PDA

View Full Version : Eerste buizen versterker, enkele vragen



Strat91
18 april 2012, 19:08
Hallo ik heb voor het eerst een buizen versterker. Maar ik had er toch wat vragen over.
Ik heb een fender blues deville


1. Hoelang moet een buizenversterker opwarmen?
2. Hoe lang moet hij afkoelen voordat je hem verplaatst?
3. Is het slecht als je hem bijvoorbeeld 3 uur aan laat staan en niet speelt?
4. Moet je nog dingen doen qua onderhoud?


Je zou me erg helpen als je deze vragen beantwoordt.

Alvast bedankt!

bass blom
18 april 2012, 19:16
1. opwarmen (op standby) minimaal 30 seconden. minuutje beter.
2. afkoelen afhankelijk van buitentemperatuur.. kwartier.
3. 3 uur aan en niet spelen is niet slechter dan wel spelen maar gewoon zonde van je buizen.
4. onderhoud, ja poeh, das een hele vraag :D

Strat91
18 april 2012, 19:38
1. opwarmen (op standby) minimaal 30 seconden. minuutje beter.
2. afkoelen afhankelijk van buitentemperatuur.. kwartier.
3. 3 uur aan en niet spelen is niet slechter dan wel spelen maar gewoon zonde van je buizen.
4. onderhoud, ja poeh, das een hele vraag :D


Oke bedankt voor je berichtje.
Hij staat ook 30 centimeter van de verwarming af nu. Maar dat moet toch ook geen kwaad kunnen? Ook met brandgevaar enzo bij de gordijnen.

VLP
18 april 2012, 19:59
Je hebt hier toch al een topic over gemaakt ?

Als je de amp gaat vervoeren zet hem dan op de achterbank en niet in de koffer van je auto voor wat meer vering.
Voordat je hem vervoert zeker 15 minuten wachten om de lampen te laten afkoelen.
Als de lampen warm zijn zijn ze extra gevoelig.

Qua onderhoud zal je om de 2-3 jaar(weet niet zeker) je lampen moeten vervangen kostprijs van ongeveer €100.

snaarplukker
19 april 2012, 14:23
4) Af en toe stof en bierplekken afnemen met een lichtvochtige doek, binnenkant soms uitzuigen. De tijd voor het vervangen van de buizen is ook afhankelijk van hoe vaak en hoeveel vermogen je er doorheen jaagt.

peter_heijnen
19 april 2012, 14:38
Hij staat ook 30 centimeter van de verwarming af nu. Maar dat moet toch ook geen kwaad kunnen? Hoe koeler ie staat des te beter, dus reken maar uit.

polviggen
19 april 2012, 15:50
je moet de lampen vervangen als ze versleten zijn, elke fatsoenlijke technieker kan dat opmeten.

om de 2 a 3 jaar is onzin. sommigen werken na 20 jaar nog prima.

Verder heb ik nog nooit een versterker laten afkoelen voor die verplaatst werd na een optreden, da's optreden gedaan, en hup de auto in ermee, plaats maken voor de volgende band, heb ik ook nog nooit een probleem mee gehad, zo fragiel zijn die lampen niet.

VLP
19 april 2012, 20:27
20 jaar ? Dat lijkt mij pas zever. Tenzij je 1 keer per week je gitaar vastpakt.

bass blom
19 april 2012, 20:29
pre amp buizen gaan veel langer mee dan eindbuizen.

iWishmaster
19 april 2012, 21:11
20 jaar ? Dat lijkt mij pas zever. Tenzij je 1 keer per week je gitaar vastpakt.

They don't make 'em like they used to. Ik heb het vaker gehoord, ook van buizenreparateurs: versterkers van 20-30 jaar oud met de originele buizen die fantastisch klonken: nieuwe buizen erin en het ding klinkt als een natte krant. Wellicht een uitzondering en ik denk dat de moderne productie buizen wel wat minder zijn als vroeger, maar het kan zeker wel.

guitarnijboer
21 april 2012, 00:16
je moet de lampen vervangen als ze versleten zijn, elke fatsoenlijke technieker kan dat opmeten.

om de 2 a 3 jaar is onzin. sommigen werken na 20 jaar nog prima.

