PDA

View Full Version : delay zonder delay



Crummy
21 april 2012, 16:44
Inderdaad een vreemd onderwerp. Echter is het verhaal niet minder vreemd.

Ik speel op een Strat, over JVM410h hoor ik in eens een soort van delay in mijn sound. Dit terwijl ik geen effects board heb. Ik heb mijn gitaar ondertussen diverse malen gestemd, alle overige snaren gedempt en ben al in een andere ruimte gaan staan. maar telkens als ik één toon aan sla dan klinkt het of dat er een delay overheen zit/ of dat hij vals is. Alles geprobeerd niets helpt...

Als ik switch naar een cleaner kanaal dan heeft hij het minder, daarlangs heeft de ene toon het meer dan de andere.

Ik hoor echt graag of iemand iets weet?! wordt helemaal gek van dat geluid, lijkt of dat mijn gitaar niet gestemd is...

Mr.Fingers
21 april 2012, 16:46
de veren aan de achterzijde die mee resoneren?

Crummy
21 april 2012, 16:46
Ik vraag me af... kan het zijn dat mijn snaren gewoon versleten zijn? liggen er niet langer dan 2 maanden op... wel erg veel gespeeld de laatste tijd.

Alvast bedankt!

arnoldtims
21 april 2012, 17:46
Lijkt volgens mij ook bij je veren vandaan te komen.
Stop er maar eens wat tussen, een spons of en zakdoek of zo. Als het effect dan weg is weet je het zeker dat het aan de veren ligt.
Verder zou ik het niet kunnen verklaren, ben ook niet de expert op strat gebied hier.

Ps: ligt niet aan je oude snaren hoor, ik speel vaak op erg oude snaren en ik ben het nog nooit tegen gekomen.
Lijkt mij technisch ook niet mogelijk.

Scopperloit
21 april 2012, 19:04
Tremolo veren en de snaren die over de headstock lopen (dus stukje snaar vanaf de topkam naar stemmechaniek) kunnen nog wat trillen als je stopt met spelen. Dit veroorzaakt dan die "delay/echo".

Om dit effect te neutraliseren gebruik ik bij de tremolo-veren watten en tieribs ( in de holte van de veer) en bij de topkam kan je een stuk zwartfoam onder de snaren stoppen of een haarband om de headstock doen, dat geeft ook hetzelfde resultaat.

Crummy
23 april 2012, 19:36
Alles gedempt, maar helpt niets.

Ondertussen andere gitaar geprobeerd, nog steeds het zelfde geluid.

Ik denk dat ik mag concluderen dat het aan mijn amp of cab ligt.

Nu vraag ik mij af of dat ik deze misschien verkeerd aangesloten heb?
Speel tijdelijk op een geleende 1960A 4X12 cab. nu staat er bij de linkse input 8 ohm en daarboven 4 ohm en bij de rechter input 8 ohm en daarboven 16 ohm. daarlangs heb ik de keuze uit mono of stereo.

Ik had de cab aangesloten op de linker input op 8 ohm, omdat ik 4 ohm in eerste instantie niet heb zien staan, hij stond daarbij op mono. Ik ben bang dat hij een tijdje verkeerd aangesloten is dat hij op 8 ohm stond ipv 4 ohm... kan dit mijn amp kapot gemaakt hebben?

Kan iemand mij sowieso uitleggen hoe dit precies werkt?

Alvast bedankt!

bass blom
23 april 2012, 19:45
nee dat kan niet door speakers verkeerd aansluiten komen.
wel door een of andere fout in de versterker.
naar de dokter ermee dus.

B-stone
23 april 2012, 20:19
Alles gedempt, maar helpt niets.

Ondertussen andere gitaar geprobeerd, nog steeds het zelfde geluid.

Ik denk dat ik mag concluderen dat het aan mijn amp of cab ligt.

Nu vraag ik mij af of dat ik deze misschien verkeerd aangesloten heb?
Speel tijdelijk op een geleende 1960A 4X12 cab. nu staat er bij de linkse input 8 ohm en daarboven 4 ohm en bij de rechter input 8 ohm en daarboven 16 ohm. daarlangs heb ik de keuze uit mono of stereo.

Ik had de cab aangesloten op de linker input op 8 ohm, omdat ik 4 ohm in eerste instantie niet heb zien staan, hij stond daarbij op mono. Ik ben bang dat hij een tijdje verkeerd aangesloten is dat hij op 8 ohm stond ipv 4 ohm... kan dit mijn amp kapot gemaakt hebben?

