PDA

View Full Version : Fender Blues Deville lamp probleem



Patje
22 april 2012, 21:07
Toen ik gisteren mijn versterker aangeschakelde, begon deze enorm te kraken, ik dacht erts aan een potmeter, maar nadat ik deze enkele keren naar omhoog en omlaag regelde bleef de versterker kraken. Plots zag ik aan de achterzijde van de versterker (staat op 15 cm van een muur) een fel geel licht. Ik keek en zag dat 1 eindtrap lamp fel verlicht was. Nadat ik de versterker had afgezet zag ik dat één lamp inwendig vervormd was. ik heb deze verserker van 2008 ik speel elke dag ongeveer 1,5 uur dus snel omgerekend is deze versterker al z'n 1500 gebruikt. Ik heb eens op gekeken of je deze lampen zelf kunt vervangen en kunt biassen. In deze versterker is er een potmeter R82 die je kunt instellen om de rustroom in te regelen te meten op het Bias Test Point en de massa. Ik heb nu de ruststroom eens gemeten en dit is nu 26mv ik kant dit via pot R82 wijzigen, maar waarom is dit geen 60 mv of komt dat omdat er één lamp stuk is. Als de versteker aanstaat gloeien bijdoe lampen. is dit enkel op te lossen door de lampen te vervangen (en te biassen) moet ik gezien de gebruiksduur ook de pre map lampen vervangen en wat is het verschil in de bleu white en red label van de Fender buizen? op het eerste zicht zijn er buitendien ene lamp geen verbrande onderdelen waarneembaar. Nu ik begin terug te denken moet ik wel toegeven dat ik de versterker de afgelopen maanden steeds hoger moest zetten om hetzelfde geluid te behalen, dat was misschien een voorteken. Kan er mijn ook iemand zeggen wanneer ik best de lampen vervang? ik dacht volgen mijn gebruik de power lampen om de twee jaar te vervangen en de pre map buizen om de vier jaar of is dat geen goed idee?

cluseau
23 april 2012, 10:53
Heel verhaal.

Je probleem komt omdat de eindbuizen erg veel stroom trekken en binnen korte tijd helemaal zullen overlijden. Dit zou ook het het geval kunnen zijn met je uitgangstrafo dus het is aan te raden hem helemaal niet meer aan te zetten voor je weet waar je mee bezig ben. Een uitgangstrafo gaat je een lieve duit kosten dus wees gewaarschuwd. De reden dat de buizen zoveel stroom gaan trekken kan in een buis zitten maar evengoed in de rest van de schakeling. Je hebt dus geen garantie dat je met het vervangen van de buizen van het probleem af ben. Sterker nog, als je er nieuwe buizen inzet en het gaat weer mis dan zijn je nieuwe buizen ook gelijk "oud".