PDA

View Full Version : Eeuwige zoektocht distortion



RedBuell
19 april 2012, 14:42
Ik ben al een tijdje op zoek naar een distortion pedaal, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Wat moet het pedaal nou precies kunnen, ik zoek een pedaal die een lekker dikke rock scheur neer kan zetten voor de rhythems op een (vreemde) cleane amp en die een boost kanaal heeft voor de solo's. Op mijn eigen amp (een 5150II) moet hij kunnen boosten en of de boel net wat strakker maken. Voor sounds denk aan Queens of the stone age, Ozzy (zakk), Beasty Boys fight 4 your right, AC/DC, Iron Maiden..., het liefst met een strak laag.

Voor het geheel wil ik zo ongeveer maximaal € 200,- uitgeven liefst minder natuurlijk.
Meestal zal hij als soort van booster fungeren voor mijn 5150II maar in het geval van een optreden waar ik gebruik maak van een backline dan moet hij die versterk die ik tot me beschikking heb kunnen laten brullen, of dat nou een JC-120 is of een Fender Bassman.

Nou denk je gelijk natuurlijk..., ga testen! Dat wil ik zeker graag doen maar ben nu bezig met suggesties te verzamelen en kijken wie ze op voorraad heeft zodat ik ze kan proberen in en om Amsterdam...

Wat heb ik zelf gevonden:

Vox Satchurator: Gunstige prijs, more knop om de boel ff vetter te maken en dan kan mijn Bad Monkey erover voor de leads?

TC Nova drive: Ken ik eigenlijk niet maar schijnt veelzijdig te zijn.., wel even duurder dan gewenst.

MXR custom audio boost/OD: Gunstige prijs, boost funktie maar op youtube komt hij een beetje fuzzy over. Niet echt strak laag...

BB preamp plus: Heb de normale BB preamp over mijn 5150 geprobeerd en dat klonk geweldig, zowel om de boel wat strakker te maken als stand alone maar dat was wel over mijn 5150II op "clean" Volgens een winkel die hem niet op voorraad had niet echt een scheurijzer maar maximaal een SRV scheur. Hij is ook lastig te testen want ze hebben hem bijna nergens.

Blackstar HT-Dual: Redelijk bekend, schijnt niet echt een topper te zijn om te boosten want hij schijnt nogal te kleuren.

Dit zijn mijn suggesties met mijn twijfels erbij, niet alles is zomaar ff te testen hier in de buurt. Ik vraag me af of het eventueel ook een goed idee zou zijn om een enkele distortion te kopen en dan mijn Bad Monkey ervoor te zetten voor het solo geluid als ik op een vreemde amp speel maar dan mis ik wel een soort tussen stap. Ik heb mijn amp nu zo ingesteld dat hij een lekkere rock sound eruit gooit maar soms mag de ritme sound ff vetter en daar gebruik ik mijn Bad Monkey voor en het lead kanaal van mijn 5150 voor de solo's.

Graag hoor ik jullie bevindingen van de genoemde pedalen en eventueel wat suggesties.

interessander
19 april 2012, 14:55
Geen all-in-one oplossing maar ik zou zeker ook eens kijken bij AMT: http://www.amtelectronics.com

Ze hebben buizen pre-amps met meerde kanalen van meer dan 200 euro maar bijvoorbeeld ook de Drive serie, gebaseerd op bekende versterkers en bedoeld om voor cleane amps te zetten, de P is bedoeld als alternatief voor de Peavey 5150 bijvoorbeeld: http://www.amtelectronics.com/products/drive_series_effects/p-drive/ Misschien werkt die ook wel goed samen met je bad monkey, hij kost 117 bij Thomann: http://www.thomann.de/nl/amt_pe_1.htm

Er is ook een preamp-pedaal van de peavey: http://www.amtelectronics.com/products/amt_legend_amp_series/amt_p-1__legend_amps_pedal/

Brum
19 april 2012, 15:03
Distortions zijn over het algemeen niet fijn om mee te boosten en overdrives weer niet om een vette stand-alone lead sound uit te halen. Ik zou persoonlijk dan ook eerder voor een overdrive/booster gaan en daarnaast een distortion pedaal. Als gain booster heb ik altijd een Maxon OD-808 erg fijn gevonden en kon als stand-alone overdrive ook wel meekomen. Momenteel gebruik ik een Fulltone Fulldrive 2, de mosfet versie en die kan ik je zeker aanraden. Ik gebruik 'm momenteel i.c.m. een Pro Co Rat voor een vette scheur, die door de Fulldrive 2 goed strak blijft. Ook als stand-alone overdrive klinkt de Fulldrive erg lekker en je hebt er een boost bij, die ook erg fijn werkt. De Fulldrive is ook vrij dynamisch, weinig gecompressed, wat de Rat dan weer wel is op hogere gain standen, wat dan weer in combinatie elkaar mooi vereffend. De combinatie OD808 en Rat werkte ook altijd erg goed trouwens.

