PDA

View Full Version : interessant artikel over mic pre amps



bass blom
23 april 2012, 11:22
ik krijg regelmatig een nieuwsbrief van deze club, de ene keer meer, de andere keer minder interessant.

http://www.record-producer.com/?a=5163

dit is wel shocking, een pre amp test $5 $200 en $1500..

beruk
23 april 2012, 11:55
Ik vond A1 en B1 het lekkerst klinken (heb blijkbaar een paupersmaak.....)

jannest
23 april 2012, 12:47
ik hoorde geen verschil

(ben blijkbaar toch dover dan ik dacht )

Terminus
23 april 2012, 13:23
Ik dacht dat de volgorde van duur naar goedkoop B>C>A zou zijn, er van uitgaand dat duurder beter is. Blijkbaar is dat dus niet het geval. De Behringer is wel merkbaar slechter, in een andere shootout was er een nog goedkopere Behringer die nog veel slechter klonk. Wat ik er dus van geleerd heb is dat je voor mic preamps bij Behringer vandaan moet blijven.

The Lo Lands
24 april 2012, 15:26
ik krijg regelmatig een nieuwsbrief van deze club, de ene keer meer, de andere keer minder interessant.

http://www.record-producer.com/?a=5163

dit is wel shocking, een pre amp test $5 $200 en $1500.. Zo zie je maar weer, leuk verhaal!! Shocking nee, maar het zet je wel weer even aan het denken.

Mij is wel eens verteld dat het verschil tussen een middensegement preamp van laten we zeggen een paar honderd euro en het hogere segment (1500 euro of meer) +/- 5% verbetering zeg meerwaarde geeft. Zo werkt dit bij audiofielen spul ook namelijk. Naarmate de prijzen omhoog gaan speel je technisch met de marges die een mens niet of nauwlijks kan waarnemen of kan beoordelen als 'beter'. Maar wat in het artikel ook gezegt wordt is dat het uiteindelijk ook weer een kwestie van smaak is. En over smaak valt niet te twisten ;)

Han S
24 april 2012, 15:42
Zo had ik in off topic een link naar een fabrikant van hi end kabels en die verkoopt een meter speakerkabel voor 12.800 euro. Daar koop je bijna 13 kilometer speakerkabel voor bij de Gamma en dan heb ik het over 2*2.5 mm˛.

muffstuff
25 april 2012, 15:28
Zit toch meerendeel tussen de oren, zoveel schakels van instrument naar cd, wat je tegenwoordig allemaal kan fixen op de pc is ook niet normaal. Instrument bespeler, instrument, pickup, kabel, geluidskaart, editen, masteren. Je kan je afvragen waarom je 2000 euro uitgeeft voor een gitaar als je die andere schakels ook niet top beheerst.

Een eigenaar van een (te) duur instrument/apparatuur zal altijd dit verdedigen door te zeggen dat hij/zij het verschil echt wel hoort.

Een microfoon van 3000 euro tov een van 200 euro, tja jem oet het er maar voor over hebben voor dat extra beetje fysieke qualiteit meer.

Han S
25 april 2012, 16:00
Heb je dat wel eens uitgeprobeerd? Een dikke Neumann klinkt wel heel erg goed hoor.

HaroldA
25 april 2012, 16:12
ik krijg regelmatig een nieuwsbrief van deze club, de ene keer meer, de andere keer minder interessant.

http://www.record-producer.com/?a=5163

dit is wel shocking, een pre amp test $5 $200 en $1500..

Ik ken dat artikel al. Een jaar of 5 geleden heb ik die al gelezen en toen was hij volgens mij ook al oud ...

muffstuff
25 april 2012, 16:22
Heb je dat wel eens uitgeprobeerd? Een dikke Neumann klinkt wel heel erg goed hoor.

Ik ontken ook niet dat het hogere segment microfonen wat beter klinkt, maar de mate van verbetering daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Je kan een dikke neumann hebben etc etc, maar het zijn vele schakels in de ketting die bepalen hoe het product gaat klinken. Wanneer je iets duurs/exclusiefs aangeschaft zal je het voor jou altijd beter klinken. Je kan bv als die dure spullen aanschaffen maar bv je afmix ruimte niet akoestisch gaat behandelen waardoor je eindproduct alsnog niet goed klinkt schiet je er nog niets mee op. En met die neumann heb je natuurlijk wel sneller resultaat omdat je naderhand minder hoeft eq'en/compressen etc. Als opnemen je beroep is, is tijd=geld en dan heb je zon neumann er natuurlijk snel terug verdiend. maar is het per se noodzakelijk om goed resultaat te krijgen, ik denk dat dat niet altijd het geval is.

Arvoitus
25 april 2012, 22:56
Altijd leuk zo'n testjes. Even zonder te kijken gedaan:

Which is the most expensive preamplifier? 1, 2 or 3?
1

Which is the least expensive preamplifier? 1, 2 or 3?
2

Optional comments on the sound qualities you perceive.
A1 & B1: (Duurste) - Rustiger, minder detail.
A2 & B2: (Goedkoopste) - Vrij agressief.
A3 & B3: (Middel) - Meer detail, ook iets meer compressie heb ik het gevoel.

