PDA

View Full Version : Tape Echo



Bechtold
20 april 2012, 14:17
Momenteel ben ik op zoek naar een gave tape echo. Ik heb er tot nu toe twee gevonden die mij erg aanspreken: 1. Strymon (http://www.strymon.net/products/elcapistan/) en 2. Wampler (http://www.youtube.com/watch?v=DJRuRmzN6ZQ)

Iemand tips en suggesties? Iemand die bekend is met (deze) tape echo's?

Nielsje
20 april 2012, 14:25
Beide delay's (echo's) die je noemt zijn géén tape echo's, maar apparaten die het geluid ervan kunnen simuleren.
Wil je een echte tape echo, of wil je een apparaat wat het geluid goed kan simuleren?
Er zit nogal wat verschil daartussen (ook qua prijs, omvang, verkrijgbaarheid en onderhoud).

Verder zijn er op dit forum wel gebruikerservaringen van de pedalen die je noemt.
Geen idee of er iemand is die ze beiden heeft geprobeerd.

Bernardduur
20 april 2012, 14:28
Dat zijn zeker geen tape echoes.........

Op de een of andere manier vinden de mensen die deze pedalen maken het altijd belangrijk om tape echoes te emuleren met een patch die meer lijkt op een analoge delay. Tape echoes, mits goed afgesteld en zo, klinken juist helder, open, met een beetje flutter toenemend met delaytijd, beetje bass cut, en een beetje distortion bij het voortschrijden van de delay. Eigenlijk totaal niet zoals ze altijd willen emuleren.......

Maar ja, daarom hou ik ook zo van tape delays....... zo totaal anders en tegelijk zo heerlijk hetzelfde .......

Natuurlijk zitten er tussen de tape delays weer complete verschillen. Een Roland klinkt weer anders dan een copicat, etc......

muziekschuur
20 april 2012, 14:35
Als je eenmaal een tape echo hebt gehoord is de rest inderdaad echt flubber... En de laatste keer dat ik er een hoorde was denk ik 20 jaar geleden... (in het echie dan he...)

DemolitionColorScheme
20 april 2012, 14:56
Dat zijn zeker geen tape echoes.........

Op de een of andere manier vinden de mensen die deze pedalen maken het altijd belangrijk om tape echoes te emuleren met een patch die meer lijkt op een analoge delay. Tape echoes, mits goed afgesteld en zo, klinken juist helder, open, met een beetje flutter toenemend met delaytijd, beetje bass cut, en een beetje distortion bij het voortschrijden van de delay. Eigenlijk totaal niet zoals ze altijd willen emuleren.......

Maar ja, daarom hou ik ook zo van tape delays....... zo totaal anders en tegelijk zo heerlijk hetzelfde .......

Natuurlijk zitten er tussen de tape delays weer complete verschillen. Een Roland klinkt weer anders dan een copicat, etc......
De man die al mijn tape echoes mooi laat lopen heeft gesproken!

Anyways, ik heb de Strymon El Capistan gehad en heb ongeveer 2 jaar geleden vergelijkingen gedaan met een Roland RE-501 en een Echoplex EP-3, als je een beetje het verschil wilt horen kun je hier kijken:

http://www.youtube.com/watch?v=76ON0Ixrr9s


http://www.youtube.com/watch?v=MXLu_qlrsJQ

Heb je niet genoeg geld om een tape delay te kopen, dan is de Strymon een vrij goede emulatie. Dat Wampler pedaal is naar mijn mening echt gewoon een analoog-gevoicte delay met wat modulatie. Als je overigens ook een goede tape emulatie wilt, kijk dan naar de Deluxe Memory Man, dit is ook de reden waarom deze het leven in is geroepen.

