PDA

View Full Version : Probleem met geluid Les Paul



TopRob
18 april 2012, 10:19
Ik heb een paar jaar geleden een nieuwe Gibson Les Paul Standard (2008-model) gekocht waar ik eigenlijk alleen thuis nog op speel. Want wanneer ik met mijn bandje in de oefenruimte speel, doet zich met de Les Paul steeds weer hetzelfde probleem voor: het is alsof het geluid van de gitaar wegvalt in het grote geheel. Ik heb dan de neiging om mijn geluid steeds harder te zetten om erdoor te komen, maar dit helpt niet echt. Het is alsof de LP een wat nasaal geluid krijgt en volledig opgezogen wordt tussen de basgitaar en de drums. Mijn bandleden klagen dan dat ze me amper horen, ook al staat mijn versterker behoorlijk hard. Het vreemde van dit alles is, dat dit fenomeen zich alleen voordoet met de Les Paul. Wanneer ik een van mijn andere gitaren gebruik, heb ik dit probleem totaal niet en prik ik prima door de mix heen.

Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn? De Les Paul is in originele staat, dus met Burstbucker Pro-elementen en heeft onlangs nog een afstelbeurtje gehad.

bass blom
18 april 2012, 10:20
wat voor versterker gebruik je?

Hotpepper01
18 april 2012, 10:26
Als de LP het thuis wel naar tevredenheid doet en in de oefenruimte het volume na een poosje wegzakt, zou ik denken aan versleten buizen?

marter544
18 april 2012, 10:33
Het zakt niet na een poosje weg, het prikt gewoon niet... Wat voor gitaren heb je er naast? Heb zelf de ervaring dat les paul (achtigen) wat minder fel door de mix prikt als bijvoorbeeld een strat of tele door dezelfde amp met dezelfde instellingen.. Beetje meer hoog en mid bij draaien, en wat minder gain als je met de les paul speelt? Denk dat dat al wel flink helpt.

andoni
18 april 2012, 10:54
Misschien pickups wat hoger zetten (en dan gain wat lager)? Kan ook al eens helpen.

TopRob
18 april 2012, 11:00
Het zakt niet na een poosje weg, het prikt gewoon niet... Wat voor gitaren heb je er naast? Heb zelf de ervaring dat les paul (achtigen) wat minder fel door de mix prikt als bijvoorbeeld een strat of tele door dezelfde amp met dezelfde instellingen.. Beetje meer hoog en mid bij draaien, en wat minder gain als je met de les paul speelt? Denk dat dat al wel flink helpt.

Ik heb echt al van alles geprobeerd met de instellingen van de versterker in de oefenruimte (een London City Bulldog) en speel nooit met erg veel gain. Met mijn andere gitaren (Gibson LP Junior, Epi SG G-400, LC Comet, Strat en Hagstrom Viking) heb ik genoemd probleem nooit, alleen met de Gibson Les Paul. Op zich klinkt de gitaar prima, maar zo gauw de hele band speelt, verdwijn ik in het grote geheel. Zou het misschien aan de hoogte-instelling van de pickups kunnen liggen?

Rutger
18 april 2012, 13:36
Zoals Marter zegt, het moet aan je instellingen liggen. De ene gitaar prikt gewoon beter door het bandgeluid dan de ander en daar moet je je instellingen op aanpassen.

Gebruik minder bas, omlaaggooien die knop. Als je verzuipt in het geluid van de basgitaar dan zit je in zijn frequentiespectrum, wat betekent dat je teveel bas gebruikt. En te weinig mids en hoog. Gooi er meer middentonen tegenaan, en wees er niet zuinig mee maar opengooien die knop! Evt. ook een pak meer hoge tonen erbij.

warmong
18 april 2012, 15:28
heb eigenlijk dezelfde ervaringen met mijn les paul. In een band komt hij er erg moeilijk doorheen. Ik had vooral de indruk dat ik in het frequentiespectrum van de pianist zat. EQ is de enige oplossing volgens mij, of een andere gitaar...

jules
18 april 2012, 20:28
mhh das toch niet zoals ik een les paul herken en ik heb de knoppies van mijn jmp mk2 gewoon op 12 uur, ehh behalve de volume dan :)

TopRob
18 april 2012, 21:42
heb eigenlijk dezelfde ervaringen met mijn les paul. In een band komt hij er erg moeilijk doorheen. Ik had vooral de indruk dat ik in het frequentiespectrum van de pianist zat. EQ is de enige oplossing volgens mij, of een andere gitaar...

Wat heb jezelf gedaan, EQ of een andere gitaar?

Mr.Fingers
18 april 2012, 21:45
Een LP is nu eenmaal een plank met veel (laag)mid, en da's net het frequentiespectrum waar heel erg veel in zit (zang, toetsen, toms van de drum,...). Ik zou het hoogmid en het hoog wat boosten, en proberen het halselement solo zoveel mogelijk te vermijden.

