PDA

View Full Version : Dimarzio Tone Zone vs Super Distortion Telecaster pickup



Vincent1985
23 april 2012, 11:04
Hallo gitaarvrienden,

Ik ik wil graag de brugelement van mn Telecaster vervangen. Nu zit ik te twijfelen tussen een Tone Zone en een Super Distortion van Dimarzio. Wat zijn jullie ervaringen met deze elementen?
Het is ook wel speelstijl afhankelijk denk ik welk element het beste past. Ik speel veel rock/hardrock en zoek eigenlijk een lekkere modderige/vette sound. Welke van de eerder genoemde elementen zou hier het meest geschikt voor zijn?

Alvast dank voor jullie reactie!

dml
23 april 2012, 11:21
Qua overall sound liggen beide elementen niet eens zo heel ver uit elkaar. De Super Disto heeft naar mijn mening meer attack dan een Tone Zone. Ik weet niet wat voor Tele je hebt maar in het geval van elzen body + geschroefde (esdoorn) hals zou ik voor de Tone Zone kiezen.

Vincent1985
23 april 2012, 11:28
Dank voor je reactie. Mijn voorkeur ging ook al wel licht richting de Tone Zone omdat die iets meer mid heeft dan de Super Distortion. Maar of ik een elzen body heb weet ik niet precies. Mn hals is wel geschroefd. Dus de kans dat het een elzen body is, is wel aanwezig.

Vincent1985
9 mei 2012, 12:55
Na heel wat wikken en wegen heb ik dan toch een Dimarzio Super Distortion besteld. Deze heeft iets minder mid dan de Tone Zone en te veel mid vind ik persoonlijk minder mooi. Vandaar deze keuze.

Wanneer ik hem binnen heb en hij in mn Tele zit, laat ik uiteraard weer wat van me horen!

Vincent1985
29 december 2012, 12:22
Hallo!!
Na een poosje afwezig te zijn geweest ben ik weer eens online!

Ik heb besloten om niet voor de Tone Zone en ook niet voor de Super Distortion te kiezen!
Ik ga beide elementen vervangen! Het gaat sowieso een Twang King worden bij de hals, maar nu twijfel ik nog welk DiMarzio
element daar het beste bij past; de DiMarzio Fast Track of de Chopper T.

Qua output liggen de Twang King en de Fast Track het dichtst bij elkaar maar ik neig toch sterker naar de Twang King icm de Chopper T.

Suggesties??

Alvast bedankt!

Marcel2
3 januari 2013, 12:38
Ik zou er nog eens een nachtje over slapen.

RS-Rik
3 januari 2013, 13:18
De Chopper T heeft een extreem goeie review in GuitarPlayer.



Aan de andere kant, je moet gewoon iets kiezen, wil je eens wat anders dan plemp je het op marktplaats en zet t hier in je sig. En dan koop je weer wat anders (nieuw of MP of wat dan ook). En zo krijg je meer en meer elementjes te horen

Outline
4 januari 2013, 02:31
Het gaat sowieso een Twang King worden bij de hals

Als je nog een Twang King voor de hals zoekt: Ik heb nog een nieuwe liggen.
PM me maar.

Vincent1985
8 januari 2013, 12:33
Dank voor de reacties.

Na overleg met de gitaarbouwer heb ik uiteindelijk toch een Tone Zone T en een Twang King besteld.
(Dank voor je aanbod Outline maar ik ben reeds voorzien)
Maar toch blijft die Chopper T me wel bij. Maar wat je zegt Rik, is het niks haal ik hem er uit en probeer ik een ander!

Als het goed is komen ze deze week binnen. Ik houd jullie op de hoogte.

marc_o
8 januari 2013, 13:06
Ik heb een tele met een Chopper T en kan niet anders zeggen dan bijzonder tevreden te zijn.
Ik heb een vergelijkbare tele waar een volledige humbucker uit een Les Paul inzit en daar lijkt ie best sterk op. Let wel, je hebt een wat puntiger attack die hoort bij een tele, maar je kunt er prima scheurend mee uit de voeten hoor...clean issie ook nog erg goed (splitbaar)

Vincent1985
8 januari 2013, 23:44
Marc_o toevallig je DiMarzio bij Sjak Zwier laten inbouwen? Dan heeft ie het nog over je gehad. Omdat ik zat te twijfelen welke pickup ik bij de brug wilde. Toen vertelde Sjak dat onlangs nog een Chopper T in een Tele had gezet, misschien die van jou? Maar erg tevreden over jouw Chopper T? Hmmm (twijfel slaat toe).
Ik laat die Tone Zone T en Twang King inbouwen en dan ga ik thuis eens testen. Vind ik het niks, kan ik altijd nog overwegen om een Chopper T te proberen bij de brug...

