PDA

View Full Version : ruimte voor tremolo blok groter maken



Ijselrobo 07
17 april 2012, 16:57
Momenteel speel ik op al mijn gitaren (Fender Strat, Blade Dayton, EKO S-300) met een floating tremolo.
het probleem is bij de eko (en ook de fender een klein beetje), dat ik de tremolo amper naar onder kan trekken omdat het blokje dan het hout raakt.
nu was mijn idee om een beetje hout in deze vorm weg te halen:


Bovenkant gitaar
| | |\ |
| | | \ |
| | | \ |
| | | \ |
| | | \ |
| | | \ |
| | | \ |
| | | \ |
| | | \|
Onderkant gitaar
Dit is eendoorsnede. het linkse rechthoekige blokje moet de blok van de tremolo voorstellen en het schuin aflopende figuurtje met het rood erin moet het hout van de gitaar voorstellen hoe ik het wil gaan zagen (het rode wil ik weghalen), schuin dus. zodat de de brug beter naar onder kan zonder het hout te raken.
hier een foto van hoeveel hout ik ongeveer weg wil hebben: (niet mijn gitaar, gewoon een afbeelding van google)
http://img191.imageshack.us/img191/5641/stratback2.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/191/stratback2.jpg/)
(de zwarte strepen moeten natuurlijk de zaag lijnen voorstellen)

Wat zeggen de bouwers? goed idee of niet?
en kan ik dit gewoon met een standaard zaag doen?

Gearjunkie
17 april 2012, 20:05
Hoeveel octaven wil je naar beneden kunnen? Ten eerste zal je Strat enorm ontstemmen, ik ga ervan uit dat het geen locking trem is.
Daarnaast gaat je pookje tegen de body komen, dus ook al niet handig.
Als de frezing daadwerkelijk te krap is, inderdaad aan de onderzijde iets weg frezen, niet zagen.

bass blom
17 april 2012, 20:07
en kan ik dit gewoon met een standaard zaag doen?

:dontgeti:

Ijselrobo 07
17 april 2012, 20:33
Hoeveel octaven wil je naar beneden kunnen? Ten eerste zal je Strat enorm ontstemmen, ik ga ervan uit dat het geen locking trem is.
Daarnaast gaat je pookje tegen de body komen, dus ook al niet handig.
Als de frezing daadwerkelijk te krap is, inderdaad aan de onderzijde iets weg frezen, niet zagen.

hhmm.. ik verwacht niet dat ik zo laag kom als een floyd rose. maar op de Fender strat en de blade kom ik al redelijk laag (bij de fender, waar ik de trem het meeste gebruik ga ik makkelijk tot er nog net wat spanning op de lage e staat, maar dan komt de brug al tegen de body aan dus dan kan ik niet verder, daar is wel nog genoeg ruimte tussen de pook en de body) ontstemmen hebben de blade en de fender alleen de eerste paar dagen gedaan toen ik de brug zwevend had ingesteld. nu kan ik doen wat ik wil, ze blijven beide op stemming. op de Eko heb ik al een hele poos geleden een wilkinson brug gelegd, de originele was kapot. dus kwa stemming blijft deze ook gewoon goed (heb sinds een paar dagen ook een zwevende brug op de eko, maar nog niet veel ermee gekloot omdat 't zaakje bijna niet omlaag gaat, maar ontstemmen doet 'ie nu ook al bijna niet)
het liefste heb ik dat ik de pook tot aan de body kan duwen.
en ik heb geen frees machine thuis, dus ik ga eens navragen of een drummer waar ik veel me samenwerk bij hem op school (doet op 't VMBO de richting techniek) het hout eruit kan frezen, anders effe naar de lokale gitaarboer of een bouwer in de buurt(?)

Gearjunkie
17 april 2012, 20:37
Niet voorbij het afdekplaatje frezen...

snaarplukker
17 april 2012, 20:42
Wat versta je onder "standaard zaag"?

Ijselrobo 07
17 april 2012, 20:43
huh... hoe wil ik niet voorbij het afdekplaatje frezen zonder de plaats voor de trem blok groter te maken?

Gearjunkie
17 april 2012, 20:44
huh... hoe wil ik niet voorbij het afdekplaatje frezen zonder de plaats voor de trem blok groter te maken?

In mijn onnozelheid veronderstel ik dat het plaatje groter is dan de uitsparing eronder en dat je dus nog wel wat marge hebt.

Ijselrobo 07
17 april 2012, 20:45
Wat versta je onder "standaard zaag"?

zo'n grote handzaag of een elektrische variant daarvan waar pap z'n blokken hout voor de kachel mee in stukken zaagt.

en er zal nog ergens een figuurzaagje liggen :hide:

Ijselrobo 07
17 april 2012, 20:47
In mijn onnozelheid veronderstel ik dat het plaatje groter is dan de uitsparing eronder en dat je dus nog wel wat marge hebt.

ohzo.. ja er zit zo'n 1cm tussen de uitsparing en de rand van het plaatje, maar ik heb die dingen toch nooit erop zitten dus 't maakt niet zoveel uit of het stuk wat gefreest wordt groter is.

Gearjunkie
17 april 2012, 20:48
volgens mij komt het wel goed!

pasqual
17 april 2012, 22:55
[QUOTE=Ijselrobo 07;2826104]zo'n grote handzaag of een elektrische variant daarvan waar pap z'n blokken hout voor de kachel mee in stukken zaagt.[QUOTE]

Bovenfrees! Op elke andere manier wordt het zonder ervaring helemaal niets ben ik bang.
Ik denk toch dat je het hierbij moet laten. Een strat tremelo is best wel geschikt voor divebombs maar wel tot bepaalde hoogte natuurlijk. Je kan natuurlijk ook een floyd rose op je fendertje zetten, zonder freeswerk. Daar zijn hier al diverse topics over te vinden.

barno
17 april 2012, 23:16
bij dat soort mods moet je es nagaan of ze al gedaan zijn door anderen, en indien niet, je afvragen waarom ...

Er zijn bij een trem meer factoren dan enkel de breedte van de cavity waar het blok zit die belangrijk zijn.

Verder: meten is weten. een cavity "wat groter" maken is not the way to go...

Uiteraard alleen met bovenfrees (čn de nodige skills). in experimentele fase eerst een dummy opstelling maken om het idee uit te testen

Ijselrobo 07
18 april 2012, 07:33
na wat zoekwerk of deze mod is uitgevoerd door anderen, kwam ik hier (http://www.kitrae.net/music/music_strat.html) terecht (beetje naar onder scrollen).
deze meneer had een andere tremblok gekocht (of n hele tremolo), die niet schuin afloopt, zoals bij de fender. alleen, de blok van de EKO loopt ook niet schuin af. dus hij had daar ook wat hout weggehaald. dus lijkt me te doen, toch?

Tabula Rasa
18 april 2012, 07:36
Je zou met een frees met grote diameter, maar met kleine diameter schacht net onder het oppervlak een randje weg kunnen frezen.

snaarplukker
19 april 2012, 12:58
zo'n grote handzaag of een elektrische variant daarvan waar pap z'n blokken hout voor de kachel mee in stukken zaagt.

en er zal nog ergens een figuurzaagje liggen :hide:
Nee, dat gaat het niet worden. Niet eens een misschien.;)
Voor zoiets zou ik een houtbeitel pakken en zo een stukje schuin wegsteken/hakken.
Mocht je vader een slijptol hebben, dan is de overweging waard je tremblok schuin af te slijpen.