Orpheo
19 april 2012, 22:55
speeltechniek icm gitaar en amp kan soms heel beroerd uitpakken. ik snijd overal dwars doorheen met een les paul en een marshall jcm800 oid, maar met een strat lukt het me gewoon niet.

Braindead
19 april 2012, 23:35
Mijn ervaring is dat er een wereld van verschil kan zitten simpelweg in de gitaar die je gebruikt wat betreft door de mix komen. Een Les Paul kan soms erg donker klinken vooral met rosewood toets (weinig attack) en een dikke mahonie body. Je zegt zelf al dat je het alleen met je Les Paul hebt. Dat neemt niet weg dat ook van jou donkere Les Paul iets te maken moet zijn waarmee je wel door de mix komt.

Ik zou zeggen probeer eens andere pickups. Als het met passieve (seymour duncans geven over het algeneen meer hoog) niet lukt pak dan eens emg's (81). De emg's zorgen altijd voor een kenmerkend geluid en halen de invloed van het hout van je gitaar er behoorlijk uit Dit in combinatie met je amp anders af te stellen. pedaaltjes (eq, of zelfs een distortion pedaal) moeten ook veel kunnen doen. Zorg zoals Orpheo ook al zei ook dat je een goede speeltechniek hebt. Articuleren zodat mensen je verstaan is niet alleen bij spraak. Als je een goede speltechniek hebt kan je van een brei een goed hoorbaar stukje muziek maken.

Laatste vraagje: waarom toch die Les Paul als die niet bevalt? Als je andere gitaren wel goed prikken is het misschien wel zo makkelijk om je setup met die andere gitaren te maken ipv die Les Paul.

Orpheo
20 april 2012, 00:09
Mijn ervaring is dat er een wereld van verschil kan zitten simpelweg in de gitaar die je gebruikt wat betreft door de mix komen. Een Les Paul kan soms erg donker klinken vooral met rosewood toets (weinig attack) en een dikke mahonie body. Je zegt zelf al dat je het alleen met je Les Paul hebt. Dat neemt niet weg dat ook van jou donkere Les Paul iets te maken moet zijn waarmee je wel door de mix komt.

Ik zou zeggen probeer eens andere pickups. Als het met passieve (seymour duncans geven over het algeneen meer hoog) niet lukt pak dan eens emg's (81). De emg's zorgen altijd voor een kenmerkend geluid en halen de invloed van het hout van je gitaar er behoorlijk uit Dit in combinatie met je amp anders af te stellen. pedaaltjes (eq, of zelfs een distortion pedaal) moeten ook veel kunnen doen. Zorg zoals Orpheo ook al zei ook dat je een goede speeltechniek hebt. Articuleren zodat mensen je verstaan is niet alleen bij spraak. Als je een goede speltechniek hebt kan je van een brei een goed hoorbaar stukje muziek maken.

Laatste vraagje: waarom toch die Les Paul als die niet bevalt? Als je andere gitaren wel goed prikken is het misschien wel zo makkelijk om je setup met die andere gitaren te maken ipv die Les Paul.

de waarheid als een koe!!

jules
20 april 2012, 10:05
raar he hoe dat van persoon tot persoon verschilt. ik vind het juist prachtig hoe mijn les paul door de mix komt tijdens een solo. en dan heb ik nog maar een oud stoffig studiootje

DemolitionColorScheme
20 april 2012, 10:32
Mijn ervaring is dat er een wereld van verschil kan zitten simpelweg in de gitaar die je gebruikt wat betreft door de mix komen. Een Les Paul kan soms erg donker klinken vooral met rosewood toets (weinig attack) en een dikke mahonie body. Je zegt zelf al dat je het alleen met je Les Paul hebt. Dat neemt niet weg dat ook van jou donkere Les Paul iets te maken moet zijn waarmee je wel door de mix komt.

Ik zou zeggen probeer eens andere pickups.
Wat voor mij, persoonlijk, werkt bij LP's is om er een ceramic pickup in te gooien, of desnoods twee. De bridge pickup die ik zelf heb (een Bare Knuckle Miracle Man) heeft wat minder bas, iets minder mid maar wel meer hoog. Hierdoor heeft de LP wat meer attack en is hij niet zo neuzig, daarbij is de bas ook wat strakker, want laag heeft een LP toch wel. Zoiets werkt overigens ook gewoon met een Gibson 500T, als voorbeeld.

Ook heb ik beiden elementen gesplit voor single coil-like sounds. Die prikken, vooral gewoon clean, echt makkelijk door. Best of both worlds.