Kan iemand mij sowieso uitleggen hoe dit precies werkt?

Alvast bedankt!

uit mijn hoofd: linkse of rechtsespeakers 8 ohm stereo dus (input bepaald welke kant) dat is met stereo. en mono is alle vier op 16 of 4 ohm. ingang bepaald welke dus je hoeft hem alleen op 16ohm in te prikken en dan op mono (schakelaar naar links en dan rechtse input gebruiken.) en match het ohmage v/d amp met de cab die moeten bijde 8 of 6 ohm zijn.

succes groetjes Bram

B-stone
23 april 2012, 20:27
heb je reverb uit? doet hij het op alle kanalen?

Dreverhaven
23 april 2012, 20:27
Microfonisch buisje?

Crummy
24 april 2012, 20:10
Omdat ik helemaal gek werd van het geluid, heb ik maar een andere versterker gepakt. een line 6 spider 15 watt. tot mijn grote verbazing heeft deze versterker de zelfde geluidsproblemen.
Andere gitaar aangesloten andere kabel gebruikt, buiten in de openlucht gespeeld, maar nog steeds dit geluid...

Logische beredeneerd zou ik zeggen, 3 gitaren 2 kabels & 2 versterkers hebben het, het ligt aan het netstroom?! Nu weet ik niet of dit überhaupt mogelijk is?!

Ik zit ondertussen met de handen in het haar... ik weet het echt niet meer:(

Alle hulp/suggesties zijn welkom!

bass blom
24 april 2012, 20:11
huh? dan wordt het tijd om de mensen van het zesde zintuig ofzo er bij te halen :D

Kim Wilson
24 april 2012, 20:20
Ecostroom? Dat is van significant slechtere kwaliteit dan gewone stroom. Als je niet zeker weet of je ecostroom hebt, kun je het herkennen aan een licht onwelriekende geur uit je stopcontacten. Voor de beste resultaten kun je overigens het beste boutique stroom kiezen. Stuk duurder, maar met de hand opgewekt in de USA. Let wel op dat je wel de linksdraaiende krijgt. Dat wil nog wel eens verschillen per leverancier.

On a more serious note:
Bedoel je misschien reverb (galm) in plaats van delay (echo), en staat je reverb op je versterker niet gewoon iets aan?

Crummy
24 april 2012, 20:28
Nee meer dat gezoem of dat je gitaar mega vals is.

Reverb staat uitgeschakeld.

De V
24 april 2012, 20:35
Omdat ik helemaal gek werd van het geluid, heb ik maar een andere versterker gepakt. een line 6 spider 15 watt. tot mijn grote verbazing heeft deze versterker de zelfde geluidsproblemen.
Andere gitaar aangesloten andere kabel gebruikt, buiten in de openlucht gespeeld, maar nog steeds dit geluid...

Logische beredeneerd zou ik zeggen, 3 gitaren 2 kabels & 2 versterkers hebben het, het ligt aan het netstroom?! Nu weet ik niet of dit überhaupt mogelijk is?!

Ik zit ondertussen met de handen in het haar... ik weet het echt niet meer:(

Alle hulp/suggesties zijn welkom!

Tja, als je dat allemaal al geprobeerd hebt dan blijft er niet veel over dan dat het tussen, of in, de oren zit.

Crummy
24 april 2012, 20:52
Dan zit het in ieder geval bij 4 man tussen de oren...

Dreverhaven
24 april 2012, 20:55
Conclusie, je kunt niet spelen.

smullie
24 april 2012, 21:26
Dan zit het in ieder geval bij 4 man tussen de oren...

En die andere 3 hebben hetzelfde effect als zij eens proberen?

Heb je al eens bij iemand anders thuis geprobeerd? Heeft iemand al eens zijn eigen amp en gitaar meegepakt naar jou thuis?

B-stone
24 april 2012, 21:30
wel eens aan je speel techniek gedacht? misschien doe je het wel met je plectrum of aanslag, zou wel een gave zijn maargoed........ :D















Serieus: ik heb werkelijk geen idee, al eens bij andere thuis geprobeert?
je hebt het op alle 3 gitaren (misschien kut afgesteld? probeer voor de zekerheid nog een van ieand anders?)
je hebt het op beide amps (dus aan de amps ligt het niet.)
je hebt het met alle kabels, en je hebt geen effecten.
dus inderdaad of het stroom of aan je zelf?? probeer anders eens met een transistor amp.

good luck with this curious case !!:D

Watchmaker
24 april 2012, 21:43
Netstroom is echt bullshit. Vergeet dat. Dat gaat echt richting rechtsdraaiend macrobiotisch audiofiel geneuzel. :stop:

Ik denk ondertussen wel met je mee, maarre... ...is misschien een beetje gedoe, maar zet 't anders op Youtube indien mogelijk, met desnoods een "private" link voor het forum erbij? Als je camera het geluidsfenomeen een beetje kan oppikken natuurlijk. Sterkte!

