PDA

View Full Version : hals (inlay) laten maken



Winterwhise
20 april 2012, 08:35
hallo,

ik had het idee om een eigen basgitaar te gaan maken.
Echter als ik zelf iets wil maken moet het ook uniek zijn.
ik heb dus het idee om een hals met een andere inlay te gebuiken, na veel youtube filpjes te zien van prof. bands met hun eigen inlay vroeg ik me af of iemand weet hoe dit te doen is, en of dit te laten maken is, en zoja wat het dan ongeveer kost.

groeten

stijnkenens
20 april 2012, 08:42
"Youtube is je vriend" (http://www.youtube.com/results?search_query=fretboard+inlay&oq=fretboard+in&aq=0&aqi=g2&aql=&gs_nf=1&gs_l=youtube-psuggest.1.0.0l2.4766.10518.0.11590.13.13.0.4.4.0. 205.1164.1j7j1.9.0.)


Hoeveel zoiets kost ...
Ik denk dat je even veel geld kwijt bent aan een juwelierszaagje met fijne zaagjes, een setje naaldvijltjes en een pakje parelmoer.

Inleggen zelf:
Een scherp beiteltje zal je dan wel ergens hebben liggen, en als je niet over een dremel met voet beschikt, het kan ook onder de kolomboor.

Als je dan toch een bas gaat bouwen, is dit niet zoveel moeilijker.


s.

superfly
20 april 2012, 09:02
Dit filmpje geeft wel een idee

http://www.youtube.com/watch?v=zouoGwm2nnY

Winterwhise
20 april 2012, 09:49
hartstikke bedankt, ik ga eerst maar eens oefenen, het zou zonde zijn als ik het fout doe (A)
ben van plan de gitaar eerst van multiplex te maken, en daarna pas van wat meer geschikt hout.
het word een beetje een zo low mogelijk budget project om te oefenen.

Mattia
20 april 2012, 10:54
Inleggen is makkelijker dan het misschien lijkt, en heeft eigenlijk vooral te maken met gevoel voor design en gevoel voor het zagen. Laat de beweging van de zaagsnede snijden, niet teveel druk uitoefenen, en vet het blad gewoon in (ik hou altijd een waxinelichtje erbij, gewoon een keer er doorheen). En als het blad breekt of niet meer goed zaagt, gewoon een verse pakken.

Je kan het ook laten CNC frezen of doen, maar dat kost je meteen wat meer. Enige aanrader: je eerste inlay moet je vooral in ebbenhout doen. Kun je eventuele foutjes veel makkelijker verbergen. Rosewood werkt ook prima, maar blijf vooral weg van lichte houtsoorten totdat je het goed onder de knie hebt.