Braindead
21 april 2012, 15:33
Nou eigenlijk dus niet zo raar. De speeltechniek verschilt van persoon tot persoon, de ene Les Paul kan heel anders klinken dan de ander en je setup kan verschillen.


raar he hoe dat van persoon tot persoon verschilt. ik vind het juist prachtig hoe mijn les paul door de mix komt tijdens een solo. en dan heb ik nog maar een oud stoffig studiootje

bass blom
21 april 2012, 15:44
ik heb wel duidelijk het idee dat ik veel meer snij sinds ik P94's in mijn les paul heb.

zelfs in een volle kroeg op een fender mustang III met keihard PA geluid :hide:

TopRob
22 april 2012, 10:10
Dinsdagavond heb ik weer bandrepetitie. Ik ga dan eens eerst met jullie adviezen v.w.b. de EQ aan de slag. Mocht dit niet het gewenste resultaat hebben, dan gaan er andere pickups in (vond die Burstbucker Pro's toch al niet zo geweldig; veel te 'gruizig'). Dat zal dan wel een hele operatie worden, want ik heb een 2008-model Les Paul met zo'n PCB i.p.v. echte potmeters.

Orpheo
22 april 2012, 12:21
het zijn echte potmeters, alleen dan op een PCB gezet.

TopRob
22 april 2012, 14:06
het zijn echte potmeters, alleen dan op een PCB gezet.
Is dat zo? Anyway, dat hele PCB gaat er dan meteen maar uit. Eerst de bandrepetitie dinsdag afwachten en daarna een beslissing nemen.

TopRob
25 april 2012, 11:18
Gisteravond weer gerepeteerd met de band. Ik heb jullie adviezen opgevolgd en heb op de EQ de bassen drastisch verminderd en de mids en hoge tonen een flink stuk opgevoerd. Ook is de bassist een tandje zachter gaan spelen. Ik moet eerlijk zeggen dat het aanzienlijk heeft geholpen, ik kom nu veel beter door de mix en kan mezelf nu prima horen. Dank voor jullie adviezen.
Ik ben trouwens wel tot de conclusie gekomen dat de Burstbucker Pro’s er uit gaan. Ze blijven toch wat ‘nasaal’ en gruizig klinken. Ik neig ernaar om er 57 classics in te zetten, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Nogmaals dank voor alle feedback.

HaroldA
25 april 2012, 11:23
Ik neig ernaar om er 57 classics in te zetten, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ik vond die in mijn LP vrij saai en "ongeïnspireerd" klinken. Ook wel "lafjes" genoemd.

TopRob
25 april 2012, 12:40
Ik vond die in mijn LP vrij saai en "ongeïnspireerd" klinken. Ook wel "lafjes" genoemd.

Wat voor pickups heb je nu inzitten?

muziekschuur
25 april 2012, 12:59
Is de brug pickup en de neck pickup niet uit fase met elkaar? Dan heffen ze elkaar op.... Zou evt. kunnen als oorzaak.

HaroldA
25 april 2012, 13:36
Wat voor pickups heb je nu inzitten?

DiMarzio SuperDistortion DP100N in de brug met 22nF tone cap en een oude 80's(?) Gibson PAF (met gestampte pat. nr.) in de hals met een 10nF cap.


Is de brug pickup en de neck pickup niet uit fase met elkaar? Dan heffen ze elkaar op.... Zou evt. kunnen als oorzaak.

Verrek! We hebben nog helemaal niet gevraag welke standjes de TS graag beoefend!

mrweird
25 april 2012, 14:40
Mijn ervaring is dat er een wereld van verschil kan zitten simpelweg in de gitaar die je gebruikt wat betreft door de mix komen. Een Les Paul kan soms erg donker klinken vooral met rosewood toets (weinig attack) en een dikke mahonie body. Je zegt zelf al dat je het alleen met je Les Paul hebt. Dat neemt niet weg dat ook van jou donkere Les Paul iets te maken moet zijn waarmee je wel door de mix komt.

Ik zou zeggen probeer eens andere pickups. Als het met passieve (seymour duncans geven over het algeneen meer hoog) niet lukt pak dan eens emg's (81). De emg's zorgen altijd voor een kenmerkend geluid en halen de invloed van het hout van je gitaar er behoorlijk uit Dit in combinatie met je amp anders af te stellen. pedaaltjes (eq, of zelfs een distortion pedaal) moeten ook veel kunnen doen. Zorg zoals Orpheo ook al zei ook dat je een goede speeltechniek hebt. Articuleren zodat mensen je verstaan is niet alleen bij spraak. Als je een goede speltechniek hebt kan je van een brei een goed hoorbaar stukje muziek maken.

Laatste vraagje: waarom toch die Les Paul als die niet bevalt? Als je andere gitaren wel goed prikken is het misschien wel zo makkelijk om je setup met die andere gitaren te maken ipv die Les Paul.

Helemaal juist! Ik gebruik ook een London City bulldog (maar dan de music store Fame variant..) en ik heb wel 's over mijn versterker gespeeld met een Vintage LP copy met van die wilkinson elementen en de gitaar verzoop volkomen in de totaal mix. Als ik op mijn Pigro LP copy met de GFS grunchy PAT in brug positie speel prikt hij prima door de mix heen.

De V
25 april 2012, 16:49
Verrek! We hebben nog helemaal niet gevraag welke standjes de TS graag beoefend!
Okee...:dance: