PDA

View Full Version : HHS Strat, waarom wel of waarom niet?



Ijselrobo 07
23 april 2012, 16:43
op de strat's heb je de standaard configuratie: 3x singlecoil. sommige hebben een humbucker in de brug, sommige hebben een humbucker in de neck en/of brug en je hebt strat's met S-H-S, H-H en H-H-H.
Maar waarom zijn er geen HHS strat's (humbucker in de brug en middle positie en een single in de neck)??
na gegoogled te hebben, was de enige strat (achtige) met HHS configuratie die ik kon vinden de ESP SC-500:
http://www.studiogears.com/images_products/esp_ltd_sc_500_stephen_carpenter_electric_guitar_8 4819lar.jpg

Waarom zou zo'n producent van strat's nou wel of geen humbucker in de brug en middle positie zetten?.. klinkt het niet? is het niet goed voor de looks van de strat? misschien de aansluiting te lastig? of omdat de body's daar niet voor gerouted zijn? (dus dat die humbucker er niet in past) of misschien omdat er geen slagplaten voor zijn?

Grtz.
Ijselrobo

TimS
23 april 2012, 16:49
Geen idee, misschien omdat het er niet uit ziet? Je hebt overigens wel een heleboel gitaren met HSH of HSS frezing waarbij je single coils in humbucker formaat hebt.

iWishmaster
23 april 2012, 17:00
Het middenelement is toch altijd een beetje een allegaartje heb ik het idee. Wordt vaak in combinatie met brug en nek gebruikt (zie strat), maar minder vaak op zichzelf. Ook de HHH les pauls zie je weinig (Orpheo zijn collectie uitgezonderd :D). Er is denk ik gewoon weinig vraag naar.

Terminus
23 april 2012, 17:29
Ik kan me niet voorstellen dat die middenhumbucker een interessant geluid oplevert, zeker niet in combinatie met de twee andere elementen. Brug en midden wordt op een gitaar met twee humbuckers zelden gebruikt, en middenhumbuckers staan niet bekend om hun geweldige geluid.

Een HSH gitaar geeft je 3 stratgeluiden (wat ook de reden was dat Vai ervoor koos bij de JEM, een van de eerste HSH gitaren) naast je humbuckergeluiden. HSS geeft je in plaats van de weinig gebruikte single coil in de brug een humbuckergeluid, wat meestal veel lekkerder klinkt met distortion dan een SC.

Orpheo
23 april 2012, 23:08
het werkt totaal niet, een hhs setup. je wilt juist een middenelement met heel weinig output relatief aan het halselement voor die 'quack' en een humbucker is vaak gewoon te pittig. ook als je een heel milde humbucker erin prakt, bijvoorbeeld de seth, en dan een superhotte hotrail, is het nog steeds geen succes omdat de humbucker teveel 'snaar' oppikt ten opzichte van de hotrail en je dus je quack kwijtraakt. al met al eigenlijk geen goed idee dus ;)

Sanderltd
23 april 2012, 23:16
De reden waarom het niet in productie gebracht wordt, is simpelweg omdat er te weinig of geen vraag naar is. Als ik me niet vergis is die SC500 één of ander signature model van LTD? Dus dat was eigenlijk al een specifieke bestelling van één of andere artiest dan, hetgeen nog maar eens benadrukt hoe weinig mensen er interesse in hebben. :)

Kingfisher
24 april 2012, 09:34
De meeste superstrats zijn SSH, omdat dat de meest aangename combinatie is. Een dubbele lat aan de brug geeft het beste scheurgeluid want, let's face it, niemand plaatst een humbucker voor sprankelend clean.
In mijn ogen is er te weinig verschil in klankleur tussen een hb in het midden en die aan de nek, waarbij de nek net iets beter klinkt. Dus een HSH kan ook nog interessant zijn.

Shredder Mike
24 april 2012, 10:51
Steve Morse heeft ook een aparte combi op z'n musicman. H-S-S-H.

E-J
24 april 2012, 12:01
Je kan het ook zoals Andy Fairweather-Low doen...

http://www.procolharum.com/006/060520_cooper_6717.jpg

Terminus
24 april 2012, 13:39
Je kan het ook zoals Andy Fairweather-Low doen...



Of als Vivian Campbell
http://farm4.static.flickr.com/3445/3192303684_2b3d9514a6.jpg
De Stephen Carpenter modellen zoals in de openingspost zijn normaal ook HHx, ik geloof omdat de diepe cutaways van de Horizon vorm geen 7-snarige EMG's toestonden (7-snarige EMG's zijn breder)

frekie
25 april 2012, 12:41
Ik heb een GFS Lil Killer bij de brug, humbucker in SC formaat dus. Hoef je niet te frezen in je stratbody. Klinkt lekker, vetter dan de originele SC. In het midden zou ik geen HB zetten. Bij de nek: wil je Hendrix/SRV dan SC, wil je jazz spelen dan HB.

Orpheo
25 april 2012, 14:16
of een p90 als je beiden wilt.


of mijn nieuwe liefde, de alnico V staple. echt geweldig element.

nog beter, de charlie christian!