Verder heb ik nog nooit een versterker laten afkoelen voor die verplaatst werd na een optreden, da's optreden gedaan, en hup de auto in ermee, plaats maken voor de volgende band, heb ik ook nog nooit een probleem mee gehad, zo fragiel zijn die lampen niet.

Helemaal mee eens! Als je speelt op je combotje zijn de buisjes op z'n warmst en het trillen van de speakers rammelt stukken meer dan een versterker die uit staat oppakken en wegsjouwen. Afkoelen is onzin, evenals op stand-by opwarmen.

Brum
21 april 2012, 21:49
Twintig jaar met buizen, dan zijn ze echt wel ver op hoor. Ja, ze zullen het vast nog wel doen, dat kan, maar zet er maar 's een vers setje in, dan gaat er een deken van je geluid af. Voorversterker buizen oké, maar eindbuizen geloof ik niks van.

Dat afkoelen, naar mijn weten heeft dat te maken met het werken van materiaal door temperatuursverschillen en dat de buizen na uitzetten daarom kwetsbaarder zijn. Ik laat in ieder geval m'n versterker een kwartiertje met rust na uitzetten.

Outline
22 april 2012, 03:35
They don't make 'em like they used to. Wellicht een uitzondering en ik denk dat de moderne productie buizen wel wat minder zijn als vroeger, maar het kan zeker wel.

Buizen zijn tegenwoordig te goed: Vroeger waren de toleranties ruimer waardoor ze langer mee gingen en beter klonken. Tegenwoordig is het allemaal meer 'on spec' waardoor de kwaliteit beter ZOU MOETEN ZIJN maar dat uiteindelijk dus niet is!

iWishmaster
23 april 2012, 09:23
Buizen zijn tegenwoordig te goed: Vroeger waren de toleranties ruimer waardoor ze langer mee gingen en beter klonken. Tegenwoordig is het allemaal meer 'on spec' waardoor de kwaliteit beter ZOU MOETEN ZIJN maar dat uiteindelijk dus niet is!

Je spreekt jezelf nogal tegen ... Ruimere toleranties betekend dat er veel (enorm veel!) verschil tussen batches van buizen zit. Dat betekend dat er buizen waren die 'erg goed' en 'erg slecht' waren. Wellicht dat degene die 'erg goed' waren degene zijn die het tot nu toe overleefd hebben en de rest al lang naar zijn grootje is. Tegenwoordig worden de buizen wellicht gemaakt met oog op 'zo goedkoop mogelijk' produceren om nog net binnen de specs te blijven. Dat is een redelijk trend bij alle productiebedrijven en niet altijd positief voor de kwaliteit van het eindproduct.

guitarnijboer
23 april 2012, 14:01
Buizen zijn tegenwoordig te goed: Vroeger waren de toleranties ruimer waardoor ze langer mee gingen en beter klonken. Tegenwoordig is het allemaal meer 'on spec' waardoor de kwaliteit beter ZOU MOETEN ZIJN maar dat uiteindelijk dus niet is!

Ja ja... maar nee:

Vroeger werden er ontzettend veel buizen geproduceerd hetgeen er voor zorgde dat er veel meer kennis was en binnen kleinere tolleranties werd geproduceerd. Iedereen en alles gebruikte buizen: luchtvaart, scheepvaart, het leger, dus de noodzaak voor kwaliteit en kleine tolleranties was groot. En omdat er zo veel buizen werden gemaakt konden de exemplaren die niet binnen de tolleranties vielen gemakkelijk worden weggegooid zonder dat dit voor een fabriek meteen grote gevolgen had. De productie was immers erg hoog en er werd veel verkocht: dus ruimere marges.

