PDA

View Full Version : Hi Folks...Takamine GS330S of Simon & Patrick Woodland ceder???



SusanneEveline
20 april 2012, 12:08
Hoi, ik ben Susanne.Ik zing al ruim twaalf jaar in een soul/funk/popband. Bevalt me goed tot nog toe.
De muziekstijl die me het meest trek is easy-listening..

Ik ben onlangs begonnen met gitaar leren spelen, om mezelf te kunnen begeleiden. Ik speel op een geleende gitaar(mijn broer is gitarist in de band)

Het liefst wil ik een eigen (tweedehands) gitaartje aanschaffen. Dat is moeilijker dan ik dacht..Pff..
Ik wil niet al teveel geld uitgeven, vandaar mijn voorkeur voor een tweedehandsje.. Ik houd van een
warme mellow sound.. Kom zelf steeds terug bij de Takamine GS330S of de Simon & Patrick Woodland ceder.
Tja..moeilijke keuze.. heeft iemand ervaring met deze gitaren? maakt de keus misschien iets makkelijker voor me...

greetzzz...

Gerth
20 april 2012, 15:31
Heb geen ervaring met die specifieke gitaren maar als je zo goed weet wat je wil qua klank is het o zo belangrijk om de gitaar (bespeeld en) gehoord te hebben, ongeacht wat men je hier aanraadt. Een juiste "klik" met een gitaar is zo mogelijk belangrijker dan de eigenschappen van de gitaar zelf. Het blijft altijd een persoonlijke en dus subjectieve zaak...

Die mellow klank bereik je in principe eerder met een ceder (massief) bovenblad dan met een dennen, en de canadese gitaargroep die o.a. Simon & Patrick, Art & Lutherie en Seagull maakt staan wel bekend voor hun ceder-modelletjes.

Verder zijn ook de snaren héél belangrijk voor de sound; als je bv "silk and steel"-snaren op een dennen bovenblad zet zal de gitaar zeker ook mellow klinken. En dan zijn er nog jouw speeltechniek (vingers/nagels, dik/dun plectrum, ... ) en de plaats waar je de snaren aanslaat...

Op de Art & Lutherie-site vind je in elk geval al een mooi aanbod uit verschillende modellen gitaren (met wat uitleg) met een ceder bovenblad, en prijzen vind je op de Thomann-site.

rijsberman
20 april 2012, 15:45
Beide merken staan goed bekend, dus daar zit het verschil niet in. Belangrijker is wat bij jou past. Kunnen we moeilijk voor je uitmaken.

Op basis van wat Google me vertelt, denk ik dat die Takamine meer mellow is. De S&P heeft heeft kersen zij- en achterkant en de hals is van maple/esdoorn. Volgens de eerste de beste videoreview die ik vond is die combi met ceder ongeveer net zo helder als een mahonie gitaar met een dennen/spruce top.

De takamine is van ceder met nato, wat een mahonie achtige houtsoort is. Die combi zou meer mellow moeten zijn dan de combi van de S&P.

Verder is de body van de S&P wat kleiner. Dat kan prettiger spelen, maar levert mogelijk weer wat meer bas bij de takamine op.

SusanneEveline
20 april 2012, 16:01
Hallo Gerth,

Bedankt voor je reactie. Wijze raad!

Dat het kiezen van een gitaar iets heel persoonlijks is, besef ik... Een aantal factoren speelt daarbij een grote rol en uiteindelijk zal ik toch zelf de keuze moeten maken.

Mijn eerste gevoel gaat uit naar de S&P Woodland ceder..Deze heeft de klankt die ik zoek en ligt goed in de hand. Omdat ik nooit over een nacht ijs ga wanneer ik een aankoop als deze doe, ben ik verder gaan kijken en stuitte op de Takamine GS330S.. Tja..dat maakte de keus wel wat moeilijker, zeker als je ook reviews bekijkt van beide gitaren. Ze hebben beide het geluid dat ik zoek.. De Takamine spreekt me optisch gezien iets meer aan.. Maar nee, daar wil ik me niet door laten leiden en/of beinvloeden.. Waarschijnlijk heb ik de keus ook al gemaakt...;)

Ik laat zeker iets weten...

