PDA

View Full Version : On board reverb, echt nodig of niet.



Kingfisher
20 april 2012, 15:41
Een van de dingen die ik gebruik om de niet-aankoop van de Mini Rectifier te verantwoorden ("Why delay the inevitable, Mr Anderson?"), is dat het ding geen reverb heeft.

Maar is dat wel zo belangrijk, dat er een reverb op de versterker zit? Ik speel wel altijd thuis (!) met de reverb op 2/3. Het geluid zonder reverb vind ik steriel. Maar is dat een kwestie van gewenning? Ik heb niet veel/geen podiumervaring. Zodra je naar een grotere (café)zaal gaat, staat die reverb nog aan, of is dat alleen voor huisnijverheid?

Is het simpelweg op te vangen door een reverb pedaaltje in de send-return te pluggen (iets doet mij vermoeden dat er ergens in het pedalen-forum een ellenlange discussie bestaat over boutique reverb pedalen, of spring reverbs met veren uit een '67 chevy)?

Liquid_Metal
20 april 2012, 15:49
Ik speel live nooit met reverb, tenzij een patch daar echt om vraagt (shimmer-achtige sounds). Thuis heb ik liever wel reverb aan om dezelfde reden. Maar ik gebruik digitale reverbs van Lexicon, die zijn beter dan de meeste amp verbs.

iWishmaster
20 april 2012, 16:02
Mijn versterker heeft geen reverb en ik moet eerlijk zeggen dat ik het thuis wel mis ... In de band zou het af en toe een aardig effect zijn om de (matige) clean van mijn 5150 op te leuken, maar zeker geen noodzakelijk iets. Over de kwaliteit van reverbpedaaltjes durf ik niks te roepen, maar er is ongetwijfeld iets leuks te koop ...

Kim Wilson
20 april 2012, 16:10
Ik heb een ouwe Fender amp, met een pracht van een reverb, maar deze staat vrijwel uit, ook thuis. Ik vind het geluid rommelig worden, ik hoor liever goed wat ik aan het spelen ben.

polviggen
20 april 2012, 16:10
Ik heb dat nog nooit gemist.. als ik galm wil ga ik wel in een kerk spelen.

+ reverb is meer iets voor clean, niet voor distortion.

Squier4ever
20 april 2012, 16:14
Ik heb hem thuis en live eigenlijk altijd uit. Wel steeds vaker constant een slapback echo aan, maar wat wil je met een Gretsch :cooler:

joeyonfire
20 april 2012, 16:17
Ik had mijn reverb eigenlijk altijd dicht staan.
na een aantal maanden niet op mijn versterker te hebben gespeeld maar eens open gedraaid. Ik kan nu echt niet meer zonder. Precies zoals in TS al vermeld, het klinkt dannét te steriel

schizo910
20 april 2012, 16:20
Ik heb hem thuis en live eigenlijk altijd uit. Wel steeds vaker constant een slapback echo aan, maar wat wil je met een Gretsch :cooler:


Hoho, ik speel ook Gretsch, maar gebruik nooit een slapback echo! :stop: :seriousf:

Ik gebruik ook nooit reverb op het podium. Dat regelt de zaalmixer wel. Thuis eigenlijk ook nooit. Al speel ik er met mn neiuwe amp af en toe wel eens mee... maar écht gebruiken doe ik het zelden...

Dreverhaven
20 april 2012, 16:31
Ik heb een ouwe Fender amp, met een pracht van een reverb, maar deze staat vrijwel uit, ook thuis. Ik vind het geluid rommelig worden, ik hoor liever goed wat ik aan het spelen ben.

Ik mis de ouwe Fender galm wel eens die ik vroeger op m'n Twin had. Daar kon je lekker mee surfen, of shoegazen, gewoon vol op 10 met die knop. Maar goed, nu ik geen galm meer heb, heb ik de wereld van de slapback delays ontdekt en daar kun je ook hele leuke dingen mee doen.

Brum
20 april 2012, 16:32
Ik heb dat nog nooit gemist.. als ik galm wil ga ik wel in een kerk spelen.

+ reverb is meer iets voor clean, niet voor distortion.

Tuurlijk wel. Ik gebruik vrijwel altijd een klein beetje reverb. het is gewoon onderdeel van m'n geluid geworden. Juist met distortion is het erg fijn, zij het subtiel en geen kerkgalm. Het maakt je geluid breder, zonder dat je echt reverb hoort. Veel mensen gebruiken daar delay voor, dat vind ik nu juist weer verschrikkelijk klinken.

