PDA

View Full Version : piezo brug; pre-amp noodzakelijk?



rickhempe
18 april 2012, 13:36
Beste mensen, kan iemand aangeven of ik een persé een pre-amp nodig heb bij deze brug?


Schaller GTM-P Nickel Piezo 45060P (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?action=article&aid=1793&group_id=20000021&lang=NL)

Mocht iemand een betere betaalbare brug adviseren hoor ik dat ook graag :-)

Ik ga hem combineren met een EMG 81-85 die ik al in huis heb.

alvast bedankt voor de feedback!

Johannes
18 april 2012, 14:34
Ik heb een tijdje een piëzo systeem zonder preamp gebruikt. Het klinkt blikkerig, zacht en veeeel te dynamisch (zacht tokkelen is onhoorbaar, hard aanslaan oorverdovend). Een simpel pre-ampje in je gitaar gaat waarschijnlijk al werken. Uitgebreidere systemen zijn vaak gemaakt om samen te werken met magnetische pickups. Je kun dan piëzo mixen met magnetisch, ook is meestal het volume van de piëzo te matchen met het volume van je magnetische pickups.

Alternative oplossing: stereo jack uit je gitaar, de ene kant is magnetisch (en gaat naar je amp), de andere kant is piëzo (en gaat naar een externe preamp... en vervolgens naar de PA/mengtafel/akoestische amp/etc)

rickhempe
18 april 2012, 14:41
thx Johannes, dus als ik het goed begrijp iets van een DI er tussen? het gaat me inderdaad puur om een acoustic sound, en via de PA klinkt prima en bovendien bruikbaar in mijn setup

HaroldA
18 april 2012, 14:45
Zoek eens in de documentatie van de Fishman Power Bridge. Daarin staat hoe je 'm passief aan kunt sluiten met wat simpele elektronica.

Ik heb mijn power bridge ook zo aangesloten en die klinkt nu juist te dof, waarschijnlijk omdat ik geen enkele buffer in mijn signaalketen heb ;)


http://www.youtube.com/watch?v=5Y0-c20ugxw

rickhempe
18 april 2012, 14:59
klinkt inderdaad erg vet, ik zie alleen dat die alleen al $199,- kosten... ik wil wel veel uitgeven, helaas laat mijn beurs dat niet al te hard to :)

ik denk dat ik het nog eens moet laten bezinken, want om een goede piezo te installeren met welke optie dan ook (pre-amp, DI, whatever) kost me gewoon ongeveer 250,-... en dan te bedenken dat het gewoon altijd nog achteraf kan... ben nl met een zelfbouwproject (http://assassinscreedguitar.blogspot.com) bezig... ben al 480,- verder sinds 2 weken en nog wel enkele kosten te gaan...

Johannes
18 april 2012, 15:00
thx Johannes, dus als ik het goed begrijp iets van een DI er tussen? het gaat me inderdaad puur om een acoustic sound, en via de PA klinkt prima en bovendien bruikbaar in mijn setup

Een DI en dan naar de mengtafel kan waarschijnlijk ook wel. Even uitproberen zou ik zeggen ;)

rickhempe
18 april 2012, 18:24
net even bij boppmusic in sittard geweest. die had nog een tweedehands piezo liggen, helaas een gold-uitvoering... niet echt mijn stijl :) CHROME BABY!

hij had het over een wilkinson brug die hij zelf in een andere gitaar had liggen, had ie geen amp voor nodig, ging rechtstreeks in zijn gear. morgen had hij meer tijd, even kijken wattie te bieden heeft...

thx for the input guys!