Kim Wilson
24 april 2012, 22:01
Netstroom is echt bullshit. Vergeet dat. Dat gaat echt richting rechtsdraaiend macrobiotisch audiofiel geneuzel. :stop:

Je had verder wel in de gaten dat ik een grap maakte?

groovieguitarguus
26 april 2012, 00:10
Misschien moet je het licht dimmen in de kamer waar je gitaar speelt.... minder last van schaduw (Shadows)... ;-)

Crummy
27 april 2012, 09:36
Ondertussen allerlei verschillende combinaties geprobeerd ook verschillende mensen laten spelen... nu verschild het geluid wel wat per gitaar/amp maar het lijkt of dat iedere combinatie het wel heeft.

Nu ben ik nieuwsgierig of dat jullie hier ook last van hebben. Het is het best hoorbaar bij de G snaar 14&15 fret, met een overdrive channel. Lange toon aan slaan, en dan goed luisteren.

Ik hoop iemand van jullie of meerdere personen dit eens uit willen proberen?!

Alvast bedankt!

Dreverhaven
27 april 2012, 10:15
Je kunt het beste veel knoflook eten voor je gaat spelen. De b snaar is het beste te behandelen met twee theelepels appelazijn, zowel voor als na het spelen. Ongeveer 73 graden van het westen afbuigen moet de juiste positie verschaffen om bijgeluiden van de Nephilim te ontwijken, maar zeker is dit absoluut niet.

Crummy
27 april 2012, 10:21
Je kunt het beste veel knoflook eten voor je gaat spelen. De b snaar is het beste te behandelen met twee theelepels appelazijn, zowel voor als na het spelen. Ongeveer 73 graden van het westen afbuigen moet de juiste positie verschaffen om bijgeluiden van de Nephilim te ontwijken, maar zeker is dit absoluut niet.

Bedankt man!

smullie
27 april 2012, 10:26
Ondertussen allerlei verschillende combinaties geprobeerd ook verschillende mensen laten spelen... nu verschild het geluid wel wat per gitaar/amp maar het lijkt of dat iedere combinatie het wel heeft.

Nu ben ik nieuwsgierig of dat jullie hier ook last van hebben. Het is het best hoorbaar bij de G snaar 14&15 fret, met een overdrive channel. Lange toon aan slaan, en dan goed luisteren.

Ik hoop iemand van jullie of meerdere personen dit eens uit willen proberen?!

Alvast bedankt!
Probeer het eens ergens anders in een ander huis aan een ander stroomnetwerk.
Dit is gewoon een geval van oorzaak zoeken door eliminatie...

Kim Wilson
27 april 2012, 10:26
Heb je dit alleen met veel gain, of ook clean? Volgens mij hoor je gewoon harmonischen en andere snaren die mee gaan doen. Heb je de andere snaren wel goed afgedempt?

Crummy
27 april 2012, 10:43
Probeer het eens ergens anders in een ander huis aan een ander stroomnetwerk.
Dit is gewoon een geval van oorzaak zoeken door eliminatie...

Voor mijn gevoel heb ik alles geëlimineerd:
- 5 verschillende gitaren
- 4 verschillende amp's
- 3 verschillende kabels
- 4 verschillend paar oren
- 3 verschillende paar handen
- 3 verschillende huizen, ook nog buitenshuis
- met plectrum en met vingers gespeeld



Heb je dit alleen met veel gain, of ook clean? Volgens mij hoor je gewoon harmonischen en andere snaren die mee gaan doen. Heb je de andere snaren wel goed afgedempt?
Bij clean hoor je het nagenoeg niet, bij de OD staat de gain op 2,5.

Ik heb de snaren goed afgedempt, maar ga voor de zekerheid de andere snaren eraf halen om dit ook te kunnen elimineren.

