PDA

View Full Version : Kool & elfring Ace



Buzzel
18 april 2012, 13:12
Hey Gitaarnetters,

Kool & Elfring heeft net een nieuwe amp op de markt gebracht en die heb ik vandaag even aan de tand gevoelt! Man wat een geluid zeg! Het is een klein single channel 50 watt (met soort van attenuator er in) amp. Het was trouwens de eerste amp van de productie lijn aangezien het productie nummer 1 had :)

Kort wat ik er van vond:

Clean was erg goed. Diepe sound en eigenlijk maakt het niet uit wat je met de tone knoppen doet, de clean klinkt altijd goed. Je hebt wel een gain control, dus je kan een crunchje uit het clean halen.

Overdrive (hun 'super lead'). Volgens de website moet de drive op een plexi lijken. Nu heb ik geen idee hoe die klinken, maar dit ampje klinkt heel vet! Er zit een wat donkere dikke grom in. Als je wat feller aanslaat heb je de echte AC/DC rock sound. En de versterker laat je broekspijpen zeker wapperen. Ook in deze modus zijn de tone knoppen in elke stand goed. Het is niet dat ze niet werken want ze veranderen het geluid wel degelijk.

Hun attenuator of SVC -Seamless Volume Control zoals hun het noemen werkt goed. Ik heb hem op de helft gehouden om andere mensen in de winkel niet doof te maken, maar heel eventjes opgedraaid zorg voor meer druk en volume, maar niet voor een geluid verandering, dus het ding werkt :)

Het groote nadeel is dat je niet met footswitch kan schakelen tussen clean en drive (daarom ook singelchannel). Misschien dat dit in toekomstige versies wel komt, want ik vind het erg jammer.

De versterker is trouwens erg stil! Met gain op 3 uur en alle volumes op 12 uur absoluut geen geluidje te horen. Met de gitaar er dicht bij een klein beetje gebruikelijke trafo brom.

Gelukkig is deze amp wat goedkoper als zijn voorganger (black rose), met een 1300€ is hij nog redelijk betaalbaar. Inclusief speakerkast (die trouwens anders is als hun standaard kasten) zou hij rond de 1600 worden volgens de verkoper in de winkel. Ik vind de prijs goed als je ziet wat je er voor krijgt.





http://www.kool-elfring.com/Images/amps/ace_front_1500.jpg (http://www.kool-elfring.com/Pages/English/kool-elfring-ace-amplifier-eng.html#)
Klik op het plaatje voor website

EDIT:Er komt ook een Ace deluxe op de markt, deze heeft een Footswitch voor de kanalen een FX loop en een volume boost. Dat voor een prijs van 1600,-

Ik heb de amp getest met een Hagstrom gitaar. Super swede geloof ik.

Kort



+ Goede scheur Ac/Dc approved
- Geen mogelijkheid voor footswitch


+ Clean erg warm
- Een boost zou handig zijn


+ Compact
- prijzig


+ Attenuator



+ Erg stil

Mr. Dynamite
18 april 2012, 13:56
Lijkt me echt een vet ding, zeker eens een testdrive geven!
Alleen al dat súper slimme, innovatieve maar bovenal ergonomische handvat al... man! :crazyhappy:

Tristan
18 april 2012, 14:45
Ja, ik dacht eerst ook, wow, wat een interessant ding, maar toen kwam ik erachter dat je niet kan switchen tussen clean en crunch, dat vind ik wel erg dom.
Daarnaast hebben ze nu een Plexi mod voor de Black Rose, maar die is dan voor het cleane kanaal, dus ze bieden daarmee eigenlijk nog steeds niet wat ik zou willen hebben (clean en plexi voetschakelbaar in een amp).

Buzzel
18 april 2012, 17:27
Het nadeel van de black rose is, dat ie 1000 euro duurder is.

refused199
18 april 2012, 17:34
Het lijkt me een zeer mooi ampje.
Alleen die niet met een voetswitch schakelbare modus is toch wel echt een zware teleurstelling hoor.. Dat een Vox nighttrain daar niet mee uitgerust is okee, maar van een handbuild amp voor het serieuze werk mag je dat toch wel verwachten..
Ik hoop dat ze snel met een update of mod komen, dan is het (voor mij) een zeer interessant ding.

