PDA

View Full Version : Eleven Rack + Shure SM7B



Nils47
18 april 2012, 15:02
Ik zit te denken om een Shure SM7B aan te schaffen en te gebruiken met mijn Eleven Rack van Digidesign. Nu kan ik nergens de exact specificaties van de preamp vinden en vraag me dus af of deze genoeg power heeft voor de Shure SM7B (aangezien deze zoveel gain nodig heeft).

Is er iemand die deze combinatie gebruikt?

Groet,

Nils

Arvoitus
18 april 2012, 15:58
Waarom een SM7B als ik vragen mag? Ik neem aan dat je deze wil gebruiken om een cabinet te mic'en?

edje kadetje
18 april 2012, 16:33
Waarom een SM7B als ik vragen mag? Ik neem aan dat je deze wil gebruiken om een cabinet te mic'en?

Ik vind het ook een wat vreemde vraag - tenminste als de shure sm7b een microfoon is.
Immers, de eleven rack is ontworpen om dat hele gedoe van versterker/cabinet/microfoon overbodig te maken (nl. te simuleren). Het is bedoeld om zo goed mogelijk te klinken als een gemicte gitaarversterker door een PA.

Natuurlijk nooit verboden om iets op een andere manier te gebruiken.

edit: de vraag is nog een beetje vreemder omdat gevraagd wordt of de preamp genoeg power heeft voor deze microfoon ...
Hoe ga je een preamp mic-en?

Nils47
18 april 2012, 16:59
Ik ben me er van bewust dat dit een gitaristen forum is (ben ik zelf ook), maar de Eleven Rack heeft ook een Mic input op de voorkant. En als zanger wil ik ook graag mijn eigen demo's thuis opnemen. Ik lees veel goede recensies over de Shure SM7B (veel rockzangers zie ik deze mic gebruiken omdat je hem o.a. kunt vastpakken etc).

Alleen schijnt hij zoveel gain nodig te hebben. Vandaar vroeg ik me af of iemand deze combinatie al eens geprobeerd heeft (of de Eleven Rack Mic Preamp deze mic trekt).

En natuurlijk ga ik geen cabinet micen als ik een Eleven Rack heb :crazyhappy:

edje kadetje
18 april 2012, 22:19
Ik ben me er van bewust dat dit een gitaristen forum is (ben ik zelf ook), maar de Eleven Rack heeft ook een Mic input op de voorkant. En als zanger wil ik ook graag mijn eigen demo's thuis opnemen. Ik lees veel goede recensies over de Shure SM7B (veel rockzangers zie ik deze mic gebruiken omdat je hem o.a. kunt vastpakken etc).

Alleen schijnt hij zoveel gain nodig te hebben. Vandaar vroeg ik me af of iemand deze combinatie al eens geprobeerd heeft (of de Eleven Rack Mic Preamp deze mic trekt).

En natuurlijk ga ik geen cabinet micen als ik een Eleven Rack heb :crazyhappy:

Ah, OK. Dat is in ieder geval helder. Zo had ik er niet naar gekeken. Dank.
En ik heb geen antwoord op je vraag. Sorry.

harrie-beton
19 april 2012, 00:10
Iedere microfoon is geschikt en zou moeten werken. De pre amp zou alles moeten vreten.

Of iedere microfoon mooi klinkt voor wat je wilt is iets anders, een sm57 voor zang is dat niet. Heeft de Eleven ook 48+ phantoomvoeding?

Arvoitus
19 april 2012, 02:55
Ik vind het ook een wat vreemde vraag - tenminste als de shure sm7b een microfoon is.
Immers, de eleven rack is ontworpen om dat hele gedoe van versterker/cabinet/microfoon overbodig te maken (nl. te simuleren). Het is bedoeld om zo goed mogelijk te klinken als een gemicte gitaarversterker door een PA.

Ik begrijp het al, hij wil zijn Eleven Rack als interface gebruiken om tegelijkertijd een microfoon op te nemen (zangmicrofoon in dit geval).