Maar over het splitten.... Dat is als je je schakelaar in midden positie hebt staan van je Tele? Of bedoel je dat de Chopper T gesplitst is?

Gr. Vincent

patrick0108
8 januari 2013, 23:59
Ik heb de dimarzio superdistortion in me tele zitten met een pushpull en ben dik tevreden.
Plaatje.....
http://imageshack.us/a/img854/6863/teleaupp.jpg

Tabula Rasa
9 januari 2013, 00:22
Geile plank!!!! maar wat zit die stringtree op een rare plek?

patrick0108
9 januari 2013, 00:57
Ja ze is ook heerlijk... het is een allparts mijn eerste echte gitaar:strat: waar ik op mijn smaak de frusciante sound uit haal.
Ik heb eerlijk gezegt geen idee over de exacte plaats van de stringtree daar ik hem niet zelf heb gemonteerd en afgesteld.
De meesten die hier over de vloer komen via MP moet ik dan ook teleur stellen dat ze niet te koop is(maar ja deze gek poetst dan ook elke dag zijn zogeheten gear).

Mocht je haar is willen gebruiken op een supersonic22..... ik zit in Slikkerveer (RKerk):jam:

marc_o
9 januari 2013, 11:00
Marc_o toevallig je DiMarzio bij Sjak Zwier laten inbouwen? Dan heeft ie het nog over je gehad. Omdat ik zat te twijfelen welke pickup ik bij de brug wilde. Toen vertelde Sjak dat onlangs nog een Chopper T in een Tele had gezet, misschien die van jou? Maar erg tevreden over jouw Chopper T? Hmmm (twijfel slaat toe).
Ik laat die Tone Zone T en Twang King inbouwen en dan ga ik thuis eens testen. Vind ik het niks, kan ik altijd nog overwegen om een Chopper T te proberen bij de brug...

Maar over het splitten.... Dat is als je je schakelaar in midden positie hebt staan van je Tele? Of bedoel je dat de Chopper T gesplitst is?

Gr. Vincent

Hai, dat klopt, was bij Sjak.
Ik heb mijn tonepot laten vervangen door een push-pull, zodat ik kan kiezen of ik een single-coilsound wil of een humbucker....maakt veel verschil uiteraard, maar zelfs de singlecoilsound vind ik erg mooi. Ik denk dat de tone-zone wel in die hoek zit qua sound hoor.....zal best prima klinken...

Vincent1985
9 januari 2013, 12:20
Mijn tonepot laten vervangen door een push-pull is nog niet zo'n gek idee. Had ik nog niet aan gedacht!
Dan heb je in middelste stand en de pull modus dus beschikking over 3 single coils... leuk!

Dank voor de opmerking. Die vervanging ga ik ook doorvoeren op m'n Tele. Dat is een Roadworn trouwens.
Maar wel een Mexicaanse, die is Butterscotch in plaats van Blonde (vind ik veel mooier).

Zaterdag wordt alles ingebouwd als het goed is. Ben benieuwd naar de combinatie van Twang King en Tone Zone T!

marc_o
9 januari 2013, 19:51
Mijn tonepot laten vervangen door een push-pull is nog niet zo'n gek idee. Had ik nog niet aan gedacht!
Dan heb je in middelste stand en de pull modus dus beschikking over 3 single coils... leuk!

Dank voor de opmerking. Die vervanging ga ik ook doorvoeren op m'n Tele. Dat is een Roadworn trouwens.
Maar wel een Mexicaanse, die is Butterscotch in plaats van Blonde (vind ik veel mooier).

Zaterdag wordt alles ingebouwd als het goed is. Ben benieuwd naar de combinatie van Twang King en Tone Zone T!