Wat betreft on board reverb, ik gebruik persoonlijk liever reverb uit een pedaal. De reverbs die ik tot nu toe in versterkers heb gehoord kon mij niet zo bekoren. Misschien wel goed hoor, maar niet voor mijn gebruik.

bass blom
20 april 2012, 16:56
ik vind reverb heerlijk en dan veel, een solo beginnen, dan ergens uittrappen zodat de gitaar ineens in your face knalt :p

Baker
20 april 2012, 17:03
Tuurlijk wel. Ik gebruik vrijwel altijd een klein beetje reverb. het is gewoon onderdeel van m'n geluid geworden. Juist met distortion is het erg fijn, zij het subtiel en geen kerkgalm. Het maakt je geluid breder, zonder dat je echt reverb hoort. Veel mensen gebruiken daar delay voor, dat vind ik nu juist weer verschrikkelijk klinken.

Wat betreft on board reverb, ik gebruik persoonlijk liever reverb uit een pedaal. De reverbs die ik tot nu toe in versterkers heb gehoord kon mij niet zo bekoren. Misschien wel goed hoor, maar niet voor mijn gebruik.

Precies dit. Alleen het laatste gedeelte ervaar ik anders. Ik gebruik altijd de on board reverb. Die op de Koch was geweldig, die op de JVM was zozo, die op mijn huidige H&K combo is gewoon goed, en ik zou hem voor geen goud willen missen.

Ik zou niet snel een versterker kopen zonder reverb denk ik.

the sure thing
20 april 2012, 20:59
Thuis vind ik reverb al snel fijn, ik zoek daar meestal een amp op uit. Maar live temidden van een band hoor ik nooit of mijn reverb nou aan of uit staat. Bij mij staat de reverb op minder dan 2

Rock Bottom
21 april 2012, 00:22
Ik zou me niet tegen laten houden door geen reverb.

Een echte outboard spring reverb van fender is natuurlijk prijzig maar het aller mooist.
Met een spring king van danelectro kom je redelijk in de buurt van een fender onboard ookal is ie niet buizen.
De boss fender reverb heeft een hele goede toon ookal is ie zonder echte tank.

Test gewoon wat reverbs.

EBOUE
21 april 2012, 08:02
Ik ben ook niet zo galmend. Een goede reverb geeft op een minimaal standje (vaak 2 of 3 of zo bij mij ook) dat het compleet droge signaal net wat juicier klinkt. Maar nodig? Nee, voor mij niet. 't Gaat mij eerst om sound, dan de rest van de tierelantijnen.

Midwolda
21 april 2012, 09:55
Tuurlijk wel. Ik gebruik vrijwel altijd een klein beetje reverb. het is gewoon onderdeel van m'n geluid geworden. Juist met distortion is het erg fijn, zij het subtiel en geen kerkgalm. Het maakt je geluid breder, zonder dat je echt reverb hoort. Veel mensen gebruiken daar delay voor, dat vind ik nu juist weer verschrikkelijk klinken.

Wat betreft on board reverb, ik gebruik persoonlijk liever reverb uit een pedaal. De reverbs die ik tot nu toe in versterkers heb gehoord kon mij niet zo bekoren. Misschien wel goed hoor, maar niet voor mijn gebruik.

Mijn amp (Koch Classic SE12) heeft ook geen reverb aan boord, dus dat doe ik met een oude Washburn analoge delay. Heel lichte settings, dat je het met het testen net even verschil hoort maar tijdens het spelen vergeet dat ie aan staat. Vind dat toch wel erg goed klinken hoor... minder nadrukkelijk dan een verengalm, geeft net even wat diepte en dikte aan het rechttoerechtaan signaal, works fine for me. Verder vind ik een reverb altijd wel prettig omdat ik het idee heb dat ik daarmee het geluid van de amp wat aan de akoestiek van de ruimte aan kan passen.

Rutger
21 april 2012, 10:09
De vraag of het 'nodig' is hangt helemaal van jezelf af. Als jij het belangrijk vind is het nodig, anders niet.

Fender springreverb de beste? Ik vind het vaak maar rommelige ondingen, geef mij maar een nette digitale reverb.

DemolitionColorScheme
21 april 2012, 10:14
Maar ik gebruik digitale reverbs van Lexicon, die zijn beter dan de meeste amp verbs.
Mwah, is gewoon een kwestie van smaak. Een Lexicon hall klinkt compleet anders dan een spring reverb. 2 verschillende beestjes.

