zo erg dat ik het met de finetuners niet meer kan corrigeren...

De gitaar is nog niet zo oud, hij is in 2010 gemaakt en zo op het eerste gezicht geen rare slijtage plekken op de trem. IK vind het bloed irritant want hij speelt en klinkt echt top maar ik heb gewoon geen zin om met een gitaar die zo ontstemt het podium op te gaan....

Ik heb de gitaar gekocht en had geen idee wat erop lag, de gitaar was echt belachelijk slecht afgesteld met idioot veel windingen bij de tuners. Ik heb er EB 010's op gezet de hals recht gezet met de hals pen en de veren een stuk strakker gezet, moet wel zegen dat ze wat mij betreft nog iets strakker mogen maar de stelschroeven zitten al redelijk ver de body ingedraaid.

Xtrme
28 april 2012, 00:33
Misschien heb je aan deze uitleg iets:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning_stability.htm

Het is een lastig ding en je moet de trem een beetje leren begrijpen.
Ik heb zelf een JS1000 met Lo Pro Edge trem, die niet vals te krijgen is.

- Juiste afstelling van de tremelo is belangrijk, zo niet cruciaal.
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/angle.htm
- Trem mag nergens aanlopen,
- Trem moet goed in de midden liggen.
- Beide studs moeten even hoog staan.
- De zadels en lock nuts moeten absoluut vast zitten (één los zadel kan alle andere snaren ontstemmen).
- Schroeven van de neckjoint natrekken.

Post anders eens een paar detailfoto's van de trem met boven-, zij- en achteraanzicht.

Terminus
28 april 2012, 09:36
- Beide studs moeten even hoog staan.

I call bullshit on that one, bij mij staan ze niet even hoog (eigenlijk is dat normaal, actie kan bij de hoge E gewoon lager) maar hij blijft wel prima op stemming. Misschien als echt niks anders helpt kan je dit proberen, maar voor je actie is dit geen verbetering. Volgens mij geeft Rich zelf aan dat het normaal is de actie bij de dunnere snaren lager te hebben.

Edit: ik lees op Ibanez Rules net dit:
I just did a JS1200 with Edge Pro and the back of the trem was in contact with the side of the rout, you could physically see how far off the trem would return
De oplossing leek me niet iets dat ik zelf zou doen, maar misschien dat dit jouw probleem is?

frekie
28 april 2012, 09:59
Ik kan me herinneren dat ik een extra veer in mijn vintage 540S moest doen om hem een beetje parallel aan de body te krijgen met een 010 setje. Hij stond helemaal met de kont omhoog. Nu staat ie iets achterover, ik moet er weer eens mee aan de gang, nieuwe snaren enzo. Maar die 20 jaar oude Edge blijft perfect op stemming.

Xtrme
28 april 2012, 10:18
I call bullshit on that one, bij mij staan ze niet even hoog (eigenlijk is dat normaal, actie kan bij de hoge E gewoon lager) maar hij blijft wel prima op stemming.

Je hebt gelijk. Het zou niet veel moeten uitmaken, maar je moet ergens beginnen.
Actie is bovendien ook anders af te stellen, bijv. met shims onder de zadels.

Het hele technische verhaal op Ibanezrules is in ieder geval een goede start.


Ik kan me herinneren dat ik een extra veer in mijn vintage 540S moest doen om hem een beetje parallel aan de body te krijgen met een 010 setje. Hij stond helemaal met de kont omhoog. Nu staat ie iets achterover, ik moet er weer eens mee aan de gang, nieuwe snaren enzo. Maar die 20 jaar oude Edge blijft perfect op stemming.

Same here.
Ik heb wat zitten modderen en vloeken in het begin.

Terminus
28 april 2012, 12:35
Tja, 20 jaar oude Edges met 010's... Bij mij ging het met drie veren, maar de claw zat bijna tegen de body aan. Ik speel nu zelf op 9-46, en dan houd je met drie veren minder dan 1 cm ruimte tussen de claw en de body. Ik weet niet of het makkelijk ging toen ze nog nieuwer gingen, lijkt me dat de veren over de jaren minder worden.

RedBuell
28 april 2012, 22:02
http://img835.imageshack.us/img835/2314/img1153v.jpg

http://img502.imageshack.us/img502/9899/img1156jq.jpg

http://img849.imageshack.us/img849/9271/img1151aw.jpg

http://img198.imageshack.us/img198/6482/img1155zc.jpg

http://img41.imageshack.us/img41/4516/img1158j.jpg

RedBuell
28 april 2012, 22:22
Hierbij wat foto's, ik hoop dat iemand aan de hand van deze foto's mij iets meer kan vertellen.

Montecristo
29 april 2012, 12:01
Hoewel het bijna zeker is dat het in de edge zit, zou je voor de volledigheid nog even de brug kunnen fixeren met een stukje hout of iets dergelijks. Kijk dan nog eens hoe de stemming zich gedraagd.