Ehm, ik weet niet precies waar jij de derde single coil vandaan haalt hoor, maar het is als volgt:
Tone zone en Chopper T zijn humbuckers in singlecoilformaat.
Je kunt ze als humbucker gebruiken, maar je kunt ze ook als enkelspoeler gebruiken. Die schakeling kun je bijvoorbeeld activeren door middel van een push-pull knop, en daarvoor koos ik de toonregelaar, maar dat is een keuze die aan jou is.
Als singlecoil-schakeling zal ie dan ongeveer klinken zoals je nu gewend bent, maar als humbucker is het dikker, vetter en kan ie meer gain aan. het blijven wel gewoon 2 elementen.

Vincent1985
9 januari 2013, 22:59
Aha ok!
Maar je split toch als het ware de Tone Zone waardoor je twee single coils krijgt? Plus je neck pickup (was mijn sommetje) kom ik op 3 single coils.
Of als je de Tone Zone split, en je zet de schakelaar in midden positie, heb je dan een als het ware beschikking over 2 single coils (je neck pickup en
je gesplitte/halve humbucker?

Anyway, ik snap de bedoeling maar misschien omschrijf ik het niet goed!

marc_o
11 januari 2013, 14:21
Aha ok!
Maar je split toch als het ware de Tone Zone waardoor je twee single coils krijgt? Plus je neck pickup (was mijn sommetje) kom ik op 3 single coils.
Of als je de Tone Zone split, en je zet de schakelaar in midden positie, heb je dan een als het ware beschikking over 2 single coils (je neck pickup en
je gesplitte/halve humbucker?

Anyway, ik snap de bedoeling maar misschien omschrijf ik het niet goed!

Zie het zo: Als je 'm split, heb je een "gewone" telecaster.....dus 2 singlecoils.
Wanneer je ze niet split, heb je 2 humbuckers, zoals een les paul

Vincent1985
15 januari 2013, 12:50
Hmm dan begrijp ik het misschien niet goed, sorry!

Weet wel dat de Twang King gewoon een single coils is he en de Tone Zone een humbucker.
Dus twee humbuckers als een Les Paul....? Daar raak ik je een beetje kwijt.

Als ik de push/pull uittrek dan spilt ie de Tone Zone toch? Hierdoor heb ik als het ware weer twee single coils (hals pickup en een 'halve' Tone Zone) En in ingedrukte stand werkt de Tone Zone toch als humbucker?

Sorry voor m'n onbegrip...

marc_o
15 januari 2013, 13:39
Je bedoelt hetzelfde. Nog 1 keer kort
De tonezone is een humbucker in singlecoilformaat. Ingedrukt heb je een humbucker, uitgetrokken een singlecoil.
De twang king is kennelijk een singlecoil, dat was me even ontschoten.
Je hebt bij de hals dus een singlecoil en bij de brug een humbucker, die je eventueel kunt gebruiken als een singlecoil. That's it eigenlijk :-)

Vincent1985
15 januari 2013, 23:17
Precies! Dat bedoel ik! Dan zijn we er uit!! Haha!
De afstelling is zo gedaan dat als ik de push- pull uittrek en de schakelaar in midden positie zet, beide pickups even hard klinken!
Jammergenoeg heb ik nog geen tijd gehad om m'n nieuwe elementen te testen! Maar hopelijk komt daar van de week verandering in!

Vincent1985
22 januari 2013, 10:12
Hallo,

gisteren heb ik dan eindelijk een momentje gevonden om m'n nieuwe elementen te testen.
De brug pickup (Tone Zone) is vet maar heeft wel veeeel output, meer dan dat ik dacht.
De neck pickup (Twang King) klinkt in verhouding veel zachter dan de Tone Zone. Wat ook wel
logisch is omdat de Twang King een single coil is en de Tone Zone een humbucker.
Al met al viel het me dus ietwat tegen.

Nu zit ik te denken naar een andere oplossing. Meer in de richting van:

- of de Tone Zone houden en een ander neck pickup met meer output;
- of een andere combinatie van elementen (misschien twee humbuckers?)

Ik heb ook al wel een aantal Tele's gezien met een P90 bij de neck? Heeft iemand daar ervaring mee?
Maar ja een P90 inbouwen heeft wel weer consequenties voor je body qua zaagwerk etc...

Enfin, alle suggesties zijn welkom!!