PDA

View Full Version : Buis vervangen



Floris.
21 april 2012, 16:55
Ik heb laatst een Behringer vintage tube overdrive op de kop getikt, maar er zit een slechte buis in (veel ruis enzo).
Wat voor een buis (12AX7) is het beste om te gebruiken in dit pedaal?

pasqual
22 april 2012, 00:00
Dit pedaal heeft van zichzelf een fuzz achtige vervorming dus die ruis waar je het over hebt kan wel eens het geluid kunnen zijn dat het pedaal gewoon produceert. Wil je minder vervorming, dan zou je eens een verschillende buisjes kunnen uitproberen. Ik zou zo niet durven zeggen welk merk er in moet om dat te bereiken, ik weet niet wat jij mooi vind. Kijk eens in je omgeving of er iemand is met een paar geschikte buisjes en probeer maar gewoon. Dit zal de beste methode zijn om te bepalen.

Fuhgawz
22 april 2012, 00:44
Als die ruis komt door te veel vervorming, is het dan niet handig om ook een lager gain buisje als een 12AY7 of zo te proberen? Wat betreft huidige productie 12AX7's zijn de meest verkochte momenteel volgens mij de Tung Sols en de JJs, waar in het algemeen genomen de Tung Sols wat helderder/opener klinken en die JJs meer middentonen en een strakkere sound hebben. Ik zou zeggen, probeer ze allebei eens en kies zelf de beste! Verder heb je nog Svetlana's, EH's, Sovtek's, Shuguangs, etc... Gewoon een kwestie van proberen lijkt me. Ze zitten rond de 10 euro per stuk en Tonefactory verkoopt geselecteerde buizen met minder ruis voor iets meer.

Dirk_Hendrik
22 april 2012, 08:27
En,
Komt die wel ruis van je buis?

Floris.
22 april 2012, 16:17
Bedankt voor de tips, ik zal er eens een paar proberen!