PDA

View Full Version : Volumepdaal gebruiken als boost??



spijkie
22 april 2012, 17:33
Ik heb veel gelezen op dit forum over het boosten van je geluid voor solo's.
Iedereen gebruikt wel een boostpedaal of iets dergelijks voor het boosten, maar wil dit niet met een volumepedaal?
Normaal is het zo dat als je een volume pedaal dicht zet je niks hoort maar ik kan met mijn boss gt8 dit zo instellen dat als hij dicht staat bijvoorbeeld 60% van het geluid door laat en bij open gewoon 100%, dan zet je hem gewoon dicht, dus 60% en bij een solo trap je hem open op 100%.
Als ik dit zo instel heb ik dus een vorm van boost maar is dit hetzelfde als een boostpedaal?

HaroldA
22 april 2012, 17:35
Als ik zo lafjes (60%) mijn versterker aanstuur krijg ik ook een laf geluid. Als je een "transparante" cleane eindtrap hebt die niks om ingangsvolume geeft is het zeker het proberen waard!

Trouwens: waarom probeer je het niet gewoon ipv te vragen of je het mag proberen? :???:

spijkie
22 april 2012, 17:47
Als ik zo lafjes (60%) mijn versterker aanstuur krijg ik ook een laf geluid. Als je een "transparante" cleane eindtrap hebt die niks om ingangsvolume geeft is het zeker het proberen waard!

Trouwens: waarom probeer je het niet gewoon ipv te vragen of je het mag proberen? :???:

HAHA proberen heb ik al gedaan hoor.

Wat jij aangeeft was ook een beetje mijn gedachte, je knijpt het signaal gewoon al merk ik dat niet echt maar heb het alleen nog maar op huiskamer niveau geprobeert, zal anders bij de volgende repetitie dit eens proberen bij hoog volume.

DemolitionColorScheme
22 april 2012, 17:53
Nee. Gewoon ... Nee. Je volume regelen met een VP voor boosten is ècht geen verstandig idee. Een volumepedaal is niet een constant iets en je kunt nooit precies goed terugzakken met je volume om weer op hetzelfde niveau te zitten als je vóór je solo zat. Er zit teveel variatie in om daarvoor geheel goed te functioneren. Wil je boosten? Gooi dan een boost voor je pre-amp of een EQ als je meer gain wilt en een beetje meer volume (mits je genoeg headroom over hebt), wil je meer fysiek volume, dan een EQ in je FX loop, desnoods gewoon 'flat' met alleen het volume omhoog.

HaroldA
22 april 2012, 17:54
en je kunt nooit precies goed terugzakken met je volume om weer op hetzelfde niveau te zitten als je vóór je solo zat.

Wel: hij kan het minimum op 60% zetten.

Nielsje
22 april 2012, 18:10
Nou ja, ik heb wel eens mensen gezien die dit deden met een zelfbouw bakkie.
Gewoon een volume potmeter met wat condensators e.d. Dan met je potmeter je 'minimum volume' instellen, en als je je pedaal dan 'uit' trapt, heb je de volle 100%. Kan prima als je dat wil.

spijkie
22 april 2012, 18:30
Het werkt eigenlijk net omgekeer dan een booster, daar ga je van 100% naar bv 115% en met mijn volume pedaal ga je van 60% naar 100%, die 60% kan ik trouwens wel op elk percentage zetten die ik wil.
Wat weer lullig is dat op die gt een solo knop zit die je weer aan een pedaal kan koppelen, die is in volume en gain instelbaar en werkt perfect, alleen werkt dit alleen als je de preamps gebruikt van de gt, en dat doe ik niet.

Mitch
22 april 2012, 18:51
Ja en nee. Met een GT8 werkt dat anders dan met een puur volumepedaal. Het expressiepedaal van je Boss GT regelt de parameter 'volume' van je preset. Da's toch wel anders dan wanneer je een oversturende buizenbak in gaat, of een buizenbak met losse drives erbij. Op de Boss GT blijft de klank wel constanter. Constant flut denk ik dan, maar da's een ander verhaal.

titzenpitzer
22 april 2012, 18:58
Er bestaan ook volumepedalen waarop je een minimumvolume kan instellen, erg handig!

DemolitionColorScheme
22 april 2012, 19:16
Wel: hij kan het minimum op 60% zetten.
Niet met elke volume pedaal, maar wel met sommigen, correct. Nou ja, to each his own. Ik zou dan gewoon gaan voor een booster / een EQ.

Mr. Dynamite
22 april 2012, 19:38
Kan bij een echt volume pedaal ook wel, gewoon de sweep aanpassen.
Misschien dan wel op een 'beun' manier, maar kan best.

BeeJee
23 april 2012, 11:59
Ik gebruik hiervoor een boss fv-50l, met instelbaar minimumvolume, in een van de (serie)loops van mijn preamp. Werkt prima.

