PDA

View Full Version : Mogen tuners beetje losjes (rammelen) zitten als de snaren eraf zijn?



Nazlive
19 april 2012, 17:25
Ik heb een telecaster, wat stemprobleempjes bij de b, en e. Zit al een graphite kam op. Ik denk dat de winkel die hem toen gerepareerd heeft de snaren erg weinig erom heen heeft gedaan. Dat zou misschien wel mee spelen. Ben nu de snaren aan 't vervangen, maar ik hoor ze behoorlijk rammelen, zeker die b en e. De kopjes zitten beetje los om het zo te zeggen. Sommige zijn bijna strak vast, ander rammelend.

Het is overigens een fender lite ash, met originele tuners zover mij bekend.

barno
19 april 2012, 17:30
schroefjes tuners aandraaien, vast is altijd beter.

gerwin
9 mei 2012, 22:58
Wat ook altijd even handig is om te doen, even met een sleuteltje 10 de moeren aandraaien waarmee de tuners vast zitten. Niet te vast want het wil wel stuk, maar op de een of andere manier lopen die dingen altijd los. Vast=meer sustain en minder stemmings problemen.

JGD
15 mei 2012, 12:56
Ik denk dat de winkel die hem toen gerepareerd heeft de snaren erg weinig erom heen heeft gedaan. Dat zou misschien wel mee spelen.

hoe minder windingen om de mechanieken, hoe beter tegen het ontstemmen he.
meer windingen is meer ruimte, meer speling, meer ontstemming.

Riky
15 mei 2012, 13:51
hoe minder windingen om de mechanieken, hoe beter tegen het ontstemmen he.
meer windingen is meer ruimte, meer speling, meer ontstemming.

precies!

Daarbij kan er een beetje speling zitten op het pinnetje van de tuner waar je de snaar in stopt. Het is immers een draaien geheel. Probeer het bovenstaande.
Toch is dit denk ik dat dit(mits de speling niet te groot) niet de reden is dat je gitaar ontstemd.
Veel winding, slechte afstelling, kromme hals, niet goed geslepen topkam, oude snaren zijn vaker de boosdoener.

Nazlive
2 juni 2012, 23:23
Ik zag vandaag na veel googlen ineens dit staan, alleen eerder heb ik 't verkeerd geintepreteerd, ik dacht meer aan bouten ofzo, of dat ik geen schroefjes had. In iedergeval zag ik door een plaatje welke schroefjes je bedoelde. Nu strak aan gedraaid, en bam, alle bends etc. pakt die goed! alles blijft strak staan, en stemt ook stuk makkelijker. Alles voelt ook weer solide aan :) Had bijna 2 nieuwe sets tuners gekocht. Niet meer nodig.

Ik ga voortaan ook maar eens wat minder windingen proberen. Nu veel, maar ook niet echt problemen mee, als je maar steeds van boven naar beneden stemt. Maar 't is wel logisch denk ik. Zeer fijn dit. Was echt een ramp steeds, live ook. Ik werd er gek van. Vooral mijn band :P

Nazlive
2 juni 2012, 23:24
Ik heb 't idee dat het ook wat strakker speelt ofzo, kan dat kloppen? Alsof het minder mee buigt, en zuiverder :)