En vanmiddag maar eens naar de gitaarshop ermee.

bass blom
27 april 2012, 10:46
naar de gitaarshop met:

- 5 verschillende gitaren
- 4 verschillende amp's
- 3 verschillende kabels
- 4 verschillende oren
- 3 verschillende handen
- 3 verschillende huizen, ook nog buitenshuis

wat moeten zij daarmee? :dontgeti:

iWishmaster
27 april 2012, 10:47
Neem het geluid eens op zodat wij het ook kunnen horen ...

oigun
27 april 2012, 10:47
Veren van de snare los zetten?

Crummy
27 april 2012, 10:50
naar de gitaarshop met:

- 5 verschillende gitaren
- 4 verschillende amp's
- 3 verschillende kabels
- 4 verschillende oren
- 3 verschillende handen
- 3 verschillende huizen, ook nog buitenshuis

wat moeten zij daarmee? :dontgeti:

hahah dat wordt een grote klus!
Nee, ik wil informeren of dat zij hier toevallig bekend mee zijn

Crummy
27 april 2012, 10:59
Veren van de snare los zetten?

bedoel je de tremolo veren? hier heb ik watten in gestopt.

Weet iemand hoe ik een geluidsfragment op internet kan krijgen?

thnx!

TimoSomers
27 april 2012, 11:41
Nee hij bedoelt veren van de snaretrommel van een drumstel.
Scherp oigun!

iWishmaster
27 april 2012, 11:49
bedoel je de tremolo veren? hier heb ik watten in gestopt.

Weet iemand hoe ik een geluidsfragment op internet kan krijgen?

thnx!

Opnemen met een microfoon aan je computer, dan op youtube of soundclick.

Harald
27 april 2012, 12:14
Eerste gedachte is toch 'hebben alle proefpersonen hetzelfde gerookt?' :D Ben benieuwd wat het uiteindelijk is.

In mijn ervaring wil met name de A snaar nog wel eens makkelijk mee resoneren (maar dan vooral de 7e frets harmonic. E dus) Als je het over 14, 15e fret op de G snaar hebt, is het niet gewoon de A snaar die mee gaat doen?

En als het vals is, hoe zeker ben je van de stemming van je gitaar? (en stemapparaatjes zijn niet zaligmakend)

Crummy
27 april 2012, 15:28
Kom net van de gitaarshop af.

Daar nog div. gitaren amp's geprobeerd, wat blijkt: ze hebben allemaal dit geluid.

Naar alle waarschijnlijkheid is dit geluid er altijd geweest maar ben ik er deze week pas bewust van geworden. Het was voor de verkoper ook de eerste keer dat hij dit geluid hoorden.

Volgens de verkoper en een klant is geen enkel instrument volmaakt en zou dit wel zo zijn dan zou dit ten kosten van het karakter gaan. Hier valt wel wat voor te zeggen.

Nu kan ik het geluid omzeilen door extra te vibreren op bepaalde posities.

Mijn dank gaat naar iedereen die mij geprobeerd heeft te helpen!!

Dreverhaven
27 april 2012, 15:54
Wat heb jij een partij zitten spacen zeg, ongelooflijk.

Harald
27 april 2012, 15:56
nou wil ik het gewoon ook wel eens horen ook. Waar blijft dat youtube filmpje? Desnoods met je telefoon opnemen...

smullie
27 april 2012, 16:01
Voor mijn gevoel heb ik alles geëlimineerd:
- 5 verschillende gitaren
- 4 verschillende amp's
- 3 verschillende kabels
- 4 verschillend paar oren
- 3 verschillende paar handen
- 3 verschillende huizen, ook nog buitenshuis
- met plectrum en met vingers gespeeld



Bij clean hoor je het nagenoeg niet, bij de OD staat de gain op 2,5.

Ik heb de snaren goed afgedempt, maar ga voor de zekerheid de andere snaren eraf halen om dit ook te kunnen elimineren.

En vanmiddag maar eens naar de gitaarshop ermee.
Dan zit er maar 1 ding op: met zijn 4en naar de neus keel en oorarts... :makeup:

Of er mee leren leven... ;)

iWishmaster
27 april 2012, 16:07
Nou geloof ik er inderdaad ook niks meer van :dontgeti:

bass blom
27 april 2012, 16:10
:dontgeti:

:crazyhappy:

:chicken:

:stop:

Erik70
27 april 2012, 16:24
[QUOTE=Crummy;2831394]Voor mijn gevoel heb ik alles geëlimineerd:
- 5 verschillende gitaren
- 4 verschillende amp's
- 3 verschillende kabels
- 4 verschillend paar oren
- 3 verschillende paar handen
- 3 verschillende huizen, ook nog buitenshuis
- met plectrum en met vingers gespeeld

QUOTE]

Het zat ook in de gitaren van de shop en de verkoper hoorde het nu ook voor 't eerst (?!?!... tuurlijk...)
... zoals bijna altijd.. het zit dus in je vingers. Sound komt altijd grotendeels uit je vingers. Deze zijn niet te elimineren. Ik zou dus stoppen met spelen in dit geval.