Kim Wilson
23 april 2012, 12:05
Natuurlijk kan het. Maar i.p.v. een extra volumepedaal zou je ook je volumeknop op je gitaar kunnen leren te gebruiken. Dat ding zit er niet voor niks, levert hetzelfde resultaat en wordt door tal van gitaristen op die manier gebruikt. En het scheelt weer een tonesucker in je keten.

spijkie
23 april 2012, 13:13
Natuurlijk kan het. Maar i.p.v. een extra volumepedaal zou je ook je volumeknop op je gitaar kunnen leren te gebruiken. Dat ding zit er niet voor niks, levert hetzelfde resultaat en wordt door tal van gitaristen op die manier gebruikt. En het scheelt weer een tonesucker in je keten.

Hier heb ik ook aan zitten te denken maar weet niet precies hoe dat werkt.
Ik weet dat als je met drive speelt en je de volume knop lager zet je een wat cleaner geluid krijgt (minder gain) en als je een solo wil spelen je de volume knop open zet zodat je meer volume en gain krijgt maar hoe doe je dat bij een clean geluid, zet je dan de volume knop ook wat dichter? Als je dit met clean niet doet en met overdrive wel krijg je toch volume verschil, of laat je bij een clean geluid de volume knop helemaal open en compenseer je dat met de volume knop van je amp, draai je die dan iets zachter??

Kim Wilson
23 april 2012, 13:21
Ook met clean werkt dit prima. Ik zet mijn amp op het volume wat ik maximaal wil hebben en stel mijn pedalen daarop af. De rest regel ik met de volumeknop op de gitaar.

h.maes
23 april 2012, 18:43
De oude garde zoals Eddie van Halen deden niet anders. De amp op full gain en de rest met de volume knop. ;-)
Ik gebruik mijn volume en tone ook continue om variaties te krijgen.

Misschien is een EWS Subtle volume control iets voor je? Wel het beste als je deze in de (buffered) FX loop kunt plaatsen. De EWS houdt de sound gelijk maar maakt het mogelijk om het volume met het pedaal (grote ronde knop die je met je voet draait) in te stellen. Dit werkt veel gevoeliger als een gewoon volume pedaal.

Let wel een boost geeft een ander effect: voor drive pedalen geplaatst verhoogt hij het ingangsniveau waardoor de pedaal meer drive geeft. Na drive pedalen kun je het volume van de drive pedalen verhogen en het karakter hiervan nagenoeg hetzelfde houden. Nagenoeg omdat je de ingang van je amp vaak ook beïnvloed door de boost. ;-)

Mr. Dynamite
23 april 2012, 20:57
Natuurlijk kan het. Maar i.p.v. een extra volumepedaal zou je ook je volumeknop op je gitaar kunnen leren te gebruiken. Dat ding zit er niet voor niks, levert hetzelfde resultaat en wordt door tal van gitaristen op die manier gebruikt. En het scheelt weer een tonesucker in je keten.

Jazeker, maar ik heb bijvoorbeeld wel nummers waar ik langzaam aan meer gain wil hebben zonder te stoppen met aanslaan.
Dan is zon ding onder de voeten de uitkomst, als je dit niet wil dan zou ik hem inderdaad weglaten.

BeeJee
25 april 2012, 00:16
Er is een groot verschil of je hem voor of na je gainstages plaatst. Ervoor beïnvloed je ook je gain. Erna alleen volume.

jim__
25 april 2012, 10:09
Sowieso vind ik een gainboost- of midboost bij solo's voor gitaristen een stuk beter werken dan een echte volumeboost. Bij een midboost valt de solo meer op in de mix, maar blijft hij mooi in het totaalgeluid zitten.

Wanneer ik het geluid van een band doe moet ik een volumeboost resoluut op de mengtafel wegdraaien, aangezien dit over het algemeen alles uit zijn verband trekt. Vandaar dat ik dan ook de gitaarversterker liever niet te hard heb, tenzij de gitarist weet wat hij doet en zijn volume constant houdt.

Wat dat aangaat speel ik ook steeds meer vanuit de volumeknoppen op de gitaar en eventueel een compressor om het wat aan te dikken op mijn tele, maar dan op een vergelijkbaar volume met mijn reguliere geluid.

BeeJee
25 april 2012, 13:12
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe groot de volumeboost is die een gitarist geeft met een solo. Sowieso ligt niet iedere solo hetzelfde in de mix. Ik Als er iets irritant is dan zijn het gitaarsolo's die er niet uit komen in een mix, of die door een geluidsman pas halverwege de solo er in worden gedraaid. Dat hoor/zie ik geregeld gebeuren (op alle niveaus). Overigens werk ik niet exclusief met het volumepedaal, maar werk ik bij clean en lowgain sounds ook met de volumeknop en boosts voor solo's.