Iedere microfoon is geschikt en zou moeten werken. De pre amp zou alles moeten vreten.

Of iedere microfoon mooi klinkt voor wat je wilt is iets anders, een sm57 voor zang is dat niet. Heeft de Eleven ook 48+ phantoomvoeding?
Een SM57 kan wel goed klinken met zang hoor.


Ik ben me er van bewust dat dit een gitaristen forum is (ben ik zelf ook), maar de Eleven Rack heeft ook een Mic input op de voorkant. En als zanger wil ik ook graag mijn eigen demo's thuis opnemen. Ik lees veel goede recensies over de Shure SM7B (veel rockzangers zie ik deze mic gebruiken omdat je hem o.a. kunt vastpakken etc).

Alleen schijnt hij zoveel gain nodig te hebben. Vandaar vroeg ik me af of iemand deze combinatie al eens geprobeerd heeft (of de Eleven Rack Mic Preamp deze mic trekt).

De SM7B is een microfoon die vrij populair is bij radio-stations en in de studio voor screams/grunts/en andere heftig stemgeluid, maar daarnaast klinkt ie ook vrij goed op een cabinet en zelfs lekker op de hihat.

Schijnbaar is de preamp in de Eleven Rack hetzelfde als die van een 003 Rack. Die heeft een gain range tot +65db, en dat is voor de meeste gebruikers wel genoeg voor een SM7B. (http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/67499-gain-needed-sm7b.html)

guhlenn
19 april 2012, 08:58
Een SM57 kan wel goed klinken met zang hoor.

Als je geen behoefte hebt aan kwaliteit is het een uitstekende keuze!

Arvoitus
19 april 2012, 13:18
Als je geen behoefte hebt aan kwaliteit is het een uitstekende keuze!
Natuurlijk kun je een SM57 niet vergelijken met een Neumann, maar ik denk dat veel mensen de SM57 icm met de juiste zanger en mic preamp onderschatten.

skanky
19 april 2012, 13:25
Natuurlijk kun je een SM57 niet vergelijken met een Neumann, maar ik denk dat veel mensen de SM57 icm met de juiste zanger en mic preamp onderschatten.

Ik denk dat er ook heel veel technici zijn die met een juiste zanger en fantastische preamp juist NIET voor een sm57 zullen kiezen omdat ze weten hoe dat klinkt.

Arvoitus
19 april 2012, 16:45
Ik denk dat er ook heel veel technici zijn die met een juiste zanger en fantastische preamp juist NIET voor een sm57 zullen kiezen omdat ze weten hoe dat klinkt.
Natuurlijk zijn er microfoon's die beter klinken, maar wie zegt dat je met die microfoons de beste performance uit een zanger haalt?

Je kan een hardcore zanger een SM58 of 57 geven en hem vervolgens opgefokt laten rondrennen in de studio met een paar monitors op volume om de juiste performance eruit te halen en nog steeds een degelijke opname hebben.
Als je daar een Neumann neerzet dan heb je misschien wel een kraakheldere opname maar lang niet dezelfde performance. En wat denk je dat belangrijker is voor een hardcore band: een mooie opname of de emotie die ze willen laten overkomen?

skanky
19 april 2012, 18:54
Natuurlijk zijn er microfoon's die beter klinken, maar wie zegt dat je met die microfoons de beste performance uit een zanger haalt?

Je kan een hardcore zanger een SM58 of 57 geven en hem vervolgens opgefokt laten rondrennen in de studio met een paar monitors op volume om de juiste performance eruit te halen en nog steeds een degelijke opname hebben.
Als je daar een Neumann neerzet dan heb je misschien wel een kraakheldere opname maar lang niet dezelfde performance. En wat denk je dat belangrijker is voor een hardcore band: een mooie opname of de emotie die ze willen laten overkomen?

Geef zo'n zanger een Beyer m88, dan heb je een goede performance EN een goede klank. Maar je had het over de juiste zanger en preamp, dus je had het over klankkwaliteit en daar reageerden we op, niet over de performance.