B-stone
27 april 2012, 16:54
Die link (sample) is een must; waarom hebben wij dit nooit eerder gehoord dan?

Allemaal dure delays kopen terwijl elke amp delay heeft????

bass blom
27 april 2012, 17:02
:sssh: tis zijn smartphone die het doet :D

B-stone
27 april 2012, 19:53
:sssh: tis zijn smartphone die het doet :D

Telefoon met internet 12 mp camera, bluetooth, fijne mail functie en bovenal een delay functie :D

Dreverhaven
27 april 2012, 20:55
Hehehe. :seriousf:

Crummy
28 april 2012, 11:20
Ik vindt het verhaal net zo wazig als jullie en had graag gewild dat het anders was, serieuze suggesties om dit te verhelpen zijn natuurlijk welkom.

http://www.youtube.com/watch?v=cKs8nTq6WPY

Het geluid vervormd wel een beetje omdat het me gsm opgenomen is maar ik denk dat je goed kunt horen wat ik bedoel.

Heeft iemand het ondertussen zelf al geprobeerd?

bass blom
28 april 2012, 11:24
ik hoor niet echt een delay.
ik hoor distortion, op verschillende levels.
heb gisteravond geoefend maar er niet aan gedacht het even te proberen.
doe ik misschien wel even vandaag dan.
en dan knal ik het hier online.

Xtrme
28 april 2012, 11:33
Zijn de gehoorapparaatjes nog goed? :dontgeti:
Misschien zit er faseverschil tussen links en rechts?
Bovendien kunnen ze ook nog eens flink gaan rondzingen als je ze te hard zet.

Maar serieus... rondzingen?

Crummy
28 april 2012, 11:34
De titel van dit onderwerp is inderdaad ook verkeerd.
Het is meer een vervorming van het geluid, of dat hij een beetje vals is ofzo.

Het zou echt top zijn als je het online zou kunnen zetten, ik vindt het namelijk echt en fucked up geluid en wil er het liefst vanaf.
Ik kan me ook haast niet voorstellen dat ik dit een week geleden nog niet hoorde terwijl het er wel zou zijn geweest... het is te duidelijk hoorbaar. Daarentegen heb ik niets veranderd aan speeltechniek/gitaar/amp enz.

Alvast bedankt!

Crummy
28 april 2012, 11:38
Zijn de gehoorapparaatjes nog goed? :dontgeti:
Misschien zit er faseverschil tussen links en rechts?
Bovendien kunnen ze ook nog eens flink gaan rondzingen als je ze te hard zet.

Maar serieus... rondzingen?

Gehoorapparaatjes... volume staat op stand 1,5, komt denk ik doordat het met de tel. is opgenomen

faseverschil tussen links en rechts? Ik ben niet echt super technisch maar kun je dit nader toelichten?

bass blom
28 april 2012, 11:39
crummy, hoe lang speel je?

Dreverhaven
28 april 2012, 11:41
Hé dat geluid ken ik. Dat had ik toen m'n volume pot naar z'n grootje was, andere erin en het was opgelost. Dan krijg je zo'n rare trilling in je geluid dat je sustain kapot gaat. Heel lelijk klinkt dat. Maar ja, als je dat overal waar je komt op verschillende apparatuur voor elkaar krijgt, dan blijft er nog maar een constante over.

Kim Wilson
28 april 2012, 11:41
@ Dreverhaven: hij heeft het met meerdere gitaren. Dan zouden de pots van beide gitaren stuk zijn.

Ik hoor harmonischen die niet helemaal zuiver lijken en een flinke hoeveelheid gain. Door het terugvallen van het volume (uitsterven van de snaar) verandert de hoeveelheid drive, en gaat het anders klinken. Omdat dit binnen een seconde al gebeurt, lijkt het misschien op delay. Daarbij lijkt de gitaar me niet helemaal lekker geïntoneerd, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Al met al klinkt het me niet heel raar in de oren, maar het wat zwevende geluid (onzuiverheden in de boventonen) kan wellicht door een goeie afstelbeurt grotendeels geëlimineerd worden.

