PDA

View Full Version : Iemand ervaringen tennisballen platform?



Highway49
23 april 2012, 11:14
Hoi allemaal,

voordat er geroepen wordt dat ik eerst de zoekfunctie moet gebruiken, onderbouw ik graag mijn vraag even.

Er is ontzettend veel op internet te vinden betreft het (bekende?) tennisballen podium/riser om, voornamelijk de kick, van een elektronisch drumstel te minimaliseren voor de onderburen.

Zoals ik zei - er is heel veel over te vinden, maar gek genoeg heb ik nooit echt resultaten kunnen vinden! Nergens dat ik bijvoorbeeld lees: "Het werkt fantastisch, geen problemen met de buren!" Ook geen negatieve reacties...

Dus ik vroeg me af, iemand die deze gebouwd heeft en ook daadwerkelijk verschil merkt? Ik heb namelijk sinds afgelopen donderdag eigenaar vaan een Roland TD3'tje - maar de onderburen zijn er toch niet helemaal weg van...

De beste uitleg tot nu toe heb ik hier gevonden:

http://vdrums.com/forum/showthread.php?45889-Tennis-Ball-Impact-Noise-Isolating-Platform

Op een ander forum las ik trouwens dat 2 spouwen (dus: vloer / spouw / MDF / spouw (tennisballen) / MDF) NIET juist is. Je zou beter de MDF direct op de vloer kunnen hebben volgens bepaalde reacties. Wat is jullie mening?

Thanks!

guhlenn
24 april 2012, 08:40
Wat een rare vraag. Waarom zou je dat doen ipv de oplossingen die je met de zoekfunctie kan vinden?

Highway49
24 april 2012, 09:38
Excuses - las je antwoord verkeerd.

Ik ben bekend met de oplossingen hier, daar heb ik de complete oefenruimte van m'n band mee gebouwd - ik ben dus niet helemaal nieuw.

Maar dit is een makkelijke en zeer goedkope oplossingen. Geen gedoe met glas/steenwol, gips, houden raamwerken etc. 2 planken met gaten erin, tennisballen ertussen en ongeveer wel klaar.

Ik kwam er trouwens op door te zoeken naar overlast met een elektronisch drumstel, probeer het maar eens, deze oplossing komt wordt heeeeel vaak genoemd. Kan dus alleen zeer weinig ervaringen vinden.

showband
24 april 2012, 09:46
oud drummer van ons heeft een aantal jaren zo een constructie in huis gehad. (tot hij een electronische set kocht en een nieuw huis)

ja, het werkt voor dempen van contactgeluid.

en

nee, een drumstel is voor buren altijd vervelend. Dat blijft zo. Met je vingers op tafel trommelen kan iemand ook gek maken.

duckdrums
24 april 2012, 10:51
Van een oud drummersforum.
http://www.drumforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=6541&hilit=tennisbal

Highway49
24 april 2012, 11:24
Hoi Duckdrums, dank je wel voor de link. Deze had ik inderdaad gevonden en, hij zegt inderdaad ook "Missie zeer geslaagd!"

Dit is echter 1 van de weinig reacties, zowel positief als negatief, die ik kan vinden. Wat ik bedoel is - ik lees heel, heel veel tutorials over deze oplossing, maar relatief erg weinig oordelen.

Vinden jullie het trouwens niet raar dat hij als afwerking de zijkant dichtmaakt met hout? Waardoor ie dus de bovenste en onderste MDF plaat met elkaar verbindt?

duckdrums
24 april 2012, 12:08
Ik heb er zelf geen enkele ervaring mee kon me alleen de link herinneren.
Kan je niet proberen de mensen achter de tutorials te benaderen voor het oordeel?

Die hebben praktijkervaring en kunnen er waarschijnlijk een beter oordeel over geven.

Zoals ik het lees in de link is de afwerking voor extra stevigheid en op een manier geplaatst die zo min mogelijk geluid doorlaat.
Zou dus moeten voldoen..

Alleen denk ik dat helemaal geen contactgeluid een illusie is, en je beter met je buren een paar goede afspraken over tijden kan maken..
drummen is nou eenmaal een luid werkje..zelfs elektrisch.

Highway49
24 april 2012, 12:30
Heb je helemaal gelijk in! Maar je kunt natuurlijk altijd proberen het te minimaliseren. Geen contactgeluid is inderdaad een illusie, tenzij iemand ergens een vliegend perzisch tapijt vandaan weet te halen ;-) Zelfs dan zou je nog het akoestische geluid hebben dat via de lucht naar muren/vloer gaat...