Triggy
20 april 2012, 20:45
Ik heb 2 S&P's eentje met Cedar en de andere met Sprucetop. Bevallen mij echt prima.
Erg fijne halzen om te bespelen. Het zijn mijn werkpaardjes ondanks het feit dat ik ook
Guild, Tacoma en Furch heb staan.

Muzieknono
21 april 2012, 07:30
Hallo Gerth,

Bedankt voor je reactie. Wijze raad!

Dat het kiezen van een gitaar iets heel persoonlijks is, besef ik... Een aantal factoren speelt daarbij een grote rol en uiteindelijk zal ik toch zelf de keuze moeten maken.

Mijn eerste gevoel gaat uit naar de S&P Woodland ceder..Deze heeft de klankt die ik zoek en ligt goed in de hand. Omdat ik nooit over een nacht ijs ga wanneer ik een aankoop als deze doe, ben ik verder gaan kijken en stuitte op de Takamine GS330S.. Tja..dat maakte de keus wel wat moeilijker, zeker als je ook reviews bekijkt van beide gitaren. Ze hebben beide het geluid dat ik zoek.. De Takamine spreekt me optisch gezien iets meer aan.. Maar nee, daar wil ik me niet door laten leiden en/of beinvloeden.. Waarschijnlijk heb ik de keus ook al gemaakt...;)

Ik laat zeker iets weten...

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord op je vraag al :-)
Mvgr. Dirk Jan :B

Flipkoos
21 april 2012, 09:45
Als groot liefhebber van de gitaren van Godin zeg ik natuurlijk dat je voor de S&P moet gaan. Heb zelf één uit de Showcase-serie...met maple back & sides, dus alles behalve mellow. Maar de gitaren van Simon en Patrick zijn gewoon prima en ze laten je niet weer los. Met de Koreaanse Taks weet ik dat zo net nog niet... Ach, gevoel...

Mr.Fingers
21 april 2012, 09:46
Ik ben zelf ook meer gecharmeerd door gitaren uit de Godin-stal (S&P dus) dan door Takamine, maar wat is je budget? Wie weet wat voor lekkers er dan nog uit de bus kan komen (blueridge, guild,...)

SusanneEveline
21 april 2012, 22:15
Bedankt allemaal voor jullie reactie! Heeft me wel aan het denken gezet..of beter gezegd..heeft mijn denken even gelaten voor wat het is...

Ik heb vandaag, na weken te hebben gewikt en gewogen de knoop doorgehakt. Ik heb mijn eerste gevoel gevolgd en ben gegaan voor de Simon & Patrick Woodland ceder.:lovelove:

Mijn budget was beperkt..de beste optie dus voor hetgeen ik te besteden heb. Precies de klank en het gevoel dat ik zoek...
Ligt als gegoten in mijn hand..alsof we voor elkaar gemaakt zijn :-) Ben superblij! Me and my S&P..we worden dikke maatjes!!

@ Flipkoos ... Geweldig jouw S&P uit de Showcase-serie.. Helaas laat mijn budget het(nog) niet toe ;-) Even doorsparen dus! Maar ik ben nét zo blij en tevreden(misschien nog blijer) met mijn S&P.. Heb hem namelijk tweedehands op de kop weten te tikken..voor een paar tientjes(!!) Zo goed als nieuw..op een klein krasje na... Heb de hals behandeld met citroenolie en voorzien van nieuwe snaren..
De Takamine ben ik helemaal vergeten...:hippie:

Rizz
21 april 2012, 22:33
Mijn budget was beperkt..de beste optie dus voor hetgeen ik te besteden heb. Precies de klank en het gevoel dat ik zoek...
Ligt als gegoten in mijn hand..alsof we voor elkaar gemaakt zijn :-) Ben superblij! Me and my S&P..we worden dikke maatjes!!

Gefeliciteerd! bovenstaande is het beste resultaat mogelijk, liefde is.. nou, dat! Foto foto foto! :D (or it didn't happen:) )