Harald
28 april 2012, 11:50
OK, het ligt dus niet aan de paddo's ;) Er resoneert idd. vals iets mee. Bind eens een sok of sjaal om de hals bij de kop (van de gitaar ;) ) en speel die hoge noot dan nog eens. Als het dan weg is is het een andere snaar. Beter dempen terwijl je speelt. Daarnaast kan de intonatie van de gitaar een probleem zijn. Controleer het instrument eens op oktaafzuiverheid (is je 12e fret flageolet gelijk aan de 12 fret ingeduwd (niet te hard duwen) ) En voordat je iets aan intonatie doet, eerst nieuwe snaren. Oude snaren kunnen dat ook om zeep helpen.

Crummy
28 april 2012, 11:53
@bassblomm: ik speel nu een kleine 2 jaar gitaar. Misschien dat mijn oren aan het ontwikkelen zijn, aloewel dit niet zoon beste ontwikkeling is.


Hé dat geluid ken ik. Dat had ik toen m'n volume pot naar z'n grootje was, andere erin en het was opgelost. Dan krijg je zo'n rare trilling in je geluid dat je sustain kapot gaat. Heel lelijk klinkt dat. Maar ja, als je dat overal waar je komt op verschillende apparatuur voor elkaar krijgt, dan blijft er nog maar een constante over.

Ik weet wat je wil zeggen met dat er nog maar één constante over blijft... maar er hebben ondertussen 6 verschillende mensen gespeeld die het ook hebben. Ik weet niet waar je woont, maar je mag het van mij zelf ook een keer proberen?


OK, het ligt dus niet aan de paddo's ;) Er resoneert idd. vals iets mee. Bind eens een sok of sjaal om de hals bij de kop (van de gitaar ;) ) en speel die hoge noot dan nog eens. Als het dan weg is is het een andere snaar. Beter dempen terwijl je speelt. Daarnaast kan de intonatie van de gitaar een probleem zijn. Controleer het instrument eens op oktaafzuiverheid (is je 12e fret flageolet gelijk aan de 12 fret ingeduwd (niet te hard duwen) ) En voordat je iets aan intonatie doet, eerst nieuwe snaren. Oude snaren kunnen dat ook om zeep helpen.

Heb met watten de snaren boven en onder mijn hand gedempt, daarlangs de snaren boven bij de stemknoppen en met mijn handpalm het kleine stukje snaar bij de brug gedempt, geen resultaat

Ik heb hem 1,5 maand geleden nog een beurd gegeven, de oktaafzuiverheid is goed(alleen de dikke E snaar wijkt een paar hertz af). Ik heb er gister nieuwe snaren op gelegd.

Dreverhaven
28 april 2012, 11:54
@ Dreverhaven: hij heeft het met meerdere gitaren. Dan zouden de pots van beide gitaren stuk zijn.



Klopt, en dat weerleg ik toch direct door te zeggen dat dat onwaarschijnlijk is, omdat hij overal op verschillende apparatuur dat probleem heeft en dat er dan dus maar een constante overblijft (hijzelf).
Ik zeg alleen dat dat precies zo klinkt, herkenbaar geluid.

Dreverhaven
28 april 2012, 11:57
@bassblomm: ik speel nu een kleine 2 jaar gitaar. Misschien dat mijn oren aan het ontwikkelen zijn, aloewel dit niet zoon beste ontwikkeling is.



Ik weet wat je wil zeggen met dat er nog maar één constante over blijft... maar er hebben ondertussen 6 verschillende mensen gespeeld die het ook hebben. Ik weet niet waar je woont, maar je mag het van mij zelf ook een keer proberen?

Ik woon in Haarlem.
Maarreh, die zes mensen, hoe zit het met hun fysieke/mentale gesteldheid? :hide:


(geintje hoor)

Dreverhaven
28 april 2012, 11:58
Ik bedoel, zeg nou zelf, dit is toch onmogelijk.

bass blom
28 april 2012, 11:58
@bassblomm: ik speel nu een kleine 2 jaar gitaar. Misschien dat mijn oren aan het ontwikkelen zijn, aloewel dit niet zoon beste ontwikkeling is.

nou precies daarom vroeg ik het.
reken maar dat je oren ontwikkelen.
als je net begint vind je je eerste noten fantastisch.
je moeder/broers/zussen/buren zijn dat dan niet echt met je eens.
een tijd verder ga jij beseffen dat het nog lang niet zo is als je wilt.
je moeder/broers/zussen/buren, geen kenners, vinden het inmiddels best aardig wat je doet.
en zo verder.
en dat houdt niet op.
al ligt straks de halve wereld aan je voeten, jij zelf vindt het nog steeds niet perfect.