Tegenwoordig worden er bijna alleen nog buizen geproduceerd voor audiofielen en gitaarversterkers. Dit geeft geen noodzaak kleine tolleranties en kwaliteit. De budgetten voor research en ontwikkeling zijn ook flink lager. Er hangen immers geen levens van af als er eens een buisje stuk gaat. Omdat er slechts kleine aantallen buizen worden gemaakt en de kennis van het produceren met het sluiten van de fabrieken deels verloren ging (vooral de handigheid en praktische ervaring) worden er tegenwoordig buizen gemaakt met een veel grotere tollerantie. Deze buizen worden toch goedgekeurd (de toelaatbare tolleranties worden aangepast aan de slechte kwaliteit) omdat het op die kleine aantallen niet meer uit kan om inderieure buizen weg te gooien. Ook de materialen waarvan de buizen zijn gemaakt zijn verschillend en soms meer vervuild wat de levensduur bekort.

iWishmaster
23 april 2012, 16:26
Maargoed, nu gaan we geheel volgens gitaarnet-traditie ver weg van de oorspronkelijke vraag van de topicstarter. Als je je eerste buizenbak koopt hoef je je niet zo druk te maken om leeftijd van buizen. Als vuistregel: koop je een tweedehandsversterker en de vorige eigenaar zegt dat ze lang niet meer vervangen zijn of weet niets van de levensduur van de buizen, doe je er goed aan ze te vervangen. Koop je een splinternieuwe versterker kun je dat sowieso een jaar of 2-3 en bij weinig gebruik een jaar of 5 uitstellen.

Nobler
27 april 2012, 15:04
- Bewust laten opwarmen van de amp voor ik er mee ga spelen heb ik nog nooit gedaan, maar het zal geen kwaad kunnen als je hem aanzet en vervolgens eerst de band aan je gitaar bevestigt, omhangt, snoer uitrolt etc. voordat je het volume opendraait en gaat spelen.
- Bewust laten afkoelen voor ik de versterker verplaats doe ik eigenlijk ook nooit. Wel probeer ik normaal zorgvuldig zijn, met name als de amp net een paar uur aan heeft gestaan, dus niet op een karretje over de klinkers rossen, beetje voorzichtig neerzetten en zo.
- Waarom zou je de amp aan laten staan als je 3 uur niet speelt? Het zal geen kwaad kunnen, maar goed zal het ook niet zijn. Ik laat de meeste buizenamps tijdens pauzes tussen de sets wel aanstaan, maar bij anderen doe ik dat niet om 'inzakken' van het geluid te voorkomen.
- Onderhoud pleeg ik ook niet bewust. Zeker geen routinematig vervangen van buizen na 2 of 3 jaar. Ik moet er niet aan denken, want ik heb in de loop der tijden toch een 15-tal buizenversterkers verzameld dus dat zou in de papieren gaan lopen. Meerdere versterkers betekent natuurlijk wel dat je er per amp minder op speelt dus dat ze minder slijten, maar ook bij de versterkers die ik veel gebruik merk ik er niet veel van. Dat gezegd hebbende ben ik zo iemand die mijn snaren ook pas vervangt als er een van het setje breekt, en dat kan zelfs op mijn main-gitaar langer dan een jaar duren. Natuurlijk merk je dan wel een beter geluid van de nieuwe snaren ten opzichte van de oude, maar ook weer niet zo veel dat ik vind dat ik daardoor vaker snaren moet wisselen. Het zal hetzelfde zijn met buizen. Ik bezit mijn Vox AC30 nu meer dan 30 jaar. Toen ik hem kreeg was hij al 15 jaar oud. Ik heb hem begin jaren '90 op laten knappen dus zal hij toen nieuwe buizen hebben gehad. Vijf tot 10 jaar geleden (ik weet het niet eens precies) heeft hij nog eens nieuwe buizen gehad. Dat was naar aanleiding van de eerste en laatste keer dat ik tijdens het spelen opeens iets begon te merken (weet niet eens meer wat, kun je nagaan). Geen van mijn andere versterkers heeft ooit nieuwe buizen gehad omdat ik vond dat ze versleten waren en ik heb nog nooit gemerkt dat het nodig was. Niet laten opwarmen en afkoelen van de buizen heeft dus volgens mij ook geen grote gevolgen gehad.

CONCLUDEREND: gewoon gaan spelen met die bak, normaal voorzichtig zijn en als je iets vreemds hoort ga je er mee naar de versterkerboer en anders blijf je lekker doorspelen. Wanneer je je dan opeens realiseert dat hij al weer een jaar of 10 meegaat mag je hem wel een nakijkbeurtje gunnen.

iWishmaster
27 april 2012, 15:12
...

Nog korter concluderend: nie lullen, speulen ;)
Kan ik me ook wel in vinden :D