Buzzel
18 april 2012, 17:39
Inderdaad, net mijn idee. Ik gebruik niet vaak clean, maar soms is het wel nodig. En de clean op deze amp is ook nog eens heel goed. Dan is het erg jammer dat ze geen footswitch hebben. Misschien is dit om technische reden niet mogelijk?

TimS
18 april 2012, 17:41
Is dat niet vanwege een volumeverschil in de twee "kanalen"?

Buzzel
18 april 2012, 17:44
Dat is op te lossen met een extra volume knop lijkt mij.

refused199
18 april 2012, 17:50
Is dat niet vanwege een volumeverschil in de twee "kanalen"?

Wellicht, maar dat ik heb dan liever een footswitchable mode met een volumeverschil (zoals de mod voor dsl100) dan gewoon helemaal geen mogelijkheid voor een footswitch.
Dat volumeverschil kun je altijd nog met de aanslag van je gitaar, een volumepedaal of je volumepot van je gitaar oplossen.

Buzzel
18 april 2012, 18:00
Ik heb er maar een mailtje tegenaan gegooid met de vraag :D

Buzzel
18 april 2012, 21:19
Ik heb al een reactie gekregen op mijn mail naar kool & elfing:

Antwoord:


Er is ook een versie leverbaar met footswitch (ACE deluxe). Deze versie heeft ook een effectloop en soloboost. De footswitch (3 schakelaars) schakelt dus de voicings, de boost en de effectloop (Bypass). Meerprijs voor deze versie is EUR 300,- Totaal komt dan op EUR 1598,-

We kunnen eventueel ook een mod maken op de ACE die waarmee je alleen tussen de twee voicings kunt schakelen. De prijs hiervoor is nog niet bekend maar zal beduidend lager zijn dan EUR 300,-

Dus...

Dimitri92
18 april 2012, 23:30
hehe... dat dacht ik al.. tegen meer prijs kan het wel...

refused199
18 april 2012, 23:38
Nou opzich prima service dat ze je op deze manier laten kiezen tussen verschillende opties.

Mr. Dynamite
19 april 2012, 00:26
Prima service lijkt me zeker, maar dan moet je toch ff 300 euro bijlappen. 1600 vind ik nog wel veel geld voor zo'n amp eigenlijk..

Buzzel
19 april 2012, 10:01
of alleen footswitch voor kanalen, is vast eurotje of 80.

Dimitri92
19 april 2012, 10:23
Prima service lijkt me zeker, maar dan moet je toch ff 300 euro bijlappen. 1600 vind ik nog wel veel geld voor zo'n amp eigenlijk..

Mee eens.... voor dit geld zou ik het er eigenlijk wel een beetje op verwachten.. Service service ? Muaah groot woord voor zoiets als dit maar ok :sssh:

muziekschuur
19 april 2012, 10:45
In Nederland handgebouwd met deze introductieprijs? Ik vind het geweldig... Het is echt geen simpel verhaal om dit te bouwen. En de arbeidsuren zijn ook niet weinig... Er zijn veel mensen die in de range van 1200 euro een versterker zoeken. Die mensen, die dan een beetje doorsparen, kopen dan iets unieks... In mijn idee.

Buzzel
19 april 2012, 10:51
Ik denk dat het voor een handgebouwde versterker een heel scherpe prijs is, maar 1300 zonder footswitch en 1600 met footswitch is wel veel geld. En dan haal je wel iets bijzonders in huis ja.

The Running Man
19 april 2012, 12:01
Zit het handvat off center?

Nielsje
19 april 2012, 12:05
Ben benieuwd, hopen dat er een forumlid hem koopt en meesleept naar een meeting.
Ik vraag me altijd af hoe groot de markt nou is voor dit soort versterkers. Er zijn echt heel veel bouwers, die allemaal wel een versterker aanbieden die in deze range zit. Hoeveel denken ze er te kunnen verkopen?

Buzzel
19 april 2012, 12:33
Zit het handvat off center?

Jep als je hem optilt is ie perfect in balans. Ja dat heb ik getest.