peter_heijnen
19 april 2012, 15:09
BB+ is te gek maar kleurt ook min of meer naar je versterker, dus je hoorde voor een groot gedeelte ook je 5150. Wat die verkoper vertelde klopt wel enigszins, er staat er een op marktplaats/gitaarmarkt btw.

Verder staat in je lijstje niet de box of rock van zvex. Die doet eigenlijk precies wat je omschrijft in je wensenlijst.


Hij is ook lastig te testen want ze hebben hem bijna nergens.
Soundplaza heeft de bb+ gewoon, ieder keer dat ik daar kwam zag ik hem ook liggen. En trouwens ook nogal wat ander pedalen zoals bijv de box of rock...

RedBuell
19 april 2012, 15:15
Wat is eigenlijk het verschil tussen de P1 en Pe-1?

RedBuell
19 april 2012, 15:23
Ben er al uit wat het verschil is, de P1 is een pre amp en de PE 1 is een drive pedaal die je voor een cleane amp gebruikt.

Klinkt erg goed moet ik zeggen, heb je enig idee waar die dingen te testen zijn?

Fuhgawz
19 april 2012, 15:41
Voor sounds denk aan Queens of the stone age, Ozzy (zakk), Beasty Boys fight 4 your right, AC/DC, Iron Maiden..., het liefst met een strak laag.

Sjezus wat een variatie aan sounds man! Kan het echt niet specifieker? Ik denk niet dat er één pedaaltje is waar dit allemaal overtuigend uitkomt. EN dan moet het ook nog kunnen boosten!? Nee, dat gaat allemaal echt niet lukken met een enkel pedaal.

Je zult het naar mijn mening sowieso moeten opsplitsen in minimaal twee pedalen: een booster en een distortion. Misschien beter als die distortion een multi-instelbaar is voor al die sounds die je noemde. Eventueel kun je die distortion dan nog boosten met de booster om bijvoorbeeld van ACDC naar QOTSA te gaan, of van Iron Maiden naar Zakk Wylde, afhankelijk van de instelling.

Ik denk wel dat het lastig gaat worden om dat alles dan ook nog onder de 200 euro te houden.

interessander
19 april 2012, 15:44
Nee helaas, AMT is russisch geloof ik, er staan wel behoorlijk wat demo's op youtube van de verschillende pedalen. Thomann heeft ze in ieder geval wel, ik ken iemand met een PE-1, zal hem eerns vragen waar hij hem vandaan heeft.
Ik heb zelf ook een van de AMT's overwogen maar kwam toen een Peavey rockmaster preamp tegen welke nog steeds goed bevalt.

Ik denk dat de PE-1 beter werkt icm de speaker emulator of direct in een power amp, de drive serie is inderdaad echt gemaakt om over een clean kanaal te spelen.

Lichtelijk offtopic, die 5150 was toch degene die gestolen was? Te gek dat je de boel weer terug hebt!

Tankman
19 april 2012, 16:20
Ik heb toevallig gisteren een mailtje richting AMT gestuurd om ze ook een Nederlandse importeur hadden, maar in de buurt heeft alleen Thomann ze in huis. Ik zit er ook aan te denken om een P1 te nemen voor als ik mijn 6505 niet mee heb. Neemt minder plek in op mijn plank dan de Blackstar HT-Dist.

Qua sound vind ik de Blackstar wel te gek, overigens. Gaat puur om de ruimte.

RedBuell
19 april 2012, 17:02
BB+ is te gek maar kleurt ook min of meer naar je versterker, dus je hoorde voor een groot gedeelte ook je 5150. Wat die verkoper vertelde klopt wel enigszins, er staat er een op marktplaats/gitaarmarkt btw.

Verder staat in je lijstje niet de box of rock van zvex. Die doet eigenlijk precies wat je omschrijft in je wensenlijst.


