PDA

View Full Version : ik zou graag wat advies willen over een versterker



chielharmsen
20 april 2012, 10:19
hallo mensen ik ben vrij nieuw hier op het forum en ook een beginner met mijn gitaartje. ik heb een squier strat hss en een line 6 15. ik wil graag een andere versterker en heb een mooie gezien de Vox VT100 Valvetronix
graag zou ik willen weten of dit een goede en mooi klinkende versterker is of welke alternatieven er dan nog meer zijn. het is voor thuis maar ik wil graag een versterker voor een lange tijd. dus uitgebreid met een mooi vol geluid en genoeg vermogen. graag hoor ik van u. MVG Chiel

Ace 1.15.19
20 april 2012, 10:38
Heb je een Line 6 Spider 15?

De Valvetronix is een hybride amp: de voorversterker heeft een buisje en de eindversterker is transistor. De Spider (even er van uitgaand dat je die hebt) is een volledig transistor versterker. Als je hem alleen voor thuis wil gebruiken dan is veel vermogen niet nodig. Waarom wil je precies een andere versterker? En wat voor stijl speel je zoal? De Valvetronix heeft een boel effecten aan boord, maar dat heeft de Spider ook. De vraag is: is het een upgrade als je voor een Valvetronix gaat?

iWishmaster
20 april 2012, 10:45
Wat Ace ookal zegt: waarom wil je een nieuwe versterker? Wil je meer herrie voor in een band? Vindt je het geluid van de Line 6 niet mooi? Wat voor een muziek speel je?

chielharmsen
20 april 2012, 10:47
ik heb inderdaad een spider iv. maar het geluid valt me een beetje tegen. ik ben op zoek naar warme klanken en een vol geluid. ik speel graag santana guns'n roses rolling stones the shadows van alles eigenlijk.

deze versterker is wel goed maar mist gewoon een boel verschillende stijlen een een mooiere klank. vind ik dan. ik heb geen ervaring met andere amps dus kijk ik veel revieuws op youtube. en deze klonk prachtig

jim__
20 april 2012, 11:02
Hangt natuurlijk ook voor een groot deel af van de gitaar die je gebruikt. Ik zou dan ook je eigen gitaar meenemen naar een muziekwinkel en daar versterkers gaan uitproberen. Vraag daar ook om advies van een verkoper, en ga af op je eigen oren wat jij het mooiste vindt klinken.

Niet online kopen aan de hand van youtube-video's, dat zegt immers niets over hoe de versterker in het echt samen met jouw gitaar klinkt. Anders blijf je van versterker wisselen, wat je uiteindelijk meer geld zal gaan kosten.

iWishmaster
20 april 2012, 11:07
Als het je puur om het geluid gaat, zou ik kijken naar een klein versterkertje: geen grote 100 Watter. Je geeft namelijk een groot deel van die 400 euro uit aan puur volume, wat je thuis toch niet nodig hebt.

Ga een winkel in en probeer vanalles. Neem je vantevoren voor niks te kopen en laat je niet overtuigen door verkooppraatjes, maar vooral door je oren.

chielharmsen
20 april 2012, 11:17
oke bedankt. nog tips welke merken juist wel of juist niet?buis of transistor? wat zijn jullie ervaringen? waar spelen jullie mee?

bass blom
20 april 2012, 11:20
wat jij allemaal wilt spelen klinkt naar een fender supersonic, maar dat is flink boven budget vermoed ik.

iWishmaster
20 april 2012, 11:27
Buis vs transistor kun je urenlang over discussieren. Een meerderheid van de gitaristen geeft voorkeur aan buizenversterkers als het puur om geluid gaat. Uit praktische overwegingen (gewicht, beter beheersbaar volume om er even twee te noemen) kiezen sommige daarvan toch voor transistorversterkers.

Merken is lastig: vele merken maken namelijk zowel prima versterkers als complete bagger. Je zult je ook af moeten vragen of je (voet)schakelbaar meerdere sounds wil, of net zo lief aan de knopjes draait, of misschien een overdrive/distortion pedaaltje wilt gebruiken. Buizenversterkers hebben over het algemeen geen ingebouwde effecten (delay, chorus etc.), dus daar zul je sowieso al pedalen voor moeten kopen en dat kan een dure/ingewikkelde, maar ook hele leuke hobby worden.

Probeer eerst eens te kijken wat voor een geluid je mooi vind en laat het budget en merk nog even los is mijn advies.

Rutger
20 april 2012, 11:33
ik ben op zoek naar warme klanken en een vol geluid.
Dat heeft in belangrijke mate te maken met je speaker. Je haalt dit namelijk niet uit een matige 6 of 8 inch speaker die in de meeste oefenamps zit. Een degelijke 12 incher zou een enorme verbetering zijn, maar die zit meestal niet in een eenvoudige oefenamp.
Als het voor thuis is, zoek iets met minimaal een 10 inch speaker. Die kun je alsnog zelf vervangen door iets goeds.

Vermogen zegt in jouw situatie niets omdat je aan weinig al genoeg hebt en je bij teveel vermogen gewoon je volume omlaag kan doen. Alles kan werken.


Buizen, transistor, moddeling... Omdat je een veelzijdige versterker zoekt ben ik geneigd te zeggen: moddeling. Maar daar komt meestal ook een hele shitload aan (vaak matige) effecten bij, en ik weet niet of je daar op zit te wachten? Een eenvoudige 2-kanaals transistoramp kan je ook die veelzijdigheid geven die je zoekt.

Het is verder allemaal nogal smaak- en situatie gebonden waar je de voorkeur aan geeft. Op dit moment heb ik bijv. de meeste lol aan een simpel 1-kanaals 20W transistorampje terwijl ik ook een prachtige 50W buizenamp heb staan. Dus lekker gaan testen en luister/voel wat jij het mooist vindt! Uiteindelijk geeft dat laatste toch de doorslag en blijken allerlei randvoorwaarden dan opeens niet meer belangrijk :)

chielharmsen
20 april 2012, 11:49
is goed jongens hartstikke bedankt hier kan ik zeker wat mee......:rockon:

Robin...
20 april 2012, 12:04
wat jij allemaal wilt spelen klinkt naar een fender supersonic, maar dat is flink boven budget vermoed ik.

Ik ga die kopen top versterker!

Als ik jouw was zal ik dan nog even door sparen voor gelijk iets goed. Zo'n valvatronic is leuk maar als je net wat meer geld hebt dan kan je zoveel meer kopen. Ik weet niet of je een band heb en optreed maar als je dat heb dan zal je liever gewoon die spider voor thuis gebruiken en dan de betere buizen versterker voor optredens en studio werk.

Gitaar4ever
20 april 2012, 19:32
Zou als ik jou was zeker voor een buizenversterker gaan, dat is pas warm geluid!
Nadeel daarvan is idd wel dat je aparte pedaaltjes moet kopen, en dat kan duur zijn.

Maar gewoon lekker gaan testen in winkels, je eigen oren horen het het beste.
Ik heb er ook heel wat getest en uiteindelijk vond ik de Orange het einde.

Voor hetzelfde geld vind jij een buizenversterker niet veel beter klinken dan een transistorversterker.
Dan zou ik het geld (want het is duur) op zak houden en 'gewoon' een transistorversterker kopen.

Ace 1.15.19
21 april 2012, 18:22
Bedenk wel dat hij hem alleen voor thuis wil gebruiken. Dat kan natuurlijk ook met een buizenamp, maar een goede transistor is uiteraard ook prima.