Rick trodat
19 april 2012, 13:43
Zelfs wel slim, want vanwege de trafo's is een zware head altijd uit balans.

The Running Man
19 april 2012, 17:21
Zelfs wel slim, want vanwege de trafo's is een zware head altijd uit balans.

Mmmmmmmm
Ik vindt het er niet uit zien
Onbalans is handig bij het traplopen

Rick trodat
20 april 2012, 09:10
Tja ik heb vrijwel nog nooit mijn head getilt de trap op

Mr. Dynamite
20 april 2012, 12:13
Het is inderdaad echt te lelijk, maargoed hij zal er niet minder om klinken.

Kwam ook een eerste filmpje tegen:


http://www.youtube.com/watch?v=45Vmrf3-bcw

nico verduin
20 april 2012, 15:03
Dat ligt er aan hoe je de trafo's heb opgesteld. Oude London City's hebben de PT en OT elk aan een kant staan. Blijft prima in balans.

The Running Man
20 april 2012, 17:00
Ha die Nicooooooooooooo!

Ik vind dat een knap klinkende amp er ook knap uit moet zien
Geen concessies
Dan maar verdraaide polsen en blauwe plekken of een slim ontwerp zoals Nico al aangeeft

Mr. Dynamite
20 april 2012, 17:04
Ik vindt dat een knap klinkende amp er ook knap uit moet zien
Geen concessies
Dan maar verdraaide polsen en blauwe plekken of een slim ontwerp zoals Nico al aangeeft

Wijze woorden Ben, 't oog wil ook wat. Hij doet mij wel wat denken aan de Maz 18, alleen dan a symmetrisch

Buzzel
20 april 2012, 17:24
En dat de rest van de versterker nogal anders is als een maz 18

Gibsonman
25 april 2012, 19:15
En dat de rest van de versterker nogal anders is als een maz 18

Waar heb je 'm getest? (ofwel waar staat serienummer 1)

Buzzel
25 april 2012, 19:21
Waar heb je 'm getest? (ofwel waar staat serienummer 1)

The american guitar store in Enschede. Die maz heb ik ooit eens getest in Winterswijk bij Jasper muziek, dat is ook een lekkere versterker, maar veel meer voor blues.

TimWilliam
6 december 2012, 18:31
Hierbij mijn bevindingen over de Kool & Elfring ACE.
Ik heb tot nu toe zelden mee gemaakt dat bouwers zich met zoveel liefde en vakmanschap inzetten voor een product!
Werkelijk waanzinnig gebouwde en vooral bijzonder goed klinkende amp. Zelf ben ik erg van de vintage spullen en je moet dan ook
van goede huize komen wil je me op iets anders laten spelen. De mannen van Kool&Elfring hebben het voor elkaar gekregen dat ik zowel on the road als in de studio voor het grote deel m'n Kool&Elfring speakers cabs en ACE gebruik! Doordat je zowel een clean als 'lead' switch hebt op deze 1 kanaals versterker, heb je de mogelijkheid om al je oude Fender type sounds te produceren op je clean kanaal en tevens je Jimmy Page en Hendrix Marshall klanken op je 'lead' kanaal, maar dan met de eigen sound van Kool&Elfring en je eigen inspiratie eroverheen. Deze sounds zijn te realiseren doordat je de gevoelige en daadwerkelijk echt goed werkende gain en volume controls perfect op elkaar kunt afstemmen. Doordat deze zo goed op elkaar reageren kun je precies de sound vinden die je in je hoofd hebt. Zeer handig op diverse podia en festivals, want je komt vaak genoeg tegen dat je terwijl je aan het spelen bent eigenlijk hoopte dat je toch die andere amp had meegenomen omdat die toevallig beter werkt in de desbetreffende zaal of ruimte. Volgens kun je op elk volume spelen door het SVC systeem. Eigenlijk een soort attenuator functie maar dan zonder verlies van toon!! Helemaal tegek dus. Voor mij is het belangrijk de amp zo simpel mogelijk te houden, en bepaal dus van te voren tijdens de soundcheck of ik op dat moment voor een meer Fender type of Marshall type sound ga (afhankelijk van de ruimte en natuurlijk type band). Tevens geven ze je wel de optie de amp incl footswitch en effectloop te leveren. Voor iets meer heb je dus nog extra opties en is alles met een footswitch te bedienen. Laatste optie waar ik tot nu toe zeer goede bevindingen aan hebt ondervonden, is het iets uit het midden geplaatste handvat. Hierdoor is het gewicht perfect verdeeld tijdens het verslepen van de amp. En geloof me dat scheelt je een hoop fysieke klachten die je normaal helaas wel op loopt!