RedBuell
29 april 2012, 13:24
Ik heb gister avond nog even de snaren flink opgedrukt, tot ca 3 noten hoger, zoals beschreven op die Ibanez site. Blijkt dat de hoge E (bovenste) behoorlijk omlaag ontstemde. Ik zal dat met dat blokje ook even proberen dan kan ik zien of het in de snaar zit of in de edge..

Wat kan ik doen als het in de edge blijkt te zitten? Strakkere veren en de brug rechter op zetten? Of gewoon beter naar Hans Pluut brengen, alleen daar zou ik misschien pas eind mei terecht kunnen zo druk heeft die man het.

Xtrme
29 april 2012, 15:42
Je hebt geen foto van het bovenaanzicht van de trem gepost, maar het lijkt erop dat de backplate in alle opzichten wel redelijk recht staat. Windingen op de tuners heb je mooi laag gehouden, maar eigenlijk moet dit door de locking nut niet al teveel uitmaken.
De snaren worden toch vastgeklemd door de drie klemplaatjes van de locking nut (een per twee snaren) en zouden dus niet over de windingen moeten kunnen rekken en/of in de nut blijven hangen, om zodoende de boel te ontregelen.

Het is dus wel belangrijk om te weten of de nut zijn werk goed doet, want één stevig ontstemde snaar zal via de zwevend afgestelde brug invloed op alle anderen hebben.
Je kan de werking van de locking nut een beetje controleren door (met enig beleid) wat meer spanning op het bovenste deel van de snaar te zetten (boven de nut). Als de snaar relatief makkelijk ontstemd raakt betekent dit dat de snaar niet goed genoeg vastgehouden wordt door de nut. Probeer in dat geval, wederom met beleid, de betreffende locking screw nog wat aan te zetten.

Aan de foto's is weinig bijzonders te zien.
Wat me wel opvalt is dat alle zadels volledig naar achteren gekanteld staan, doordat de finetuners helemaal ingedraaid staan.
Waarschijnlijk omdat je weer helemaal uit gestemd bent geraakt.
Toch krijg je hierdoor wel extra spanning op de onderkant van de snaren, daar waar de snaar is vastgezet in de brug. Door deze hogere spanning kan de snaar zelfs (deels) uit de zadels getrokken kunnen worden (en makkelijker breken), wat een verklaring kan zijn voor het heftig ontstemmen van een snaar.
Zoals gezegd, het is belangrijk dat de snaren goed gelocked worden en blijven, en wat geldt voor de bovenkant (nut) geldt hier ook.
Alles moet dus goed vastzitten, maar mag ook niet onder teveel spanning staan.

Heb je het geheel al eens helemaal afgesteld zoals op ibanezrules beschreven staat, ervoor zorgend dat alles geïntoneerd en recht staat?

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe je backplate staat als je de finetuners allemaal voor driekwart uitdraait en de snaren opnieuw op stemming brengt met de grote tuners. De onderkant van de backplate moet dan recht/evenwijdig aan de body staan, hetgeen je het beste kan controleren door langs de tremelo, 'in' de uitfrezing te kijken.

Ga als volgt te werk:
Eerste finetuner (bijv.E) uitdraaien, snaar terug omhoog stemmen, stemrondje over alle snaren (EADGBe), volgende finetuner (A) uitdraaien, etc. tot alle finetuners op driekwart en gelijke hoogte staan.
Stemmen van de snaren doe ik zelf altijd van onder naar boven (E-A-D-G-B-e) en meestal is het nodig om dit een aantal keren achtereen te herhalen tot alle snaren goed op stemming blijven (afwijking wordt met ieder stemrondje kleiner).

Terzijde:
Ibanezrules en Floyd hebben het over het halverwege afstellen van de finetuner, maar mijn ervaring is dat de tuners altijd meer in- als uitgedraaid moeten worden door het oprekken van de snaren, iets wat in het begin met een hele nieuwe snarenset normaal is.

Mocht de backplate na het bovenstaande teveel naar achter gekanteld staan, dan moeten de veren wat losser gezet worden, tot de onderzijde van de brug weer recht staat. Daarna de gitaar weer terug op stemming brengen via de grote tuners (dus niet aan de finetuners komen). Herhaal dit tot de backplate volledig recht staat.
Als de backplate naar voren komt, het omgekeerde; veren strakker stellen, op stemming brengen, etc.

Als alles goed is (backplate recht, zadels recht, gitaar op stemming) moet je zeer waarschijnlijk de snaren nog opnieuw intoneren (stemmen op de 12e fret). Dit is een verhaal op zich:
- te intoneren snaar losgooien,
- zadel losdraaien en verschuiven (te hoge stemming, zadel stukje naar achteren en omgekeerd),
- zadel vastzetten en snaar op stemming brengen,
- rest van de snaren op stemming brengen,
- intonatie controleren,
- brug controleren en eventueel bijstellen.
- etc. etc.