Als je ècht geld wilt neerleggen kun je kijken naar echte tape delays, zoals Maestro Echoplexes (waar echt veel verschil onderling in zit, de EP-3 klinkt totaal niet als de EP-2 en de EP-4 is weer helemaal anders), Roland Space / Chorus Echoes, Copicats, Dynacord - tussen al deze units zitten vrij veel verschillen, dus dan moet je eerst uit zien te vinden wèlke tape delay je qua karakter het mooist vindt.

yavin
20 april 2012, 15:42
...bij dat echoplex filmpje had je wel een erg natuurlijke tiled-room-reverb... :cooler:

DemolitionColorScheme
20 april 2012, 16:37
...bij dat echoplex filmpje had je wel een erg natuurlijke tiled-room-reverb... :cooler:
All just the EP-3, baby!
(of doelde je letterlijk op de tiled room? Leuke keuken! :D)

Mr. Dynamite
20 april 2012, 18:19
Ik heb zelf zo'n Wampler. Niet persee een tape echo, zoals hierboven al vermeld, maar wel een erg gave delay.
Het filmpje geeft heel aardig weer hoe hij klinkt vind ik.

Dirk_Hendrik
20 april 2012, 19:40
Grappig.
Op het moment dat de eerste BBD echo's op de markt kwamen "lulde" men de vervorming van die dingen, zeker bij langere delaytijden, goed met de rotsmoes "emulates a tape delay".

tidalwave_sideburns
20 april 2012, 19:58
Die ouwe Dynacord en Echolette tape echoes klinken te gek, je ziet ze wel eens voorbijkomen op 2e hands sites, of Ebay, vooral bij de oosterburen. Gave apparaten ook, erg "retro scifi "


http://www.youtube.com/watch?v=ADA0GNXe5HA&feature=related

muziekschuur
20 april 2012, 20:17
ik dacht dat de Roland space echo voetpedaal wel erg ok klonk trouwens.


http://www.youtube.com/watch?v=2xr9P4MSl80

errolls
24 april 2012, 04:40
ik heb de Strymon El Capistan, en naar mijn mening vind ik dit de beste gesimuleerde tape echo ook qua mogelijkheden en geloof mij ik ben een mierenneuker 1e klas. Het enigste nadeel is de "sequndairy function", wat dus eigenlijk ook weer een voordeel zou moeten zijn wegens zijn dubbele functies, er zitten dus meer mogelijkheden onder bepaalde knoppen verscholen, onthoudt dus goed wat je doet, als je per ongeluk een goede sound heb gevonden, dan is hij dus weer moeilijk terug te vinden, al met al ben ik er zeer enthousiast over de El Capistan, ondanks hij digitaal is klinkt hij warm...

...'maar'... ik heb net op Ebay.com een "Roland RE-201 space echo" op de kop kunnen tikken in staat van nieuw!! anno 1973!! dit is een ware collectors item, de echt vintage geluid, waar grootheden als The Shadows, Radiohead, Pink Floyd en The Orb en nog 20 beroemdheden, etc. etc. door dit apparaat hun eigen sound mee hebben weten te creeren, (zie wikipedia) en waar zelfs de vernieuwende Roland RE-501 met chorus en ruis onderdrukker niet aan kon tippen... ik heb er dan ook wel 600.00 pond voor betaald, maar ik weet ook als kenner dat er niets boven een echte analoge tape echo gaat. Het nadeel is vaak, omdat deze oud en versleten zijn de kwaliteit ook minder wordt, je kan dan wel de tape vervangen, maar als de koppen op zijn, dan is het meestal toch einde verhaal.

Ik krijg hem over 4 dagen binnen en hoop dat hij zo aankomt zoals hij beschreven is en er zo uit ziet. De El Capistan kost nu rond de 270 euro wat voorheen 375 euro was! zonder adapter notabene en ze zijn tweedehands nooit te vinden, alles wat Strymon maakt is zeer geliefd bij zijn gebruikers en zeker omdat ze het geluid van de jaren 60/70/80 zeer goed weten te kunnen simuleren of het nu om een reverb, tape echo delay of een chorus gaat, alles wat ze maken gaat over de toonbank als broodjes, er zijn ook maar twee leveranciers volgens mij, Feedback en Rock palace. Maar als je niet naar geld hoeft te kijken, dan gaat er uiteindelijk niets boven analoog, en ja het kan altijd mooier en altijd warmer en ja ik ben tevreden maar het kan toch nog altijd beter.

het kost allemaal wah, maar dan heb je ook wah...


oja en die Boss RE-20 bij lange niet, aan die El capistan, ik vond de Boss RE-20 veels te digitaal, ik heb hem een week gehad en ik ging me er op geven moment toch aan irriteren, lage tonen zijn oke, maar de hoge tonen zijn veel te schel en scherp, kil en koud, zoals je in dit filmpje hierboven al hoort, ik kon hem nog gelukkig om ruilen voor een El Capistan, die het voor mij en met vele meningen van anderen de echte tape echo benaderd, maar goed, het gaat uiteindelijk toch om je eigen smaak en wat jezelf wilt.

