PDA

View Full Version : Tolex plakken



Thiez
21 april 2012, 15:45
Ik ben momenteel bezig met de omkasting van mijn aankomende marshall project. Nu liep ik weer tegen hetzelfde probleem als met mijn vorige project en vraag me af of hier iemand een goede methode voor heeft.
De vlakken plakken gaat prima, maar het probleem begint wanneer ik de ronde hoeken t.b.v. het ventilatierooster en van de uitsneden voor de knoppen ga beplakken.
Bij deze hoeken scheurt bij mij de tolex altijd in.. ik krijg hem nooit netjes om de hoek geplakt. Ik heb al geprobeerd om het wat warm te Föhnen, dat scheelt iets maar nog niet optimaal.

Hoe doen de andere bouwers dit? Iemand tips?

Adro
30 april 2012, 17:11
ga stap voor stap te werk en kijk goed welke delen er weggesneden moeten worden! (kwaliteit kost tijd) mijn eerste project was meteen strak door goed kijken en na denken. Lijm netjes de grote vlakken en dan vanuit het midden van de afgeronde hoek insnijden. De losse flappen over elkaar vouwen en met een scherp (dun) mesje precies vanuit het midden (dwars door de twee overtollige lapjes) naar de haakse hoek snijden. De flappen loshalen, evt. wat lijm toevoegen en de twee delen netjes naar elkaar toevouwen.. werk daarna de hoek om en snij weg wat weg moet... mijn tip; ga niet fohnen, zo beschadig je het tolex onnodig. tolex is flexibel genoeg van zichzelf.

Thiez
30 april 2012, 18:50
De uitwendige hoeken gaan inderdaad zonder problemen. Het gaat mijn vooral om de inwendige hoeken bij de faceplate.

Tabula Rasa
30 april 2012, 19:51
De uitwendige hoeken gaan inderdaad zonder problemen. Het gaat mijn vooral om de inwendige hoeken bij de faceplate.
3hoekje inplakken en dan snijden. Heb er geen andere oplossingen voor gezien in de vele topics die ik doorzocht heb., dus zelf ook zo gedaan, maar het is niet echt mooi.

PS: Thiez, heb nu vakantie, dus ga binnenkort ff met je elementje aan de slag!

Thiez
30 april 2012, 19:54
3hoekje inplakken en dan snijden. Heb er geen andere oplossingen voor gezien in de vele topics die ik doorzocht heb., dus zelf ook zo gedaan, maar het is niet echt mooi.

PS: Thiez, heb nu vakantie, dus ga binnenkort ff met je elementje aan de slag!

Zo doen inderdaad veel merken het, de achterkant van me blackstar is het zelfs gewoon zwart gekleurd dat hoekje ipv ingeplakt met tolex. En opzich valt het nog niet echt op ook. Ik kijk wel even hoe ik het op ga lossen. In ieder geval bedankt voor de tips zover.

Franc
30 april 2012, 20:05
Dit laatste probleem is niet anders op te lossen dan met een los driehoekje aangezien er simpelweg niet meer tolex is.
Ga maar na, je vouwt twee delen in een hoek van 90 graden van elkaar af, dat kan niet anders dan een gat opleveren!

En de grote merken doen dit al zolang ze behuizingen bekleden hoor, daar is geen schande aan.
De kunst is om het zo onzichtbaar mogelijk te doen!

Hoe ik het altijd doe: leg het bewuste gedeelte (bijvoorbeeld de voorkant met uitsparing) vlak neer op de tolex. Zet je stanleymes met de schuine niet-scherpe kant tegen de hoek in het hout zodat deze niet scherpe zijde verticaal staat en de scherpe zijde onder een hoek van +/- 45graden met het tolex. Dan van het hout af snijden. Je hebt dan genoeg spelen in de tolex om het om de hoeken heen te vouwen. Niet direkt helemaal vastdrukken, eerst een hoekje snijden uit een restje. Het mooiste is het eronder plaatsen, de twee delen eropleggen en dan zo strak mogelijk erlangs het driehoekje snijden. Niet in de bovenliggende tolex snijden want dan wordt het te krap. Restjes weghalen en netjes aandrukken. Met wat oefening kun je zo een hoek maken waarbij het driehoekje praktisch onzichtbaar is.

Vergeet ook niet dat je normaal gesproken niet direkt in die hoeken kijkt, waardoor het niet opvalt.

In de ventilatiegaten werk het het zelfde, alleen heb je normaal gesproken 4 hoeken en weinig speelruimte dus nauwkeurig snijden!