PDA

View Full Version : gouden tip! carved top vlekkeloos krijgen!



rickhempe
22 april 2012, 01:39
voor de perfectionisten onder ons, ik had net een briljante inval.

Kleine deukjes (1cm) voel je niet al te gauw, maar je ziet ze pas als je uiteindelijk je laklagen er op hebt zitten... Een hoop kun je zien maar niet alles is goed duidelijk.

Daar komt ie; beplak de gecarvde gebieden met stroken van die brede transparante plakband. Goed aandrukken met je duim, en vervolgens in het licht houden. Ieder deukje (of bultje) zie je meteen en je kunt het wegwerken voordat je uiteindelijk gaat lakken!

spirit
22 april 2012, 09:01
Dat is een tip. Zal ook vaak goed gaan, maar er komt een keer dat je met het verwijderen van het plakband vezels óf erger, grotere stukken uit het hout trekt.

Danieldg
22 april 2012, 11:02
Het kan makkelijker: je top zwart spuiten met een 'droge' laklaag (van op een afstand spuiten zodat de lak meteen droog aanvoelt). Hierna schuur je de zwarte lak weg. Je kan dan meteen de bulten en dalen zien: het zwart gaat niet even snel weg. Als je hiermee klaar bent heb je alles gelijk geschuurd.

Deze techniek wordt door veel mensen toegpast bij het bouwen van Les Pauls, maar wordt ook veel gebruikt door custom auto/moto/boot/.. bouwers die ook met rondingen werken.

oigun
22 april 2012, 13:23
Nadeel van doorzichtig tape is ook dat er wel eens plakresten achterblijven die lastig wegschuren en je pas ziet als je gaat beitsen...

barno
22 april 2012, 13:41
en als je een serieuze carve hebt die alle richtingen uitgaat, onvermijdelijk kreukels in je tape ...

stijnkenens
22 april 2012, 21:48
Ik kijk er gewoon met scheerlicht over.
Dat gaat perfect voor elk soort oppervlakte, dan zie direct putjes of bultjes.


s.

Sanderltd
22 april 2012, 23:28
Inderdaad, de truuk met het licht werkt voor mij ook het makkelijkste! Maar ik vind de truuk met de tape ook goed gevonden, en misschien voor bepaalde houtsoorten en tapesoorten heel goed bruikbaar! :)

Mattia
24 april 2012, 16:12
+1 Stijn

Een goede, felle lamp voor scheerlicht en klaar is kees.

rickhempe
28 april 2012, 22:41
nou, je moet de tape er niet te lang op laten zitten, je hoeft het ook maar eventjes te zien :)

ik kwam er eigenlijk achter toen ik mijn projectje (zie handtekening onderin) van een logo op de body moest voorzien. toen moest ik afplakken om te kunnen beitsen, en voor alle volledigheid heb ik alles even afgeplakt mocht ik uitschieten. ik ben wel blond natuurlijk dus dat kan mij alleen maar overkomen :)

check it out; mijn project (http://assassinscreedguitar.blogspot.com)