Ace 1.15.19
6 december 2012, 19:30
Op basis van de reviews lijkt me dit echt een super te gekke amp!

jacky
7 december 2012, 01:03
met zon sig moet je wel aan zon amp ;-)

peter_heijnen
20 juni 2014, 11:22
BUMP: ik heb sinds 2 weken de ACE 1x12 standaard mk2.

De ACE lijkt 2 kanaals maar is het niet ondanks de 2 karakter modes 'fenderig en marshallig'. Op de mk1 zijn de modes alleen te schakelen met de hand, op de mk2 kan het ook met enkelvoudige footswitch. Echter, daar heb je live helemaal niets aan want het grote volume verschil tussen de standen maken de functie onbruikbaar.

Er zijn twee versies, standaard en deluxe. De deluxe versie heeft een 3 voudige footswitch voor mode, fx-loop, boost. Net als de standaard versie heeft de deluxe de grote volume verschillen tussen de twee mode standen, pretty useless. Wel heeft de deluxe een boost, die zou je kunnen misbruiken om er het volumeverschil mee op te heffen, maar dat is natuurlijk volstrekte kul. Een fx-loop vind ik zelf alleen interessant op een echte tweekanaals bak, wat mij betreft op deze versterker dus niet echt nodig. De schakelbare loop is uiteraard wel handig als je een effectenbak hebt die goed klinkt maar in bypass suckt.


En dan: sound, sound, en SVC!

De twee modes op de amp zijn dan praktisch nauwelijks naast elkaar te gebruiken, de twee verschillende karakteristieken zijn wel echt goed gelukt. In mijn praktijk -muzikaal bordeel- zeer goed te gebruiken om makkelijk af te kunnen stemmen op de respectievelijke klant, zeer fijn!

En dan is er de SVC, seamless volume control. Die werkt als een powersoak maar is het niet, beter voor je buizen en minder nadelig voor je geluid. Wat er echt fijn aan is, is dat je zonder extra kastjes te moeten aansluiten, het meest gunstige werkpunt van master en gain kunt opzoeken, het volume regel je dan met de SVC. Ook hiermee kun je de amp dus prima afstemmen op de situatie/klus, hulde!

De variabele waar je natuurlijk geen vat op hebt is de speaker die op laag volume anders werkt dan op volle kracht, je kunt blijkbaar niet alles hebben. ;)

Echt fijne amp!

Buzzel
28 augustus 2014, 21:07
Ik attendeer je graag op de forumregels als je de gewoontes niet kent.

Het aanbieden van spul is wel toegestaan in je handtekening(zoals bij mij hier onder), maar niet in posts. Dit om wildgroei van mensen die alles links en rechts aanbieden tegen te gaan.

EDIT: zodat je niet hoeft te zoeken: http://www.gitaarnet.nl/faq.php?faq=new_faq_item_regels3#faq_new_faq_item_ regels3a

arjanb01
28 augustus 2014, 21:41
Zet hem op marktplaats zou ik zeggen.

chrisfntn
29 augustus 2014, 16:27
Bericht al verwijderd, ondertussen inderdaad ergens anders aangeboden!

Moskie
23 juli 2019, 09:07
Een oud bericht, ik weet het maar wat zijn de huidige meningen over de ACE? Nog steeds laaiend enthousiast? Ik weet dat Aryjan Kool tegenwoordig 'voor zichzelf' is maar de Ace wordt op zijn site nog wel steeds aangeboden. Het is mij niet helemaal duidelijk of dat de 'DeLuxe" versie is of de gewone, maar die vraag laat zich waarschijnlijk met een mail snel beantwoorden.