Crummy
28 april 2012, 12:04
Ik bedoel, zeg nou zelf, dit is toch onmogelijk.

Was het maar onmogelijk, dan zat ik nu niet met dit probleem. Ik heb zelfs eraan gedacht dat ik zelf gek begon te worden, maar gelukkig horen jullie het in ieder geval ook!

@bassblomm: Dat ontwikkelen daar zit wel iets in, echter dan zouden jullie dit lang geleden toch al eens gehoord moeten hebben? Zoals ik het nu hoor heeft niemand dit nog ooit gehoord, daarom ook zeer nieuwsgierig of jullie het zelf ook horen op jullie instrumenten?

Kom net dit filmpje tegen:
http://www.youtube.com/watch?v=wyGGG1I-rf8
onder anderen bij 42sec

Probeer door zijn vibratie heen te luisteren, lijkt er ook wel een beetje op... wat jullie?

bass blom
28 april 2012, 12:11
dat lijkt op een wahwah, die gebruikte hij nogal veel.

bij distortion gaat het on harmonischen die bij de originele toon gemixt worden.
lees eens wat over harmonischen in golfvormen en als je dan toch bezig bent over faseverschillen.

oigun
28 april 2012, 12:43
Luister eens of je het onversterkt ook hoort...ja>>
Probeer actie wat hoger/flink hoger, kunnen misschien de brugzadeltjes zijn die niet helemaal tof zijn (citer geluid??)
Helemaal goed kan ik het niet horen...Is het op alle frets?

Xtrme
28 april 2012, 12:59
dat lijkt op een wahwah, die gebruikte hij nogal veel.

bij distortion gaat het on harmonischen die bij de originele toon gemixt worden.
lees eens wat over harmonischen in golfvormen en als je dan toch bezig bent over faseverschillen.

Het antwoord van Kim Wilson lijkt mij om die reden ook het meest in de richting.

Het kan zoveel zijn. Kan aan de telefoonopname liggen, maar het klinkt voor mij in ieder geval alsof alles veel te hard staat en de neiging tot rondzingen heeft.

Want sta je nou met een 100Watt versterker op standje 1,5, op een klein kamertje, vlak voor je speakers te spelen?
Dan heb ik ook een scherp kutgeluid, want alles rammelt en vibreert om je heen. Ook je gitaar zelf.
Bij het afspelen van je clipje trilt alles al op mijn bureau, dus mogelijk is dit de bron van je vervormingen.

Misschien de volumepot op je gitaar wat meer dichtdraaien, wat meer afstand nemen en wat minder gain op de amp? Lijkt me overigens lastig om met zo'n dikke bak niet snel te hard te spelen.

En zoals Oigun zegt, recent de actie van je snaren misschien nog verlaagd of de snaardikte gewijzigd en niet opnieuw geïntoneerd/actie bijgesteld?

Of zeg ik nu (weer) domme dingen. :crazyhappy:

Dreverhaven
28 april 2012, 13:12
Hij heeft toch al een paar keer gezegd dat hij het op verschillende amps, gitaren, handen hoort. Hij hoort het ook in het clipje van Hendrix, waar ik dat echt niet hoor. Het zit hem gewoon tussen de oren.

Crummy
28 april 2012, 13:48
Hij heeft toch al een paar keer gezegd dat hij het op verschillende amps, gitaren, handen hoort. Hij hoort het ook in het clipje van Hendrix, waar ik dat echt niet hoor. Het zit hem gewoon tussen de oren.

Als jij het niet in mijn filmpje hoort, dan zal het inderdaad aan mijn oren liggen.

Maar heb je het zelf dan ondertussen geprobeerd(G-snaar 14 fret OD channel)?

Onversterkt is het ook hoorbaar, echter veel minder duidelijk. Het verschild per fret en snaar, maar is wel hoorbaar.

@bassblom: zal inderdaad de wahwah zijn, dat ander moet ik nog even in gaan duiken.

Dreverhaven
28 april 2012, 15:19
Als jij het niet in mijn filmpje hoort, dan zal het inderdaad aan mijn oren liggen.

Maar heb je het zelf dan ondertussen geprobeerd(G-snaar 14 fret OD channel)?