Wat 100 mensen mooi vinden kan jij nog altijd lelijk vinden, kijk niet te veel wat anderen doen en luister wat jij mooi vindt, ik ben meer door schade en schande wijzer geworden en doe uiteindelijk toch mijn ding.

DemolitionColorScheme
24 april 2012, 08:23
en waar zelfs de vernieuwende Roland RE-501 met chorus en ruis onderdrukker niet aan kon tippen...
Jonge ... lul niet uit je nek. Volgens mij heb jij nog nooit een RE-501 bespeeld, is het niet? Ik heb een RE-201 gehad en 3 RE-501's, dat alleen zegt al wel wat. De RE-501 is niet voor niets een studio standaard. Ik zeg niet dat de RE-201 shit is, of slechter of wat dan ook, maar claimen dat de RE-501 niet kon tippen aan de RE-201 is ècht complete onzin. Naar mijn mening, en velen met me, is het andersom. Dat de RE-201 door bijv. een band als Radiohead wordt gebruikt maakt de RE-201 een populairdere unit, maar daar houdt het ook op.
Daarbij, vind maar eens een tape delay in de Roland series met XLR aansluitingen. ;) Èn vind ook maar eens een tape delay met zo'n uitstekende S/N ratio!


ik heb er dan ook wel 600.00 pond voor betaald, maar ik weet ook als kenner dat er niets boven een echte analoge tape echo gaat.
Overigens wel goed jammer voor je, aangezien hier elke maand wel RE-201's op Marktplaats staan. Volgens mij staat er nu nog een op GitaarMarkt en Marktplaats voor €600,- (wat de normale RE-201 prijs is). Bij die 600 pond kom je al snel op €734,- dus ik hoop voor je dat dat inclusief verzendkosten is, anders ben je nòg duurder uit.


het kost allemaal wah, maar dan heb je ook wah...
Wel als je op eBay dingen gaat kopen die gewoon echt regelmatig op Marktplaats verschijnen voor weinig! :D


Het enigste nadeel is de "sequndairy function", wat dus eigenlijk ook weer een voordeel zou moeten zijn wegens zijn dubbele functies, er zitten dus meer mogelijkheden onder bepaalde knoppen verscholen, onthoudt dus goed wat je doet, als je per ongeluk een goede sound heb gevonden, dan is hij dus weer moeilijk terug te vinden.
Mwah, die 'secondary functions' (dus), dat zijn 5 hidden functions, waaronder een boost/cut-knop die je waarschijnlijk maar 1x afsteld. Je went er zo aan omdàt het maar 5 extra functies zijn.


er zijn ook maar twee leveranciers volgens mij, Feedback en Rock palace.
Neuh, Max Guitar Store is ook een leverancier en Crush the Button (in België) ging hen allen voor.

En om het dan maar af te sluiten, hier is een quote van jezelf:


Wat 100 mensen mooi vinden kan jij nog altijd lelijk vinden, kijk niet te veel wat anderen doen en luister wat jij mooi vindt, ik ben meer door schade en schande wijzer geworden en doe uiteindelijk toch mijn ding.
;)

muziekschuur
24 april 2012, 08:25
Ik stel je ervaring erg op prijs. Wou uiteindelijk zo'n RE-20 aanschaffen. Maar zover is het nog niet. Met het toenemen van rekenkracht van dozen zoals de Roland verwacht ik wel dat de sounds onvoorspelbaarder en dus beter zullen worden.

errolls
24 april 2012, 12:00
doe je ding,

ik zeg ook altijd kijk niet te veel naar wat anderen schrijven

en luister naar iets waar jou gevoel in ligt, ik deel alleen mijn ervaring,

dat ik iets schel vind, kan voor een ander weer juist goed klinken.