Han S
25 april 2012, 23:52
Ik ontken ook niet dat het hogere segment microfonen wat beter klinkt, maar de mate van verbetering daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Je kan een dikke neumann hebben etc etc, maar het zijn vele schakels in de ketting die bepalen hoe het product gaat klinken. Wanneer je iets duurs/exclusiefs aangeschaft zal je het voor jou altijd beter klinken. Je kan bv als die dure spullen aanschaffen maar bv je afmix ruimte niet akoestisch gaat behandelen waardoor je eindproduct alsnog niet goed klinkt schiet je er nog niets mee op. En met die neumann heb je natuurlijk wel sneller resultaat omdat je naderhand minder hoeft eq'en/compressen etc. Als opnemen je beroep is, is tijd=geld en dan heb je zon neumann er natuurlijk snel terug verdiend. maar is het per se noodzakelijk om goed resultaat te krijgen, ik denk dat dat niet altijd het geval is.

Ik neem aan dat je niet hebt gewerkt met Neumann U47, M49, U67 of de KM84. Ik heb veel mensen binnen gehad en zonder uitzondering vinden ze de Neumann superieur over al het minder kostende spul. Maar de kwaliteit blijkt pas echt als je een moeilijker geluid gaat opnemen zoals een mooie viool of een echt goed klinkende piano.

Uiteraard moet de preamp ook wat voorstellen, maar dat is wel voor elkaar als je een microfoon koopt met de prijs van een knappe auto.

RB-1
26 april 2012, 02:22
@Han :+1 :ok:

HaroldA
26 april 2012, 10:56
Ik ken dat artikel al. Een jaar of 5 geleden heb ik die al gelezen en toen was hij volgens mij ook al oud ...

Correctie: het artikel stamt uit 1999.

http://www.record-producer.com/index.php?a=3062

The Bertman
26 april 2012, 11:21
Wat volgens mij ook een grote rol speelt is dat ze batterijen gebruiken voor de $5,- amp. Op die manier ben je van alle brom en een flink deel van je ruis af.

Han S
26 april 2012, 11:32
Maar een goede gestabiliseerde voeding bromt en ruist niet hoor.

The Bertman
26 april 2012, 12:38
Nee, dat snap ik, maar brom komt per definitie uit het lichtnet, dus met batterijen heb je geen brom. En ruis ontstaat door de optelsom van alle componenten. Hoe minder componenten, hoe minder ruis. Door het supersimpele ontwerp, kan dit ampje heel goed klinken. En een goeie voeding gaat echt niet lukken voor 5 dollar. :)

Han S
26 april 2012, 14:39
Daar heb jij weer gelijk in, maar ik heb wel mengversterkertjes gehad met heel weinig componenten die ruisen als de Noordzee. En een goede voeding maakt een redelijk stabiele gelijkstroom, maar kost idd een paar centen.

The Bertman
26 april 2012, 15:54
Ik bedacht nog wat. (Het is mierenneuken, maar dat is ook wel leuk.) De hele dure amp, en waarschijnlijk de Behringer ook, zit de voeding bij de prijs inbegrepen. Maar dat zelfbouwding niet, krijg ik de indruk. Hij gebruikt 4x 9 volt voor de voeding en 5 x 9 volt voor de fantoomstroom, dat maakt 9 batterijen. Wat kost zo'n blokkie? 2, 50? Dan heb je een goedkope. Dus mag ik er best 22,50 bij optellen. Haha, wat nou 5 dollar? :D ('t is kinderachtig, maar wel waar.)

Tristan
26 april 2012, 16:16
Ik vond die 2e echt nergens naar klinken, afschuwelijk hoog en veel hiss.
De 1e en 3e ontlopen elkaar niet veel, hoewel ik het gevoel heb dat die 3e een buizen preamp is, ik hoor dat die iets meer punch heeft en meer detail, wat ik daaraan wel jammer vind is dat de reactie net iets langzamer lijkt te zijn met name in het laag/midlaag en dat vind ik de flow/feel/timing van de audio niet ten goede komen.
Daarnaast hebben die sukkels geen muziek opgenomen maar een stem die wat praat, daarom valt er natuurlijk ook niet echt heel veel van te zeggen wat de muzikale kwaliteiten van de preamps zijn.

Mijn verwachting is dat de 2e geen lekker resultaat gaat geven dus daar zou ik met een grote boog omheen lopen, maar goed, smaken verschillen he, engineers/producers kicken tegenwoordig vaak helemaal op transparantie, dus dat de 2e preamp de mogelijkheid heeft om meer hoog op te nemen wordt in die kringen al gauw als pluspunt gezien.
In plaats van dat ze zoals de oude garde leren werken met de kleuring van een preamp lijken die nieuwe gasten vooral uit hun bilnaad te gaan van transparantie en controle met close-miking en al die shittechnieken die naar mijn mening vrijwel nooit echt een lekkere sound opleveren.