Dit is nog best een lastig en tijdrovend klusje omdat je (eigenlijk) telkens voor verstelling van een zadel de snaar van spanning moet halen en alles weer opnieuw moet stemmen, controleren en bijstellen.
Zeker als je het nooit eerder gedaan hebt, maar het is te doen.

Daarna zou de brug echter goed op stemming moeten blijven. Het verbaast mij persoonlijk iedere keer weer hoe goed mijn JS1000 op stemming blijft.

Als dat niet zo is, dan is er toch wat meer aan de hand, bijv.
- hals te slap? (trussrod verstellen/schroeven neckjoint aandraaien)
- probleem met de messen/studs?
- kunnen de zadels goed en onafhankelijk van elkaar bewegen? (druk een voor een op de locking screws aan de achterzijde van de brug)

Feit is dat als je het eenmaal voor elkaar hebt je het in ieder geval voorlopig wel even uit je hoofd laat om er een andere snaardikte op te zetten. :)

Nog een paar kleine tips dan misschien:
Als je toch aan de gang gaat, gooi de tremelo dan eerst eens los en smeer een klein likje lipbalsem tussen de messen en de studs en haal de trem een paar keer heen en weer zodat het goed uit smeert.
Dit kan eventueel ook op de zadels op het deel waar de snaren aanliggen. Het zorgt ervoor dat de tremelo na gebruik en/of opdrukken van de snaren net wat makkelijker naar zijn uitgangspositie terug komt.

De tremelo een heel klein beetje verleggen (in de studs) en de studs een beetje verdraaien zodat ze de messen op een ander punt aanliggen is ook het proberen waard. Doe dit wel met de spanning van de snaren om beschadiging van de messen/studs te voorkomen.

Het is een heel verhaal geworden.
Ik ben geen "connaisseur", maar hoop dat je er wat aan hebt en je je probleem opgelost krijgt.

RedBuell
29 april 2012, 16:55
Zo dat is idd een heel verhaal geworden, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dat intoneren lijkt me nog een heel verhaal zeg, bij een gitaar met vaste brug is het best simpel maar met en floyd lijkt het me erg lastig. Zou ik de brug op een of andere manier kunnen blokkeren en dan intoneren of wordt dan toch de stand van de floyd beïnvloed? Maar goed, ik ga het op een regenachtige dag eens proberen, kijken hoe ver ik kom.

Heb hier nog een foto van boven af gezien:

http://img825.imageshack.us/img825/3650/img1154j.jpg

Xtrme
29 april 2012, 17:31
Ik heb de brug zelf nooit vastgezet voor het intoneren.
De impact ervan zal ook kleiner zijn dan het verstellen van de hoek van de brug zelf.
Wat ik er meer mee wil zeggen is dat je bij alles moet letten op de stand van de brug zelf en dat alles invloed op elkaar heeft.

Laat je er echter niet door weerhouden. Op een gegeven moment snap je vanzelf wat er moet gebeuren en wat er makkelijker cq.sneller kan.

Een voorbeeld:
Ik gooi bij het intoneren de bewuste snaar enkel nog van spanning als het zadel naar achteren moet, omdat dit 1) moeilijk gaat met de snaarspanning erop en 2) de snaarspanning alleen nog maar verder toeneemt als het zadel naar achteren gaat, met alle risico's van dien (schade aan brug/zadel en/of breken van de snaar).
Als het zadel meer naar voren moet laat ik de snaar rustig op spanning staan of verlaag deze slechts weinig. Dat scheelt me weer tijd en werk.
En zo zijn er nog wel wat trucjes die vanzelf gaan komen als je het door begint te krijgen.

Het blijft wel een hele toestand, maar het is wel leuk en leerzaam om het zelf te doen.
Wegbrengen en het laten doen kan altijd nog.

Gelet op de laatste foto, heb ik nog wel een opmerking. Het hoeft niks te zijn, maar toch...
Let er eens op of de lange locking screws, die door het schuine achterdeel van brug lopen, goed en over de volle lengte door de sleuven kunnen lopen. Finetuner uitdraaien en de achterzijde van de schroeven naar binnen/beneden drukken. De zadels moeten onafhankelijk van elkaar en onbelemmerd kunnen bewegen.
Ik heb zelf geen ervaring met dit type Edge-tremelo, maar ik kan me voorstellen dat de lange schroeven op de sleuven aanlopen (bijvoorbeeld als een van de schroeven wat krom is).


Een ander punt van aandacht is dat de shims onder de middelste vier zadels erg glad kunnen zijn.
Hierdoor kan het voorkomen dat als een zadel niet goed genoeg vastgezet is, deze langzaam naar voren kruipt zodra er wat meer spanning op de snaar komt, bijv. door het gebruik van de tremelo.(D-snaar?)
Dit helpt ook zeker niet mee in het geheel.
Dit was bij mij ook het geval en ik heb ze ooit met een stukje schuurpapier wat ruwer gemaakt, zodat ze minder snel de neiging tot glijden hebben.