PDA

View Full Version : Cabinet met 10”speakers, kosten van een cabinet en verschil tussen serie of parallel



Nobler
20 april 2012, 11:10
Ik wil graag een 1x10 cabinetje met een Jensen P10R hebben en mogelijk ook een 2x10 cabinetje met dezelfde speakers. Als het nodig is bouw ik het zelf, maar weet iemand of dergelijke kastjes in Nederland zo te koop zijn?

Overigens zie ik wel vaak dat cabinetten die men goed vindt vaak wel erg veel duurder zijn dan de prijs van de losse speakers die zijn gebruikt. Soms is het cabinet wel 4 of 5 keer zo duur. Is het materiaal dat voor het kabinet wordt gebruikt en de manier van bouwen zo belangrijk dat dit die hoge prijs werkelijk rechtvaardigt, of betaal je vooral voor de merknaam?

Als ik het 2x10 kastje zelf ga bouwen heb ik een impendantie van 8 ohm nodig. Dat zou ik moeten kunnen bereiken met 2 speakers van 4 ohm in serie of twee 16 ohm speakers parallel (toch?). Leveren de beide alternatieven een ander geluid op, en welke optie heeft jullie voorkeur en waarom?

Ik speel blues en soul in een bandje op blijkbaar vrij laag volume en ik hou er van dat ik de versterker/speaker op dat volume al randje aan het geluid kan laten geven. Misschien is dit voor de keuze tussen parallel en serie van belang.

Eko
20 april 2012, 11:15
Nobler , goed materiaal is duur en er zit in een cabinet altijd nog meer dan hout ( en daar zitten al hele grote verschillen in ). Denk eens aan goedkoop multiplex of massief grenen , berkentriplex of spaanplaat...... bekleding , baffleboard , schroeven en vooral : manuren. Een seriegemaakte kast is op het net wel te vinden voor redelijk wat geld. Het probleem ontstaat als je naar fabrikant gaat en vraagt speciaal voor jou iets te maken.

Nobler
20 april 2012, 11:55
@ Eko: Dat begrijp ik, maar als ik bijvoorbeeld kijk naar 2x12 kasten, waar meer keus in is: Een Harley Benton met 2 V30's, weliswaar in China gemaakt van goedkope materialen, kost zeg 200 euro (goedkoper dan twee losse V30's), terwijl een Bogner kast met precies dezelfde speakers bij een voordelige muziekzaak 840 euro kost. Dat die kast mogelijk in Duitsland gemaakt wordt (alhoewel, de kans is groot dat die net zo goed uit China komt) en met duurder hout en andere materialen is gemaakt met een betere constructie en dat dit duurder is dan de HB kast begrijp ik, maar levert dit verschil in materiaal en constructie nou zo'n groot verschil op dat dit voor de gitarist die er op gaat spelen 640 euro ofwel meer dan 4 maal de prijs van de HB kast waard kan zijn?

Overigens is dit wel een 'bij-discussie'. Ik hoop niet dat dit afleidt van de vragen die ik heb gesteld, met name wat bij een kast met twee speakers de voorkeur heeft: in serie of parallel.