errolls
24 april 2012, 12:07
Jonge ... lul niet uit je nek. Volgens mij heb jij nog nooit een RE-501 bespeeld, is het niet? Ik heb een RE-201 gehad en 3 RE-501's, dat alleen zegt al wel wat. De RE-501 is niet voor niets een studio standaard. Ik zeg niet dat de RE-201 shit is, of slechter of wat dan ook, maar claimen dat de RE-501 niet kon tippen aan de RE-201 is ècht complete onzin. Naar mijn mening, en velen met me, is het andersom. Dat de RE-201 door bijv. een band als Radiohead wordt gebruikt maakt de RE-201 een populairdere unit, maar daar houdt het ook op.
Daarbij, vind maar eens een tape delay in de Roland series met XLR aansluitingen. ;) Èn vind ook maar eens een tape delay met zo'n uitstekende S/N ratio!


Overigens wel goed jammer voor je, aangezien hier elke maand wel RE-201's op Marktplaats staan. Volgens mij staat er nu nog een op GitaarMarkt en Marktplaats voor €600,- (wat de normale RE-201 prijs is). Bij die 600 pond kom je al snel op €734,- dus ik hoop voor je dat dat inclusief verzendkosten is, anders ben je nòg duurder uit.


Wel als je op eBay dingen gaat kopen die gewoon echt regelmatig op Marktplaats verschijnen voor weinig! :D


Mwah, die 'secondary functions' (dus), dat zijn 5 hidden functions, waaronder een boost/cut-knop die je waarschijnlijk maar 1x afsteld. Je went er zo aan omdàt het maar 5 extra functies zijn.


Neuh, Max Guitar Store is ook een leverancier en Crush the Button (in België) ging hen allen voor.

En om het dan maar af te sluiten, hier is een quote van jezelf:

;)

gast, ik zeg je dat ik een RE-201 anders en beter vind klinken dan een RE-501,

toch meer vintage en de daarbij horende charmante kraakjes wat mij totaal niet

stoort, daar in tegen klinkt de 501 inderdaad inderdaad veel sterieler

en wat mogelijkheden en de voordelen betreft zal je ook zeker wel gelijk hebben

toch gaat mijn smaak uit naar de RE-201

een maat van mij heeft een Roland RE-501, en wil met jou de Roland RE-201 ruilen.

Ik heb inderdaad veel geld voor de RE-201 betaald,

maar hij is in nieuw staat en dus nooit gebruikt.

Ik ga voor kwaliteit en voor geluid, ik weet echt wel wat ik aanschaf

DemolitionColorScheme
24 april 2012, 13:12
gast, ik zeg je dat ik een RE-201 anders en beter vind klinken dan een RE-501,

toch meer vintage en de daarbij horende charmante kraakjes wat mij totaal niet

stoort, daar in tegen klinkt de 501 inderdaad inderdaad veel sterieler

en wat mogelijkheden en de voordelen betreft zal je ook zeker wel gelijk hebben

toch gaat mijn smaak uit naar de RE-201

een maat van mij heeft een Roland RE-501, en wil met jou de Roland RE-201 ruilen.

Ik heb inderdaad veel geld voor de RE-201 betaald,

maar hij is in nieuw staat en dus nooit gebruikt.

Ik ga voor kwaliteit en voor geluid, ik weet echt wel wat ik aanschaf
Let's agree to disagree, okay? Dat de RE-501 minder noise heeft maakt hem niet 'sterieler' - het maakt hem bruikbaar in professionele studio's. Noise/Ruis staat niet gelijk aan 'mojo' / 'vintage' / 'warm'. Ruis weghalen is een moeilijkere klus dan ruis injecteren. Daarbij heeft de RE-501 nogsteeds de mogelijkheid om 'imperfect' te zijn. Laat hem een tijd runnen en laat alles inwerken zodat je dus wat hevigere wow&flutter krijgt. Het enige verschil tussen de units, naar mijn mening, is dat de RE-501 de laatste stap was van Roland om de Chorus Echo (RE-301) nog een stap verder te plaatsen en extra interessant te maken voor studio's. (XLR applicatie, iets stabieler, betere S/N ratio)

Overigens ben ik dan wel benieuwd of je de RE-201 naast een RE-501 hebt gezet en in welke staat beiden units waren. Een geheel geservicte RE-201 zal het 'winnen' van een RE-501 die nog maar enkele minuten te leven heeft, om het zo maar even te zeggen. Bij tape delays zijn er tussen units altijd zoveel variabelen. Zoals ik zei, ik heb 3 RE-501's gehad en die klonken allen een tikkeltje anders, wat vooral ook te maken heeft met hoe ze geservict waren (of gewoon al jaren geen beurt hadden gehad).

