PDA

View Full Version : Roadster 1 MIJ 1979 serie of Koreaanse Roadstar 2 1987?



Jimbo21
21 april 2012, 13:13
Hallo Allen,

Ben net nieuw op dit forum, dus zal ik me even kort voorstellen. Ik ben 26 jaar oud speel al geruime tijd akoestische gitaar en maar begin steeds meer elektrisch te spelen. Ik ben opzoek naar een 2e handse goed spelende strat. Vandaar ook mijn vraag over de Ibanez roadstar gitaren.

Ik heb dus de optie om een Roadster 1 MIJ uit 1979 te kopen met veel gebruikssporen maar wel een goede hals etc. Of een koreaanse Roadstar 2 uit 1987 in een betere staat.

Heeft iemand enig idee of er veel kwaliteitsverschillen tussen die gitaren zitten en welke ik het beste kan nemen? Ik wil er soul, funk, bues, rock en een beetje jazz mee gaan spelen.

Wat mij opviel is dat de roadster 1 een geheel maple neck heeft en de roadstar 2 een maple neck met rosewood fretboard. Wat denken jullie dat beter is?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten Jim

Wouter J
21 april 2012, 13:53
Ga voor de japanner, geloof me dat is een gitaar waar je heel lang plezier van zult hebben.

Jimbo21
21 april 2012, 14:36
Wouter bedankt voor je reactie. Het gaat om deze 2 gitaren:

http://www.ibanezwiki.com/display/CATALOG/1979+-+Ibanez+Electric+Supplement+No+1+-+Roadster+Series

en deze:

http://www.ibanezwiki.com/pages/viewpage.action?pageId=131791

Er zitten een heleboel verschillen tussen heb ik gelezen.

muziekschuur
22 april 2012, 00:43
Ik heb een Roadster II. Geweldige gitaar. Speel ik al meer dan 20 jaar op. Ik denk dat beide types zichzelf meer dan bewezen hebben. Het is de gitaar die paniek in het fender park liet ontstaan.

Brum
22 april 2012, 10:53
Dat tweede linkje, dat zijn in ieder geval geen Koreaanse, maar Japanse Roadstars. Geen idee of er Koreaanse Roadstars hebben bestaan, maar ik herkende één van de gitaren uit het linkje, ik heb namelijk eenzelfde. Staat bij mij toch ook echt 'Made In Japan' in gegraveerd op de achterkant.;) Of het is toch een andere gitaar die je aangeboden krijgt, of het is toch ook een Japanner.

Prima gitaartjes, zij 't wat budgetmatig gebouwd. De elementen vind ik niet heel sterk in die dingen, maar in basis een goeie gitaar.

Jimbo21
22 april 2012, 12:40
Muziekschuur en Brum bedankt voor de reacties,


Ik ga maar gewoon eens kijken. De eigenaar van de gitaar zegt dat hij in Korea is gebouwd, maar wel met Japanse onderdelen. Wat mij opvalt aan de hals is dat hij een rosewood fredboard heeft en dat er op de bovenkant van de hals bij de tuners "roadstar series" staat en niet "roadstar II series" zoals bij de volledige maple halsen. En Brum wat valt je precies tegen aan de pickups? ik ben nog een redelijke leek op dit gebied, dan weet ik waar ik op kan letten.

Brum
1 mei 2012, 06:35
Het is voor mij nieuw, dat Korea verhaal, maar ik spreek het niet tegen. Ik betwijfel het alleen wel, gezien er echt met grote letters 'Made In Japan' achter op de gitaar in het nekjoint plaatje ingegraveerd staat. Anders zou er wel iets van 'Crafted in Japan' hebben gestaan of zo. Ik weet ook echt niet beter dan dat ze in Japan gebouwd zijn.

Het is niet dat de elementen tegen vielen, maar het kan absoluut beter. Zegt niks, want er zijn er ook maar zat die de elementen wel heel oké vinden. Puur een eigen voorkeur kwestie. ;) Verder wat ik zei, een prima gitaartje, zeker om op te beginnen. Ik ben er alleen niet zo lyrisch over dat ik het concurrenten van Fender vind e.d. Gewoon een goed gitaartje voor het geld. Niet meer en niet minder.