PDA

View Full Version : fu manchu - hell on wheels cover(fuzz ftw)



allochthomas
18 april 2012, 15:44
Een weer een covertje opgenomen. Tijdens het opnemen weer gemerkt waarom ik zo van de c-type en de CCS mod hou, zelfs met de bass channel op max en de bass op 6 komt hij nog fatsoenlijk door de mix heen. Ik moest zelfs de backing track wat tweaken om te voorkomen dat die niet volledig verzoop in de mix:seriousf:

Fuzz pedals zijn nergens voor nodig met de c-type:crazyhappy:. Bass channel volume op 10 en die van de treble channel op 4, presence 8, bass 6, mid 9, treble 7 en tube recto aan. Verder een boss bd-2 gebruikt om wat meer gain te krijgen(leve 5, eq 2 en gain 6). Uiteraard een attenuator gebruikt om de eindbuizen lekekr te laten werken(we willen fuzz, niet fizz). Deze keer mijn strat met de pearly gate gebruikt.

Deze keer de backing track wat meer naar het midden gehaald en de 2 gitaar partijen helemaal links en rechts gezet om te voorkomen dat het een zooitje werd en de backing track verzoop. Mic is een shure sm57

Cover zelf:
http://dl.dropbox.com/u/23681253/fu%20manchu%20-%20hell%20on%20wheels%20covermp3.mp3

gitaar tracks:
http://dl.dropbox.com/u/23681253/hell%20on%20wheels%20gitarenmp3.mp3

pasqual
18 april 2012, 17:19
Vette shit! Lekker smerige sound. Van mij mag er ietsje minder bas in je gitaarsound omdat ik niet goed de basgitaar kan onderscheiden van de gewone gitaar. Volgens mij heb je trouwens 2 keer dezelfde link neergezet.

allochthomas
18 april 2012, 17:28
Effe aangepast:D

Beetje een tik van mij, ik zit graag op de lage frequenties:D. De bas in de backing track is zelf al behoorlijk zompig wat niet echt mee helpt.

*edit: gitaar track begind pas rond 24 seconden ofzo.

pasqual
18 april 2012, 17:35
Fuzz is ook een soort sound wat mooier klinkt als er een hele band meespeelt, als standalone klinkt het vaak alsof de versterker net is opgeblazen;). Aan de andere kant gaat dit verhaal natuurlijk niet helemaal op omdat er héél veel soorten fuzz zijn. Bijvoorbeeld het gitaargeluid van Gilmour bij Echoes klinkt weer totaal anders als jouw fuzz maar is ook te gek. In ieder geval zoals jij het toepast, past het perfect bij dit lied.

FrankC
18 april 2012, 18:32
Lekker hoor! Volgens mij zit er in de hoofdriff een klein nuance verschil qua timing. Opname vet! Speel jij op een SG gewoon benieuwd.

allochthomas
18 april 2012, 18:39
Ik weet dat ze bij nummers als open your eyes de riff nog wel eens op een andere tel laten beginnen maar niet hier. Verschil kan hem volgens mij zitten in hoe vaak de octaaf van D wordt aangeslagen. Ik speel op stratocasters:)

@pasqual: volgens mij was de eerste fuzz gewoon een ingetrapte speaker:D

pasqual
18 april 2012, 21:19
Ja, de mufffuzz:cooler:. Ik heb ook zo'n diy clone waarbij je van te voren niet helemaal weet hoe die nu weer gaat klinken. Iedere keer weer een beetje anders ( wel octaaf, geen octaaf.... ).

Duhsjaak
20 april 2012, 05:10
Hi
Wat me bij Weak ook al op viel was de giga hoeveelheid vakmanschap. Niks frivool/flitsend maar alles in dienst van de muur van geluid en effectiviteit.

Klasse apart.

Voor zover ik weet was de eerste die echt vervorming bewust toepaste was Link Wray. Danelectro Longhorn gitaar en subtiel doorgesneden randen van zijn speakers. Keep on runnin' van The Spencer Davis Group was het eerste stuk muziek waar de distrortion booster een grote rol speelde.

Dat van Link Wray zijn de meesten het wel over eens, dat van de Spencer Davis Group is mijn waarheid. Daarover zullen wel meerdere waarheden bestaan.

Jou komt de eer toe alle vakmanschap te steken in effectiviteit. Geen lullige prestatie in mijn ogen.
Vriendleijke groet, Gus

piker
20 april 2012, 10:37
Vette cover! Mss de bas een beetje te hard. Maar dat mag de pret niet drukken! Goeie zang voor dit nummer ook.
nice work!

allochthomas
20 april 2012, 15:56
@Duhsjaak: Je weet de spijker wel weer precies op de kop te slaan! Ik ga inderdaad altijd liever voor effectiviteit boven allerlei flitsende dingen.

@piker: ik heb dit zelf niet gezongen hoor:D