Anyways, het ging me ook niet om het feit dat JIJ een RE-201 mooier vindt, want dat is je geheel recht, net zoals ik de RE-501 mooier vind. Het enige punt waar ik me sterk aan ergerde was het zowat neerzetten als feit dat de RE-501 'niet kon tippen aan de RE-201' - net alsof dat een feit was in de algehele wereld van muzikanten.

Dirk_Hendrik
24 april 2012, 13:58
Demo,

Misschien werkt het beter

alle je aan het eind van elke zin

twee keer op enter beukt

:crazyhappy:

muziekschuur
24 april 2012, 14:10
Mijn VSR880 met effectkaart heeft een nog sterieler space echo. En die vind ik inderdaad steriel. Ik vind dat diverse apparaten met andere ingangs en uitgangs spanningen werken en werkten door de tijd heen en dat geeft i.c.m. andere electronica toch echt wel een heel andere vibe... Als iemand na heel lang wikken en wegen een oudere MG (auto) koopt (MG T model) is het toch heel goedkoop om te bleren dat een nieuwere MG B technisch superieur is.... Lijkt me een helder ding toch?

telecastermaster
24 april 2012, 15:15
ik heb de Strymon El Capistan, en naar mijn mening vind ik dit de beste gesimuleerde tape echo ook qua mogelijkheden en geloof mij ik ben een mierenneuker 1e klas. Het enigste nadeel is de "sequndairy function", wat dus eigenlijk ook weer een voordeel zou moeten zijn wegens zijn dubbele functies, er zitten dus meer mogelijkheden onder bepaalde knoppen verscholen, onthoudt dus goed wat je doet, als je per ongeluk een goede sound heb gevonden, dan is hij dus weer moeilijk terug te vinden, al met al ben ik er zeer enthousiast over de El Capistan, ondanks hij digitaal is klinkt hij warm...

Second that. Ik heb ook een El Capistan, en ben er wel erg content mee. Idd die secundaire functies zijn wat lastig. Eigenlijk gebruik ik ze te weinig zodat ik iedere keer de manual erbij moet pakken. Eén van mijn favoriete apparaten, in ieder geval....

DemolitionColorScheme
24 april 2012, 15:25
Demo,

Misschien werkt het beter

alle je aan het eind van elke zin

twee keer op enter beukt

:crazyhappy:
Hey, don't blame me ... blame de forum opmaak! :D Het forum is niet breed genoeg voor mijn zinnen. ;) Of doel je op de 'paragrafen'?
Dan vraag ik me dan af hoe jij een boek leest. :crazyhappy:

DemolitionColorScheme
24 april 2012, 15:29
Als iemand na heel lang wikken en wegen een oudere MG (auto) koopt (MG T model) is het toch heel goedkoop om te bleren dat een nieuwere MG B technisch superieur is.... Lijkt me een helder ding toch?
Ik vind het meer bij muzikanten opvallend dat het netjuist andersom is; alles wat ouder is is beter. Dus oude gitaren, oude tape echoes en daar dan weer de eerste (oudste) versie van. Ik vind dat een vrij geval van 'al het oudere is betere dan het nieuwere'-syndroom. Ik ben van beiden werelden en sluit nooit het een uit omdat het OF oud is OF net nieuw is.

Nielsje
24 april 2012, 15:41
...waarom spelen fabrikanten daar eigenlijk niet op in bij de lancering van een product?

"Buy our 1st edition bla bla now! It is still available, however, starting june 2012, we will launch the 2nd generation bla bla! With more functions and bla bla. However, the 1st generation sounds better, buy it now!"

errolls
24 april 2012, 21:41
Second that. Ik heb ook een El Capistan, en ben er wel erg content mee. Idd die secundaire functies zijn wat lastig. Eigenlijk gebruik ik ze te weinig zodat ik iedere keer de manual erbij moet pakken. Eén van mijn favoriete apparaten, in ieder geval....

ja inderdaad een vet apparaat, ben alleen af en toe het geluid kwijt dat is wat minder.