Han S
19 april 2012, 19:05
Mooie discussie mannen! Heeft de SM7b eigenlijk hetzelfde kapsel als de SM57/58? Overigens maakt Shure hele knifterige microfoontjes, ik ben zeer te spreken over de KSM137 en de Beta 181.

bass blom
19 april 2012, 19:10
:ok:

http://www.homestudiocorner.com/shure-sm7b-vs-sm58-with-audio/

skanky
19 april 2012, 19:20
Han: zullen we het wel ABN houden, ik denk niet dat iedereen 'knifterig' kent ;-)

Maar Shure maakt inderdaad prima mics. Ook de beta91 en beta52 zijn uitstekend. Verder klinkt de hele ksm-serie wel goed.

bass blom
19 april 2012, 19:22
is dat: nifty? :D

Han S
19 april 2012, 19:35
Knifterig is idd geen algemeen woord en daar hebben we het al een eerder over gehad. Google maar eens op 'knifterig' en je komt op gitaarnet. :D

Maar het is een positief woordje, een lovende term zeg maar.

Arvoitus
20 april 2012, 10:56
Maar je had het over de juiste zanger en preamp, dus je had het over klankkwaliteit en daar reageerden we op, niet over de performance.
Ik had het over de juiste microfoon in de juiste situatie (wat betrekking heeft op de zanger/performance). Qua preamp heb ik het inderdaad over klankkwaliteit, omdat de SM57/58 vrij veel voordeel heeft van een mooie preamp (welke mic niet eigenlijk).

Maar het gaat me verder meer om het feit dat mensen vaak zeggen dat een SM57 niet voor zang klinkt terwijl het wel degelijk zeer bruikbaar kan zijn. Dat er nog andere microfoons zijn die veel beter klinken ben ik het volledig met je eens.

Han S
20 april 2012, 14:10
Wat mij vooral tegenstaat van de SM57 is niet alleen de wat dunne klank, maar vooral de off axis response. Als je hem op snare gebruikt en de drummer is een hat basher, dan heb je een serieus probleem. Neem je een Beyer, maakt niet uit welke want ze zijn allemaal beter dan de SM57, dan heb je eigenlijk geen probleem meer en klinkt die overspraak van de hi hat gewoon goed.

De M88 is een classic mic, heel erg richtinggevoelig en kan dus belachelijk hard op de monitor, klinkt groot en kristalhelder en de off axis response is geweldig mooi. De M88 kun je prima in de basdrum gebruiken, op floortom, racktom, snare, als overhead, op de contrabas, op banjo, gitaar, ook op de gitaarcab, op de blazers, dwarsfluit etc etc en hij zal altijd prima klinken, terwijl het een vocal mic is.

Dat hoef je met de SM57/58 niet te proberen, prima microfoon voor bepaalde toepassingen, maar lang niet zo veelzijdig als de M88.

Frits van Mourik
20 april 2012, 22:48
Mooie discussie mannen! Heeft de SM7b eigenlijk hetzelfde kapsel als de SM57/58? Overigens maakt Shure hele knifterige microfoontjes, ik ben zeer te spreken over de KSM137 en de Beta 181.

Je zou het wel denken:
http://recordinghacks.com/microphones/Shure/SM7B

skanky
22 april 2012, 14:03
En toch zit er een duidelijk klankverschil tussen de sm7 en de 57/58, waarschijnlijk is dat dan een combinatie van het verschil qua body en het verschil in trafo/electronica.

edit:
Is the SM57 the same as an SM7?
The SM7 (http://recordinghacks.com/microphones/Shure/SM7B) capsule, like the SM57/SM58 capsule, is based on the “Unidyne III” capsule design, yet it is not identical to the SM57/SM58 capsule4 (http://shure.custhelp.com/cgi-bin/shure.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=2002). The SM7 capsule is p/n RPM106; the SM57 capsule is p/n R57.
Further, the housings differ, and the SM7 has no output transformer.


Read more: http://recordinghacks.com/microphones/Shure/SM57#ixzz1slw5sRAT