En ondanks dat het niet helemaal te voorkomen is, wil ik het een stuk minder hebben dan dat het nu is. Het is totaal niet relaxed drummen als je je met elke mep op dat ding bedenkt dat ze 'm beneden bijna voelen...

duckdrums
24 april 2012, 13:59
Snap ik het blijft een lastig punt.
Ik heb gelukkig goede afspraken met de buren en drum akoestisch thuis.
Maar toen ik nog een muziekopleiding deed en veel moest oefenen, heb ik ergens anders voor een habbekrats een ruimte kunnen huren.
Geen idee of dat een oplossing is voor jou..

Je zou ook nog kunnen overwegen om hier je vraag te stellen.
http://www.drum-forum.nl/index.php/board,18.0.html
Zijn grotendeels dezelfde leden als die andere link. maar het oude forum is dood.

anders misschien hier ergens.
http://www.pearldrummersforum.com/

Staat ook een schat aan informatie op.
Succes!

Roman
26 april 2012, 09:08
aaah, the old balls-stage :)

Yup, die ken ik. Tenisballen zijn mooie veren voor weinig en goed verkrijgbaar. Voor deze constructie gelden de zelfde regels als elke andere oplossing.

- Vering ong 10%
- voldoende massa bovenop om het dood en levend gewicht te kunnen dragen. Het "schudden" van de constructie voorkom je hiermee. meer massa is meer stabiliteit. Mee massa betekend ook meer compressie in je tennisballen. Je zult dus een paar moeten toevoegen en blijven testen tot je de 10% hebt.

Volgens mij heb ik nog wel een paar foto's liggen van een gelijksoortige constructie die ik een aantal jaar geleden heb gebouwd. Moet ff zoeken in de oude foto's bak :) (heb ze iig niet digitaal)

Highway49
26 april 2012, 15:05
Roman! Leuk dat jij ook nog even inhaakt. Lang geleden maar heb destijds veel bruikbare tips van je gekregen voor de bouw van mijn oefenruimte. Is toen zeer, zeer geslaagd!

Dan stel ik deze vraag toch maar even, want mensen met verstand van isolatie weten hier meer van dan ik, en het is een algemeen isolatie weetje (massa-veer-massa). Dus ervaring met dit specifieke tennisballen podium is niet vereist.

Als je naar de volgende afbeelding kijkt zie je dus 2 spouwen. Kan ik beter de rubbere pootjes (de zwarte blokjes op de tekening) weghalen, gaat dit een klankkast vormen? Of is het prima zo? Of zelfs iets heel anders - rubberen pootjes behouden maar het spouwtje opvullen met een wol achtig iets?

Even toelichting op de tekening:

Blauw: Gym mat / dik kleed (ook vooral voor grip, en zodat ik niet direct op het hout loop te stampen)
Bruin: 18mm MDF
Geel: tennisballen
Zwart: rubberen doppies

Thanks!!

http://highway49.nl/drumriser.jpg

Han S
26 april 2012, 15:42
In hi fi kringen gebruikt men de zg 'stuiterballen', dit zijn massief maar redelijk zacht rubberen ballen en die kun je desgewenst door midden snijden. Die zet men onder de speakers om ze te ontkoppelen van de vloer.

Highway49
26 april 2012, 15:53
In hi fi kringen gebruikt men de zg 'stuiterballen', dit zijn massief maar redelijk zacht rubberen ballen en die kun je desgewenst door midden snijden. Die zet men onder de speakers om ze te ontkoppelen van de vloer.

Ook geen slecht idee Han! Ipv de zwarte rubberen doppen dan neem ik aan? En verder de constructie gewoon zo houden?

Highway49
1 mei 2012, 11:12
Nou, ik heb 'm gemaakt hoor! Erg budget, ik was in totaal voor 20 euro klaar. Heb het uit 1 plaat MDF kunnen doen, en het in eerste instantie geprobeerd met extreem goedkope tennisballen (a 50 cent per stuk). Toch is het lastig om, waar ik zelf zo over zeurde, het echte resultaat te bepalen. Ik heb zelf nooit gehoord hoe het klonk bij de onderburen, zowel voor als na. Maar ze gaven zelf na afloop aan dat het een heel stuk beter beter was, en eigenlijk nauwelijks meer te horen. Goed nieuws dus....maar had het graag zelf toch even gehoord.

Bij deze ook nog maar even 2 fotootjes. @Han S: Het is absoluut niet zo dat ik je advies van de stuiterballen genegeerd heb, maar m'n pa had de planken even voor me gezaagd en deze pootjes er al onder gezet, dus nu nog maar even zo gehouden. Pootjes zijn in dit geval van die rubberen doppen om deuren niet tegen je muur te laten slaan. Viel me eigenlijk mee hoe zacht dat rubber is dus vond het wel even prima.

http://www.highway49.nl/drumriser1.jpg

http://www.highway49.nl/drumriser2.jpg