Anyways, betreffende de aankoop van een amp; als je de amp fijn vindt, maar hij heeft geen reverb, dan zou ik me daar niet dood op staren. Een reverb in de FX loop pluggen kan prima resultaten opleveren en als je dan geen liefhebber bent van spring reverb kun je er dus andere soort reverbs in plaatsen.

Brum
21 april 2012, 10:40
Zoals een digitale spring reverb.:crazyhappy:

arjanb01
21 april 2012, 10:59
Ik gebruik thuis op mn deluxe reverb de onboard reverb. Ook live op andere amps waarover ik speel. Blijft een belangrijk onderdeel van mn sound, mits met mate gebruikt.

barno
21 april 2012, 11:19
Reverb is mijn favoriete effect. Komt ook door het soort muziek dat ik speel. Al heb ik ook periodes dat ik graag alles knoertdroog heb.
Als ik mijn bassman meeneem gaat de fender outboard tank standaard mee (ik heb echt nog geen andere reverb gehoord die zo mijn smaak is).
Als ik Vibroluxje meeneem gebruik ik de onboard reverb, die is erg goed. Verder heb ik altijd een holy grailtje mee als back up en hoop dat er niks gebeurt,
want vind dat maar niks qua reverb.

JohnLord
21 april 2012, 11:44
Onboard reverbs werken voor mij altijd prima, mits die reverb footswitchable is. Reverb uit een pedaal is altijd voetschakelbaar.

Eko
21 april 2012, 11:54
Voor mij een verplichte feature. Soms zelfs combinatie met slapback. Hangt trouwens heel erg van de amp af. De Marble klinkt niet echt naar mijn smaak zonder reverb. De Victoria wel.

Liquid_Metal
21 april 2012, 13:46
Mwah, is gewoon een kwestie van smaak. Een Lexicon hall klinkt compleet anders dan een spring reverb. 2 verschillende beestjes.

Anyways, betreffende de aankoop van een amp; als je de amp fijn vindt, maar hij heeft geen reverb, dan zou ik me daar niet dood op staren. Een reverb in de FX loop pluggen kan prima resultaten opleveren en als je dan geen liefhebber bent van spring reverb kun je er dus andere soort reverbs in plaatsen.

Ja natuurlijk, ik bedoel "die vind ik beter klinken dan de meeste amp reverbs" ;). Ik ben het er mee eens dat het gaat om de amp, niet om de verb.

Mitch
21 april 2012, 14:42
Hoho, ik speel ook Gretsch, maar gebruik nooit een slapback echo! :stop: :seriousf:
Al die stereotypes, bah :D

Reverb vond ik leuk toen ik alleen thuis speelde, daarna heb ik 't wel afgeleerd. Daarentegen ben ik dol op delay. Heel iets anders, maar veel bruikbaarder naar mijn mening. Geen reverb is dus wat mij betreft absoluut een reden om juist wel een amp te kopen ;)

Pepe
21 april 2012, 15:07
Een beetje lucht in het geluid is prima maar live heb je dat eigenlijk al vanzelf, of je moet in een boekenwinkel staan (ja, je komt nog eens ergens)
Delay is een stuk effectiever maar je overkill ligt om de hoek. Als het naar Gilmour achtige proporties gaat haak ik af, het moet wel een beetje rock'n roll blijven.

tidalwave_sideburns
21 april 2012, 18:16
Tja, hangt er erg vanaf wat voor muziek je speelt en wat voor geluid je wilt. Ik ben een reverb junkie en een mooie schakelbare reverb of goeie FX loop is voor mij dan een must.
Nou is de ene reverb de andere niet, Marshall reverbs was ik niet van onder de indruk, die in de H&K TriAmp ook niet, Fender Hotrod Deluxe ook niet echt.
Ik heb nu een danelectro spring king gemod met een lange tank, lekkere lofi reverb met een prima drip. Werkt perfect in de fx loop, maar klinkt heel anders dan de diepe galm van mijn ampeg.
Wat digitale reverbs betreft ben ik wat minder enthousiast. De enige die mij wel zou kunnen bekoren is die Earthquaker Ghost Echo, een prachtig geluid zit daarin.
Die fender FRV-1 is ook wel aardig, live merk je het eigenlijk niet, maar in je eentje of als je aan het opnemen bent merk je wel dat het het net niet is.

Ligt het trouwens aan mij, of zijn die reverb units enorm in prijs gestegen? Voorheen kon je van die obscure bakjes op ebay wel vinden voor weinig, nu wil men er 4-500 dollar voor. Wat mot dat?