Ja, ik heb dat probleem niet. Het grappige is dat ik gisteren nog m'n hele gitaarhals heb zitten afknallen tot aan de 22e fret. Die hals is laatst nog mooi gevlakt. Heb met octave up/down, fuzz, delay, chorus, flange, envelope filter, de hele reutemeteut zitten spelen, zelfs clean, en ik heb nergens last van gehad. M'n amp heeft ook net een servicebeurt gehad. Alles is prima voor mekaar hier.
Ook heb ik gisteren Jimi @ Woodstock zitten luisteren, een paar liedjes, en ik heb daar ook nooit zoiets gehoord.

Maar eigenlijk weet ik ook niet waar je nou precies last van hebt. Ik neem het allemaal ook niet zo serieus. Volgens mij kun je beter gewoon lekker gaan spelen en proberen daar plezier aan te beleven. Als ik een of ander krokant gitaartje van 50 euro in m'n handen heb en een versterkertje van een paar tientjes, dan beleef ik er nog lol aan. Wat voor rare bijgeluiden er ook uit mogen komen.

Babelouba
28 april 2012, 18:49
Kom net dit filmpje tegen:
http://www.youtube.com/watch?v=wyGGG1I-rf8
onder anderen bij 42sec

Probeer door zijn vibratie heen te luisteren, lijkt er ook wel een beetje op... wat jullie?

Als je het zovaak gehoord hebt, kan ik begrijpen dat je het in sommige dingen WIL gaan horen. Zulk soort mensen zie je ook wel eens in een inrichting :hippie: :chicken:

oigun
28 april 2012, 20:07
Die hals is laatst nog mooi gevlakt. Heb met octave up/down, fuzz, delay, chorus, flange, envelope filter, de hele reutemeteut zitten spelen, zelfs clean, en ik heb nergens last van gehad. M'n amp heeft ook net een servicebeurt gehad. Alles is prima voor mekaar hier.


Lucky SOB :D

B-stone
28 april 2012, 20:16
Goed dat je een filmpje hebt gepost!

Klinkt na mijn mening gewoon als een te laag afgestelde gitaar. Topkam of brug staat te laag waardoor je snaren tegen de frets ratelen en je toon uitsterft.....

Wie heeft em afgesteld? :D

Dreverhaven
28 april 2012, 20:27
Lucky SOB :D

Haerlemsch vakmanschap! :rockon:


Goed dat je een filmpje hebt gepost!

Klinkt na mijn mening gewoon als een te laag afgestelde gitaar. Topkam of brug staat te laag waardoor je snaren tegen de frets ratelen en je toon uitsterft.....

Wie heeft em afgesteld? :D

Waarschijnlijk die gitaarzaak waar ook iedereen op alle gitaren en amps er last van had.

Nou, dan zijn we er eindelijk uit! Wie had dat gedacht!?!

:cheerup:

bass blom
29 april 2012, 23:10
ging ik dus ff spelen net en dacht ik, ik zou een stukje opnemen.
was nog niet echt lekker gestemd :D

http://www.box.com/s/38487f4edf4e83f233a2

en onderweg dacht ik, zou het gewoon zijn dat crummy af en toe snaren die gedempt moeten worden niet of net niet goed dempt?

Buzzel
30 april 2012, 12:01
Ik snap het probleem niet... Ik heb wel eens gehad dat als ik een snaar demp dat ik dan 1 snaar niet demp maar precies op een punt raakt waardoor hij in een boventoon gaat resoneren. Is dat jou probleem?

bass blom
30 april 2012, 12:13
Ik snap het probleem niet... Ik heb wel eens gehad dat als ik een snaar demp dat ik dan 1 snaar niet demp maar precies op een punt raakt waardoor hij in een boventoon gaat resoneren. Is dat jou probleem?

ja je snap het dus wel denk ik.
als crummy ergens een snaar niet goed dempt kan die vals mee gaan resoneren.

Buzzel
30 april 2012, 12:24
oke :) was een gokje. IK lees dingen van "jaaa delay, maar eigenlijk niet" en "meer gain bla bla vals". Dus het was me niet helemaal helder.

Dus Crummy, Even wat tijd besteden in het dempen van je snaren (heb ik ook gehad in den beginne).

EDIT: Even geprobeerd. Als ik, net zoals jij in het filmpje, 1 snaar aansla dan gaan de snaren er omheen mee resoneren. Die moet je dus dempen.

bass blom
30 april 2012, 12:32
precies, hij speelt nog maar 2 jaar.
als je veel langer speelt doe je het niet eens bewust, merkte ik.
het kan heel goed dat hij een valse flageolet maakt op 1 van zijn snaren.
want je dempt met beide handen, zonder dat je je daar bewust van bent.