Soundplaza heeft de bb+ gewoon, ieder keer dat ik daar kwam zag ik hem ook liggen. En trouwens ook nogal wat ander pedalen zoals bijv de box of rock...


Bij soundplaza was die BB uitverkocht. De verkoper heeft het ook over de box of rock van zvex gehad maar ik vind de youtube fimpjes niet erg strak klinken, eerder een beetje muddy.

vinni
19 april 2012, 18:22
Ben ook bezig met de eeuwige zoektocht. ;)

Heb heel veel getest en gehad.
De beste tot zover is de Blackstar HT Dual.
Heb'm wel laten modden door Tonehunter.

Maar ja...euh.....
Toch nog net niet hé.......

Heb nu mijn oog laten vallen op de pedalen van Himmelstrutz.
Wat je ervan op internet vind is dat ze echt goed werken MET de versterker.
Eigenlijk iedereen die er eentje heeft is razend enthousiast.

Maar ja...Focking duur.......
Aan de andere kant....als dit DE oplossing is....dan is het niet duur.

Vinni

RedBuell
19 april 2012, 20:38
pffff 430 euri....., net een ietsiepietsie boven mijn budget ;)

Tankman
19 april 2012, 21:08
De Zvex Box of Rock heb ik zelf nooit getest, maar heb wel een gozer hem bij een gig in een cafe het horen (en zien) gebruiken. Hij klonk echt wel te gek! Ik vind ze wel prijzig.

JeroenP
20 april 2012, 00:13
Menatone king of the britains!!

Dikke, lekkere, volle, dynamische distortion aan boord, aparte booster in pedaal, 2ehands rond de 150 euro en iedere cent waard.
Misschien wel het beste boost+distortion pedaal wat er te krijgen is voor het geld (wel 2ehands, anders net boven budget). Ik kan deze absoluut aanraden!

Ik wissel hem momenteel af met de lovepedal eternity burst i.c.m. de zendrive, allemaal uiteraard een ander karakter, maar ongeveer gelijkwaardig qua soundkwaliteit in mijn ogen (oren). Grote winnaar qua bang for the buck is dan natuurlijk de menatone. Alles overigens mij mij uit te testen als je ooit in de buurt van Venlo komt (in het weekend).

peter_heijnen
22 april 2012, 10:49
Klinkt goed dat Himmelstrutz, maar ik vind het geluid in die filmpjes vergelijkbaar met mijn tech21 trademark 60 van 15 jaar oud. Ik zou de hype mss nog even afwachten voor ik er 430 euri tegenaan gooide... ;)

guitarkid
24 april 2012, 12:51
Blackstar HT-Dual met een booster (bijv. de Newtone Flowerbooster, om het betaalbaar te houden). Ik vind het eerste kanaal van de HT-Dual echt goed, maar kanaal twee klinkt wat te compressed, niet open genoeg. Dankzij een goede booster pep je echter kanaal één wel op een mooie manier op!
De ZVex Box of Rock is m.i. ook een mooie optie.

scabiosa
24 april 2012, 13:10
De eeuwige zoektocht... ach, het is zoals het leven, het is niet de bestemming maar de weg erheen! ;-)

voor mij werkte de t-rex mudhoney erg goed: boost, drive, fuzz... al is het in de smerigheid dat hij het mooiste blinkt!

RedBuell
29 april 2012, 10:24
Het is de Blackstar HT-Dual geworden. Ik heb hem getest en moet zeggen dat hij meer dan genoeg gain heeft op het eerste kanaal om goed te scheuren. Ch 2 kan erg metal klinken als je wilt, ik vind het alleen een beetje jammer dat hij de EQ settings deelt met kanaal 1 en hij is groot en lomp. Met wat persen en door duwen past hij net op mijn bordje die nu wel erg vol wordt.

Dinsdag repeteren met de band en dan zaterdag gebruiken op een bevrijdings festivalletje waar ik genoodzaakt ben om op een Fender combo te spelen die in de backline staat. Ik ben benieuwd hoe hij op de Bad Monkey en de Dime Wah gaat reageren die ervoor staan. De rest, Chorus, Phaser/Blue box loop, delay komt dan tussen de blackstar en de versterker.

Denk dat ik de Phaser/Blue Box loop ga verwijderen van mijn plank, de phase 90 blijft maar de Blue Box gaat eruit, zo kan ook het loop pedaaltje weg en komt er ruimte voor een Ibanez Airplane Flanger..., dan ben ik voorlopig helemaal klaar met effecten.